Jag tycker ett problem är att Johannes text och hans försvar av samma text inte stämmer överens. Johannes försvarar sig ju med att han försöker tolka texten utan att ta hänsyn till yttre omständigheter och hur personen i själv verket ställer sig och i en akademisk diskussion är det säkert fullt möjligt att göra sådana tolkningar och läsningar. Problemet är bara att Johannes text i så fall inte lever upp till kvalitetskravet enligt min mening. Han säger att han vill nå en högre nivå än normal nöjesjournalistik, men jag tycker inte hans text skiljer sig särskilt mycket från en sådan text. Han uttrycker ju sig faktiskt ganska klart om vad Nas tycker och de allra flesta av hans läsare lär tolka hans text som att Nas är motståndare till Obama, vilket han ju helt klart inte är. Den bristande kvaliteten beror kanske på utrymmes- eller tidsbrist (även om det är tveksamt), men i så fall får man ju tänka om med texten. En sådan text som han påstår att han ville skriva skulle krävt mera förbehåll och faktiskt, när hans tolkning skiljer sig så mycket från den mest naturliga tolkningen, lite problematiserande kring varför han tolkas Nas som han gör. Jag vet inte om ni hängde med eller om det blev luddigt? :) //NickeMannen
I'm back! NickeMannen medverkar här med benäget tillstånd av sig själv.