I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

I gryningen - Grime och Peezay.

Svensk Hiphop - Allmänt

   

2006-01-31 12:21

I gryningen - Grime och Peezay.

Jag vet inte vad som händer med hiphopen men just nu är det alldeles för mycket skit - eller? Jag struntar i vad som sägs om undergroundscenen, jag må vara bitter men här i Sverige så är den öppna scenen obefintlig. Vad som är down för tillfället är Grime på svenska och det kan inte ens göras rätt.. Men det uppskattas dels för att en hel annan nation vilket har fött scenen, mer eller mindre uppskattar det samt dels för att det är det där "nya" som den öppna scenen alltid kräver (vilket också är den ultimata onda cirkeln som tar död på den).

"Vänta, tycker de om våran lilla svenska kille? Nämen det här måste vara stort .. helt enkelt stort."

Jag såg Virtanens nya show på någon av de nya kanalerna som väller fram med den digitaliserande "revulutionen". På programmet satt nu då Mannen med stort M. Mr Max Peezay bland en skara kritiker och diskuterade den svenska scenen. En av kritikerna berättade om hur han första gången hade fått höra om M´s nya projekt i just en Engelsk tidning.

Visst discokommitén må vara nytänkande men Peezay är ödmjuk nog att inte se det som så. Jag håller nog med honom, det är en olycka väntad att hända. Ingen kan göra grime som engelsmännen men ur askan? Det är helt enkelt bra att det satt igång, jag tror dock det krävs som i reggaens svenska motsvarigheter något med mer svenska förtecken - se. Svenska akademien, Kung Kodum - För de har det där lilla extra, något som berättar vad dom är för något med sin ibland överdrivna skånska. Grime på svenska kan inte bara bli produktionsmässigt likartade beats utan sin cockney engelska. Det handlar inte om dialekter, det handlar om att något måste slå rot för att sedan göras om till något mer eget.

Peezay må så fröet men jag väntar på att trädet skall växa så jag inte bara behöver se samma samma samma .

S.C. - Ferdinand - [email protected] -