|
|
|
|
|
Detta är lite reklam för att finansiera driften av whoa. Om du blir
medlemoch loggar in så slipper du denna reklam.
|
|
|
Isa_al-Talib
Om Allah hade förbjudit musik hade det klart o tydligt skrivits i, som muslimerna själva säger, den fullkomliga boken, koranen. Så därför tar jag inte en hadith på allvar, de flesta haditherna brukar inte ens stämma, det är bara historier. Jag trodde du skulle välja en mer trovärdigare källa än Abu Malik Al-Ash'ari.
http://www.myspace.com/deadlykanha
|
|
|
Same Old: Men är du störd, jag har inte sagt att min ståndpunkt är att musik är haram. Men hur kan du gå emot nästan hundra procent av alla med kunskap? Allting finns inte i Koranen, och hadith är viktiga att följa, eftersom Koranen säger till oss att följa ALLAH(Koranen) och Profeten(S). Hur ska vi följa Profeten(S) om inte via hadither? De flesta hadither stämmer inte, men det är därför det alltid har funnits folk som forskat i dom. I nuläget är det lite svårt att komma fram till vad som är autentiskt eller inte, men Imam Malik, Imam Ahmad ibn Hanbal, Imam Shafi'i, Imam al-Bukhari, Imam Muslim, Tirmidhi m.fl var duktiga på området, och dom hade kapacitet till att göra det. Jag är splittrad om musik är haram eller inte. Men jag tänker inte förneka att det kan vara haram, och jag respekterar dom som tror att musik är haram, eftersom dom har sitt bevis, precis som dom som säger att det är halal. Men jag har all respekt för ADL om han slutar med musiken för att det är haram, eftersom det är bevis på styrka och kärlek till ALLAH.
Sen om du inte tar hadither på allvar så kan du inte utföra salat, fasta, betala zakat, göra hajj. Detta är vad Islam är byggt på enligt Profeten(S), men du tänker inte acceptera reglerna för dom? Eller du accepterar inte heller att Profeten(S) sagt att Islam är byggt på dessa? Alltså frågan e hur mycket kunskap du har om hadith..
"Humilty is the outcome of knowledge" Imamul Awliya 'Ali ibn Abi Talib(alaihis salaam)
|
|
|
musik ÄR Haram!
Åsnan sa det till katten i femte kapitlet av sjundeelfte boken rad femtioelva kebab 2.
|
|
|
Isa_al-Talib
Men är du störd, jag har inte sagt att min ståndpunkt är att musik är haram.
Det har jag inte sagt att det är.
Men hur kan du gå emot nästan hundra procent av alla med kunskap?
Samma fråga ställde dom Galileo Galilei.
Såå, för o va ärlig mot dig min vän, så är det så här, musik kan både vara haram och halal, beroende på vilket sätt man använder det. Hade det varit strikt förbjudet tror jag nog att det skulle vara viktigt, och hamnat med i koranen, så som svinköttet och alkoholen.
Jag är splittrad om musik är haram eller inte.
Så, du tvekar på "de lärdas" ord som du sitter o snackar om så mycket nu?
Det finns hadither som tolkas på ett o annat, och jag har frågat mina vänner på moskén för läängesedan och dom höll absolut inte med om att musik är haram.
Så, jag uppmanar er alla människor, följ era hjärtan, känner ni att musik står i vägen för er Gudadyrkan, gör som SERON och ADL. Jag respekterar deras beslut by the way.
Att jag pratat så aktivt är att en del sunnimuslimer har gett intrycket att muslimer inte lyssnar på musik och att det är en synd, men så är det inte alls, dessa människor är inte så många.
|
|
|
Same Old
De lärda som anser att musik är halal har ju självklart strikta gränser. Jag menar 50 Cent's musik kan aldrig bli halal hur man än vänder och vrider på det.
Det är skillnad på att tveka och att vara kritisk. Saken är den att jag inte känner mig överbevisad att musik är haram. Men väldigt många muslimer som säger att musik är halal säger det pga att dom gillar musik. Vi måste akta oss för att följa våran nafs.
Jag har bl.a stor respekt för Shaikh Yusuf Qaradawi, och hans position är att musik är halal. Imam Ghazali tillät även musik så vitt jag vet. Imam Malik lär ha tillåtit stränginstrument om jag inte minns fel. Ibn Umar tillät vindinstrument om jag inte minns fel.
Du säger att folk ska följa sina hjärtan, det är där problemet ligger. Vi ska följa ALLAH, och ALLAh säger följ Profeten Muhammad. Så om Profeten säger att musik är haram så säger ALLAH att musik är haram, och då är musik haram. Så det man måste komma fram till är vad säger ALLAH. Inte vad säger mitt hjärta, vad säger jag. För i sådant fall så hade vi kunnat begå många synder pga att vi gillar dom.
De flesta lärda säger att musik är haram. Sen att majoriteten muslimer inte följer det är en annan sak. Men om man inte har kunskap så frågar man dom som vet. Det vi Salafiyya gör är att studera bevisen innan vi accepterar dom. Medans folk som följer en madhhab följer vad sin madhab säger.
"Humilty is the outcome of knowledge" Imamul Awliya 'Ali ibn Abi Talib(alaihis salaam)
|
|
|
Isa, var snäll och läs om Nation of Islam IDAG istället för hur det såg ut för ett halvt sekel sen. Idag är Nation of Islam sunni ortodx och inte alls som du beskrev.
Och vad anser du är en lärd man? Jag har talat med lärda som säger det motsatta.
Att du fördömer folk som följer sina hjärtan känns konstigt då Allah finns i våra hjärtan..
Kärlek min vän
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.
|
|
|
Isa_al-Talib
Jag menar 50 Cent's musik kan aldrig bli halal hur man än vänder och vrider på det.
Ne ne, det har jag aldrig sagt, 50 är en annan femma :)
Saken är den att jag inte känner mig överbevisad att musik är haram.
Inte jag heller min vän.
Men väldigt många muslimer som säger att musik är halal säger det pga att dom gillar musik. Vi måste akta oss för att följa våran nafs.
Men inte jag, jag drar inte såna slutsatser, jag lägger inte musik i nån av dom facken. Som jag sa innan, musik är konst, ett verktyg för att utrycka sig, hur man använder det, avgör saken. Samma sak gäller pennan och svärdet.
Eller, televisionen, som salafi kallade för djävulen back in the days, television är en mäktig verktyg, människans uppfinning, som kan användas både till gott o ont.
Du säger att folk ska följa sina hjärtan, det är där problemet ligger. Vi ska följa ALLAH, och ALLAh säger följ Profeten Muhammad
Det håller jag tyvärr inte med om, genom hjärta, förnuft och logik får jag kontakt med min Gud och vad som är rätt o fel, och jag ser allt glasklart, och dom som inte känner sig själva kan tyvärr missledas av sina hjärtan. O då är det ingen idé, för att lära känna Gud ska man lära känna sig själv först, vi har alla Gud inom oss och får inte underskatta varken vår egna styrka eller Guds. Profeten Muhammad är för mig en rad av många profeter, självklart ska man följa Allah, självklart följer man Muhammed när man egentligen reser mot en o samma ändamål!!! =)
|
|
|
Nattkrig:
Nation of Islam har inte ändrats, eftersom dom tror på Elijah Muhammad som Profet. Det ovanämnda är en del av Elijah Muhammads lära. Farakhan är inte Muslim! Detta är inget jag brukar säga om människor, men jag vågar säga det om Farrakhan. Om du skulle veta vad Farrakhan säger om Ortodoxa Sunni Muslimer så skulle du inte yttra något så dumt som att Nation of Islam är Sunni. Känner du många som tillhör Nation of Islam? Har dom börjat uttöva taqiyyah eller vad är detta?
Farrakhan sa t.ex att Muslimer är korkade som tror att Muhammad Mustafa, sallAllahu alayhi wa salaam, är den sista Profeten. Medans han accepterar Koranen som Allahs oförändrade Ord. Koranen säger att Muhammad är den sista Profeten. Alltså går han emot Koranen med kunskap om det. Farrakhan är en kafir utan den minsta tvekan.
Jag "fördömer" inte folk som följer sina hjärtan. Men, att följa sitt hjärta kan ofta resultera i att följa Shaytan. Om ditt hjärta säger att "dricka en öl är ju inte farligt", så är det du som gör fel, och borde följa ALLAH AZZA WA JALL istället. Vi kan inte följa våra hjärtan, vi måste följa ALLAH.
|
|
|
Same Old
Personligen delar jag din uppfattning om musik. Men som sagt så smutskastar folk väldigt ofta ulama och deras synpunkter, vilket är väldigt farligt. Jag hoppas du förstår hur jag menar, då många följer sina hjärtan före Allah subhanahu wa ta'ala.
Samma sak, dom som säger att televisionen är haram, har jag full förståelse och respekt för. Eftersom den som gör en bild av en levande varelse ska bli tillfrågade av Allah att ge den liv, detta är vad vi vet från Allah och Hans Sändebud. Därför är det haram att måla levande ting. Sen finns det en viss skillnad på hurvida fotografi och film hamnar i samma fack. Jag har full förståelse och respekt för båda åsikterna, dvs haram och halal. Dock så ser jag den positiva effekten televisionen kan ha, självklart. Men som sagt så är alltid första frågan, vad säger Allah ta'ala. Eftersom vi kan inte använda haram saker för att göra något positivt, det kommer inte att accepteras. Allah Alam.
Hur kan du säga att du ser vad som är rätt och fel utan Allah's Ord och Hans Sändebud? Som om din logik hade berättat att det är haram att ha byxor som täcker anklarna. Om våra hjärtan går emot Koranen och Profetens Sunnah, så måste vi ju självklart prioritera Allah och Profeten framför våra hjärtan. Muhammad Mustafa är en av många Profeter, men hans uppdrag är speciellt eftersom han är den absolut sista Profeten. Så då måste vi ju ställa oss, vad är anledningen till att Allah skickar en sista Profet. T.ex dom som säger att Koranen och Sunnan är 'out of date', då undrar jag varför är Muhammad den sista Profeten, varför valde ALLAH att skicka en absolut sista? Självklart eftersom att Deenil Islam är fullbordad.
|
|
|
men nu är det så alla människor "TROR" på olika saker och tolkningar och det är inget man kan ändra på eller i vissa fall ens försöka ändra på, som ordet "TRO" betyder och är, är det fortfarande en "TRO", ej en sanning, alla människor har ett "TVÅNG" på att "TRO", det ligger i våra gener och våra instinkter, fattar man det så börjar man fatta annat djupare oxå...
atetist=ett tvång att tro islam=ett tvång att tro
finns ett medel att komma förbi detta men det tar vi nästa gång...överkurs
www.illizit.com www.myspace.com/mayornas http://youtube.com/v/ww.youtube. www.dj-silence.com www.obnoxiuz.com www.ricowon.com www.hoova.se www.liveammo.se
|
|
|
Isa, Du är ute på villospår och Din ignorans överträffas bara av din arrogans min vän. "Öppna upp och släpp fram det som finns inne". Var öppen för dina medmänniskor. Fred och värme
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.
|
|
|
Nattkrig:
Vilka villospår är jag på? Vilket av det jag har skrivit stämmer inte?
|
|
|
Eftersom den som gör en bild av en levande varelse ska bli tillfrågade av Allah att ge den liv, detta är vad vi vet från Allah och Hans Sändebud.
Vem ska frågas ge liv åt t.e.x Robert Aschberg när han redan är livslevande och glad? Det är ingen som avbildar Robert på tv, det är riktigt och sänds genom digitala signaler, det är isåfall lika haram att se sin spegelbild i vattnet...
Som om din logik hade berättat att det är haram att ha byxor som täcker anklarna.
Dålig exempel då ja visat mina anklar flertals gånger, och idag är det så att det inte är så farligt med det med tanke på samhället och deras dagligen nya bottenrekord. Min logik säger att jag inte ska blotta kuken framför en folkmassa, då det skapar oönskad uppmärksamhet ungefär så som vissa systrar väljer att ha burka i ett svensk samhälle, de drar till sig mer uppmärksamhet än dom nånsin tänkt sig...
helt ärligt, jag koncentrerar nog mig på mina handlingar gentemot folk, mitt beteende och tankar än saker som anklar, vilket ni salafi bröder hänger upp er för mkt på, självklart är Islam en livsstil, men man får inte glömma det spirituella och beteendet vilket många "muslimer" tyvärr inte tänker på, om du bara anar hur många "rättklädda" som gjort vad =)
Men men, hehe det här urartar, det var om musik från första början, så vi låter d stanna där. Jag är en ganska öppen människa av mig och sprängt murarna och vill gärna samla all världens folk under en paraply, för i slutändan tror alla människor på en o samma sak, även ateister ;) Vi har haft profeter, filosofer, allt möjligt, det är dags o absorbera allt bra och spinna vidare på allt.
|
|
|
nattkrig P0
Helt ärligt, ja har inga varma känslor för N.O.I heller, jag gillade inte deras skitgöra mot Malcolm X.
|
|
|
Same Old
ALLAH har via Sitt Sändebud Muhammad(S) klargjort att det är förbjudet att göra avbilder av levande varelser. Som sagt, min position är inte att TV är haram, men den avbildar personen.
Självklart ska du koncentrera dig på dina handlingar gentemot folk, att inte göra det är väldigt sorgligt. Men det är även viktigt att följa Profeten's Sunnah och att avstå från det det som ALLAH via Sitt Sändebud har förklarat förbjudet, och uppfylla det ALLAH via Sitt Sändebud har förklarat obligatoriskt. Man ska inte täcka sina anklar eftersom Profeten Muhammad Mustafa(S) har sagt att det är förbjudet. Vi kan inte gå emot ALLAH och Profeten(S) för att vi inte förstår eller inte håller med.
Salafiyya är inte en sekt eller rättsskola med ett tankesätt. Oavsett under vilket namn folk går så ska ens prioritet alltid vara att lyda ALLAH och Sändebudet Muhammad(S). Man ska absolut inte glömma den spirituella biten, eftersom detta är något som ALLAH och al-Mustafa(S) uppmanar till. Självklart räcker det inte att bara följa det världsliga, men inte heller att bara följa det spirituella. Vi måste hålla oss på en medel linje, eftersom även detta har al-Mustafa(S) klargjort väldigt tydligt.
Jag håller med om att vi håller på att spåra ur och därför bör vi lämna tråden eller diskutera ADL.
|
|
|
vem är allah som ni verkar prata om här????
ADL är jävligt tung, fet video i sökarna2
Gillar du att tippa/oddsa. Då ska du bli medlem på WWW.BETFAIR.COM, marknadens bästa odds. Använd värvaenvänkod 4Q6PXVU6T SÅ FÅR DU ca250KR!!!! (när du placerat några bets)
|
|
|
fan, jag blir rädd på riktigt. är de sverige vi bor i eller?
|
|
|
Same-Old, Inte jag heller, men jag tycker att man ska ge en nyanserad bild när man ska debattera och inte komma med osanningar. För faktum är att man tagit en ny vändning sen Elijah Mohammed försvann, just mot en sunni ortodox riktning. Yacubhistorien som Isa tog upp t ex finns inte med längre.
Och ang Haram osv tycker jag att det är skillnad på musik och musik. Yusuf Islam, fd Cat stevens är ju ett bra exempel på det. Han har ju gjort comeback nu och musiken han gör nu handlar liksom om vägledning och rofinnande.
För övrigt hoppas jag verkligen att man får ett sista album jag har gått och hoppats på det i typ 7 år
Kär-Lek
|
|
|
Nation of Islam är Elijah Muhammads efterföljare, och hans lära är den rasistiska icke-Islamska läran. Faktum är att en hel del som 'tillhör' NOI har dragit sig åt Islam, men NOI's officiella lära går fortfarande emot Islam.
|
|
|
Jag håller inte med dig alls tyvärr. Läror förändras..
|
|
|
Om dom inte längre tänker följa sin SÅ KALLADE PROFET .. så kan dom ju inte fortsätta kalla sig hans efterföljare.. fattar du inte det så vet jag inte vad.. vad vet du om deras lära i dagsläget? Som jag frågade dig.. känner du folk som tillhör NOI? vad säger dom? heh mannen.. var får du din info ifrån.. Min info om dom kommer från deras så kallade profet Elijah Muhammeds lära.. och Farrakhan, och folk som tillhör NOI.. och som lämnat det..
|
|
|
om ja inte har fel gästar han väl på lazee lizzels senaste mixtape hostat av Kayslay
|
|
|
Insdel: Visst är det synd att han lägger av, men varför blir du rädd?
Trapped in the 90s hit och trapped in the 90s dit. Vad har 80-talet gjort för ont?
|
|
|
ja, ADl gästar på LAZEE´S mixtape med låten "ABOUT THAT TIME"...
www.illizit.com www.myspace.com/mayornas http://youtube.com/v/ww.youtube. www.dj-silence.com www.obnoxiuz.com www.ricowon.com www.hoova.se www.liveammo.se
|
|
|
yupp ja är säker har tapet
|
|
|
|
Producent
2012-07-15 00:32
|
Sveriges bästa mc.
Jag är ingen perfekt man. Jag försöker bara göra det bästa jag kan och vara sann, inte göra nått halvdann. Det borde vara min slogan.
|
|
|
|
|
|
Trist. Absent Minded-plattan kommer alltid att vara en klassiker och ett riktigt guldkorn i den svenska hiphophistorian. Nästan för bra för att vara svenskt.
|
|
|
Inte för att vara den men snubben är totalt irrelivant med sin egen musik han verkar ha mycket jobb i usa som en ghost writer åt rnb artister verkar det som men utöver detta är det bara rent LOL att ens bry sig om en snubbe som hade väsen på tidigt nittiotal som inte har gjort någonting på tvåtusentalet inte ens skiva.
Det är som att Vanillia Ice skulle säga att han lägger av idag vem bryr sig egentligen?
Plus han har sålt mer än ADL men ja ni fattar nog vad jag menar.
|
|
|
hiphop som adam den lille.
DalastDon - du förstod att tråden var fem år gammal?
http://soundcloud.com/80scrackpolo
|
|
|
Fast man har ju önskat att ADL ska komma tillbaka och visa alla var skåpet ska stå sen 90-talet. Liknelsen med Vanilla Ice funkar inte alls då alla som gillar hiphop skulle jubla sig hesa om Vanilla Ice lovade att aldrig göra musik igen.
Trapped in the 90s hit och trapped in the 90s dit. Vad har 80-talet gjort för ont?
|
|
|
DalastaDon, Jämföra ADL med Vanilla Ice... Vet att du bara vill provocera men du får dig själv att framstå efterbliven nu, så det är av vänlighet jag förklarar det för dig.
|
|
|
easyskanking skrev: DalastaDon, Jämföra ADL med Vanilla Ice... Vet att du bara vill provocera men du får dig själv att framstå efterbliven nu, så det är av vänlighet jag förklarar det för dig.
satan vad tung låt, svårt att fatta att det är svenskt :)
|