I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

Har svensk hiphop hybris?

Svensk Hiphop - Allmänt

   

2007-02-11 21:14

Har svensk hiphop hybris?

Man kan inte låta bli att lägga märke till vissa artisters och icke-artisters åsikter om att svenska rappare inte får den uppmärksamhet och försäljning dom förtjänar.

Det största problemet verkar vara att svenska artister känner att dom inte får stöd av oss som lyssnar på hiphop, dvs när dom släpper något så köps det inte. Dom säger att de som lyssnar på svensk hiphop (inte jag, men det är en annan tråd) laddar ner istället och visst stämmer det. Folk laddar ner en skiva för att dom kan göra det och det är gratis, så enkelt är det.

Men om svenska rappare skulle vara bättre på att marknadsföra sig själva och skapa en genuin kontakt med folk genom bra musik samt en utstrålning som får folk att gravitera mot dom skulle inte det gå bättre för svensk hiphop?

Man spenderar sina pengar mycket lättare på en artist när man känner någon sorts koppling till dom. Och förvänta att någon langar 100 spänn för ett mixtape med någon snubbe man inte hört förut eller relaterar till är ganska högmodigt...

Så som jag ser det saknar majoriteten av svenska MCs karisma och utstrålning, skit i musiken för idag måste det vara ett helt paket. Vad bristen på karisma och utstrålning beror på vet jag inte. Ni kanske vet?

Svenska rappare måste sluta gnälla, du är en artist och ska sälja dig själv och din musik till en publik. Sluta skyll på att folk inte köper det du säljer, tänk istället på vad du gör för fel när ingen vill köpa det. Folk spenderar inte pengar på dig när du inte förtjänar det.

Discuss