I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

Har svensk hiphop hybris?

Svensk Hiphop - Allmänt

2007-02-11 21:14

Har svensk hiphop hybris?

Man kan inte låta bli att lägga märke till vissa artisters och icke-artisters åsikter om att svenska rappare inte får den uppmärksamhet och försäljning dom förtjänar.

Det största problemet verkar vara att svenska artister känner att dom inte får stöd av oss som lyssnar på hiphop, dvs när dom släpper något så köps det inte. Dom säger att de som lyssnar på svensk hiphop (inte jag, men det är en annan tråd) laddar ner istället och visst stämmer det. Folk laddar ner en skiva för att dom kan göra det och det är gratis, så enkelt är det.

Men om svenska rappare skulle vara bättre på att marknadsföra sig själva och skapa en genuin kontakt med folk genom bra musik samt en utstrålning som får folk att gravitera mot dom skulle inte det gå bättre för svensk hiphop?

Man spenderar sina pengar mycket lättare på en artist när man känner någon sorts koppling till dom. Och förvänta att någon langar 100 spänn för ett mixtape med någon snubbe man inte hört förut eller relaterar till är ganska högmodigt...

Så som jag ser det saknar majoriteten av svenska MCs karisma och utstrålning, skit i musiken för idag måste det vara ett helt paket. Vad bristen på karisma och utstrålning beror på vet jag inte. Ni kanske vet?

Svenska rappare måste sluta gnälla, du är en artist och ska sälja dig själv och din musik till en publik. Sluta skyll på att folk inte köper det du säljer, tänk istället på vad du gör för fel när ingen vill köpa det. Folk spenderar inte pengar på dig när du inte förtjänar det.

Discuss

2007-02-11 21:36
Jag vet fan inte. Nått är det som icke stämmer ialla fall
Dudezic - Dude-music - CHUP
Manager

2007-02-11 21:51
Men om svenska rappare skulle vara bättre på att marknadsföra sig själva och skapa en genuin kontakt med folk genom bra musik samt en utstrålning som får folk att gravitera mot dom skulle inte det gå bättre för svensk hiphop?

precis.. svenska rappare verkar inte bry sig, utan verkar släppa lite skit lite då och då, när dom känner för det.. sen skriver dom ett inlägg på whoa om att dom släppt en platta, en vecka senare är tråden död.
/ Deedz.
http://www.facebook.com/jewoit

2007-02-11 23:58
berätta vad man kan göra bättre?!
www.illizit.com www.myspace.com/mayornas http://youtube.com/v/ww.youtube. www.dj-silence.com www.obnoxiuz.com www.ricowon.com www.hoova.se www.liveammo.se

2007-02-12 00:04
Hpnotiq - Ditt inlägg är inte nytt, utan har kommit som kommentar i i stort sett alla "förbannad rappare klagar över brist på backning från lyssnarna"-tråd som kommit  de senaste åren...

Tyvärr så saknas det även här förslag på lösningar (att bara säga "få tummen ur och ta kontakt" är inte så särdeles konstruktivt).

10-4, over...
"Not so funny now, funny man..." - Å, jo, totally worth it! ;)
Mabande In The Park - once in a lifetime, baby
Thugz 4 hugZ - kärlek istället för gangsterpropaganda

2007-02-12 00:09
Vara ute på jams, festivaler, work shops? Spela ofta och i hela Sverige. Släpp skivor med bra material, genomtänkta texter och ett bra urval beats. Inte standardmodellen, en club banger, nån hit, lite utfyllnadsmaterial och resten skit (såna låtar man oftast växlar förbi när man spelar skivan i stereon). Är man emcee, ställ upp i battles, freestyla, sitt inte hemma bara med ett anteckningsblock framför en dator och recca intetsägande blaj. Visa att man brinner för kulturen mer än att bara rimma till ett beat och förvänta sig att alla ska sponsra med cash. Sen kan ju folk iofs göra vad fan de vill men begär inte att jag och andra ska paya för det, vi kanske lägger våra pengar på andra snubbar som vi anser mer intressanta.
Producent

2007-02-12 00:11
Vem laddar ner svensk hiphop musik? Det är väl ingen som laddar ner svensk hiphop?
Jag är ingen perfekt man. Jag försöker bara göra det bästa jag kan och vara sann, inte göra nått halvdann. Det borde vara min slogan.

2007-02-12 00:13
Knappt så nån ens lyssnar på det..

2007-02-12 00:18
Jag trodde jag med rubriken och inlägget var ganska konstruktiv.

Svenska rappare tror för mycket om sig själva

Där har vi ett stort problem, man kan inte bara komma ifrån ingenstans och tro att man ska tas emot med öppna armar i ett land som Sverige.

Vad sägs om att en artist verkligen satsar? Vill inte radio spela din låt? Var kreativ, gör en låt som spelas så att du får in foten. Med dagens teknik kan man egentligen skita i radio.

Köper ingen din skiva? Ge ut den gratis, låt folk lära känna dig och etablera ett band till dig. Var aggressiv, dela ut din skiva på torget.

Jag tror att svenska rappare inte förstår att musiken är också en business idag. En anpassning till dagens atmosfär i musikbranschen är nödvändig.

Varför har LoopTroop lyckats? För att dom har det som de flesta saknar, det hela paketet. Och har man inte det ibland så har man det bara inte.

2007-02-12 00:20

Ibland känns det som att vissa rappare bryr sig mer om att bli kända och synas överallt än att leverera bra grejjer till sina fans/lyssnare. Folk tror att bara för att de uppmärksammas en gång så ska de automatiskt bli hypade varje gång de droppar nån halvkeff Ep på nätet.

God marknadsföring och kontakt med publiken is the shit.

Nu när var och varannan kid rappar så måste man erbjuda något nytt för att fortsätta vara intressant.

För örigt så vill jag inte ha en massa skivor med samma artist som låter precis likadant. Jag vill se en utvecklig. Hur låter nästa platta? Vad har ändrats. Behåll godbitarna med var inte rädd för att utveckla er.

Detsamma gäller Hiphopen i stort också. När marknaden är mättad så sjunker efterfrågan. Satsa för att vinna.

Dagisbarn hittat! Återfås mot beskrivning. MVH Personalen på Kristallen

2007-02-12 00:30
Hpnotiq - Konstruktivt är att föreslå en förbättring / en annan infallsvinkel. Att säga "Svenska rappare tror för mycket om sig själva" är bara ett påhopp ;)

* "Vad sägs om att en artist verkligen satsar?"
- På vilket sätt?

* "Vill inte radio spela din låt? Var kreativ, gör en låt som spelas så att du får in foten."
- ...och hur gör man en sån?

* "Med dagens teknik kan man egentligen skita i radio."
- Början till en konstruktiv mening, men det saknas förslag på alternativ.

* "Köper ingen din skiva? Ge ut den gratis, låt folk lära känna dig och etablera ett band till dig. Var aggressiv, dela ut din skiva på torget."
- Bra! Äntligen en konstruktiv variant! Dock saknas en motivering till varför man skulle ge bort den istället för att bara sälja den billigare och med aggressivare marknadsföring.

* "Jag tror att svenska rappare inte förstår att musiken är också en business idag. En anpassning till dagens atmosfär i musikbranschen är nödvändig."
- Det är väl för att de vet att det är buisness som de klagar över att de inte får pröjs? Om det bara var lek så skulle de ju vara nöjda som det var...

* "Varför har LoopTroop lyckats? För att dom har det som de flesta saknar, det hela paketet."
- Lägg till att de började för ett antal år sedan, när den svenska rap / hiphopscenen var livligare och på uppgång...
Vad är förresten "hela paketet"?

10-4, over...
Producent

2007-02-12 00:38
LoopTroop började för över 10 år sedan. & jag tror att när de började hade de ingen aning om att de skulle sälja massor i Tyskland, Danmark, Holland, Belgien, Australien o.s.v.
Jag är ingen perfekt man. Jag försöker bara göra det bästa jag kan och vara sann, inte göra nått halvdann. Det borde vara min slogan.
Hangaround

2007-02-12 01:01
Om inte looptroop sag da Timbuktu..han borjade salja bra nar alla andra slutade salja..varfor?

2007-02-12 01:03
För att Timbuk is the shiet, han håller skiten levande med live band, entusiastiskt performance och många spelningar över hela landet. Han är radio DJ hos P3 och har mer närvaro till sin publik än vad många andra har. Sen att han gör väldigt bra musik underlättar ju också.
Hangaround

2007-02-12 01:06
exakt, antar att det var det Hpnotiq menade med "hela paketet".

2007-02-12 01:15
I sverige har vi det överlag rätt bra. såpass bra at vi klagar o gnäller men ändå inte gör nåt åt det...dom flesta emceesen här har ett jobb & har musiken som en hobby på sidan om. ta tex jänkarna anledningen till at dom ligger så långt före beror givetvis på att dom har en mer gången kultur än svenskarna på hiphopfronten. sen har dom språket via modersmjölken om man nu flowar på engelska. etc etc.. för dom är det oxå en chans att komma upp sig o få ett drägligare liv...det tror jag är den största anledningen & moroten...dom e helt enkelt "hungrigare" mer står på spel så att säga...datorer & studios finns inte heller i samma utsräcknig vilket leder till att dom måste hyra studio tid för dyra pengar...vilket leder till att dom blir tajtare & jobbar mer målinriktat....det är mer bizniz på gott & ont

2007-02-12 01:23
Till att börja med så handlar det om att göra musik som man själv är 110 % nöjd med. Sen när man släpper musiken så får man ju se om folk gillar en. Man kanske gör musik som 10 pers gillar eller så gör man musik som en miljon pers gillar. Huvudsaken är ju att man själv är helt nöjd med det man gör.

Sen när det gäller att nå ut så handlar det, som det pratats om innan, att marknadsföra sig väl.

Tips är:

* Använda alla kontakter man kan. Folk man känner mycket eller lite. Ett bra kontaktnät är guld värt!

* lägg ut ens musik till lyssning och ev. nedladdning på så många populära sajter/communityn man kan

* uppträd på så många ställen du kan (sjävklart får man köra gratis eller mot reseersättning många gånger innan man är känd, men all pr är bra pr och istället för gage så kan man sälja merch vid spelningen och få in pengar på det sättet). Fysisk närvaro är oftast mycket bättre än att PR:a massa på nätet (även om man självklart ska göra det också)

* tryck upp t-shirts, pins osv osv för sånt är alltid populärt för ens fans och det ger pengar på köpet.

* försök skapa så personlig kontakt som man kan med fans. Gör en hemsida där folk kan känns sig delaktiga och kunna fråga dig om saker. Gör så folk kan kommentera bilder, dagboksinlägg osv osv.

Sen är det bara att klura ut massa fler olika roliga sätt att marknadsföra sig på. ju knasigare sätt, desto effektivare oftast. det är bara fantisera fram nåt och sen göra det till verklighet!

Världen är inte rättvis och ibland så kommer inte folk med talang fram i mediabruset. Det är en svår bransch där alla nuförtiden vill ha en fot i (och who can blame them? alla gillar lite rampljus på sig), men det gäller att kämpa på och inte bli bitter.

Som jag sa i början, så länge man gör musik som man själv är 110% nöjd med så har man ju redan lyckats för sig själv. Sen gäller det bara att få massa andra att tycka likadant.

www.huglife.se

2007-02-12 01:29
Glömde nämna att om man verkligen är sugen på att få mycket rampljus så är en så enkelförstådd och konsekvent image som möjligt den lättaste vägen att gå, för det är enklare att bli uppmärksammad ju tydligare image man har (om man har några speciella catchfrases, kläder, artwork, texter)

Om man tar 50 Cent: Blev känd i början för att ha blivit skjuten nio gånger och sin skottsäkra väst han ofta bar i början (nämndes i ungefär varje intervju med honom efter "in the club"-singeln).

Enkelförstådd och konsekvent image som gav sjukt mycket PR och karriärskjuts.
www.huglife.se

2007-02-12 01:31
Hmm, jag trodde 50 blev känd för alla sjukt bra mixtapes och hans första släpp och då främst låten How to rob.. där han dissar hela industrin, men du kanske menar mega känd?

2007-02-12 01:33
Ja, jag menade det stora breaket. Även om folk inte hört honom, så hade de flest hört talas om Fifity, för han var för dom "rapparen som blivit skjuten nio gånger och bär skottsäker väst hela dagarna".

Som sagt, sjukt effektiv image som lönade sig bra för honom.
www.huglife.se
Producent

2007-02-12 01:52
Jag tycker att Wu-Tang hade den coolaste imagen när de kom.

2007-02-12 03:03
Ja, dom hade/har ju verkligen en image om nåt. allt samurajsnack och kamsportsfilms-samplingar och sina alter-egon etc etc. Ett ypperligt bra exempel på en grupp som lyckats med sin image.

www.huglife.se

2007-02-12 11:26
vadå image? ska det verkligen finnas image inom hiphop?

jag ser image som nått man kommer på för att kunna sälja mer eller liknande, o i såfall så är det fel. Nått man lägger på sig själv för att bli mer attraktiv för en viss publik krets.

jag tivlar på att wutang satt o luskade bland imigar o sen kom på kung fu grejen...
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2007-02-12 11:36
Päronpung: om man nu inte vill ta till marknadskommunikativa åtgärder som beviseligen fungerar, ska man då verkligen klaga på att man inte säljer?
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2007-02-12 12:01
En image är på gott eller ont nödvändig idag...för att ens få någon uppmärksamhet måste man sticka ut bland de tusen.

Ta Emil Brikha här på whoa, även om jag inte lyssnar på något han gör har han iaf fått mig att lyssna en gång. Och det kan räcka...fråga honom hur han gör.

Sen skulle det vara intressant och höra vad de lite mer kända artisterna här på whoa tycker om saken.

Mabande

Om mitt så kallade påhopp, som i mitt tycke är en åsikt och inget annat, får någon att tänka till så är det konstruktivt vare sig du vill det eller inte.

Sen om allt annat inte är konkret enligt dig så är det tough titty liksom, jag är inte en artist men jag är den artister vill ska spendera sina pengar. Och jag tycker att något inte stämmer.

2007-02-12 12:06
Jävligt mkt fokus på det negativa det finns jävligt många rappare i Sverige som jobbar stenhårt med sin musik, också väldigt många duktiga som prioriterar att göra kvalitet då och då då deras livssituation inte gör det möjligt att syssla med musik på heltid. Det är ett bra klimat rent artistiskt i Sverige som det alltid har varit mycket folk som verkligen brinner för vad dom sysslar med. Det är svårt att sälhja skivor men det är det nog för de flesta genrer utom slager just nu i det här landet.

Det har otroligt mkt med image, utstrålning karisma och att skrika högst att göra särskilt eftersom det finns så många rappare som vill otroligt mycket och också är rent ut sagt kassa som svämmar över. Det handlar egentligen inte om pengar för de flesta utan om uppmärksamhet och erkännande vilket jag tycker är nånting positivt, men pengar och exponering går ju hand i hand...

En enkel lösning är ju att kompromissa o göra musik som gemene lök skulle köpa bara för att få sin exponering...?

Att jämföra Sverige med USA i det här fallet går inte, med jantelagen här skulle det snarare va bättre att INTE BERÄTTA om man blivit skjuten nio gånger för då skulle folk bara garva åt en.

2007-02-12 12:06
Grejjen är att marknadsföring till skillnad från naturvetenskap aldrig är 100 % konkret. Och eftersom Mabande spenderat senaste 10 åren på KTH kan sånt vara liet svårt att fatta...  

2007-02-12 14:43
vi gör allt som det står ovanför + mer med våra cash
vi har sålt över 20.000 ex i europa i mitten av 90 talet

varsegod!!!
www.illizit.com www.myspace.com/mayornas http://youtube.com/v/ww.youtube. www.dj-silence.com www.obnoxiuz.com www.ricowon.com www.hoova.se www.liveammo.se

2007-02-12 14:55
Kvaliteten på musiken är det första man bör se över om man inte säljer.

2007-02-12 16:52
Jag skulle vilja påstå att det är kvaliteten på kommunikationen man bör se över istället.
Manager

2007-02-12 16:55
Svenska rappare måste köra en egen stil. Det är därför Ison & Fille, highwon, Latin Kings, Timbuktu osv lyckats...

Glaciuz, JayJson osvosv är duktiga, men om jag vill höra sån rap tankar jag ner lite amerikansk rap bara.. eftersom dom gör det bättre oftast.
/ Deedz.
http://www.facebook.com/jewoit

2007-02-12 17:54
Jag tror nog att även wu-tang, tänkt mycket på sin image. dom kanske inte satt och hade pr-möten innan sitt första släpp, men dom visste att allt snack om 36 kammare och österländska filosofier skulle göra dom intressanta i media.

Vi kan ta ett svenskt exempel istälet för Fifty: Army Of Lovers fick mycket uppmärksamhet pga av sitt utseende, vilket var en uttänkt image. Hjälpte dom långt på vägen. Även om folk inte hört dom, så hade de hört talas om dom. Ta sen Lilli & Sussie och Systrarna Graaf. Snygga syskon-duon, som folk visste om (genom att dreggla över bilder och affischer) utan att behöva höra deras musik.

Man behöver ju självklart inte ha någon utstickande eller konsekvent image om man inte vill, men då får man vänta sig att det troligtvis blir svårare att nå ut med sin musik.

Sen handlar det självklart om att man måste jobba häcken av sig. Ingen kommer servera din framgång på ett silverfat. Tror du på ditt material och dig själv som artist, så gör allt du kan för att nå ut på så många olika sätt som möjligt.

Se också till att stå emot bitterheten när saker går dåligt och fortsätt istället kämpa på framåt. Att sitta och gnälla kommer definitivt inte hjälpa ens karriär.

www.huglife.se

2007-02-12 18:48

Några gånger i veckan skriver någon förbannad rappare en arg text i det här forumet som handlar om att dem är griniga på alla i Sverige som inte vill köpa deras musik. Därför känns den här tråden som den viktigaste på länge här, även om den inte är den första i sitt slag.

Så jävla många rappare i Sverige förväntar sig att dem ska bli stora direkt och när ingen köper deras trista jävla plattor så tror dem att folk laddar ner deras musik.

Som Yun_Di sa:
Glaciuz, JayJson osvosv är duktiga, men om jag vill höra sån rap tankar jag ner lite amerikansk rap bara.. eftersom dom gör det bättre oftast.

Exakt så känner jag också. Det finns så mycket svenska rappare som hypas flitigt på bland annat whoa och som jag har lust att höra nåt av, men när nån gratis-mp3:a dyker upp så är det sällan nåt jag fastnar för. 95 gånger av 100 så känns det som att man har hört det förr.

Förresten så har jag aldrig köpt en hiphop-skiva, jag laddar ner och kommer förmodligen alltid att göra det. Men artister som vill ha pengar och som inte får det på sin skivförsäljning ska då fan inte lägga skulden hos lyssnarna.
Antingen får dem börja med nåt annat eller så får dem väl se till att spela mer live och sånt. Dessutom tror jag att många hellre köper en skiva på en spelning än dem beställer skivan över internet.

Förändring behövs inom hela musikbranschen och det är inte lyssnarna som ska behöva stå för den, så allt jävla snack om konstruktiv kritik i den här tråden är ganska onödigt

2007-02-13 15:34
Personligen tycker jag att det finns mycket som kan göras från flera håll och kanter när det kommer till svensk hiphop.

I de flesta fall handlar det om en relativt ny artist. Som det redan skrivits i tråden är artister hoppfulla om att folk ska ta emot dem med öppna armar och börja lägga ned tid på att lyssna på deras musik på en gång. Det handlar ju mycket om att vara intressant och hålla sig i ljuset så länge som möjligt utan avbrott. Börjar någon bli intresserad under en period är det med stor säkerhet att samma person är intresserad nästa gång artisten syns igen.

Artisterna är väl egentligen de som behöver kämpa hårdast för att få alltihop att börja rulla igen, men det krävs engagemang och viljestyrka in i det sista. En underbar sak vore om hiphop drog sig ut ur internet-fällan och tog sig ut på gatorna igen där den syns ordentligt.

Dock är det ju inte bara artisterna som ska behöva bära den tunga lasten. Det vore ju inte helt fel med lite mer folk som engagerade sig i jams och föreställningar och vågade satsa på akterna en aning.

Det märks också att artister inte riktigt vågar ta steget och marknadsföra sig själva ordentligt. Det är inte ofta jag ser musikvideos med svenska akter längre. Inte heller ser jag några feta planscher där något riktigt rap-aktiskt namn syns längre. Som tidigare nämnt, get it out of internet.

Skulle kunna gå igenom allt detta, men då det är självklart att ingen skulle orka läsa det hela så försöker jag hålla mig kort.

Själva branschen ska ju inte heller stå och titta på medan artister och resten försöker få igång alltihop. En stor satsning på en mängd nya artister vore fantastiskt! Utan rätt kontakter är bolagen de man ska vända sig till om man vill ha marknadsföring. Detta beror ju dock på hur pass duktig och engagerad i sitt arbete PR-typen är. Men som sagt, en stor satsning av bolagen skulle kunna få väldigt mycket att börja röra på sig.

Jag lyssnar gärna på svensk hiphop, men det är tråkigt att se att den inte tar sig längre ut. Tänk om frizon, svensk underjord, whoa (syftar på audio-forumet där jag själv sitter i fällan) och allt detta inte hade funnits. Kanske hiphop hade varit gata och inte data då.

Att svensk hiphop har hybris är nog till viss del sant, men det är ju inte heller så att svensk hiphop är skit bara för att artisterna är dåliga. Det finns många skurkar i det här fallet.
Yeah, you know..

2007-02-13 16:20
Jag håller med Hpnotic helt.

2007-02-13 21:37
Hpnotiq - Så om jag skulle säga "Hpnotiq är mallig" skulle du ta det som konstruktiv kritik? :D

Om du tycker att någonting inte stämmer med rapparna är det väl bara bra om du låter dem veta vad det är som inte stämmer och vad som kan göras åt saken istället för att bara säga att något är fel?

päronpung - Wu kanske inte satt och klurade på om de skulle vara kung-fu-snubbar, cowboy-pimps, eller rasta-skottar, men de lär nog kommit på att det var en skän stil att ha - "$h!t, da's sum good f-in' stylez! We gonna do this Shaolin for real!" (något fritt tolkat ;) )

Chai-Of-Lattshoo - Ang. videorna så tror jag inte det beror så mycket på rapparna, utan mer på musikkanalernas prioriteringar, tyvärr : /
Enda gångerna jag sett svenska hiphopvideor på mtv de senaste veckorna är 01:02 och då är det enbart Ison & Fille (i och för sig så brukar jag inte kolla mtv så särdeles ofta, men ändå). Inget fel med dem, men jag vet att det finns fler videor där ute. Tillräckligt många för att i alla fall kunna variera lite...

Möjligt att hiphop hade varit helt gata om inte Svendetta, Whoa, Frizon, SvU o.s.v. funnits, men jag tvivlar på att lika många av de bra rappare som finns där ute hade fått lika mycket uppmärksamhet som de har nu.

Scripta - Det kommer högst en "arg rappare"-tråd i halvåret ;)
Varför är det onödigt med konstruktiv kritik? Utan det så blir det bara en "arg lyssnare"-tråd och därmed lika ointressant som de "arga rappare" som du klagar på.

floppen - KTH? Pfft, lekskola för teknologer :P
Men i alla fall: självklart finns det inte så särdeles många konstanter inom marknadsföring, men det går ändå att ge några tips på hur folk kan förbättra sig (vilket är det enda jag efterlyst). Hittills så är det i stort sett bara HugLife som har givit några. Så sura och var spydig, men fjanta dig helst inte ;)

10-4, over...

2007-02-13 21:45
Just ja: Tech - Timbuk hade ju ett gäng år i gemet redan, men när han bytte till svenska och fick tag i melodiösare beats (samt draghjälp från "rätt" polare), så var det ju bara en tidsfråga.
Har du förresten märkt att ett gäng av singelsläppens refränger går att lägga över varandra ganska smidigt? Alltid bra att ha en fungerande formel att falla tillbaka på ;)

10-4, over...

2007-02-13 23:11
dom att o rökte weed o kollade på kung fu flicks hemma hos rza, sen sampla dom skiten, inte som att dom satt o valde bland olika stilar.

2007-02-13 23:49
det bolag som tex Illizit borde göra är att smälla upp massa afficher och klistermärken på stan så att gemene man vet att skivorna har släppts.

2007-02-14 01:45
ok, det kan mycket väl vara så att wu-tang inte tänkte ett dugg i början på sin image, men dom märkte sen med sitt genombrott att kungfu-samplingarna och dyl. blev en populär image och har sedan använt sig flitigt av den med all merch runtomkring själva musiken, vilket jag tycker är jättebra och jättesmart. det är iaf hur jag ser det.

nu handlar ju inte tråden om wu-tang, så jag byter tillbaka till det vanliga igen:

Håller med om vad som sägs här att det fokuseras för myckt på internet och för lite på den fysiska närvaron. Man ska inte underskatta internet, men det har hitills inte uppfunnits nåt virtuellt som kan överta den magiska känslan man kan få av en riktigt bra konsert.

Kommer inte folk till dig och vill boka dig som artist? Gå runt på fritidsgårdar, krogar, föreningar etc etc och erbjud dig spela gratis. Gör du en grym spelning så är det något av den bästa PR som finns + att du troligtvis säljer några CDs/demos/t-shirts och får in lite pengar på det sättet.

Vill inte folk boka dig även om du vill spela gratis? Arrangera själv fester eller dyl. där du spelar.

Det finns ingen bestämd handbok på hur man blir känd och får uppmärksamhet. Som jag sagt förut, så gäller det bara att worka asset av sig för att komma dit man vill.

De flesta stora artister idag har börjat med att splea gratis på massa ställen och arrangerats sina egna konserter, kanske i flera år innan nån ens upptäckt dom.

Det handlar om att brinna för det man gör och inte ge upp. Med lite stråkar i bakgrunden så skulle det här låta som en tårdrypande scen ur en typisk amerikansk patriot-actionfilm, men även om det låter cheesy och utnött så är det sant.

Så det är bara att hoppa av whoa en stund och springa ut och jobba för att få ut din musik. Hoppas det går vägen för dig!
www.huglife.se

2007-02-14 13:22
Fiyah

det kommer
ny video ute snart oxå

2007-02-14 15:05
mayornas

kul att veta, ser fram imot det, behövs det hjälp att sätta upp så holla.

Svenska (mindre) skivbolag skulle även kunna anonsera i tidningar som tex Groove och liknande, men då priserna är rätt höga för det kan det vara värt att se över om man kan gå ihop flera bolag och skaffa gemensam annons
Producent

2007-02-14 17:58
Att få vara med på Grooves skiva och bli omskriven i tidningen är inte så dyrt, har en kompis som har varit med där. Men han gör inte hip hop musik.

2007-02-14 20:39
att vara med på skivan och skrivas om kostar ej ngt, det är ju upp till tidningen själv

dock kostar annonser multium i förhållande till var det ger i försäljning tyvärr

det är ngt annat som har dragit ner hip hop i sverige än allt ovanför tyvärr

2007-02-14 23:33
päronpung
* "dom att o rökte weed o kollade på kung fu flicks hemma hos rza, sen sampla dom skiten, inte som att dom satt o valde bland olika stilar."
- Nej, det har jag inte sagt heller, men de kände ju helt klart att den stilen var den de ville köra på ;)

HugLife
* "Det finns ingen bestämd handbok på hur man blir känd och får uppmärksamhet."
- Jodå, kolla in "The Manual" av KLF-killarna. De har radat upp vad man ska göra för att få en hitlåt och det har funkat för ett par pers (edelweiss och jag tror även the streets har läst den) ;)

10-4, over...
Producent

2007-02-15 00:23
IllicitMuzikGBG Jag har för mig att min polare fick betala 2000kr för att vara med på Groove skivan och bli omskriven i. Inte så mycket pengar för promotion.

2007-02-15 02:34
^kanske är så för vissa^
nej inte så mycket för promotion kontra vad det annars kostar

2007-02-15 09:48
jag har nog aldrig lagt ner en enda krona på hiphop i mitt liv :P
Om man är pundare för man röker gräs ibland är man inte alkoholist då om man dricker ibland ?

2007-02-24 00:48
Svensk hiphop har inte hybris men svenska hiphop "fans" har det definitivt.

2007-02-24 01:02
Haha, glömde KLF:s "The Manual". Mabande har så rätt! Följ den, och ni har en hit på G.

Finns att ladda ner och lösa lite varstans på nätet
www.huglife.se

2007-02-24 21:18
ingen lysstnar på svensk hiphop.. jag tror folk vill ha de som känns långt bort..
de känns lixomn för enkelt.

de e fett litet..
de går inte bra alls..

i chile gillar dom sv hiphop.. dom tycker de låter grymmt om jag kör en freestyle på svenska. här blir folk imponerade om man kör på franska, spanska, eng va fan som helst som inte e svenska!