I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

slåss ni om kunderna, rappare där ute?

Svensk Hiphop - Allmänt

2007-06-25 18:00

slåss ni om kunderna, rappare där ute?

kom tänka på en sak..

i alla andra brancher så slåss man om kunderna, man visar att man har bättre vara, andvänder fula knep som å öppna din affär en timma tidigare än grannaffären, sänker priser på din vara osv.

men blev konkurrens i svensk hiphop bort tappad på vägen ifrån usa till svergie..

e inte en mc jobb å underhålla och styra publiken.

kanske e ute på fel spår men hade jag vart rappare så hade jag försökt få petters, looptroop, mbma, och alla andras rappares fanbase att digga mig istället för dom. för jag som rappare e juh ett varumärke var av jag vill att de skall gå bra för mitt varumärke.

aja jag vet inte riktigt hoppas ni fattar mig och vad tycker ni, e dagens rappare för lata i svergie å tror att de finns publik för alla rappare?

?- Hur många bor det i Tyskland?
- Gôr-many.
Poet

2007-06-25 18:15

För att svara på din fråga kort och gott, ja.

Lite allvarliga beef hade faktiskt varit nyttigt för svensk hip hop.

At the gates of Eternity...

2007-06-25 19:09
Lite väl grov jämförelse kanske.
Till skillnad från andra affärsområden så har ju inte musikindustrin skyltar som säger "Handla min platta - inte Petters" eller "Nu 20% fler låtar än Afasi"

Men genom att en rappare lägger ut en låt, tex på sin hemsida på internet, på myspace eller kanske som veckans mp3 här på whoa , så säger man ju indirekt att  "lyssna på mig istället!". Man visar upp sig på olika sätt inom olika affärsområden helst enkelt.

En annan faktor är att hiphopfans tyvär är väldigt otrogna och trendkänsliga jämfört med vissa andra genrer. Rockfans kan tex reppa "sin" grupp  från det att dom är 15 år tills dom dör! Hiphopen är väldigt omväxlande...ena dagen är den rapparen "het" och nästa dag är det den andre som är "inne".

Det har diskuterats tidigare men det kan vara så att just underskottet av riktiga fans är det som skadat mest...alla framgångsrika musikstilar och artister är beroende av folk som köper skivor och går på konserter!

Beef kan vara intressant och skapa några av dom bästa låtarna vi hört men jag vet inte om det kan rädda en hel musikstil...det kan nog bara ni fans!

/profet
www.myspace.com/profetmusic

Profet

2007-06-25 19:16
"Nu 20% fler låtar än Afasi"

Hade du skrivit så på din skiva hade jag lätt handlat den!
Ninjutsu kan sparkar och slag!
smack i huvet och i mag -en

2007-06-25 20:36

Det är inte samma sak med svensk hip-hop. Släpper en artist/grupp en riktig bra platta och helst på vinyl så supportar jag direkt. Släpps den bara på cd men för nedladdning mot betalning så stöttar jag. T.ex Professor P's nya skiva. Jag har ingen fungerande cd-spelare hemma utan bara vinylspelare. Hade t.ex den skivan släpps i mp3-format som man kan köpa så hade jag stöttat. Säkert fler också.

Supersci t.ex släppte sitt mixtape för ett tag sedan. Dom släpper alla sina grejer på en nedladdningssida också. Jag köpte direkt. Annars hade jag bara laddat ner. Fattar inte att fler svenska hip-hop artister/grupper inte inser det här med att sälja låtar som mp3. Även deras gamla grejer kan läggas upp. Finns alltid folk/fans som är interesserade.

Självklart ska det vara billigare en liten slant jämfört med skivan. T.ex skivan 100 kr, mp3-orna för 70-80 kr o.s.v

Vinyl borde också släppas men inte i så stora upplagor eftersom interesset är så jävla dåligt. Nå ska ett album på 300 ex gå åt och lika många cd's eller mer kanske.

Sen det här med reklam spelar inte så stor roll. Är en skiva riktigt jälva bra så sprids ryktet.

Det finns folk som handlar skivor och folk som bara laddar ner. Dom flesta som lyssnar på svensk hip-hop laddar ner, sen finns det vissa som supportar. Antingen är man bra och hållet måttet, då kommer fansen alltid att stötta. Är man inte det så är det nästan lika bra att släppa gratis. Några hundralappar för ett hårt jobb gör en bara arg.

Jag tror inte att det kommer att bli bättre med tiden. Likabra att släppa i småupplagor av både vinyl/cd och även digitalt. Blir interesset stort så kan man släppa mer ex.

Blev lite grötigt men ni fattar mitt poäng.

2007-06-25 22:19
Nu 20% fler låtar än Afasi
hahahahaha!
Profet är lätt den vise mannen när det kommer till svensk hiphop.. han har alltid nått vettigt att säga om saken...

dock tycker jag betydligt fler borde lägga pengar på svensk hiphop... jag supportar och det tycker jag att ni andra oxå ska...
http://www.myspace.com/akinonline

2007-06-26 00:35
jag menar, Paragon kan kalla sig prinsen av sthlm tex, och ingen  ens reagerar på de, jag menar finns de ingen annan i sthlm som tycker sig vara bättre än honom?

tänkt på de med här i gbg, jag skulle kunna släppa en platta å säga jag e borgmästaren över gbg  och ingen hade ifrågasat de.

folk säger att dom e bäst, men ingen försöker motbevisa dom..
- Gôr-many.

2007-06-26 00:54
Men känns ju lite som att de flesta svenska rappare har kontakt med varandra, featar en låt hit å dit. Orka beefa med en kompis för att få nån att köpa ens skiva ?
Softa koftan !
Manager

2007-06-26 01:50
precis.. alla verkar känna alla, svårt att få igång en beef då.

Svensk hiphop verkar förövrigt bestå av en hel del "svenssons" och högskolestudent-liknande typer. Kan tänka mig att de inte känner sig tjäna något på beefs och bråk eftersom de helt enkelt har en annan mentalitet och inte växt upp bland sånt.
Sverige är inte lika ghetto:iserat som USA t ex och majoriteten av våra rappare har inte växt upp bland "beefs".

Det låter rätt logiskt.
/ Deedz.
http://www.facebook.com/jewoit
Poet

2007-06-26 03:20

Puckos: Du skulle bli förvånad över hur många det är som verkligen ogillar varandra inom Svensk Hip Hop, men som konflikträdda mesar vi är i Sverige, så vågar vi inte beefa med varandra, utan bara ryggdunkar och håller på.

Tycker man illa om någon, så säg det för in helvete istället för att  gå och stödja personen genom att vara med på dess skiva och propsa han/hon senare.

Som jag skrev i en tråd förrut, så behövs det att folk är mer raka och ärliga. Hade vi börjat bua ut folk som suger direkt på scen när de uppträder så hade de hållt sig borta från allt vad rap heter. Eller så vet de att de hade behövt att put their act together.

Men återigen, så gör vi inte i Sverige. Det är inte trevligt, vi måste "hålla ihop". Hålla ihop emot vad? Det mörka hotet? Niggah please...

2007-06-26 08:08
Profet

hiphopfans tyvär är väldigt otrogna

underskottet av riktiga fans är det som skadat mest

Det du skriver med fetstil kan ju tolkas på två sätt, dels ditt sett att se på det, men även att musiken faktiskt inte håller en tillräckligt hög standard för att hålla kvar sina fans.
Jag menar, människor kan älska en grupp och bli fans, men riktiga fans är inte ignoranta och tvingar sig själv att tycka om saker som faktiskt låter skit.

Du nämnde rock-fans och det är en väldigt intressant frågeställning. Varför stannar de kvar?
Min lekmansgissning är att rocken funnits rejält mycket längre än hiphopen, den är mer accepterad att lyssna på, på ett sätt - därmed är det lättare att vara ett fan.
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2007-06-26 09:56
Konkurrens behöver väl inte betyda beef även om det kan leda till det? Det går ju att tävla även om man inte hatar varandra, annars skulle det vara fler drive-bys (eller i alal fall slap-fights) i schlagerkretsar...

Om det händer grejer som BC99 beskriver (d.v.s. att folk propsar / medverkar trots att de ogillar) är det bara patetiskt. Om man är så kåt på att tjäna pengar / få fame så förtänar man att bara bli nedladdad ;)

Ang. jämförelsen med rock: när rocken kom fick den ganska omedelbart ett gäng die hard-fans. Det berodde nog i och för sig mer på att rock'n'rollen skapades i samma veva som tonåringen (det var helt enkelt den designade livsstilen för ungdomen).
Men om man jämför med lite mer extrema subgenrer så hände samma grej med heavy metal (black sabbath 1970), samt döds- och svartmetallen (de sista två blev f.ö. ganska direkt även svenska storexporter inom sina genrer).
Svensk punk är 30 år och har löjligt många fler "seriösa" fans än svensk hiphop / rap (som i Sverige är i "20-nånting"-åldern) som inte har lyckats etablera en ordentlig inhemsk fanbase än, trots att den periodvis varit toppsäljande (och vissa rappare fortfarande säljer / spelas duktigt mycket).

Det kan i och för sig bero av att gränsen mellan utövare och lyssnare är suddigare inom svensk hiphop än inom svensk melodi- / riffbaserad musik. En presumtiv punkmusiker måste kunna köpa en gitarr och ta i alla fall tre ackord, medan en presumtiv rappare kan använda sig av familjedatorn, nedladdade program och en 99-kronorsmick.
Även det att den mest populära typen av rap är gravt individ- och egocentrerad gör nog sitt till: det finns inte många renodlade grupper inom rappens storsäljare. Visst, många crews, men inte många grupper som alltid gör låtar ihop. Majoriteten har sina solokarriärer och använder crewsamarbetena mest för att sälja lite extra.

10-4, over...
"Not so funny now, funny man..." - Å, jo, totally worth it! ;)
Mabande In The Park - once in a lifetime, baby
Thugz 4 hugZ - kärlek istället för gangsterpropaganda

2007-06-26 11:31
AIex P23:

Sen det här med reklam spelar inte så stor roll. Är en skiva riktigt jälva bra så sprids ryktet.

jag hör vad du säger och håller delvis med, men! en snubbe som adamtensta som nu e bland dom största i sverige, har nog fått mycke av sin fame pga hans click RMHs reklam o shit. jag själv tycker han är hur tung som helst men om man hör runt me folk så e d ju jävligt många svennar som hellre skulle se tex org 12 eller nån annan sån rappare stå där i rampljuset.
väldigt mycke handlar om angagemang och kontakter i denna branschen.

sen d där me ryggdunkning o shit, som någon sa, fega svensson pallar ju inte. jag tror nog alla snackar skit om jävligt många men sen inte våger steppa upp för det kanske innebär ett bakslag i deras "karriär".

jämförelsen me rocken o punken kan man ju skippa direkt för hela grejen med hiphopsverige e ju så jävla baserat på attityd. man ska dissa alla, stå längst bak på spelningar me armarna i kors. har nån snubbe kommit upp sig pyttelite mer än nån annan i gemet så kan man ju inte backa den mindre kända snubben. folk blir diviga för så lite...
punkarna o rockarna skiter i! dom hjälper varann o skiter i om nån e mindre känd osv.

shit detta kan man ju skriva 25 a4 om. jag glider.. shuu
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.
Producent

2007-06-26 12:11
Eller så ser de inte varandra som konkurenter utan ser på varandra som kollegor.
Jag är ingen perfekt man. Jag försöker bara göra det bästa jag kan och vara sann, inte göra nått halvdann. Det borde vara min slogan.

2007-06-26 13:09
jo men om alla innom ett område e kollegor så lär de inte gå bra ör den branchen..
- Gôr-many.

2007-06-26 13:29

bättre att låta musiken prata för sig självt och visa folk var fortet står!!!

orka lufta allt man vet inom inustrin...

www.illizit.com www.myspace.com/mayornas http://youtube.com/v/ww.youtube. www.dj-silence.com www.obnoxiuz.com www.ricowon.com www.hoova.se www.liveammo.se

2007-06-26 14:32
Det är roligare att vara kaxig än ödmjuk!
<_Monk_> oh man, you have some rigid, distorted, stubborn and obsolete opinions and attitudes

2007-06-26 16:15
indeed.. säljer bättre. är vad jag föredrar i dagsläget..
---------- U Gotta Love It -------------------------

2007-06-26 19:05
Problem: Hur manga Rappare i Sverige har skivkontrakt? Ar man en produkt och inte har ett fungerande företag bakom sig sa lar man ju inte direkt anamma marknadsekonomiska principer. Finns det inga skivbolag som supportar en artist eller en viss musikstil sa kommer det inte heller att finnas nagot intresse for att börja utöva just denna musikgenre hos en yngre generation. I dagsläget kan man rakna upp alla nya intressanta rappare från Sverige pa en hand. I sammanhanget raknas grupper/artister som släpper sin musik mer eller mindre professionellt. Dom aldre rapparna känner ingen direkt konkurrens och har egentligen inget att bevisa. Har man salt 1000 ex i Sverige har man redan kommit längre an de flesta. Alltså ar marknaden inte direkt översvämmad, utan tvärtom. Det finns helt enkelt inga verksamheter som vill anamma och använda HipHop som en ett medel for marknadsföring eller andra ekonomiska syften förutom en väldigt liten skara. Nar det val hander sa finns det bara plats for de större namnen. Darfor vaxer ocksa klyftan mellan de eteblierade och de oetablerade musikerna.

Lösning: Musiker , Rappare, Producenter, Entreprenörer måste börja jobba med sin musik pa en mer professionell niva: detta innebar inte att man ska investera hundratusentals kronor. Sluta slappa keffa mixtapes med keffa omslag med keffa featurings pa keffa hemsidor. Borja tillverka seriösa produkter med serios marknadsföring, seriösa producenter och seriösa genomtanka produktioner. Se till att ha en handlin/marknadsförings-plan,  ett koncept runt släppet och en tanke bakom hela projektet. Lagg ner lite sjal i vad som gors. Garanterat kommer man vacka ett sovande intresse hos folk som tappat tro pa nat som kanske inte ar helt utdott ännu.  Sen kan ni besöka www.basementality.org sa hjälper vi med resten.

/ K

<a href="http://www.basementality.se/">www.basementality.se</a><br> THE BASEMENT MIXTAPE
Manager

2007-06-26 19:11
Lösning: Musiker , Rappare, Producenter, Entreprenörer måste börja jobba med sin musik pa en mer professionell niva: detta innebar inte att man ska investera hundratusentals kronor. Sluta slappa keffa mixtapes med keffa omslag med keffa featurings pa keffa hemsidor. Borja tillverka seriösa produkter med serios marknadsföring, seriösa producenter och seriösa genomtanka produktioner. Se till att ha en handlin/marknadsförings-plan,  ett koncept runt släppet och en tanke bakom hela projektet. Lagg ner lite sjal i vad som gors. Garanterat kommer man vacka ett sovande intresse hos folk som tappat tro pa nat som kanske inte ar helt utdott ännu

Bra sagt.

/ Deedz.

2007-06-26 19:19
TeKoNe - Se det som att musikindustrin är branschen och hiphop är företaget: du behöver inte gilla vaktmästaren, men du behöver inte motverka honom för att få ut din lön ;)

k-real - Bra inlägg, passar perfekt för de som vill göra musik på mer än hobbybasis :)

10-4, over...

2007-06-26 19:41
en stor anledningsäljer är ju att affärer är dåliga på att ta in skivor, jag tror att sv. hiphop kan få ett uppsving om rappare börjar släppa musik via iTunes och så (det finns ju en hel del som bara köper mp3or)

2007-06-26 20:55
 k - real ja har försökt finna dom orden du skriver exakt så är lösningen äntligen nån som är smart här haha

2007-06-26 23:24
det känns som att dom flesta rapparne i sverige bara rappar å kör sin grej å mer eller mindre skiter i resten... det e nog inte många rappare som har en genomtänkt idé för hur dom ska bygga upp sitt varumärke å vilken målgrupp dom har, promotar sig själv i nån vidare utsträckning osv osv osv... tråkigt å se sjukt bra rappare som inte anstränger sig utöver att dom passar studiotiden å möjligtvis skapar en å annan tråd i sv hiphop online... å då snackar jag inte om folk som kanske skulle kunna få skivkontrakt då det knappast ens kan va en promille av alla svenska rappare som har kontrakt(på ett bolag med nån omsättning att snacka om)... finns sjukt många som till sina skillz sett borde få lira på typ hultsfred å höras på P3 osv, men som aldrig kommer komma dit om dom inte tar sig i kragen...
What would macgyver do?

2007-06-27 00:35
vi som bolag tänker jättemycket och försöker på alla sätt komma ut och nå publik/fans på alla sätt som finns, men det är svårt när det känns som man jobbar i motvind hela tiden

något som behövs är som sagt tidigare folk som bryr sig och jobbar med andra bitar inom musiken som bokare, distbsbolag och mera titlar som behövs, kolla bara på den svenska reggae scenen, där lever dom relativt bra, även dom mindre, vi skulle tex behöva en "mr.gillies" inom hip hop scenen oxå
www.illizit.com www.myspace.com/mayornas http://youtube.com/v/ww.youtube. www.dj-silence.com www.obnoxiuz.com www.ricowon.com www.hoova.se www.liveammo.se

2007-06-27 04:46
rappare behöver åka på en undomsgård turne. genom svergie. fånga fansen. finner doom inte dig får du finna dom..

kidsen e den bästa målgruppen hehe.

undomsgårdar säger aldrig nej till en bra show..
- Gôr-many.

2007-06-27 11:22
K-Real:

Jag håller med dig om att åtgärderna du belyser säkert hade hjälpt. Problemet uppstår när du säger att du vill se bättre omslag med mera men utan att det behövs investeras en massa pengar - det enda som krävs är ett helhjärtat engegemang!?

Men vilken rappare ska få ett fett skivomslag designat och en platta tryckt och sen säga "Jag har inga pengar men jag är helhjärtat engegerad så det löser väl saken"?

Håller med dig om att  det inte behöver kosta fler hundra tusen men det kommer kosta. För ett antal år sedan tyckte jag vi såg bättre kvalité på släppen över lag...men då var folk å andra sidan villiga att betala tex 60:- för ett mixtape eller demo och med dom pengarna kunde man sen bekosta tex ett ännu snyggare omslag eller ännu bättre produktioner till nästa släpp och på det sättet växte det hela tiden! Men idag vet vi alla att det är andra tider, för att uttrycka det milt...
Profet

2007-06-27 12:10
AIex P23

har du ingen cd spelare i datorn?

2007-06-27 18:18
Profet P27

Du skulle bli väldigt förvånad över priser som kan erbjudas i dagsläget for att trycka CDs med omslag inkl. Design

Ett exempel

- Industripressad CD 74/80Min med 4 fargstryck pa skivan. 4+4 Sidors Farg booklet med transparent traycard. Inkl. Inplastning. 1000 ex inkl. Design, frakt o hela koret: 7000 kronor ...
Saljer man sedan 1 ex for ynka 50:- kan  vem som helst gora matematiken.
- Billigaste 135gramms Flyersen kostar runt 1000:- inkl. frakt och design (5000st).
- 1000 Stickers (10x7cm) gar pa 1000:-
- 500 A3 Affischer far man for runt 1500:-

Alltså har man ett ganska fint marknadsföringspaket  for runt 10.000:- med  möjligheten att fa tillbaka pengarna pa 100 salda ex. Om man inte säljer 100 ex borde man kanske se over sin musik och sitt engagemang. :) Det gar att rakna slapp som har san har backning pa tva händer om inte en ... Självklart köper ingen något de inte känner till eller far upprepade maningar om att införskaffa ... Kanske darfor Svensk HipHop inte saljer - for att det inte finns nat att sälja i saljandets rena kapitalistiska mening.

PS. Prisuppgifterna kommer fran Basementality.org
<a href="http://www.basementality.se/">www.basementality.se</a><br> THE BASEMENT MIXTAPE

2007-06-27 18:47
^ är det inga extra kostnader för ncb, stim och ifpi på dessa trcyk priser k-real?! ^

många glömmer "dolda" kostnader man är tvugna att betala för b.la till dessa ovanför när man pressar 1000 ex och över i sverige

2007-06-27 18:59
K-Real:

Ja, som du själv skriver så är 10.000 ungefär vad slutnotan blir...så långt är vi överens. =)

Du vet att du är min daouwwg men min poäng är att för ett par år sen så var den summan fullt möjlig att dra in. Men nuförtiden har folk problem med att att ens få lyssnare att betala så lite som 40:- för en platta....finns det gratis på nätet så snor dom de där, hur lite dom gamarna än sparar!

Får man inte tillbaka sina 10.000 som man spenderat utan går 8000:- back på varje släpp så lägger man nog ner ganska fort.
Profet

2007-06-28 06:12
IllicitMuzikGBG P33

Nope ... Har snackar vi Bootleg/Mixtape ...

profet P27

Har svart att tro att man bara kan slaja 20 Ex i sagslaget. Folk som RMH, SameBlood, Medina, Bobby Sandz, Trainspotters, mfl. kommer upp i ratt kraftiga forsaljningssiffror jamnfort med vad manga kan tro.

2007-06-28 07:16
^ ok dock vet jag att de flesta svenska och vissa utländska presserier måste anmäla alla som pressar över 1000 ex så att dessa avgifter betalas ^

2007-06-28 14:42
IllicitMuzikGBG

Inte dar vi trycker :) ...
Rappare

2007-06-28 16:59
Sälj skivor direkt efter era spelningar.
Haffa publiken innan dom hinner hem till datorn ;)
You don't think rational when you're lovesick
The heart convince the brain that the glove fit

2007-06-28 19:59

Uppträder man på festivaler, gör gratisspelningar på klubbar så lär man få iväg 1000 ex om man är relativ känd sen förut och gör bra musik.

Bättre att släppa 300 ex vinyl o 100 cd ex + på mp3 som man kan köpa för 40 kr för hela plattan typ. Folk köper alltid vinyl.

2007-06-28 21:17
Paragon kan kalla sig prinsen av sthlm tex, och ingen  ens reagerar på de, jag menar finns de ingen annan i sthlm som tycker sig vara bättre än honom?

det är möjligt, då kanske dom ser sig själva som KUNGEN av sthlm? prinsen är inte tillräckligt provocerande för att väcka reaktioner tror jag, i härligt svensk anda.

nåt som jag kom att tänka på idag är den klassiska marknadsföringsmetoden i USA när rapparna drar runt på gatorna och pumpar sin egen musik för att sälja sina skivor direkt ur bagageluckan. nu talar jag bara för mig själv men jag personligen skulle definitivt köpa mer skivor av svenska rappare om dom faktiskt lyfte ett finger för att synas och promota sig själva på något annat ställe än internet. unga svenska rappare är precis som vilka andra unga svenskar som helst, lata idioter som tror att framgången ska knacka på dörren bara för att dom finns. att man släpper en mp3 i veckan och har myspace är liksom inget som får en att stå ut ur mängden, något som verkar vara pinsamt svårt att inse för stora delar av den svenska "eliten".

Manager

2007-06-28 21:20
word på demento.

/ Deedz.
Poet

2007-06-28 21:38

K-Real: Håller med dig om mycket i det du säger, men 10 000 allt som allt är fortfarande en hel del för många. Fast om det är det som krävs för att man ska kunna sälja något och göra sig ett namn, så är det fortfarande ganska billigt. Och ett bra sätt att sålla bort diverse oseriösa rappare.

Demento: Jag co-signar på det du säger. Frågan är vem som hade vågat? Du vet hur folk hade reagerat här i Sverige om någon hade gjort något sådant.

Och saken är den att Paragon kan ha titeln "Prinsen av huvudstaden" och ingen reagerar ilsket på det, kan man antingen tolka som du säger eller helt enkelt att ingen motbevisar det. Kom också ihåg att Sverige är väldigt litet, alla slickar varandras rövar, öppet och utan att skämmas för det heller. Jag vet som ett exempel här i Malmö, där folk dissat skiten ur varandra, och att det nästan blivit beef av den kalibern att de tänkt hoppa på varandra fysiskt. Men sen så inser den andra parten, att den måste slicka röv på den andra för att kunna sprida sitt namn som artist. 

Hade det funnits någon av samma storlek som Paragon (alltså till berömdheten beräknat) och dessutom backat av en label som Hemma Laget, så kanske någon hade reagerat på hans självutnämnda titel. Men nu finns det inte det.

Värt att nämna, jag har inget emot Paragon alls, bara tog han som ett exempel.

2007-06-28 23:17
IllicitMuzikGBG - Hur mycket kostar ncb, STIM och IFPI ungefär?

10-4, over...

2007-06-29 02:23
okey från och med nu e jag Borgmästaren över göteborg...

våga utmana mig, har aldrig rappat men utmanar någon mig så släpper jag en låt..
- Gôr-many.

2007-06-29 07:27
^jag är mastermind^

Mabande P30

åtminstonde ett par tusen, saken är att man kan bli skyldig pengar även om det är bootlegs/mixtapes, kommer dom på att man säljer dom så vill dom ha cash av den som står för order ifrån tryckeri, därför anmäler de flesta seriösa presserier sina jobb till sina ovanstående nämnda filialer, de har skyldighet att göra det, världen över till respektive i sina länder

2007-06-29 09:16
jag gillade  profet P27 första inlägg :D

att först skriva om "lyssna på min istället" och sen prata om otrogna fans.... Lite dubbelt?

Ska jag vara ärlig så tror jag ett problem är att det finns för lite "gickicks" eller vafan man ska säga...
INGEN STICKER RIKTIGT UT....

Mest utstickande är Snook för att dom "ser lite mer höger ut"... eller som jag skulle välja att se det väljer bort NYCkeps & Baggystandarden..

Det visuella är också viktigt som artist för som artist ska man synas inte bara höras...

Egentligen sticker ingen riktigt ut musikaliskt heller, MBMA hade ett tag då dom gjorde det med skruvade beats & rim..
Men även Orgen som är mest aktiv har ju planats ut.

därför det är kul att se folk som Mapei få hype, hoppas basutbudet bubblar upp till nåt enormt också...
T.om. Max Pezey som jag aldrig förståt mig på gör nåt bra från att vara en "Åh nej inte en till standardrappare på soulbeat" till sveriges grimepioniär...

jämför Busta med va vet jag!? Snoop Dogg lr Method Man!?

Och sen jämför Petter med Paragon eller Org 12..

var finns mest stilskillnad!?
Vad sticker ut?!

och tillbaka till profet..

Om hiphopfans är otrogna hur kan då hiphop vara en av världens största marknader!?

Jag hade köpt svensk hiphop om jag fann en anledning..
Senaste 3 skälen har varit Ph3, Up Hygh & Hearin Aid.

Hur många kommer förövrigt ihåg kukkampanjen till mikrofonkåtlåten!? när gjordes något sånt sist!?
http://www.myspace.com/souldbeats

2007-06-29 12:30
Oculi_Endo - Du menar kanske "gimmicks"? Gimmicks är ploj, skämt, oseriösa grejer. Markoolio är f.ö. den rappare i Sveriges som har den effektivaste gimmicken, men det gör honom inte till en fantastisk rappare.

Det uttryck du söker är nog "nisch" eller "genre" i och med att de svenska du drar upp (snook, mapei, basutbudet och max peezay) gör hyfsat olika sorters hiphop (lite samma grej med busta, snoop och meth, f.ö., dock inte lika stor variation). Där blir det dock lite problem, för med tillräckligt många "nischade" rappare så kommer det bli väldigt många efterföljare som låter snarlikt även om de själva försöker sticka ut och sen blir det samma gamla "waah, waah, alla låter likadant, ingen sticker ut" från folk som inte kan skilja på olika rappare inom samma genre.

* "Om hiphopfans är otrogna hur kan då hiphop vara en av världens största marknader!?"
- Jag tror nog diskussionen främst gällde de svenska hiphopfansen.

mayornas - Tackar :)
Så hela kalaset kanske går på 18k istället för 10,5k? Känns som att det forfarande kan vara värt det om man verkligen vill satsa på karriären :)

10-4, over...

2007-06-29 14:37
Mabande P30

Tack, "Nisch" är väl nästan va jag söker... "Nisch" är ju mer att välja ett område... och till viss del Nisch kanske..

Men också något utstickande för i staterna känns det faktiskt även som att folk som faktiskt delar samma "Nisch" också skiljer sig ganska mkt från varann..

Jag menar det fanns ett skäl att Busta var den i leaders of the new school som är mest känd!?
Han var redan då den där galna jäveln..

och jag förstår inte hur detta va vi nu ska kalla det fenomen som finns i USA inte skulle funka i Svierge..
För problemet du utrycker är att det kommer på tok för många kopior tillslut och det borde ju vara ett större problem i ett större land!?

Jo, jag instämmer på att han antagligen trodde det, insåg det när jag skrivit klart, men lät det vara för att jag inte förstår skillnanden egentligen mer än storlek, med Världen/Sverige när vi pratar "lojalitet"...

Dom som verkligen klagar på situationen i Sverige är vad jag ser dom som faktiskt inte lyckas och jag kan förstå att det skapar en bitterhet.. Men jag tror många glömmer titta på vad det är dom skiljer dom och dom som faktiskt lyckas...

I vissa fall kan det vara skills, men jag tror även det  är just att deras "Nisch" är fylld pga att det finns för få "Nischar" eller iaf sidonischar...

http://www.myspace.com/souldbeats

Poet

2007-06-29 16:33
Oculi Endo: Du kanske tänker mer på att ha en image? Och ja, det är få rappare som har det i Sverige. Frågan är hur man ska ha det i Sverige utan att folk bara blir allmänt sura och irreterade och tycker det är allmänt wannabeism.

2007-06-29 17:10

k-real P26

Sluta slappa keffa mixtapes med keffa omslag med keffa featurings pa keffa hemsidor. Borja tillverka seriösa produkter med serios marknadsföring, seriösa producenter och seriösa genomtanka produktioner. Se till att ha en handlin/marknadsförings-plan,  ett koncept runt släppet och en tanke bakom hela projektet. Lagg ner lite sjal i vad som gors. Garanterat kommer man vacka ett sovande intresse hos folk som tappat tro pa nat som kanske inte ar helt utdott ännu.

Word på den! Kunde inte sagt det bättre. Det enda jag lagt pengar på i år är Ison o Fille och Dom viktiga skorna. Dom har verkligen gått in och gjort snygga skivor (inte bara utseendemässigt självfallet) som man får en professionell känsla av. Tipsa mig gärna om fler även om det kanske inte riktigt hör till tråden. Jag är ingen hater, jag hade gärna sett många kvalitetssläpp inom svensk hiphop värda att köpa. I dagsläget är det tyvärr bara en massa ogenomarbetade mixtapes och bajs

Ninjutsu kan sparkar och slag!
smack i huvet och i mag -en

2007-06-29 17:27

finns fett många som släpper riktigt pressade bra cd:s med omslag och booklets, vissa av dessa släpper även lite mer billiga mixtapes, så det finns mycket att välja på, kolla bara på saarvi, illizit, hemmalaget osv, www.knaster.net är en bra start att kolla lite cd:s på

2007-06-29 17:53
Oculi Endo - Hur många andra "galna jävlar" tror du det finns i U.S.A.? Ett antal 10 000. Hur många av dem tror du kallas för Busta-kopior? Ett antal 10 000. Hur många av dem kommer lyckas inom rappandet? Ett par 100 av dem.

För att reda ut begreppsförvirringen lite:
  • En image är vad man framställer sig som . Exempelvis "galningen busta" som står på scen kontra "vardaglige busta" som hänger med polarna.
  • En gimmick är en "grej" man har eller gör (ofta som del av sin image). Exempel Birdmans enerverande fågelläten eller MF DOOMs mask. Gimmicken kan dock ibland bli det mest igennkännbara hos den som använder den.
  • En genre är den typ av musik man gör / uttrycker sig genom. Exempelvis Peezay och hans svenska grime, eller Basutbudets svenska ghettotech.

Ang. "lojaliteten" så har rappare här i landet råkat ut för att få kommentaren "varför ska jag köpa den när jag kan ladda ner den?" slängd i ansiktet mer än en gång. Både via nätet och ansikte mot ansikte.
Hiphopfans här är dessutom inte bara begränsade till att lyssna på det som finns inom landets gränser, utan  har ju tillgång till "hela världen", något som gör att många här är "uppvuxna" med den "äkta" amerikanska hiphopen och fördomen att rap görs av ghettogangsters som ju inte finns här, eftersom "Sverige inte har några getton" och "rap på svenska låter mesigt".
Vidare så är det ett faktum att Sverige är ett popland. Enkla melodier är per tradition att föredra framför rytmer. Gessle, Bert Karlsson och anhang  har behärskat försäljningen de senaste 30 åren och kommer troligtivs göra det ett tag till. Tyvärr.

10-4, over...
Poet

2007-06-29 18:36
Vidare så är det ett faktum att Sverige är ett popland. Enkla melodier är per tradition att föredra framför rytmer.

Ett sorgligt faktum, men det stämmer allt för bra.

2007-06-30 09:25
mayornas P33

Fett manga va val att ta i ...

26 st CDs o 10 CD singlar pa Knaster varav ett antal fa kan ses som riktiga slapp.
Saarvi, Hemmalaget o Illizit slapper runt 3 skivor om aret....

Svensk HipHop kan prestera betydligt bättre om du frågar mig ...