Chords - Knockin´ On My Door
Shuu, har länge funderat på vad chords menar med "everywhere I look you killin´ the mockinbird" nån som har en aning? :) Förstår allt förutom mockinbird..
Referens till denna
bok ?
10-4, over...
"Not so funny now, funny man..." - Å, jo, totally worth it! ;) Mabande In The Park - once in a lifetime, baby Thugz 4 hugZ - kärlek istället för gangsterpropaganda
Mabande knows everything'
...and I've got the links to prove it! :P 10-4, over...
"Not so funny now, funny man..." - Å, jo, totally worth it! ;) Mabande In The Park - once in a lifetime, baby Thugz 4 hugZ - kärlek istället för gangsterpropaganda
Då vet man det, tack Mabande.. jävligt tung låt f.ö :D 9-4, over...
Han menar ju antagligen att polisen tystar ner vittnen. Mockingbird är härmtrast, en fågel som härmar andra fåglars läten, så man kan ju anta att han menar vittne med mockingbird. Förresten är det ju möjligt att mockingbird används som slang för tjallare
Du kanske missa vad som skrevs innan..
Vikktorius, nej det gjorde jag inte? Det är ju säkert en referens till boken, precis som Mabande säger, men det förklarar ju knappast vad Chords menar med raden.
Och här håller jag med Scripta. Frågan var ju trots allt vad Chords MENAR med raden, inte vilken bok den refererar till.
För att förklara i detalj för de som inte orkade kolla upp någonting om boken (Scripta och katt_) så: Bokens användning av "mockingbird" är som en parallell till "de oskyldiga", de som får lida p.g.a. rasism och fördomar. Scripta - Mockingbird används inte som slang för tjallare. 10-4, over...
Mabande, jodå, nog kollade jag vad det stod i din länk eftersom jag inte har läst boken, men det fanns ju ändå ingen anledning att inte ge trådskaparen ett faktiskt svar Beundransvärt förresten att du känner dig så kunnig om världens slang att du kan garantera mig att mockingbird aldrig används som slang för tjallare
Scripta - Så varför gav du honom inte det mest sannolika svaret då? :P I populärkulturen så är det i en överväldigande majoritet av fallen till den boken (eller filmen baserad på boken) som det refereras till när folk säger "kill a mockingbird". Jag garanterar inte att det inte är någon som använt det som tjallare, men det har i vilket fall inte använts ofta nog för att vara en etablerad term. 10-4, over...
men d gör inte d tyst nu
HEY! File sharing is a crime and I'm not going to be anally raped just so you can listen to Usher!
Mabande, varför skulle jag upprepa det du redan hade sagt? Som jag sa tidigare så tvivlar jag inte på att det är en referens till boken. Det jag gjorde var ju att komplettera ditt svar. Menar du att jag hade fel i mitt svar eller vad tjafsar du om?
Jag undrar bara vad
vittnen har med saken att göra?
Vers 2 i låten börjar:
//
you did it in Prague and you did it in Gothenburg
everywhere I look you killin´ the mockinbird
you got away with shootin´ loaded connons
some kid got 6 months just for throwin´ branches
man, people where dancin´ and singin´
´till yankee 1 stormed in and started bashing the women
chasin´ everything even runnin' after the children
swingin´ their sticks every chance they were given
//
(kopierat från
hiphoptexter.com )
10-4, over...
Mabande, okej, nu förstår jag var ditt problem är, och jag tror att du har helt rätt i det du säger, jag missförstod
Ledsen att jag gick på så hårt :) 10-4, over...
Mabande Haha, det är lugnt
hihi
Rädda en ko, ät en vegetarian!
Hmm, visste inte vad det betydde heller. Förövrigt är det en väldigt bra låt.
Det var en gång en rappare som ville vara som alla andra, och plötsligt var han unik.
tror iof inte att det handlar om en referens till boken utan snarare att uttrycket är ganska vanligt. Sen om det fanns innan boken kom ut eller om det myntades först efter att boken blev stor vet jag inte. Men för er som inte orkar trycka på länken så beskriver dom iaf uttrycket:
After giving Jem and Scout air-rifles as Christmas presents, Atticus warns the children that, although they can "shoot all the
bluejays want," they must remember that "it's a sin to kill a
mockingbird ". Ms Maudie Atkinson, the children's neighbor, later explains that it is a sin because mockingbirds do no harm. They only provide pleasure with their songs: "They don't do one thing but sing their hearts out for us". The mockingbird is used as a recurring motif to symbolise innocence and victims of injustice throughout the novel. It is a symbol of innocence and beauty against racism and hatred.
Skrev jag inte det för ett par inlägg sen? :P 10-4, over...
Mabande: varför är du så rädd att folk ska tro att du har fel hela tiden?
DUNK - Varför får du det intrycket? Orsaken till att jag skriver är att det är irriterande när jag skrivit det (med stor sannolikhet) "rätta svaret" och folk ändå envisas med att dra sämre / felaktiga versioner eller sånt jag redan skrivit :) 10-4, over...
mabande - Okej då förstår jag :)