|
|
|
|
|
Om Kashal-Tee - för kritikerna.
You came, you saw, you concurred. Not me. Att vara originell är det svåraste av allt. Hur excentrisk jag än är, t.o.m. min hund tycker att jag är weird ibland, så är jag först och främst banal. Den som har varit förälskad och skrivit en glimrande dikt eller vers om det, kommer senare att ta fram texten och undra hur fan han blev en Backstreet Boy. Visst kan man hävda att klyshor är sanna, och att uppslutningen bakom pop-stjärnor är ett demokratiska bevis för det. Tomas Ledin, Britney och Dr.Dre säljer som smör. Ja, vi är banala; oftare dumma än briljanta.
Men är det nåt man vill man betona i sin konst? Eller det kanske bara är underhållning? Mot slutet av 90-talet, vid den tid då det fanns en stark rörelse med egenpressad vinyl, var jag med på ett gäng skivor. Om ni jämför med samtida musik så hör ni att inte en rad och inte ett rim någonsin sagts tidigare! (Självklart liknande, men inte just så.) Try that! Idag finns det så mycket artister (fler än fans, som Skillz sa redan på sin första skiva) att det inte går att ha koll längre. Så nu brukar jag googla mina rader för att se att ingen sagt dem tidigare. För jag sysslar med konst, om än underhållande konst. (Det är väl ganska långt från vad t.ex. Lazee sysslar med: "I'm far from wack / I can do rap") Varför inte underhållning? Därför att ingen bryr sig om jonglören som stod utanför Rembrandts fönster. Nej jag jämför mig inte med Rembrandt, men konstens förutsättningar är inte speciellt annorlunda. I min favoritbok Don Quixote, som skrevs på 1500-talet, kan man finna konstkritik som kunde vara skriven igår. Vad vill jag med min musik? Att musiken i språket ska få folk att lyssna som om det var ett sax-solo. (Jag vill alltså inte halv-sjunga min rap, som t.ex. Eminem, Sage Francis eller Timbuk gör.) Jag vill att språket ska sjunga sig själv. Jag vill att texterna ska vara fräscha, ärliga, överraskande, nära, roliga, genomtänkta, lätta, svåra, roliga, bra rimmade, etc. Jag lyssnar på andras musik som jag lyssnar på min egen, och tvärtom. Det är kritiska öron som kräks av det trögtänkta, gråa, banala och kräkhimmelsmåndagsjävliga som nästan all musik består av. Jag hyllar inte vardagen, utan det inspirerade momentet, ruset, skrattet och glädjen. Jag finner inte det i monoton rap (sorry Petter). Jag har rappat i 18 år, det är en naturlig del av vem jag är, jag kan inte föreställa mig ett liv där jag inte skriver. Det är roligt när man lyckas "krossa ordstävlarna" och "filosofera med hammaren", även om det inte är så ofta. Jag har uppnått en respekt bland andra (och väl etablerade genier) i USA som jag bara kunde drömma om som liten. Men vissa anser att jag borde sluta med rap eftersom jag inte gör låtar i snabbt tempo - eller i rask följd menar jag. (Det är av någon anledning populärt att skryta med hur snabbt man skriver. Ungefär som när en konstnär skryter med hur snabbt han kan rita streckgubbar.) Jag tar det med ro. Att nån störs på att jag inte skriver tillräckigt snabbt är väl ett bevis på att de vill höra mer? Jag bara tackar och bockar.
Läs min blogg på
|
|
|
Detta är lite reklam för att finansiera driften av whoa. Om du blir
medlemoch loggar in så slipper du denna reklam.
|
|
|
Folk snackar om Adam Tensta, som dom aldrig hört Kashal-Tee
Grymt inlägg man.
|
|
|
|
|
|
Hmm, ja, att vara orginell hamnar ofta i konflikt med ekonomiska intressen, inte bara i musikbranschen utan även bland författare, regissörer och så vidare. Allt som har med uttryckssätt inom konst att göra. Jag känner ofta själv detta när jag producerar, får irriterade kommentarer av folk som säger att jag "kan bättre" när de då syftar på att "bättre" är ett femdagars beat som låter exakt som Timbaland. Typ ett monotont arr, lite spejsiga synthar och klicks/beatbox element. Jag är mer intresserad av att göra beats som låter udda och framförallt mer åt RZA och Primo hållet. Enklare, inte lika melodiösa som allt låter idag och mer smutsiga, monotona och tekniska. Som emceen får skina på istället för tvärtom, att beatet tar över. Jämför NY State of Mind av Premier, ett av hans mest älskade beats. Vad hör vi egentligen? Trummor, ett sirenljud, en bas (delvis piano) och ett piano chord plus ngt litet fill-ljud. Nada más. Men gillar folk sånt idag? Nah, idag ska allt låta kommersiellt och Kanye West, ^^
Men, men.. That's the game and nobody hates the game, only the player..
|
|
|
BCE: Det låter som ett försvar till varför du inte kan få tummen ur röven?
För att ändå nämna någonting om det du skrev ovan. Lite tankar och frågor.
1. Du tycker att musik bör vara helt orginell? Hiphopen är en postmodern form redan från början som utgår i mångt och mycket av historien både med textreferenser och beatsamples från tidigare producerat material. Men där man väljer att stöpa en ny form av någonting gammalt. Inte helt olikt recykling/kretsloppstanken.
Att tro att man ska kunna hitta något helt unikt i sin rap, texter och beats är väl lite väl godtroget? I princip är ju alla musik bara återupprepning av gammal, precis som alla kulturyttringar. En arkitekt idag kan inte göra ett hus utan att spegla på historien, det samma gäller målare eller snickare eller vilket handverksarbete du än tar fram. Däremot tycker jag det är riktigt tråkigt med simpla plagiat. Love - thug - hug-syndromet som jag kallar det. Men det funkar så länge det föds nya människor som inte kan sin historia.
2. Lazee sysslar med: "I'm far from wack / I can do rap". Det handlar väl mer om att han kan slå med hjälp av andra medel. Förmodligen har han någonting som tilltalar folk att lyssna på honom. Förmodligen är han väl medveten om hans naivitet, annars vore det sorgligt.
3. Don Quixote är en grym bok som borde läsas av alla. Men även den är en bok med förlagor även om den bryter mycket ny mark.
4. Började du rappa när du var 11 år gammal?
Nu kanske jag lät lite dryg. Det var inte min mening. Jag gillar din musik och har följt med i många år och har de flesta av dina släpp. Förtsätt göra dina grej. Big up!
|
|
|
Undrar ett par saker bara:
Om hela grejen är att låta originell, varför rappar du på engelska?? Du kan aldrig låta originell på ett annat språk än ditt eget för inte ett enda av orden eller uttrycken du använder är dina egna(finns undantag men de är VÄLDIGT få). O dessutom så är du ju inte SÅ jävla originell heller.. Jag menar Mad Skillz, Lord Finesse, Big L osv är ju några som vatt inne på din grej lååångt innan du va det o säkerligen är de just dom som inspirerat dig att göra den typen av hiphop som du gör. Det jag undrar mest är ju ändå hur du kan försvara ditt oerhört långsamma tempo va gäller skapandet. Alla rappare vet att när ett fett beat sätts på o det e dags att skriva så skriver man punkt slut. Hiphop e inget pussel o det e bara skandalöst att du nämner dig själv o Rembrandt (vet att du inte jämförde men ändå) i samma mening. Om din identitet är att vara en rappare så e du ju id-lös 95% av tiden. Va gör du då??
OM det skulle varit så att allt du gett ut sen B-line va av 24karats kvalitè så fattar man ju men faktum är att du inte lyckats bräcka dig själv på 10 år vilket gör det hela ÄNNU mer konstigt.. Att du skulle sluta rappa pga det förstår jag inte. Jag vet många som skriver av rent terapeutiska orsaker o det e ju upp till var och en.
Summan är: Du borde skriva mer o snabbare för resultatet blir som bäst mediokert oavsett o du har ju fans som faktiskt vill höra ditt shit.. Att ta 3 år för att göra två verser till en 12a är en fet diss till dom som gillar dig o att sen dessutom ha mage att försöka förklara bort det e ännu värre
|
|
|
Jag väntar hellre 4 år och köper en Kashal Tee platta än att köpa 4 av någon som skriver på en halvtimme.
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.
|
|
|
interesting
www.myspace.com/youngivy<br> tro mej, jag är skitduktig på att rappa
|
|
|
Rah-Bah * "Alla rappare vet att när ett fett beat sätts på o det e dags att skriva så skriver man punkt slut." - Nackdelen är att långt från alla rappare vet hur man skriver fett. Om rapparna i alla fall tog lika lång tid på sig att skriva texten som producenten tog att göra beatet skulle nog fler beats ha den lyrik de förtjänar.
10-4, over...
"Not so funny now, funny man..." - Å, jo, totally worth it! ;) Mabande In The Park - once in a lifetime, baby Thugz 4 hugZ - kärlek istället för gangsterpropaganda
|
Skivsamlare
2008-03-19 19:06
|
visst är det tråkigt att inte Kashal-Tee släpper mer grejer, men jag föredrar att han jobbar igenom det han gör tills han är nöjd än att han spottar ut massa album/låtar som är halvbra gjorda.
finns nog med rappare som håller ett högre arbetstempo för att det skall finnas bra musik att lyssna på.
om inte annat borde fler rappare jobba mer på sitt material i stället för att släppa 1 album & 10 Mixtapes per år
Ernst Nördar Till Det: Jag bloggar om mer och mindre kända svenska hiphopsläpp hos www.GATUSLANG.se
|
Skivsamlare
2008-03-19 19:15
|
Nja, först o främst så ska kash ha all cred för det han gjorde mellan 98 och 01, svintunga grejjor med roliga punchlines.
men nuförtiden känns det som att han är stuck i samma gamla skrytrap/punchlines som nog många har växt ifrån.
kashal-tee var kung för 10 år sedan men vägrade utvecklas och nu är han väl på samma nivå som hundratals andra rappare i sverige.
sedan känns det som att han överskattar sig själv väldigt mycket, för även om han haft en del ganska roliga rader så tycker jag inte det mesta är så briljant som han själv tycker.
"..Fuck (what?) you he(a)rd like a lonely shephard.." "..Hurt more kidnees than Michael Jackson blowjobs.." "..you´d better throw in a whole set of towels - even a fucking blow drier.."
osv, osv
fast som sagt, jag gillar kash i grund och botten. jag önskar bara att han kunde skriva nåt lite mer fängslande än pretentiöst skryt i fint presentpapper
|
Beatboxare
2008-03-19 19:44
|
Snacka om att ta sig själv på för stort allvar. Ditt ego överskuggar dina skills.
/KG BOOM
|
|
|
Jag har varit hiphopskalle sen barnsben och har även gillat grejjer som kommit från sverige men mest varit insatt i mitt hemland (usa), jag vet kashal-tee har spelat in material med us-rappers men för mig personligen har han aldrig suttit i mitt deck, cd-player eller mp3. you should relax homie, som translatorn skriver så verkar ditt ego vara bruised.. relax man, peace out // J
|
|
|
Så gick det.. Folk verkar föredra att Tensta och Lazee representerar Sverige än nån som faktiskt skriver texter. Om Kashal-Tee är fast i samma gamla skit han gjorde för 10 år sen så är nog jag också det, men Kash är en av väldigt få svenska rappare jag kan lyssna på. Synd bara att det inte finns så mycket material att lyssna på.. =)
När kommer EPn?
Hitta Svenska HipHopTexter på: http://www.hiphoptexter.com
|
|
|
mfs: 1. Självklart plockar man från allt! Rushdie's Haroun and the sea of stories tycker jag ganska träffande tar upp det. Alla tankar och allt som gjorts tidigare är som ett hav, men havet flyter och är aldrig riktigt detsamma. Många försöker dock att claima gammalt vatten, istället för att paddla sig bort och fram. Jag tycker jag försöker med det. Men, eftersom låten är klar för min del efter att jag har spelat in den, så är det upp till andra att avgöra... 2. Lazee kör med helt andra avsikter, och han får gärna göra sin grej för mig! Min poäng är bara att jag står för en annan del av musiken och att det väldigt lätt märks. 4. Jag började rappa när jag var 12.
rahrah: Se punkt 1. Jag har givetvis haft mina influenser. Idag ligger dem inte hos andra rappare. - För mig är hihpop ett pussel. Livet är. Du får gärna tycka annorlunda. - 95% av tiden är jag trött och bokläsande. Eller ute med hunden. - In the eyes of the beholder, mannen. Jag tycker själv att vad jag skrev för 10 år sen inte är nåt jag kan stå för idag. Nu skriver jag både roligare, viktigare och intressantare. Min vers på Phonetiks kommande EP är bland det absolut bästa jag har skrivit. Eller har du hört "Kash figures"? Jag undrar faktiskt hur jag ska kunna toppa den... - Jag förstår inte för mitt liv hur jag skulle ha förklarat bort nåt. Jag är bara ärlig! Jag skriver när andan faller sig på, och det blir inte alltid rap nuförtiden. That's how it is, deal with it.
Fiyah - håller med dig fullständigt. Jag förstår inte mixtape-hysterin. Man ska bara göra så många låtar att allt blir bra! Sen tror jag att många artister och fans nöjer sig med sån musik som är död efter en genomlyssning.
Gremlin - Jag förstår att du känner så. Fan jag körde fast ända fram till 2004. Sen när man är med och gästar som jag gör, så blir det ju mest posse-jams och man glänser lite. Jag tycker iof att ingen vers jag skriver nuförtin är lik nån annan, och att mina punchlines är roligare. Men det är ju en smaksak. T.ex. min medverkan på Sankofa's 'Barnburner' - även om tagningen inte var den bästa, så gillar jag raderna. Sen har jag ju grejer som aldrig blivit släppta som jag brukar spela live... Väntar på att åka till Island och spela in... Och jag räknar med att folk kommer att klaga eftersom det inte är punchlines... men ja... Men jag förstår hur du tycker. - Raderna du citerade är grejer jag a.l.d.r.i.g. skulle skriva idag... tomma och banala, tycker jag... - Och yes sir, oftast tar jag skrivandet på alldeles för stort allvar. Det är tråkigt. Hur gör man för att bli av med det?
Mitt ego är feting-stort. Men som jag sa: "I'm trying to have my music speak for me so the next time, talk to the speaker, gee"
TKO, yezz. time to relax... I'm out.
|
|
|
Tack för alla uppmuntrande kommentarer! :) mad love!!
Och jag kommer att satsa på en Official Bootleg pt.2 istället, tack Fiyah för förslaget!
|
|
|
i love you kash!
http://www.myspace.com/mcblindfold
|
|
|
Och ni som väntar på nåt från mig, in the meantime, spana in Allyawan. Hur grym som helst. peace
|
Skivsamlare
2008-03-20 11:13
|
BCE/Kashal-Tee:
Jag gillar iof Mixtape "hysterin" till viss del då det alltid är trevligt med ny musik, men det blir lätt lite väl många/dåligt genomarbetade låtar.
kul att höra at det kommer ett Official Bootleg Vol. 2, ser fram imot det.
Angående Lazee så tycker jag det verkar som om han har "dummat ner" sina texter om man jämför hans nyare låtar med hans mixtape så känns de nya (jag hört, vet inte hur det kommer låta på hans album) som han inte jobbat i närheten lika mycket på texterna.
Ernst Nördar Till Det: Jag bloggar om mer och mindre kända svenska hiphopsläpp hos www.GATUSLANG.se
|
|
|
bra skrivet, tycker det låter klokt, kvalite borde väl ändå gå före kvantite? lååt det ta sin tid, and make some real shit.
håller tummarna
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.
|
|
|
oooo that quote was from what.
|
|
|
Fiyah > haha hell yeah Simon > hell yeah
|
|
|
well while i respect your approach i don't agree. i'd rather make more material filled with emotion, to give people an insight into what happens in my mind. i still believe my music will stand as history, although more towards the way that the Black Panthers are history, as opposed to Rembrandt. People will view my work and infer what may have happened in society at the time to influence it. I guess that's the mind of a sociology scholar...lol.
keep doin what u do though. as long as you're happy with your creations in the end then why does it matter what they say? (although I guess for me, it matters what they say since i am a little more concerned with the societal aspect)
|
|
|
bra skrivet
jag kommer och går som runkande fotgängare...splatt
|
|
|
simon skriv på svenska du kan ju det...
|
|
|
MRsalesman
Tyst, det är ju tuffare med engelska.
Det är en fin balansgång; släppa ofta eller mer sällan. Vissa kan skriva riktigt bra saker riktigt fort, men det håller inte riktigt i längden skulle jag tro. Det finns de som skriver riktigt bra saker, men det tar tid. Problemet blir då istället att man antingen kan bli bortglömd, eller helt enkelt missar sitt hypetåg.
|
|
|
18 jävla år och hur många spår har du lyckats få ur dig på den tiden? det handlar inte om att hela världen snabbproducerar sina grejer för att få något släppt, det handlar om att textförfattandet kommer naturligt för vissa och inte är en process som involverar att fila på en punchline i tre månader och googla sina texter på internet. i mina ögon känns det här som tröttsamt gnäll från någon som aldrig riktigt lyckats inom sitt fält. missförstå mig inte, jag gillar en del av dina grejer men din attityd är helt åt helvete i vilket fall som helst. personligen anser jag att det finns ett tusen gånger större i värde i att som artist kunna förmedla en känsla eller budskap än att kunna spotta ur sig ett par roliga ordlekar per år och sen sitta hemma och rulla tummarna. för mig är konst något som består av mer än en tjusig förpackning. du är ingen konstnär, du är en reklamare.
du har några poänger i det du skriver men på det stora hela känns det som ett hyllningsbrev till dig själv och det är väl där den kunde stannat. hos dig själv. i likhet med alla geniala rimblock du säkerligen har liggandes hemma i sovrummet...
SUCK. seriöst.
|
|
|
eller vafan, nu dömer jag till stor del utifrån dina något äldre släpp. vet inte vad du har gjort i musikväg dom senaste åren men om det är samma gamla punchlinerap så står jag fast vid det jag skriver.
|
|
|
BCE: Först och främst, youve been in this game riktigt länge och jag har full respekt för dig och din body of work. Men jag måste varit ärlig, har alltid tyckt att det är lite synd att du inte alls försökt anpassa dig. Om man vill överleva länge så måste man ändå anpassa sig lite. Jag menar inte att du ska börja köra saker som du inte alls vill men försök hitta en kombination. Testa köra snabbt fast med samma vassa lines lite här och där som du alltid använt. Så om en fan försöker analyzera låten kommer beviset fortfarande finnas in your rhyme scheme no matter how many times they call you a sell out. När de bryter ned texten kommer de fortfarande hitta den gamla Kashal i låten. Fan det behöver inte va snabb, testa köra chopped & screwed eller en freestyle där du lånar någon beat som är aktuell just nu. Du kommer hitta en slags kombination, I beg you to look for it. I still want you to pop up on the level you deserve.
peaCE
- "This one here just might be my masterpiece..."
|
|
|
yeah man you är kinda cool men din music känns stundtals just a lil bit själlös if you vet vad jag menar...shit vad fresh det är att blanda svenska o engelska till max, ska nog börja göra det hela tiden
|
|
|
Jag gillar också Kashal-Tee, jag har diggat honom sen 90-talet. Tycker dock att han inte utvecklar sig rent flow och soundmässigt, om man nu kan utrycka sig så. Kash låter som han alltid gjort och jag hade gärna sett att han utvecklats mer. Rappa på olika beats med influenser från olika musikstilar. Visst texterna blir bättre och det vet han själv men va fan Kash. Nu är det dags för att släppa en skiva på cd/vinyl och visa att du har utveckats enormt för det har jag inte sett än. Senaste jag hörde var hans medverkar på Trainspotters 12an. Visst helt ok låt och beat men det hela känndes som 90-talet igen.
|
|
|
Det gör inget, det är inte för inte man sitter och pumpar KRS, NAS, Biggie och Wu-Tang framför G-Unit, Diplomats och Kanye. Det lät helt enkelt bättre på 90-talet även om sistnämnda inte är dåliga på ngt vis heller.
|
|
|
Är det bara jag som tycker att det låter jävligt löjligt att googla varje rad man skriver? Om det är konst du håller på med så spelar det väl ingen roll om nån dragit samma rad förut. Det låter mer som en strävan efter att vara unik än konst.
Peace.
|
|
|
Vilka rappare har inte stort ego? Fråga vilken konstnär som helst...
Jag ser det mer som att du aldrig färdigställt din tavla. Verser för mig är bara tuttande med penseln på duken eller trailer före filmen. Synd att du inte lyckats klämma fram en fullängdare under alla dessa år eller iaf spotta ut fler strö låtar istället för att hålla på materialet. Jag gillar inte sånt! Man jag förstår och respekter ditt tålamod. Tålamod är A-O inom all kreativ verksamhet.
Musik ska vara spontant, men tid måste läggas ner och saker och ting måste finjusteras. Jag tycker personligen det blir bäst i stundens hetta, att skriva 16 bars är väl lite som glasblåsning för mig. Överabetande grejer kan ofta låta jävligt krystat och inte sådär jätte kreativa...
ja har bara diggat nåra enskilda bars du lagt. Men hoppas det blir ändring på det...
Crime Pays, ask the Rothschilds!
|
|
|
Är det tight så är det tight Därför diggar jag Lazee, Ledin OCH Kash!
Sluta överanalysera allt - man mår inte bra av sånt Sätt fart å spela in istället. Jag vill gärna ha Kashal-tee mixtape vol. 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7 osv i min ägo innan (om) du lägger av
|
|
|
Jag håller med en hel del saker som sägs här.
T.ex. är en del av grejerna "glasblåsning" som fan. Jag ser det lite som experiment ibland. En hel del försakas av att det blir rader av abstrakta och "självständiga" tankar. Det är klart att de inte behöver sitta ihop (bra texter som är sammanhängande är ovanligt i Sverige), som lyssnare blir det ju mer intressant om man måste vara på spänn. Jag tröttnar så fort på musik som inte kräver nåt av mig som lyssnare.
Jag tycker att jag har fått en stor bredd på sistone. Men det är intressant att vissa är EMOT punchlines per automatik. Det är ju så otroligt mycket svårare att skriva sånt idag än för tio år sen (så mycket har redan rappats). När någon väl lyckas borde ju resultatet tas för vad det är? Att dogmatiskt vara emot punchlines är att tycka att det är tråkigt för att det är roligt.
Och att det låter 90-tal? Har inte så mycket med mig att göra som med producenterna som pröjsar; de vill gärna att jag kör över 90-tals-beats. Alla texter är ju helt nya och fräscha. Visst kan flowet utvecklas, och jag gör inte en lika stor grej av "form" som tidigare. Jag sliter i rytmen, och tycker nog att jag är ganska ensam om min stil. Det är lite sjungande. Ska jag rappa fortare? Kanske på kul. Men jag hatar att rappa fort när man uppträder. Dels hörs det inte vad man säger, dels kan man inte ta sig en öl innan man kliver på.
I min låt med Royce 5'9 och Pumpkinhead som spelas in på onsdag bajtar jag migsjälv från detta whoa-inlägg och erkänner att jag googlar rader. Hade jag skrivit detta inlägg på engelska hade jag ju fått träff på google och inte kunnat använda det. hehe
Och på låten med Masta Ace är det personligare.
Ni får avgöra vad ni tycker sen.
|