Svensk hiphop som släpptes mellan 94-00?

Svensk Hiphop - Allmänt

Arrangör

2008-03-31 22:10

Svensk hiphop som släpptes mellan 94-00?

Vad för hiphop släpptes i Sverige under perioden 1994-2000?
Större artister som Petter, The Latin Kings och Looptroop etc. behöver inte nämnas.

Syftar mer på t.ex. Sherlock - Made To Measure och liknande.
Släpptes det exempelvis andra samlingsalbum som  Sidewalk Headliners?

Användaren är inloggad Bling
Moneymaker
Detta är lite reklam för att finansiera driften av whoa. Om du blir medlemoch loggar in så slipper du denna reklam.
Org12 - Full & Förrvirrad (1998)
D6AA - Negativa Apjävlar (1999)
Retarderat Elerverade - Retarderat Elerverade Vol. I (1999)
Organismen & DJ Large - 2 Av Uppsalas Mest Hatade (2000)
Pst/Q - Pluralis Majestatis (2000)
Retarderat Elerverade - Tootaosen (1999 el. 2000)
Retarderat Elerverade - Hotell No Monkey Business (2000)
Ungdumshälsan - 8 Anledningar Att Hata Ett Band (2000)

Bra skit detta :)
Jag ligger i soffan och dricker min vodka<br>tills den är borta och spliffen har slocknat
Navigators släppte Daily Life Illustrators -98 eller -99, fick en hit med låten "Superstar". Hade även 2 andra bra låtar på sin skiva, resten höll inte samma mått, enligt mig delvis pga dåliga produktioner.
Twang System fi de werl
-98 eller -99 släppte Organism 12 "Den där Herr Ågren". Bra tape som fan enligt mig, men säkert bara jag...
I tego arcana dei!
Skivsamlare

2008-03-31 22:58
finns igentligen hur mycket som helst, någon borde fixa en hemsida med alla svenska hiphop-släpp (eller kanske en tråd här på whoa med alla listade i)

men artister som släppte under den tiden är bla. 3:ess (95-98/99), Brigade (93-96?), dj erase (98), scoob rock (98-), headtag (98/99-), PST/Q (99-), Mics Of Fury (99?-), Gubb (00), BLaO (99-00), Spotrunnaz (?-00-?)

samlingar: Alla talar fortfatande svenska & 021represent westaroze collection (något sånt heter den iaf),

detta är lite jag hittade i snabb genomkoll av min samling, namn på skivor får du kolla upp själv. årtalen innom parantes är ungefärlig tid då artisten/gruppen släppte material.

självklart finns det hur mycket mer som helst, jag har inte tagit med sv reggae även om det ibland innehåller hiphop gäster
Ernst Nördar Till Det: Jag bloggar om mer och mindre kända svenska hiphopsläpp hos www.GATUSLANG.se
Skivsamlare

2008-03-31 22:59
timbuktus grupp Exell släppte sin skiva runt 96 tror jag
Ernst Nördar Till Det: Jag bloggar om mer och mindre kända svenska hiphopsläpp hos www.GATUSLANG.se
Jag kommer ihåg en skiva jag köpte som liten, den hette Svenska Hiphits 90-00.
 Var tyvärr några år sen jag såg den.. Någon som har den?

Excel släppte album 1998.

Herr Ågren kom 1998.
www.majesticflow.com
Goldmine - Cartwheels & Handsprings
Sherlock - Made to Measure
Deetah - Deadly Cha Cha
Absent Minded - Extreme Paranoia in Stocktown
Just D - Plast

Fan mannen, du är fett med ful// Ey, kolla din tand den är fett med gul
Rensat bort mycket mer än jag trodde, här är min samling av svenska hiphopsläpp fram till och med 2000... vissa årtal kan vara fel.

Albums och EP:s
Blues - Ny tid, ny strid (2000)
Frotté - Frenesi (2000)
Hamish - Solipsist Solisten
(1998)
Headtag - Swedish Steel (1999)
Illdåd - Illdåd EP
(1997)
Looptroop & Kashal Tee - From Beyond K Line EP
(1998)
Mat Åt Far - Mat I Skördetid (1997)
Mat Åt Far - Hybris
(1998)
Mat Åt Far - Jämna Plågor
(2000)
Sherlock - Made to Measure
(1997)
Spotrunnaz - X Marks The Spot
(2000)

Samlingsplattor med svensk hiphop
165 Allstars Volume 1 (2000)
Alla Talar Fortfarande Svenska (1999)
Den Svenska Underjorden (2000)
Diggin' In The Swedish Underground (2000)
DJ Kojak - A Kojak Moment (2000)
DJ Sleepy - Sleepy Soundsystem (2000)
DJ Taro - 100% Svensk HipHop! (2000)
DJ Taro - Höjer Nivån (2000)
Life On The Line (1998)
Sidewalk Headliners (1998)

Lämnade ute de kändaste släppen av t.ex. Timbuk, Feven, Petter, Ken, TLK, Looptroopklicken, MBMA-klicken med flera.

Ungefär 90% av ovanstående lista består av rent blaj med dagens mått mätt. Skulle vilja säga att vi med den svenska hiphopvågen tio år bakom oss kan enas om att de som var bra, de slog igenom redan då och håller fortfarande. Eller så breakade de några år senare.
De andra, ptja... det var nog inte bara otur att vissa artister som hypades då aldrig slog igenom så här i backspegeln...
Finns knappast någon som lyssnar på t.ex. Blues, Hamish eller Illdåd idag - bortsett från av nostalgiska skäl, kanske.

Black Moses -
Bakers of the Holy Bread - The end of a cold experience.

Skulle nog inte gå så långt som att säga att de som inte breakade var kassa faktiskt...

10-4, over...
"Not so funny now, funny man..." - Å, jo, totally worth it! ;)
Mabande In The Park - once in a lifetime, baby
Thugz 4 hugZ - kärlek istället för gangsterpropaganda
Skivsamlare

2008-04-01 20:58
Black Moses, de hade jag helt glömt av. en vän till min far hade något med deras skiva att göra dessutom.
Skivsamlare

2008-04-01 20:58
Mabande:

skulle inte du göra en sida med alla svenska släpp samlad på? eller var det någon annan som funderade på det.
Jo, jag höll på och samlade information om mixtapes, men sen så rann det tyvärr ut i sanden : /
Kanske borde sätta igång med det igen, du langade ju ett hyfsat stort bidrag och det vore synd att bara låta det ligga :)

10-4, over...
Skivsamlare

2008-04-01 21:07
ja, tänkte väll att det var du.

har lite fler nu att bidra med om projektet tas upp igen :).

skulle ev kunna hjälpa till att fixa med sidan också. men det kan vi ta privat om det skulle vara intressant
Goldmine - Cartwheels & Handsprings 2
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.
Fiyah - Sweet! Jag ska bara lära mig databaser och CMS lite bättre, sen ska jag fixa en ordentlig och lätthanterlig sida :)

10-4, over...
Alla talar svenska är en gammal klassiker, har ett bränt ex nånstans, efter man hörde den som ung tonåring trodde man verkligen man kunde rappa
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.
Skivsamlare

2008-04-02 01:18
Mabande.

sno idén från discogs så kan folk hjälpa till att lägga in.

hojta när det är dags så hjälper jag till så got jag kan (kan inget alls om att programera sidor på nätet, bara så du vet)
Skivsamlare

2008-04-02 01:19
hiccory:

går man efter kvaliten på vissa låtar på den kan alla rappa (hoppas ingen medverkande tar illa upp, har bara för mig (inte lyssnat på den på länge) att vissa på den var riktigt dåliga)
Jo va det jag mena... Dom flesta som medverkade finns nog att hitta här
en rad som fastna va ändå "jag skiter i mina kläder, jag ser ut som skit, men det är bättre att se ut som skit än att prata det"  Jag skiter i mina kläder ärju en riktig punchline
Black Moses album heter Black Moses.

Att samla alla svensk släpp.. vet e fan.. det är ju en intressant idé, men däremot måste man bestämma sig för var man drar gränsen för släpp och demo. Allting som någonsin spelats in är ju nästintill en omöjlighet att göra en databas av. Man npog ha vissa kriterier i så fall.

Sen om man ska ta med omslag och informtaion för varje enskilt släpp lär det ta sin tid.
www.majesticflow.com
Fiyah - Discogs är väl alltid ledstjärnan? ;)

majesticflow - Det går ju att kategorisera (typ "demo", "album", "mixtape", "nätsläpp", o.s.v.) och så länge man gör klart att det är från lite mer etablerade rappare (d.v.s. folk ska ha hört talas om dem eller så ska plattan finnas fysiskt) så borde det funka. Ju mer info man kan få ihop dess bättre (ska ju gå att redigera i efterhand också om nån har mer info) :)
Bara man lyckas göra en strukturerad databas så är det bara utrymmet som är problem :)

Beard - Ledsen att jag lite smått kapar tråden : /

10-4, over...
Frågan är hur man definierar "etablerade" artister. Där har nog många olika uppfattning.
www.majesticflow.com
Jodå, men de borde väl funka med antingen ett fysiskt släpp (d.v.s. vinyl, kassett, cd), eller så ska folk ha hört talas om dem mer än "aa, han langade upp grejer på Svenskunderjord i ett halvår". Så nån som mest langat upp låtar på nätet men haft spelningar över halva landet platsar medan den som rappat i tre månader och "beefat" i audioforumet inte gör det :)

Sen så kan man ju säkerligen langa ihop en liten jury som får radera släpp som de inte ser som tillräckligt etablerade för att hamna i databasen :)

10-4, over...

En "absolut whoas disslåtar" kanske kan bli nästa års julklapp... Lite åt Eilert Pilarm stuket..

Hehe Mabande ser dig i varenda tråd, imponerande

Skivsamlare

2008-04-02 16:12
min idé på begränsning är släppt i fysisk form i vissta antal ex (eller mp3or till salu hos tex klicktrack) eller net-play av redan etablerad artist (tex Paragons internet-mixtape kan räknas) lösa mp3or går såklart bort (om de inte säljs i mp3 affär som tex klicktrack)
Låter som en helt okej begränsning om vi langar in "hembränd skiva från etablerad artist" också i och med att vissa officiella släpp varit (och är) såna :)

Ska nog börja skissa på den ordentligt nu :)

hiccory - Förföljer du mig? :P

10-4, over...
ja efter att varit medlem här i 6 år är man nyfiken om vad myten Mabande egentligen handlar om... hehe
Skivsamlare

2008-04-02 16:32
räknade in hembränd i "fysisk form" (detta vidriga utryck som tyder på en negativ utveckling av skivutgivningsformatet).

tur att en admin är med och fått tråden att gå totalt off topic annars hade det varit risk för ban tror jag :P
Nja, totalt off topic är den ju inte i och med att vi planerar att bygga nånting som kan hjälpa Beard i sitt kunskapssökande ;)

On topic: Boogaloo - Dorian Gray (1996) :)

10-4, over...
Producent

2009-08-21 23:10
Jag har samlat en hel del gammal svensk hiphop här: svenskagruvan.blogspot.com

nån som vet hur lätt/svårt det är att få tag i gamla headtag grejer?
www.myspace.com/dressyourself
www.myspace.com/chessurect
Skivsamlare

2009-08-21 23:38
dustydress håll koll på tradera så kan de nog gå ;) även om du lär få vänta ett tag.
hm
Chords & Scissors - Urinall Disses
http://www.aktivdemokrati.se/
Scoob Rock - Falling Star
Superscientifiku - Syntax + Semantics
Dj Erase Kollaborashun
Bashie - From The Blurry Innah och Versatile Styles
Redline records presents Life on the line
Sneaky Squad / Live n Direct
El sheriffo ep:n
Sherlock - Time Breathin

och eftersom ingen droppat bomben så gör jag det:

Phonetik - Sound of speech

Producent

2009-08-22 13:31
mer album:

Ro-Cee - Da Persiadic Gee (1996)
Stonefunkers - No Problem 94 - Non-believers, Stand Back! (1993)
Stonefunkers - Material (1995)
Blacknuss Allstars - Made In Sweden (1995)
Brigade - Northern Lightz (1996)

Samlingar:

Cuts & Slices Of Breakin Bread (1995)
Alla Talar Svenska (1998)
Alla Talar Fortfarande Svenska (1999)

Cuts & Slices Of Breakin Bread (1995)

Vad finns på den? :D

Groupie

2009-08-23 04:27
Ship Of Fools - Live & Direct (1998)
"Vill man träffa folk, då ska man gå med i en skytteklubb"

Latin Flavor (Don Diego´s gammla crew) som vann Zoom -94 släppte "Get Away" genom
Sthlm Rec -94!

AFC vann Zoom -95!

Don Diego släppte The Truth/Rock On -99 (12")

sjukt underskattad Black Moses är btw släppte inte dom en tolva efter skivan btw som whitelabel ?
http://www.aktivdemokrati.se/
Skivsamlare

2009-08-23 16:55
Producent

2009-08-23 22:43
djbb_beats
nice länk på din blogg :)
Poet

2009-08-24 00:49
Infinite Mass nagon? Halla!? Tror vi far vanta javligt lange innan vi hor nagra svenska, west coast/g-funk rappande artister ga platina i Sverige och dessutom plocka hem grammisar. Det var tider det. Ach, nu blev jag helt nostalgisk :(

www.wallyjohnson.se
RenegadeHard

sjukt underskattad Black Moses är btw släppte inte dom en tolva efter skivan btw som whitelabel ?

Det va inte whitelabel men ganska lågbudget omslag + etikett

Låten finns på youtube:

om intressant sak kan jag tilläga att dom bytte namn till Moses ,Infinity slutade rappa och började skriva låtar och prodda. De släppte fett album Tales For The Better Known... men bl a de 2 låtar:

Svensk&Utländsk Hiphop På Vinyl:
WWW.COULISSE.SE
Producent

2009-08-25 17:57
Scrappy G- On Top (1996)

Mellow Wizdom. Kommer inte ihåg titlarna. Kan återkomma med det.

Kul att ni kommer ihåg Black Moses!
fetaste 12an är dock Thomas Rusiak - Legends Of The Fall & Suckers 12 1998...

släpptes också en singel här i sverige från Boogaloo - Step On By 1996...

denna också Cherno - Cherno 1992

även dessa två: Falcon & Sleepy - Life 1997 och Falcon & Sleepy - Lifestress 1996

+ dessa: Fjärde_Vaerlden-Mer_An_Musiken-2000-MDF

Growin Pains - Stockholm Staal 1997 + en till 12, minns dock inte när den komm.

One Eye-Q - B-Yourself 1992

Ten-Brink-Rappakalja-PROMO-2000-wAx

3 Ess från GBG släppte väl också nån 12a.

Speech Defect släppte två tolvor under 00 talet.

Stacs Of Stamina första cdr släpptes 99 tror jag. Även Superscientifiku släppte en cdr liknande skiva innan debut epn komm på vax.

Även Erase släppte något tape.

Släpptes egentligen en hel del under denna tid. mycket var dock rätt kefft. Fanns många som härdjade på denna tid. Synd man har så dåligt minne idag. var alldeles för länge sedan.