I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

Svensk hiphop.. Tappat sin charm?

Svensk Hiphop - Allmänt

2008-07-27 19:43

Svensk hiphop.. Tappat sin charm?

Jag har tänkt igenom det här i tio minuter, men beslutade mig för att säga mitt.
Jag vet att jag antagligen kommer stöta på en och annan viktigpetter,
men låt oss snälla ta det på en vanlig nivå, Ja eller nej räcker.. och en motivering, inte vem som har rätt och fel!

Förmodligen har denna frågan vart uppe innan, eller i alla fall snurrat runt i vissa männsikors huvud.

Det känns för mig som att svensk hiphop har ruttnat, mycket skitsnack, ogenomtänkta texter.. följa john beats "apa efter".. Nej fan scenen har blivit överflödig med kvantitet, om jag får tycka mitt. Klart finns det dom som håller måttet.. men också mycket skit, kompisbeundran, tom hype etc. Ja ni vet..

Jag tycker fan det är alla rappare osv,ansvar att inte låta denna trädgården dö ut av ogräs.. Det här tjäna pengar på musiken komplexet, börjar bli allt mer och mer obehagligt.. sälja hit och sälja dit... fuck allt det!

Vad tog ärligheten i det vägen? energin?

och mycket annat jag skulle kunna säga, men jag försöker hålla mitt så kort som möjligt.

//Crooked//

2008-07-27 22:19
RiS är väl ganska unika och orginella och charmiga om man inte är pk.
And I got no friends, all i got is co workers, with mack 10s, that will ride for me like Soul Surfers
Poet

2008-07-27 22:29
Tycker inte att svensk hiphop har någon riktig charm. Finns ungefär 10 hiphopartister i sverige som jag tycker är "bra", resten kan lika gärna brinna upp för min del.
http://arspedia.org/wiki/Hip_Hop
http://arspedia.org/wiki/Babylon
http://arspedia.org/wiki/Vapen#Bananbomb

2008-07-27 22:29
jag förstår vad du menar absolut.. men det äkta finns ju kvar fast dem släpper inte så ofta (läs bland annat pstq) hans texter är ju sjukligt genomarbetade. fast fan.. han har väl typ lagt av

blev inte mycket viktigt sagt här, men jag fattar.
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2008-07-27 23:37
ööööööh....ken?
Nominee best rolled L`s

2008-07-28 00:13
Det är väl en smaksak

2008-07-28 00:39
Crooked: Det beror helt av var man kollar nånstans och vilka man väljer att uppmärksamma. Själv bryr jag mig inte så nämnvärt om rappare som bara försöker få uppmärksamhet genom att säga sånt man "inte får säga" (alltså bara ropar hora för ropandets skull), eller rappare med undermålig kvalité på sina texter (riktigt ofta så överlappar de två egenskaperna varandra).
Kan nog på rak arm nämna 15 akter som har kvalité (varav en konstellation jag precis upptäckt även om jag hört ena halvan lite av och till under ett antal år), men kan nog inte utan att fundera lite nämna 15 akter som är kassa (just p.g.a. att jag inte försöker lägga dem på minnet) :)

Ärligheten och energin finns kvar, men de som har den syns bara inte så bra p.g.a. alla falska och trötta as som försöker sno spotlighten ;)
Korrekturläsare, redigerare och skribent för JustDet.se

2008-07-28 00:58
Lika bra att svensk hiphop dör ut helt så nytt folk kan komma och kanske vända på hela industrin för den fortsätter att suga.. Nästan mer än vad den gjorde för 10 år sedan.
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2008-07-28 01:28
Personligen tror jag så här....

När MBMA, fattaru, fjärdevärlden, Petter, Ken med mera kom Så var hela skiten ny för dom flesta av oss. Det var något nytt, en revolution på gång kändes det som. Man hade hört latin kings på radion ( även just d.) Dokumentär om fjärdevärlden mm. visades på tv.

Det var en ny grejj som var på väg upp. Petter sålde mycket, mikrofonkåt kom mer plats i media. Media letade efter fel på kulturen, bland annat skulle Ken våldta madeliene( som givetvis var metaforiskt). Men dom fick en anledning att hata. Man fick försvara sin kultur.

Liksom när man antingen tyckte MBMA var bäst i världen eller D6AA och behövde försvara sin sida ( Som senare T.R vs Fronda.)

folk hängde på jams och såg alla upcomeing snubbar i något svettigt hak, brejkade, såg folk måla på plankor utanför. Man kände sammhörighet.

Allt var färskt, internet utvecklades folk kunde få tag i all musik snabbt. Hellt plötsligt behövde man inte kämpa med sitt demo och kompromissa sin musik med skivbolagen för att få sig själv hörd. Rapparna delade med sig av sin musik direkt för att få spelningar. Dom åkte runt i en billig folka och spelade Landet runt bara för grejjens skull.

Sen sålde Flera en jäkla massa skivor musiken spred sig. Fildelning spred sig. Alla skulle rappa. Alla kunde rappa ( ja men inte så bra.) Och kunde snabbt få sig själva hörda även om vi inte ville höra dom.

Alla lyssnade på rap, det som nyss hade vart spännande och något fresh blev vardag....

Tror inte att det handlar om att folk vill sälja skivor, för alla vet att artisterna inte tjänar storkovan på det... Artister tjänar mer på spelningar. Som sagt jag tror inte texterna har blivit sämre blir bara svårare att hitta något man diggar efter som det finns överallt. Finns för mycket skit för att orka lyssna sig fram till något bra.

Så hihop har blivit jäkligt mycket Tisdag...

Men det finns fortfarande guldkorn och hoppas på att den utvecklar sig ännu mer. Rap blir mer och mer musikaliskt och handlar inte längre bara om texten ( som jag tyckte det gjorde mer förr.)

Ja, inte i mitt sinnesfullabruk när jag skrev detta men några tankar bara....

Hon checkar in mig från andra sidan baren.
Du checkar in dig och uppdaterar status raden.

2008-07-28 02:07
Tycker inte Svensk Hiphop har tappat sin charm, tvärtom. Det kommer mer och mer bra hiphop hela tiden. Texter, rim och flow är ju så mycket bättre idag än för 10 år sen, om man ser gämför sina favoritrappare då och nu, enligt mig
Twang System fi de werl
Manager

2008-07-28 08:40
Allting gå i faser, som allt annat här i livet. Just nu börjar svensk hiphop få fäste i media och det är på väg att bli en seriös genre.
På både gott och ont är utrustningen mer lättillgänglig i dagsläget vilket resulterar i att alla vill rappa eller producera. Det goda är att det dyker upp bra grejer då och då men det onda är givetvis att inte ens närheten av alla är bra eller ens godkända.

Men vilket fall, det är feta grejer på G från alla håll och kanter och jag förutspår att svensk hiphop kommer vara bättre än någonsin inom några år.
Redline!