Personligen tror jag så här.... När MBMA, fattaru, fjärdevärlden, Petter, Ken med mera kom Så var hela skiten ny för dom flesta av oss. Det var något nytt, en revolution på gång kändes det som. Man hade hört latin kings på radion ( även just d.) Dokumentär om fjärdevärlden mm. visades på tv. Det var en ny grejj som var på väg upp. Petter sålde mycket, mikrofonkåt kom mer plats i media. Media letade efter fel på kulturen, bland annat skulle Ken våldta madeliene( som givetvis var metaforiskt). Men dom fick en anledning att hata. Man fick försvara sin kultur. Liksom när man antingen tyckte MBMA var bäst i världen eller D6AA och behövde försvara sin sida ( Som senare T.R vs Fronda.) folk hängde på jams och såg alla upcomeing snubbar i något svettigt hak, brejkade, såg folk måla på plankor utanför. Man kände sammhörighet. Allt var färskt, internet utvecklades folk kunde få tag i all musik snabbt. Hellt plötsligt behövde man inte kämpa med sitt demo och kompromissa sin musik med skivbolagen för att få sig själv hörd. Rapparna delade med sig av sin musik direkt för att få spelningar. Dom åkte runt i en billig folka och spelade Landet runt bara för grejjens skull. Sen sålde Flera en jäkla massa skivor musiken spred sig. Fildelning spred sig. Alla skulle rappa. Alla kunde rappa ( ja men inte så bra.) Och kunde snabbt få sig själva hörda även om vi inte ville höra dom. Alla lyssnade på rap, det som nyss hade vart spännande och något fresh blev vardag.... Tror inte att det handlar om att folk vill sälja skivor, för alla vet att artisterna inte tjänar storkovan på det... Artister tjänar mer på spelningar. Som sagt jag tror inte texterna har blivit sämre blir bara svårare att hitta något man diggar efter som det finns överallt. Finns för mycket skit för att orka lyssna sig fram till något bra. Så hihop har blivit jäkligt mycket Tisdag... Men det finns fortfarande guldkorn och hoppas på att den utvecklar sig ännu mer. Rap blir mer och mer musikaliskt och handlar inte längre bara om texten ( som jag tyckte det gjorde mer förr.) Ja, inte i mitt sinnesfullabruk när jag skrev detta men några tankar bara....
Hon checkar in mig från andra sidan baren. Du checkar in dig och uppdaterar status raden.