I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

Annah Björk (krönikör City) hos Ametist

Svensk Hiphop - Allmänt

2008-09-23 13:05

Annah Björk (krönikör City) hos Ametist

Efter all drama...

Denna fredag 26/9 är Annah Björk i en intervju i mitt program Länk till En kärleksattack på svensk hiphop

Intervjun/diskussionen börjar klockan 15, repris lördag 17.

Vi kommer att fortsätta programmet med att diskutera kvinnosynen inom hiphop. DJs är AFC och bland andra calle Fleur är med i diskussionen.

Lyssna kan du göra direkt genom bannern som dyker upp här på Whoa.

Ametist - http://www.ametistazordegan.com

2008-09-23 13:18
Langa fram en länk efter att det är sänt här så eru jätte söt : )
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.
Redaktionschef

2008-09-23 13:21
Blir intressant att höra.

Som Ametist säger dyker det alltså upp en banner på Whoa i samband med att programmet sänds, så då är det bara att klicka där så kör webbradion igång :)

Skulle man inte vara hemma när sändningen är så går det ju dessutom att streama i efterhand via sveriges radios hemsida.
Oracle aka HipHop-Oraklet | Whoa-Crew 2000-2013|
I januari 2014 lägger vi ned Whoa. Tack för de här åren!
Toastare

2008-09-23 13:52
Riktigt grymt att du bjudit in henne. Ska bli sjukt intressant att höra. Big up!
Jag skyller allt på Emma!

2008-09-23 16:37
inte för att jag tror att det kommer ge så mycket. men det ska bli intressant att se vad hon har att säga. själv skulle jag hellre se mer initierade fans diskutera kvinnosynen i sig, istället för denna debatt, som kommit om handla om debatten i sig och inte själva grundfrågan. som det är nu har man blandat ihop två skilda saker, utan att någon blir särskilt mycket klokare.
Toastare

2008-09-23 16:52
medoria

Vi kommer att fortsätta programmet med att diskutera kvinnosynen inom hiphop. DJs är AFC och bland andra calle Fleur är med i diskussionen.

2008-09-23 16:54
ja men eftersom debatten än idag inte kommit längre än att vi diskuterar detaljer tror jag inte att radioprogrammet kommer göra någon skillnad.
Toastare

2008-09-23 16:58
Vilken debatt? och vilka detaljer? Tror vi flesta som lyssnar på rap vet att majoriteten inte har mer vrickad kvinnosyn en gemeneman..

det är ju först nu debatten skapas, har inte sett den få ta plats i nån svensk media på väldigt väldigt länge. Och när den fick plats handlade det om tjejer som rappade när Feven, Melinda etc. kom och slog igenom.

2008-09-23 17:08
som journalist vill jag inte längre veta vad annah björk tycker. det är för mig fullkomligt ointressant. det är inte en fråga om huruvida hiphop är kvinnoförnedrande eller inte ( det finns det hiphop som är) eller om den är mer kvinnoförnedrande än annan musik ( vilket jag inte tycker den är). är hiphopen verkligen kvinnofientlig? på vilket sätt? att en video innehåller tits and ass gör inte hela genren sexistisk. det finns tusentals låtar som trots att dom inte handlar om varken den eller den andra kroppsdelen ändå fläskar på halvnakna kvinnor och det är inte något unikt för hiphop. jag tycker vi lika gärna kan diskutera kvinnosynen generellt sett i vårt samhälle. inte kvinnosynen inom hiphop i synnerhet. känns som det ena föder det andra.
Toastare

2008-09-23 17:22
Men vi som inte är journalister utan ser oss som hiphopare eller till och med tjejer som valt att lyssna på denna, enligt Anna, kvinnoförnedrande musik och som får män att göra heltokiga saker mot tjejer, vi tycker det är intressant att höra vad hon har att säga och hur hon tänker. Jag tror jag kan tala för flera när jag skriver så.

Och nej, jag tror att de flesta av oss som lyssnar på rap/hiphop vet att det inte är mer kvinnoförnedrande, men ändå har musikstilen fått det ryktet. Det kan du inte blunda för. Och då är det ju intressant att diskutera varför. Och de flesta av oss som lyssnar på hiphop, hoppas jag, är ju medvetna om att det finns en stor del hiphop som inte har kvinnoförnedrande, eller i vissa fall som du talar om kvinnofientliga, texter. Men det är ju inte riktigt det diskussionen kommer handla om, uta kvinnosynen inom hiphop generellt.

Dessutom är ju radioprogrammet ett program som fokuserar på hiphop och då är det ju självklart att man fokuserar på den delen. Just nu har det ju faktiskt vuxit fram en diskussion, och nu skapas även en debatt, om ämnen tack vare hennes krönika. Och det är både intressant och bra.

Att diskutera feminism i helhet sysslar andra forum med och den debatten finns ju hela tiden och när kommer den upp till ytan? Jo, när det diskuterar enskilda händelser och fall.

2008-09-23 19:41
Jag skiter också fullständigt i vad hon tycker
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2008-09-24 07:58
Annah Björk kommer inte att vara med i andra delen av diskussionen där vi diskuterar hiphop och kvinnosyn.

Där tar mer kunniga inom hiphopen över.

Med Annah ska hennes krönika diskuteras.

2008-09-24 15:18
So excuse me Annah honey, I'm sorry, really I promise
But bitches and hoes do exist, I'm just being honest..
The Title Ute Nu!
www.miztarodga.com
www.myspace.com/tobyandmizta

2008-09-24 16:25
Organism 12 ska vara med i en kort del i programmet

2008-09-27 20:05
Vart kan man lyssna igen?

2008-09-27 20:18
Det ska tydligen ligga här sr.se/cgi-bin/sidor/sandningsarkiv.asp?date=2008-09-26&programID=2842 mellan 15:00-15:30 (om inte länken funkar så går det att klicka på "lyssna igen" och den 26:e). Har inte hunnit lyssna själv, men ska göra det så fort jag inte behöver underhålla släkten längre :)

10-4, over...
"Not so funny now, funny man..." - Å, jo, totally worth it! ;)
Mabande In The Park - once in a lifetime, baby
Thugz 4 hugZ - kärlek istället för gangsterpropaganda

2008-09-27 20:24

2008-09-27 20:42
Det här börjar ju bli riktigt kul alltså. Nu måste jag sluta gå på fotboll OCH sluta lyssna på hiphop, för att det fördärvar min själ och får mig att vilja slå kvinnor, enligt mina branschkolleger.

Herregud, vad detta lands journalistik inte mår bra...
•pave paradise•

2008-09-28 03:43
Hon verkade vara okunnig inom området hon själv har tagit upp och väldigt nervös. Att hon sedan håller på att ändrar åsikter som hon själv har skrivit i krönikan, blev det bara jobbigt att lyssna på.

2008-09-28 12:37
Okej, om man bortser från att hon kanske är den typen som känner sig obekväm i en livediskussion och helt vill tänka igenom frågor / frågeställningar i lugn och ro innan hon svarar så gav hon ändå ett magnifikt ogenomtänkt intryck. De flesta frågorna var ju kring sånt hon borde haft en åsikt om sen innan hon skrev krönikan, men hon kunde fortfarande inte ge ett sammanhängande svar.

Framför allt frågeställningen kring ain't fun som ju är själva grundbulten i hennes resonemang och där hon motsäger sig själv.

10-4, over...
"Not so funny now, funny man..." - Å, jo, totally worth it! ;)
Mabande In The Park - once in a lifetime, baby
Thugz 4 hugZ - kärlek istället för gangsterpropaganda

2008-09-28 23:59
Jag tycker hon gav ett oerhört arrogant intryck. Bland annat så menade hon ju att många som reagerat på vad hon skrivit inte hade läst hennes krönika utan bara hört kompisar prata om det. Otroligt överlägsen attityd. Sen tycker jag bara hon snackade bort sig. Det blev väldigt tydligt att hennes kunskaper inom hiphop inte är särskilt stora. Diskussionen blev ju intressant först när Marimba Rooney, Calle Fleur och Organism 12 kom in.
Big up till Ametist som tog dit henne iallafall!
Aint nuttin to it, Stockholm City made me do it!
STOCKHOLM JUMANJI MIXTAPE UTE NU!
Manager

2008-09-29 13:49
Jo, det var mycket svammel från hennes sida. Det känns dock som att hon inser att hon hade fel men vill gärna inte erkänna det på radio och undviker därför att nudda vid kärnfrågorna.
Redline!

2008-09-29 15:15
lätt årets trögaste brud!

2008-09-29 15:16
hahahah fyfan asså! Hon är så SJUKT pinsam.. vad pratar hon om egentligen?

"ehh.. mm.. ehhh.. att...ee... asså jag hade hört.....öhmm....asså ALLA är inte våldtäksmän...emm.. en bra låt...........alltid varit ett problem....öhhmm"

2008-09-29 18:02
Jag tycker snarare att man skulle kvävt bloggflugan i sin linda. Nu förs ordkrig via det intergalaktiska cybernätet med otroligt fyndiga tredjeperons formuleringar. Det är minst lika pinsamt att försöka försvara någonting som varittill allmän kännedom sedan 70talet som att skriva den där bloggen enligt min åsikt. Organism 12 sa det bäst. Men hon fick göra sin röst hörd på rikstäckande radio och har något hon stolt kan berätta om på kusinträffen 2010.

Som alltid har Ametist ändå fått in ett hett inslag men jag har svårt att se varför man ska ta åt sig. Personligen skiter jag i om svartrockarna spikar upp kattungar på kyrkdörrar, precis lika mycket som dom själva skiter i det.

2008-09-29 23:19
måste glida in och lyssna på detta! sjukt intressant! fet big up till Ametist! synd bara att ni inte sänder live till götet, gillar inte att lyssna på radio via datorn..
Västkust Rockerz

2008-10-02 21:58
Grymt program! big up Ametist!
Gött att Organismen var så rak på sak haha!
Västkust Rockerz

2008-10-03 21:00
bra program !!!! Ametist rockar fett.... så jävla soft att du tog med henne till ditt program....Peace
www.hermanosbernal.com /\ MAS LOCO ENT.
Producent

2008-10-04 09:44
alltså har lyssnat typ 2 minuter av henne, seriöst haha...behöver man ens lägga ner tid på att diskutera me henne, hon är ju rakt av blåst.....hahaha fett kul!
http://www.youtube.com/watch?v=6LxpYUTfHZA