I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

Sebbe från Kartellen berättar om sin hood i P3...

Svensk Hiphop - Allmänt

Redaktionschef

2008-11-16 15:46

Sebbe från Kartellen berättar om sin hood i P3...

Från Whoa-bloggen:

Kartellen är ett svenskt hiphopkollektiv som skapat en del rubriker för sitt hårda yttre, frispråkiga texter och kriminella nätverk. "Sveriges första riktiga gangsterrappare" kallar man sig och än så länge finns det ingen anledning att ifrågasätta deras musik. För ett par veckor sedan bjöd vi på Whoa er på en exklusiv låt med dem från Masses kommande mixtape, och nu finns även en färsk intervju ute på P3 som bör kollas in.

Det var i programmet "Mitt P3", som medlemmen Sebbe häromdan berättade närmare om hur det var att växa upp i Bagarmossen, talangtävlingarna med Redline och varför Kartellen behövs i dagens hiphopsverige.

Klicka här för att lyssna på sändningen

Skulle någon ha problem med länken så sändes programmet i torsdags 20.30. Deras hemsida är: Länk till http://www.sr.se/sida/gruppsida.aspx?ProgramId=3046&grupp=5540

Oracle aka HipHop-Oraklet | Whoa-Crew 2000-2013|
I januari 2014 lägger vi ned Whoa. Tack för de här åren!

2008-11-16 15:54
Intressant, men trodde han var från Jordbro vilka i Kartellen är det som är där ifrån?
 DIF!

2008-11-16 16:09
Han är ju kass på att rappa? Han låter som att han har kinder stora som Dumbos öron = /
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2008-11-16 16:17
Det han pratar om är iallafall intressant!

Så jävla komiskt med p3:s val av musik, man tycker ju att dom kan spela lite hip hop eller så, när det i stort sett handlar om hip hop! Nu gjorde det iochförsig inte det så mycket, men ändå : )
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.
Redaktionschef

2008-11-16 16:19
Jo, F, du har en poäng i deras val av musik. Den där Amanda Jenssen låten dom körde är iofs skön :)

Intressant radioinslag annars som sagt. Kul att höra honom berätta om sin uppväxt.

2008-11-16 17:00
F, Du tycker han är kass på att rappa för du inte har någon koll över huvudtaget, tycker du inte att has lyrik och sättet han får fram lyriken på i versen han kör i början på p3hood grejjen är fet borde du gå och lägga dig...

Visst, folk från vasastan som inte har en aning om vad han kör om tycker säkert att han är wack, men för dom som förstår och vet vad han snackar om så är han otrolig bra...

2008-11-16 17:10
intressant men lite väl kort höhö

2008-11-16 17:43
Ja det var lite väl mycket musik och lite prat.
 DIF!

2008-11-16 17:47
flowalicious du anser alltså att skicklighet grundar sig i budskap?
"Jag var också rap när jag var fjorton år man."

2008-11-16 17:58
jävlit intressant!

2008-11-16 18:32
Intressant helt klart!
Producent

2008-11-16 18:45

Word!

2008-11-16 19:38
Dom har ju fuckat sig själva totalt. "Kasta sten på grisen" wow, gangsterish, ta en pistol o skjut dom istället.. "gör det här för, Bergsjön"? Bergsjöns gangsters skiter i denna pissmusik <- haha. Rört mer koks än hela sverige? om kartellen ens hade bäcknat 9or eller slängar så hade dom inte suttit o spelat in gangster musik om hur mycket koks dom rört, och alla puffror dom inte har..haha min pappa hade kört mer gangster när han freestylar under fläkten med en bärs i handen och paintball gevär i andra.

Dom åker nog ner ifrån all onödig uppmärksamhet när som helst.

Det enda OG med kartellen är den staden dom berätta om.. Råneå, värsta gangster namn på staden juu.
I raise my head to the sky and hold my back up straight\\<br>My fucking pride is something i said, you can't take away\\<br>//Vilda Västern

2008-11-16 22:46
DopeFish P20 : hehe om du varit lite mer påläst om dom skulle du inte skrivit de som du skrev... Dom snackar inte skit direkt, sen om folk tycker de låter löjlig e en annan sak men de e ju inte skitsnack.
http://www.myspace.com/cliq75 "LVT baby baby!"

2008-11-16 23:03
Som sagt för lite prat och för mycket musik. Annars skön intervju.

2008-11-16 23:04
flowalicious P20

Jag skrev inte att jag inte tyckte att han förde fram ett bra budskap, vilket jag inte tycker heller! Tvärtom, det var väldig känsla, och sättet han framförde låten på var jäkligt soft faktiskt!

Jag tycker bara att han var dålig på att rappa, = (

2008-11-16 23:33
Folk från vasastan kan väl också vara gangsters? Eller?
http://blogg.streetsofgothenburg.se/

2008-11-17 00:12
Tvärtom, det var väldig känsla, och sättet han framförde låten på var jäkligt soft faktiskt!

Jag tycker bara att han var dålig på att rappa, = (

framförde han inte låten genom ATT RAPPA?

tungt...synd att det var så lite prat bara

Manager

2008-11-17 00:37
ok.. han hade alltså väldigt bra känsla och framförde låten på ett jäkligt soft sätt.... men han var dålig på att rappa?

ok då hänger jag med..:)
/ Deedz.
http://www.facebook.com/jewoit

2008-11-17 00:43
Irriterar mig på att han låter som en "invandrare" när han rappar, sen blir helsvensson när han pratar. Liksom, anstränger han sig när han är i radio för att låta svensk, eller gör han sig bara tuff när han rappar? Förstår inte varför han skulle göra något av det =/

Jävligt intressant intervju dock.

2008-11-17 00:46
Anenkefali

Han låter lika dant när han pratar som när han rappar? Förutom att det går snabbare när han rappar, vilket inte är så konstigt.

2008-11-17 00:48
Zutt

Nej, han byter till en invandrardialekt när han rappar (eller från en invandrardialekt när han pratar, you pick)

2008-11-17 02:01
nej det gör han inte alls?

Redaktionschef

2008-11-17 02:08
Nä, jag tycker inte heller att han gör det? Däremot så låter han ju lite stöddigare när han rappar så hans röst och därmed uttal försärks ju ... vilket kanske gör att du (Anenkefali) uppfattar det så?
Graffare

2008-11-17 08:07
DopeFish P20 Det fanns en forumtråd där det snackades om dem är gangstergangster eller ej. Dem påstår att kinesen sitter i finsk fängelse för dråp iaf. Kan stämma. Dessutom, du kan inte dömma om någon är gangster eller ej för att du läst snabba cash.
"Är det inte märkligt att vi lever i en värld där det är helt ok att visa bilder på vapen som dödar liv, men förbjudet att visa en bild på en penis som skapar liv?"

2008-11-17 09:45
säker på att han heter sebbe och inte achmed?
http://www.goteborg.se

2008-11-17 11:10
Jag är lite inne på Dopefish spår.. Varför ha så hög profil om man verkligen ÄR tung? Vet man så vet man. Å andra sidan är jättejuggarna i Pusher-filmerna riktiga nissar läste jag i svensk maffia, de gör bara filmer för skojs skull men indrivning och personskydd är deras främsta kassako.

PuGe.. då är jag nyfiken på varför du är så insatt? Lyssnat på alla låtarna istället för att läst snabba cash?

hmr- vafan var det där för nåt? lägg ner smygrassestilen tack

2008-11-17 11:17
Anenkefali

Du är fan i mej en sann rasist!
Vadå "pratar som en invandrare"!
Så alla invandrare pratar på ett sätt?
Jag känner folk som både bryter eller pratar rent...folk som har en stockholmsdialekt eller en skånsk sådan....
Knip igen!!
Btw...sebbe har en dialekt....om du går runt lite i sveriges olika orter (istället för att spela smart, framför en data)...så kan du uppfatta att många ungdomar, oavsett etnicitet, pratar med en sådan dialekt.....och det finns oxå en jävla massa som inte gör det....generalisera inte...

2008-11-17 11:19
vart fan hittar man deras äckliga jävla arkiv då? garanterat den värsta sidan jag varit inne på i hela mitt liv..

2008-11-17 11:46
hassan: Om man bryter på ett särskilt sätt så pratar man som en "invandrare" olika folkslag gör olika fel när dom talar svenska vilket inte är så konstigt det är ju inget rasistiskt att påstå ngt sånt eftersom det är sant.

2008-11-17 12:15
Noice P22
word

Redaktionschef

2008-11-17 12:18
hehe det står ju "sändningsarkiv" uppe till höger.

http://www.sr.se/sida/Sandningsarkiv.aspx?programId=3046&date=2008-11-10

Klicka på länken för Torsdag 13 november 2008 20:30.

2008-11-17 13:10
sebbe staxx.. bagis 2 kumla, pow pow!

2008-11-17 13:21
Först word på Noice, höll på att få psykbryt på skitsidan...

hassan1984

Hoppas inte 1984 är ditt födelseår, för isåfall är du sorgligt efter för din ålder.

Jag satte medvetet ut citationstecken runt "invandrare" för att jag vet hur det brukar bli häxjakt på alla som ens nämner olikheter annars. Det var som en markering, helt enkelt.

Och nu lyckades du missa den markeringen (som inte var så övertydlig, förstår dig), och tillochmed hitta något rasistiskt i det jag skrev.

Okej, jag tyckte att han lät (...). Alla kan låta (...) så är alla lika, även om man hör att folk pratar olika och så, det viktigaste är att inget kan tolkas rasistiskt.

Jag tyckte att han rappade med en (...)-dialekt, och sedan pratade med en (...)-dialekt. Det tycker jag var lite underligt, men jag får inte säga det rakt ut för då är jag en rasist enligt hassan1984 på whoa, och han bestämmer vad som är rasistiskt eller inte.

2008-11-17 15:35
Sebbe bryter som en invandrare när han rappar? haha i vilken låt frågar jag då. han kör liksom på den hårda förorts-jargongen med ett aggressivt delivery bara.
På micken är Sebbe en berättare och en bra sådan så han levererar hans texter med fet inlevelse, klart han har ett hårdare röstläge då som låter annorlunda mot för när han pratar till vardags.

2008-11-17 17:13
Jag tycker det låter som att han bryter lite "invandrare-ish", inte bara på ordvalen, men även på uttalet, exempel ---> "som när aina szchoet palme"

2008-11-17 17:13
När han rappar, men inte när han pratar!

2008-11-17 20:33
haha älskar trådar med kartellen alltid så jävla roliga

2008-11-17 22:40
Varför ska folk bry sig så mkt om hur han pratar? Haha är det irriterande så lyssna inte då?
Random användare på youtube

"Hasch är farligt ju.. det är typ vitt pulver man ser konstiga grejer av. Sen kan man få psykos ett år efter och dödar sina barn"

2008-11-17 23:57
Anenkefali
du hamnar alltid i konflikt om rasist, undrar varför? fördomar har du ialfaall.

2008-11-18 00:57
Cocaine Cowboys

Det där kan du ju förklara för mig. Jag har märkt att jag "alltid" (hänt två gånger) hamnar i rasistkonflikter, men att jag har fördomar? Den här gången var det absolut inte rasistiskt, du kan ju säga vad du vill om det, men jag menar inget rasistiskt och kan fan knappt tolka det jag sagt som rasistiskt om jag försöker.

Förra gången var det en åsikt jag hade som tydligen var rasistisk, men det är väl en tolkningsfråga. Jag sa att jag anser att majoriteten av de bra rapparna i Sverige är av svenskt ursprung, och det står jag fast vid. Kalla det rasistiskt om du vill, men om jag säger att det är bättre med Sony Ericsson än Nokia, är jag då fördomsfull mot Nokia?

Det är visserligen inte riktigt samma sak, då jag hatar Nokia men inte har något emot någon speciell "ras" (lägg märke till citationstecknena nu så det inte blir fler missförstånd, jag säger inte att det finns raser i mänskligheten) vad det gäller människor. Ledsen om jag spårar.

Som sagt, alla pratar likadant :) Vi kan bara skita i dialekter, accenter och uttal. Fan vad det är lätt folk har att hitta rasism -.- Hade det bara varit likadant med argument för cannabislegalisering så hade vi ju varit en djungel av lycka nu.
Rappare

2008-11-18 12:26
För mycket musik som inte reflekterar d han snackar om lixom...men soft
http://www.myspace.com/bizzlebeats
Rappare

2008-11-18 14:44
Hur fan bryter man som en invandrare? Man kan vara invandrare från alla världens hörn och kanter och brytningen är helt annorlunda beroende på vartifrån man kommer.

Varför tillåtes alla Sveriges blattar (med ursprung från hela världen) att få ha en gemensam dialekt med en viss typ av slang, men så fort ni får nys om någon svensk i denna krets så kommer högafflarna fram?

Jävla folk...
Stick len.

2008-11-18 14:50
Finns bara två raser.. Män o kvinnor
Nu finns all min musik samlad på ett ställe!!
Givetvis gratis
usershare.net/orismusik

2008-11-18 16:31
DaNiSh

Förlåt för att jag inte vet exakt vilket ursprung det låter som att han har då. Kan ju uppriktigt sagt säga att jag inte hör skillnad på om en person från Turkiet försöker prata svenska och en från Kazakstan. Tar det som exempel, för jag syftar ju inte på att han bryter på finska.
Rappare

2008-11-18 16:53
Anenkefali: Ange i alla fall kontinent...

Om du tänker efter lite så inser du att det inte någon brytning du hör. Det du hör är en vanlig "förortsattityd". Denna "förortsattityd" är resultatet av ett mångkulturellt, språkligt möte, oftast influerat av amerikanskt ghettosnack.

Anser du att Ken bryter, eller bara är influerad av amerikansk rap och lägger på den amerikanska rapattityden fast på svenska?

Känn efter ordentligt så känner du...
Stick len.

2008-11-18 17:06
MANNEN! ALLA fattar la vad Anenkefali menar, e ni helt dummma eller? Ja han låter förort, lite invandrare ! men seriöst va gör de han till rasist för han tycker de? ja e halv svensk så skiter i kalla mig rasist eller kalla mig blatte who gives a fuck, de va inget rasistiskt uttalande någonstans. O amerikansk attityd i ghettot? visst lite amerkansk influerat men mannen ärligt här ja bor används massa slang som BLATTAR har kommit hit med, (både svenskar o blattar använder dom). de låter blatte i förorten så e de ba..
http://www.myspace.com/cliq75 "LVT baby baby!"

2008-11-18 17:21
Word! (på det jag förstod)

2008-11-18 22:01

klart som fan att en viss del av skickligheten sitter i budskapet? Har du inget som helst budskap är du en dålig rappare.... Eller? tänk lite killen!

2008-11-18 22:20
du kan vara tung rappare utan att ha med en gnutta budskap i dina texter...

2008-11-19 01:44
Underbar tråd.
Personligen satt jag och skrattade när jag lyssnade.
Killen verkar inte ha koll på vad han ens säger.
Extra bra när han jämför sig med 50 cent och att denne dessutom ska hålla på med gangsterrap.
Har inte hört mkt av kartellen, vill inte det heller, men det jag har hört har varit hemskt dåligt.
Dock håller jag med när han tar upp att hip hop i Sverige idag representeras av snook och co vilket är ganska kasst.
Man tycker ju att Svensk rap borde representeras av just någon som håller på med detta.
Då gärna någon som gör det bra, dvs inte kartellen.
We all walk in a path chosen, from the cradle till the caskets lowered