I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

Det svenska hiphop-året 2008

Svensk Hiphop - Allmänt

   
Moderator

2008-11-28 21:31

Det svenska hiphop-året 2008

Så här i stundande December-tider känns det inte mer än rätt att summera det gångna svenska hiphop-året här på Whoa. Vad tycker ni? Har det varit ett bra år så här långt? Vilka plattor levde upp till hypen? Videos? Vilket mixtape var tyngst? Vilka spelningar var fetast? Ordet är fritt, så länge det pratas om svensk hiphop :)

Jag tänkte börja med att droppa min topp 3-lista när det kommer till album:

Chords - Things We Do For Things


En platta som jag personligen hade sjukt höga förväntningar på då jag tycker att Garden Around The Mansion är en av svensk hiphops absolut bästa plattor genom tiderna! Rent musikaliskt tycker jag Things We Do For Things är åt helt motsatt håll, men det är bara
positivt. Det hörs verkligen att Chords har utvecklats som musiker på den här skivan. Plattan är klockren rakt igenom och det finns inte ett dåligt spår.


Looptroop Rockers - Good Things

Looptroop levererade som vanligt! Jag vet att väldigt många har klagat på deras "nya sound", och visst låter dom inte som på Modern Day City Symphony-tiden, men det är helt okej ändå! Vill man höra hur dom lät back in the days så finns alltid deras äldre
skivor kvar att lyssna på. Hur som helst är Good Things en riktigt bra skiva! Det var ett par spår som jag var tvungen att lyssna in mig på, men plattan är helt klart värd att ligga på min topp 3-lista!


Afasi & Filthy - Fläcken

Ja, vad finns det att säga? Fläcken var kanske det släpp som hade högst förväntningar på sig. Enligt mig levde dom upp till hypen och levererade en riktigt genomarbetad och svängig skiva - som jag tycker är den bästa svenskspråkiga plattan år 2008.

"Förrsten så håller jag med om att squirtle är väldigt lik killen i calvin klein - reklamerna. Och det är inte fy och skam. =)" - katt_