Ondals tankar om Gubb
Shame on me. Men nu hade jag redan satt mig och skrivit ner en massa tankar om denna herre på ett annat forum. Så varför inte slå två flugor i en smäll och lägga in det här också. Det kan säkert vara intressant för er som kan uppskatta en bra raplåt. Måste fan ta och hojta upp Gubb alltså. Han är oförtjänt okänd i Sverige och en mycket duktig/komplett rappare. Han kör sin egen stil och har bra texter, flow, röst och image (image är viktigare för en rappare än vad många tror, kolla bara på Tim Dog, kass på att rimma men ändå legendarisk pga sin extremt orginella och balla stil). Det enda jag stör mig på är hans samarbete med Calle P. Fattar inte varför de samarbetar så mycket Calle är ju hur dålig som helst och låter verkligen superfjantig. Det enda han kan göra är att flowa helt ok. Han passar dock inte bra ihop med Gubb:s mer råa underground-stil. Skulle vara oerhört intressant att se mer samarbete mellan Gubb och andra etablerade rappare, varför inte andra duktiga göteborgare som Rico Wondahman och PSTQ (gjorts tidigare men varför inte mera, låten de gjorde ihop är ju lätt en av Gubb:s bästa någonsin!). Stockholmarna har ju gått ihop förut, varför inte försöka få igång någon form av GBG-samarbete eller rent av ett crew! DET vore ballt, framförallt i Sverige där det är så sällsynt med tighta sammanslutningar! Gubb ihop med Organism 12, Ken och/eller Akem vore också grymt intressant. Antar att det blir lite svårare att hitta samarbetspartners då han håller sig till svenska (hoppas verkligen han fortsätter på den linjen, feta props för att ham inte har gått över till engelskan och därmed blivit mer kommersiell). Vi har ju tyvärr sett den utvecklingen med Looptroop.Visserligen har de utvecklats grymt mycket både rap- och beatmässigt, det erkänner jag. Men de satsar fullt ut på discorap. Med andra ord den formen av hiphop som man kan tjäna stora pengar på. Men nackdelen är att den inte riktar sig till riktiga rapfans. Tillbaka till Long arm of the law stilen som vi började beundra er för! Lägg ner reggaestuket... Promoe kickandes en lite hårdare text på svenska (det vet vi att han klarar hur lätt som helst) ihop med Gubb skulle kunna bli riktigt hett. Vore intressant att höra vad Gubb själv tycker om dessa saker. Sedan tycker jag att Gubb bäst kompletteras av andra lite råare rappare, som bland annat de jag beskrev. Skulle ju trots allt även fungera med Gubb och en annan rappare som kickar på engelska. Lite oldschool TR-stil ihop med Gubb skulle lätt bli den mest intressanta svenska raplåten under de senaste åren. Det vore också grymt häftigt om Gubb kunde accepteras som en medlem av MBMA, men kraven för det måste nog vara jäkligt hårda och förmodligen är de inte speciellt intresserade av att arbeta inom gruppen längre. Antar att det mest är en våt dröm för en gammal MBMA-räv som jag själv. Men varför inte ta in nytt blod och återuppliva Sveriges bästa sammanslutning av rappare genom tiderna? Eller har de redan upplösts officiellt? Så, GUBB, om du får syn på detta; skicka gärna ett meddelande med lite info. Vore skoj att få höra dina egna planer på framtiden smusikskapande. Här har du i alla fall en snubbe som tycker att du har grym potential. Förövrigt borde Gubb lätt ha platsat på DJ Larges Sounds of Sweden. Orgen kunde ju lämnat plats på skivan om inte annat. Alla vet ju redan att han är Sveriges helt ohotade rapkung (i alla fall på svenska). Men vi får väl se när PST släpper sitt album som han typ jobbat med i tio år nu (lätt, med betoning på lätt ironi). Då kanske Orgen får passa sig! Det finns nog ingen som kan ifrågasätta PST:s flow, raphastighet och textkvalité. Mer samarbete mellan grupper och mindre "alla är vänner med alla" attityd skulle kunna få liv i den annars ganska tråkiga svenska rapscenen. Alla riktiga rapfans vet ju att det är beefandet som är mest intressant och roligt för fansen. Att många av hiphop-historiens bästa låtar har skapats genom just beefande är ju en annan historia. Vi ska inte heller glömma att just förmågan att dissa en annan artist är någonting, som i alla fall i min bok rankas som den allra mest respektfulla egenskapen. Både genom battle och förskriven disstext. PS. Med reservation för stav- och gramatiska fel då jag är grymt trött och ska upp åtta imorgon, ser tom smått dubbelt just nu. :D Det får helt enkelt bli den sedvanliga kaffekuren på morgonkvisten. Orkar inte korrekturläsa texten just nu. :)
"I smacked you moms on her ass, she didn’t get mad, she turned the other butt, she can even call me dad."
När var senaste gången det hände något intressant inom den svenska hiphopscenen? Förmodligen när Fronda och TR smådissade varandra i två låtar vardera för att sedan skipa fred (wtf är det frågan om, sådant förväntar vi oss inte av den stenhårda TR!) Kommentera gärna om ni, kära vänner, har andra åsikter om rappen än vad jag har. Vänliga hälsningar, Ondal
"I smacked you moms on her ass, she didn’t get mad, she turned the other butt, she can even call me dad."
Updatering: Det senaste och mest heta som gjordes inom svensk hiphop var väl när Ken samlade ihop en hel dröse duktiga killar (bland annat Markoolio, lol) och gjorde en ganska bra låt.
Updatering: Det senaste och mest heta som gjordes inom svensk hiphop var väl när Ken samlade ihop en hel dröse duktiga killar (bland annat Markoolio, lol) och gjorde en ganska bra låt. PS. Nej PST, jag har tyvärr ingen korrekturläsare som "kollar skiten jag ger ut" :)
För övrigt så har Gubb "Illizit biznizz Vol. 4" på G. Där kommer det vara en ganska fet collab. Med bland annat Kartellen och Öris. Håller med dig om att Gubb är en sjukt talangfull rappare och även riktigt underskattad. Fler borde lyssna på honom! Peace
Deltidsoptimist...
GUBB all day all night!
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.
Ondal.. Jag måste bara säga att det ALDRIG skipats nån fred mellan mig o Fronda, kommer aldrig att göra heller Its on onsite
Nu finns all min musik samlad på ett ställe!! Givetvis gratis usershare.net/orismusik
sant de du sager han satter fortfarande mcs under press
Da Brigade!
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.
Gubb ska inte tillhöra MBMA. Däremot kan vi ju gräva fram den MBMA-avhopparen som inte fastnat i en sjuk religion och se vad han säger om en comeback. Det vore jävligt intressant.
Låt säga såhär. Gubb är väl en bra rappare. Men är han inte lite tjatig? Jag tycker att hans låtar är sjukt ovarierande. Därför gillar jag hans inhopp på "inom vallgraven" med Charlie (då grandprix) & Calle-P. Han är för tråkig för att lyssna på i en hel låt. Angående att jämföra Calle och Gubb så tycker jag att CPskrokk är sjukt mycket bättre. Visst kör Gubb en lite hårdare stil, men gör det honom till en bättre rappare? Han är typ 33 år och har inte slagit än så jag tror inte på Gubb. Gubb Vs MBMA är som bajs mot godis.
http://www.goteborg.se
Jag tycker Gubb verkar lite lätt gay när han står och viftar med armarna som ett rabiessmittat (thöhö, hund hund.) dampbarn i just, ja, videon för Hundliv^^ b'thatsjustme if ya'know w'amsayin' Förövrigt förstår jag inte var du skulle läst att Fronda och T.R skipat fred? Om man som jag, är en trogen Örisbloggläsare, så vet man ju motsatsen ^^
Blunted in stockholm
Först och främst, Calle P är 100 gånger bättre än Gubb. För det andra tycker jag Gubb är extremt överskattad och en av de absolut mest ointressanta rapparna i Sverige.
MAGNUM OPUS MIXTAPE VOL. 2 in the making! Gästas av Öris, Calle P, Marke, George Kaplan m.fl.
I 2:nd that, fast jag tycker om "yo, öris mannen, låt mig fortsätta berätta", sjukt skönt^^
Blunted in stockholm
Langa upp en låt med honom så jag får höra. Jag minns någon gammal ZTV-dänga jag hörde för flera år sedan, och den levde INTE upp till hypen.
de har aldrig krigat, rånat, hustlat eller snott, eller fattat att man formas av den plats där man bor
tack för propsen Ondal... ja är det inte härligt när smaken e som baken. underbart. att typ 50 % hatar mig å att ca 50 älskar mig är stommen i min karriär, å jag skulle aldrig vilja ha det på nåt annat sätt.. tänk å springa omkring å typ alla bara älskar än, fakk jag hade muuurdat nån ,haha. hellre att vara hatat å älskad av massor än omtyckt av alla, sånt skapar ingen intersse. nä men seriöst , de finns nog me rappare i detta land som alla låter likadana ,samma flow , samma rapuppbyggnad, samma stil i sitt röstläge låt in å låt ut! detta skulle jag aldrig kunna reppa. min styrka som rappare enligt mig själv, å bland folk som jag vet kan rap till 100% (å nu snackar jag ej on 15-20 åringar som bara tankar låtar här å där ) utan folk i england,usa +alla de gamla rävarna fr det gamla gardet som inte hade internet att ta hjälp med. folk som gått den hårda vägen å därför formats till va de är idag . inte mega kända men respekterade av alla förutom web flöjtar,ursäkta uttrycket... GUBB är den ända sv.rapparen som går hem på klubbar i stan som festerna ute i förorten, biker gigs å får med sig alla vare sig de e svennar el blattar el bikers pga av att jag är den jag är ,inget mer .jag kan dö im så varför jiddra om såna banala saker som multistavelserimteknik ,ha! seiöst...ingen kommer att komma ihåh låtar som bar består av påhitt å psykoser ,men saker som kommer fr hjärtat å berättar sanningen... det är det som kommer att kommas ihåg. min mångsidighet i flow, stilar, röstlägen, att jag har en delivery + röst som jag vet känns på allvar i hjärtat. folK kan hitta på de mest galna psykos rhymesen som finns men var gör det när det ändå bara är TANKAR fast å infängslat i din skalle. alltså man rappar bara med hjärnan å glömmer av de allra mest väsentliga...HJÄRTAT! till sist ... att vissa tycker min stil är enformig! va? På "okuttat" tapet som bestod av 10 spår bara. så körde jag minst 4 olika rap stilar, varianter utav 10 låtar!!! är det enformigt? jag rackar ej ned på nån, smaken e som.... men att säga att GUBB är enformig i både stil,text, är som att säga att chino XL eller tidig ice cube är enformig. Lyssna nåra extra ggr på både MLSHund, illizitbiznizz vol.1 men spec rapmässigt på "OKUTTAT" så kanske ni hajjar grejjen el så får ni vänta nåra år...haha ok gott golk Love,hate & Respekt OBS! OBS! nya plattan :PSALM 23: SKA DROPPAS TIDIG HÖST 09. DETTA ÄR ETT GRATIS SLÄPP SÅ HELA SVERIGE KAN FÅ CHANSEN Å HAJJA ATT GBG FORTFARANDE ÄR Å REPPAS AV EN MONARKI...ILLIZIT 4 LAJF YUSH!
GUBB - PSALM :23: Nya albumet UTE NU ! via whoa.nu el best den limiterade tryckta uppl direkt fr
[email protected]
Jag har ingen förståelse för hur Gubb skulle platsa i MBMA när de kör helt olika stil, nu har jag inte hört så mycket med Gubb men det jag har hört har jag inte diggat. Varför kan de inte släppa in Öris i MBMA istället? :)
eller bara obx som är en av sverigest tyngsta.. HEHE Personligen tycker jag att chino är ruskigt enformig. men det är väl bara jag. Och sen kan jag inte stå för saker jag säger så jag tar tillbaka det jag sa däruppe.
Blunted in stockholm
OBS! OBS! nya plattan :PSALM 23: SKA DROPPAS TIDIG HÖST 09. DETTA ÄR ETT GRATIS SLÄPP SÅ HELA SVERIGE KAN FÅ CHANSEN Å HAJJA ATT GBG FORTFARANDE ÄR Å REPPAS AV EN MONARKI...ILLIZIT 4 LAJF YUSH! Fett!
Redline!
Ser fram i mot det här släppet som fan. Gubb-tungt!
"IT'S AN OLD GAME, MY LOVE..."