Straffknulla alla som laddar ner musik!

Svensk Hiphop - Allmänt

Straffknulla alla som laddar ner musik!

I det tempot som musikindustrin utvecklas just nu är det omöjligt att säga vad som komma skall. När det gäller vinyl så är det så gott som bara samlare som fortfarande gräver i backarna för att för en röding köpa loss en platta med en artist du aldrig hört talas om. Minidisken är dödare än vhs och jag känner för tillfället ingen som köper cdskivor eller mp3. Alla laddar ner utan att betala en enda krona för musiken.

Ska vi som livnär oss på musik få panik över det här? Nah, varför? Möjligheterna är ju oändliga som jag ser det.

Jag tror att det som krävs för att folk ska börja handla musik igen är att tillvägagångssättet hjälper kunden att hitta den musik de letar efter och detta enkelt. Även fast det är en miljon gånger enklare att ladda ner något på torrent än att köpa en cd-skiva, så finns det ändå andra ännu enklare sätt att distrubera musiken på. Jag har själv heller aldrig köpt en enda mp3a eller ringtone, men när jag nu har inhandlat en iPhone som gör det lätt för mig att hitta nya roliga apps och talböcker har jag direkt spenderat flera hundra.

År 2009 är det enklare än någonsin att få ut sin musik till lyssnaren. Som hängiven mailinglistsinfiltratör så har jag nu lyckats bygga upp ett Gmailkonto där jag från olika håll i olika sorters mailblasts får ca 60-100 nya låtar direkt ner i inboxen per dag! Det mesta är skit, men då och då händer det att jag sparar nya Kanye West, B.o.B eller varför inte Lil Boosie. Nu är ju jag ett specialfall eftersom jag jobbar med både musik och Internetpromotion, men med hjälp av dagens teknik så matas medel-16-åringen med musik från sina vänner dagligen. Om din bästa tjejkompis kan blue-tootha över låten på 20 sekunder till din telefon eller skicka den till dig över MSN så är det en enorm omväg att leta upp låten på iTunes och samtidigt betala 9 kronor för att jobba sig dit. Många av dagens framgångsrika artister koncentrerar sig på, att istället för att sälja enstaka ex av ett album eller en singel istället sälja in musik exklusivt till ett större företag. Det kan vara att göra exklusivt material till ett telefonbolag eller varför inte ett helt soundtrack till ett tv-spel. Att tro att man ska klara sig på skiv och mp3försäljning är naivt och bakåtsträvande. Den tiden är sen lägen förbi.

Just nu utvecklas många tjänster där du kan prenumerera på musik månadsvis eller årsvis. Då får du gratis och helt lagligt ladda ner hur mycket du vill under denna tid. Vi kan redan nu alla med rätt gadget och uppkoppling, närsomhelst, var som helst, bara genom ett klick på vår telefon/dator ladda ner inte bara musik, utan även tv-serier, filmer, applikationer, ringtones, kokböcker, lokaltraffiktidtabeller, nya yogaställningar, virtual buddies och spel. Men när handeln går längre och längre ifrån en fysisk produkt kommer även fler och fler bli sugna på att ha något som väger lite tyngre i tassen. Boxar, limited releases, samlarutgåvor, merchandise, dvds och tv-spel alá Singstar är något vi kommer få se mycket mer av.

Chanserna är stora att skivindustrin kan få sig ett sista upplivningsförsök just genom att folk i allmänhet hittar fler artister genom nerladdningen, som de sen är redo att spendera sina hårt intjänade slantar på. En uppdaterad och billigare version av Cd-skivan som tillför lyssnare mer än en nerladdad mp3a kan göra att köparen igen vänder sig till denna produkt. Ett exempel är att du köper albumet på nätet och får ner mp3orna till din dator direkt. En dag senare trillar en cd-skiva med albumet, booklet, klistermärke, ett extra 15 minuters mixtape, videos i högupplösta versioner, en virtuell guidning genom albumet och dess producenter/textförfattare, medlemskap i artistens fan-club, skrivbordsbilder, artistens egna Myspace design, golden tickets/meet the artist, bildspel, separata sångfiler för remixes och 5 låtar från liknande artister samt info om var du hittar mer musik från dessa. Möjligheterna begränsas endast av tekniken och fantasin.

Den optimala utveckligen skulle för mig vara att slutkunden slipper betala för musiken överhuvudtaget. Det vi talar om är trots allt musik. En skapelse till för att hjälpa människor att ta sig igenom sin vardag. Utvecklingen de närmsta åren måste gå mot att lyssnaren ska kunna få tag på vilken musik hon vill gratis och att kalaset betalas på annat sätt. Den stora massan skall inte behöva stå på fel sida av lagen på grund av att musikindustrin klamrar sig fast vid gamla sätt att sälja musik på. Den gamla generationen skivbolagsfolk håller fast vid att artisten måste få betalt, det tycker givetvis även jag, men däremot håller jag inte med om att det borde vara musikälskaren som betalar ut lönen. Precis som det på samma sätt borde vara gratis att gå på museum, gratis att ladda ner dokumentärer, gratis med digitala böcker och andra kulturupplevelser. Ju fler som tar del av kulturlivet, vare sig de läser serietidningar, samlar på gamla Elvisskivor eller besöker videokonstutställningar. Ju fler personer i vårt samhälle med ett högre kulturellt medvetande desto fler som är redo för merkonsumption av just kultur!

"Walk in the shoes of the consumer, and you'll discover your own creative currency" -
Mark Hughes.
-------------------------------------------------------------------------------

För att ladda ner ny, exklusiv musik varje dag, besök Länk till http://MyBestFriendIsMyGrind.com - Under vår första månad har vi lagt upp exklusivt material med blandannat Afasi & Filthy, J-Son, Cakeboy, Howard Who, Eboi, Adam Tensta, Lazee, Dj Rooftop och Keione.

Sir David Husselhoff.
My Best Friend Is My Grind.
Respect My Hustle Entertainment.

(Inlägget ändrat av Rallare 2009-01-06 13:17:10)

Användaren är inloggad Bling
Moneymaker
Detta är lite reklam för att finansiera driften av whoa. Om du blir medlemoch loggar in så slipper du denna reklam.
Webmaster

2009-01-06 13:18
Bra inlägg. Konstig rubrik dock? Var rubriken till enbart för att locka folk att läsa? :)

Anyway har jag skrivit ett liknande inlägg med ungefär samma slutsats här:

Länk till http://ohsohightech.se/varfor-inser-inte-skivindustrin-att-slaget-ar-forlorat/

Artister (eller framförallt dess managers) måste idag var entreprenörer. Om man är en artist som uppenbarligen tusentals eller miljontals människor beundrar och imponeras av så har man en ganska bra möjlighet att tjäna lite pengar på detta. Genom som du säger exklusiva merchandice men även genom reklam på webbplatser, konserter, reklamkampanjer åt stora företag osv osv.

Förr fanns det ett behov av att distribuera musik, nuförtiden är det mycket enklare och plastbiten med musik är helt enkelt onödig.
alternativeto.net | whoa.nu | olaj.se | 27kb.se
jag gillar att du mer och mer börjar framstå som en sån där snubbe som åker runt mellan företag och har peptalks om lönsamhet osv. citatet på slutet är som gjort för att vara på förstasidan av en powerpoint. men visst, du har en poäng!

Skivsamlare

2009-01-06 14:04
det ni borde göra är att släppa ett mixtape/CD med alla exlusiva låtar från bloggen.
alla vet att alla häldre vill ha sin musik på CD/Vinyl än på MP3.

om ditt inlägg så kan jag hålla med, visst måste artister hitta nya sätt att släppa sin musik på, men jag tror även att folk måste börja förstå att nerladdning faktiskt skadar musiken. jag vet flera artister som inte kommer släppa (eller iaf funderar på att inte släppa) skivor pga att det inte går att få tillbaka det man lagt ut på sin skiva.

att sammarbeta med olika företag och ha lite reklam på baksidan/i bookletten tror jag dock kan vara ett sätt att sänka sina kostnader som artist
Ernst Nördar Till Det: Jag bloggar om mer och mindre kända svenska hiphopsläpp hos www.GATUSLANG.se

Jag är varken oroad eller förvånad över de senaste årens utveckling.

Varför?

Jo, människor är sjukt snikna. Alla människor är egentligen i varierande grad snåla. De flesta människor är beredda att begå någon typ av brott om de är övertygade att chanserna att åka fast är väldigt små eller att straffen är obetydliga. De flesta ungar snattar. En hel del vuxna snattar. Många svenskar skickar pengar utomlands, nolltaxerar, betalar inte tv-avgift, skriver över bilar på sina ungar, svarta tjänster etc.

The bottom line: Människor älskar pengar - och är beredda att göra en jävla massa för att undvika att spendera pengar. T ex köa i en timme på E4, istället för att punga ut 40 kr och åka genom innerstan. Så varför skulle någon betala 9 kr för en låt när de kan ladda hem den? Minns ni alla VHS-kopieringskit som kom på 80-talet. Alla hade sånna kit. Eller har jag fel?

It's just human nature.
Not all alien reptilians are of a negative spiritual orientation.
cash is king

ord upp på tngsten!
Blunted in stockholm
Var det verkligen många? Första gången jag piratkopierade en film var via Internet. Förutom att spela in från TV men det var/är väl okej?
jagvillocksåhaenblog.com
Det är kul att folk försöker finna lösningar på problemet med utebliven ersättning, men hittills så är det väldigt få av dem som ens är i närheten av att utlova att fler än de mest besatta fansen kommer betala. Det enda som går att ta betalt för i RMHents förslag är just klistermärkena och "golden tickets" - infon i konvolutet och på skivan går ju att rippa och "distribuera gratis".
Det skulle vara betydligt intressantare att se hur RMH har "löst" problemet i sin dagliga verksamhet (för uppenbarligen funkar det ju för dem), samt varför just kulturyttringar inte ska kosta någonting för slutanvändaren när vi har så mycket annat som är gemensamt som kostar :)

I det länkade Ohsohightech-inlägget så föreslås de olika vägarna "sälja sin musik till reklamfilmer, spela live, skriva kontrakt med tv-serie producenter, sälja ringsignaler, vara 'featured artist' på Spotify osv", men majoriteten av dessa förslag tar ju avstamp i att musikern ska ta tid från sitt musicerande (d.v.s. skapandet och utvecklandet av en produkt som redan har (ickebetalande) konsumenter), eller anställa någon annan att sköta säljandet mot andra företag (eftersom det ska vara gratis mot slutkunden). Det senare är ju något som innebär ännu högre omkostnader.

Bägge resonemangen verkar hålla sig i trakten av A thousand true fans, som Robert Rich (ambientmusiker som har varit "indie-entreprenör" ett par decennier) har lite erfarenheter att dela med sig av

Stuck - På Ohso... skriver du att "På 70-talet hade vi ABBA, på 80-talet hade vi Roxette, på 90-talet hade vi Ace of base. Idag har vi hundratals artister som folk älskar världen över.", men det är otroligt förenklat och inte minst utrustat med stora skygglappar.
Vare sig på 70-, 80- eller 90-talet var det bara en enda grupp som exporterades. På 90-talet så slog bl.a. Millencolin stort (och de i princip lämnade landet), den svenska dödsmetallen har varit en exportvara sedan den kom på 80-talet. Med lite research kan listan över grupper som har eller har haft många fans utanför Sveriges gränser göras lång även från 60-tal och framåt (spotnicks, shanes, 77-80-punkvågen, indiepoppen med cardigans o.s.v.).
Bara för att det fanns en grupp som tjänade absurda mängder pengar betyder inte att det inte fanns andra som var framgångsrika / populära :)

10-4, over...
"Not so funny now, funny man..." - Å, jo, totally worth it! ;)
Mabande In The Park - once in a lifetime, baby
Thugz 4 hugZ - kärlek istället för gangsterpropaganda
Midas - Kopiering från radio / TV på "det gamla hederliga sättet" var inte okej, men kompenserades genom "kassettavgiften" där en extrakostnad las på varje inspelningsmedium (kassetter, vhs-band o.s.v.) och sen fördelades (via stim?) till de upphovspersoner som det antogs kopierades mest.
...och som du misstänkte så var det långt ifrån alla som hade VHS-kopiering hemma :)

10-4, over...
Kopiering från radio / TV på "det gamla hederliga sättet" var inte okej, men kompenserades genom "kassettavgiften" där en extrakostnad las på varje inspelningsmedium (kassetter, vhs-band o.s.v.) och sen fördelades (via stim?) till de upphovspersoner som det antogs kopierades mest.

haha på riktigt? sjukt, det där hade jag verkligen ingen aning om

Jajjemen! Nuförtiden gäller den även CD och DVD. Hårddiskar är dock undantagna av nån märklig anledning :)
Mer läsning finns på Copyswedes sida om Privatkopieringsersättning :)

10-4, over...
Webmaster

2009-01-06 19:21
Mabande: Men det var ju inte min poäng. Min poäng var att de i den där debatartiklen pratade om att svensk musikindustri är död vilket den absolut inte är.

Och att göra alla de här andra "kring" sakerna är ju något som de flesta måste göra. Ta en fotbollspelare. Ok, de allra bästa har snuskigt bra betalt men de måste ändå spela en "konsert" 1-2 ggr i veckan, ställa upp på reklam för EA Sport, Träna varje dag osv osv. Inte säljer de speciellt mycket DVD med sig själv på iallafall.

Som sagt. Jag försvarar inte piratkopiering men skivindustrin måste inse att tiden är slut då man kunde tjäna milijoner på att sälja plastbitar.
alternativeto.net | whoa.nu | olaj.se | 27kb.se
...och som du misstänkte så var det långt ifrån alla som hade VHS-kopiering hemma :)

Thats like just your personal opinion, man.
Rappare

2009-01-06 19:52
Thats like just your personal opinion, man.
Hahahahaha xD
Jag köper den musik jag tycker jag är värd det och den jag har råd med, faktisk har jag laddat hem och lyssnat på dom skivorna jag har köpt dom senaste åren innan jag köpte dom och hälften av dom skivorna hade jag inte vetat funnits om det inte gick att ladda hem dom.

Så tex Its a Tensta Thing hade aldrig legat bland mina skivor om den inte först fanns på en torrentsida!
One day we all gon' die. But when I die, I'ma be so high
Musik ska inte kosta. Det bör vara gratis. Den ständiga frågan är då hur musiker ska kunna livnära sig. Det finns ganska mycket man kan göra. Till att börja med slipper vi förhoppningsvis alla gamla skivbolagsproduktioner när vi i samband med fri (eller "illegal)" nedladdning hittar annat som är bättre anpassade för individen. Det får som konsekvens att lyssnarna får ett bredare utbut men möjligtvis även att artisterna får något smalare fanbase. "Megabandens" tid börjar rinna ut. Tror inte vi får så många nya U2, Madonna eller Michael Jacksons i framtiden. De enda som sörjer är skivbolagen och de exploaterade artisterna som inte längre kan tjäna miljoners miljoner en skiva och en video. Visst kan man fortsätta sälja skivor både på nätet och i butik för dem som vill supporta artisten på det viset och så klart för samlaren.

Artisterna kan också ta och göra sig av med allt löst folk runt omkring musiken. Har ingen vidare insikt, men vågar tro att det finns en hel del "promoters", "rådgivare" osv som inte gör sitt jobb. Spola pirayorna med andra ord.

Inte bara musik ska vara gratis. All kultur ska vara gratis. Ta gärna betalt på bion, men då är det upplevelsen och inte filmen man betalar för. Ta betalt för att gå in på museer också om det krävs för att underhålla lokalerna (städning osv). Men det folk ägnar sitt bredband åt har ingen med att göra. Det är inte nedladdningens fel att svensk film inte går så bra. Svensk film suger. Ta Arn som exempel, denna svenska mastodontfilm som med internationella mått mätt är som bäst medelmåttig. Som för att gå runt kräver att 10 procent av befolkningen går och ser den. Nåt är fel här.

Hur åstadkommer man gratis kultur? Mitt förslag är att slopa allt kulturstöd. Jag vet inte exakt hur utformningen av kulturstödet ser ut, och det kan vara en idé att ha kvar särskilda institutioner som får stöd, men när det går till enskilda individer är det fel. Lägg istället pengarna på att realisera fyra timmars arbetsdagar med bibehållen lön. Då får folk, alla som är intresserade, möjligheten att uttrycka sitt konstnärliga intresse. Kulturen får en större mångfald och den s k kultureliten kanske kan störtas. Det blir folkligare och bättre helt enkelt.
The president has been kidnapped by ninjas. Are you a bad enough dude to rescue the president?
Stuck - Nej, jag vet att just antalet band inte var huvudfrågan, så det var därför jag skrev det direkt till dig istället för att inbegripa det i den mer generella delen som rörde RMH- och Ohso...-blogginläggen :)
Skivbolagens vara eller icke vara är hyfsat irrelevanta för frågan om hur upphovspersonerna ska få ersättning för sitt arbete, men inte för hur ersättningen ska organiseras.
Marknaden för fotboll och musik är markant annorlunda. Inte minst för att det är ett ytterst fåtal som har en match som bakgrundssorl när de pysslar hemma ;)
Folk betalar för att se matchen, oavsett om det är via TV eller på plats. Fotbollsspelare som når en viss nivå (exempelvis allsvenskan) får månadslön (runt 30-50 k / månad), medan musiker utan skivbolag i ryggen som når samma nivå av kändisskap / publikantal får förlita sig på vad de kan sno ihop för arrangemang den månaden.
För att jämförelsen mellan musik och fotboll ska funka så får fotbollsklubbarnas tid vara ute på samma sätt som skivbolagens tid är det :P

Evo - Utveckla gärna ditt finansieringsförslag: ska det vara statlig finansiering av kulturen eller ska det vara privat? Hur hänger fyratimmarsdagarna ihop med finansiering av kulturutövarna? O.s.v. :)

tngsten - Nah, backinnaday på 80-talet så var det två videoapparater och vanlig coaxkabel som gällde, så de speciella VHS-kopieringskiten var för folk som inte hade en susning (d.v.s. villapappor med ful mustasch) ;)

10-4, over...
Mabande
Kort sagt: det satsas kulturpengar idag. Om man på något vis kan lägga dem för att åstadkomma fyratimmarsdagar (genom stöd där det behövs, antingen genom direkt bidrag till exempelvis arbetsgivare som förlorar på beslutet; antingen för att finansiera övergångsperioder samt där det inte alltid fungerar fullt ut; sänka arbetsgivaravgiften så att det inte ska kosta mer att anställa fler). Det ger folk mer fritid. Många har drömmar och en stark önskan att skapa något. Nu har de även tiden att göra musik, måla sina tavlor eller vad som helst.

Givetvis torskar större evenemang på detta, men då är frågan om vi behöver dem eller om de i vissa fall ska finansieras privat eller offentligt ändå som undantag. Sen måste så klart "kultur" definieras i det är fallet. Detaljerna är kanske intressanta men inte så viktiga. Det är ingen motion det här :)
The president has been kidnapped by ninjas. Are you a bad enough dude to rescue the president?
Mabande P31

de speciella VHS-kopieringskiten var för folk som inte hade en susning (d.v.s. villapappor med ful mustasch) ;)

Ja? Halva sveriges befolkning anno '88 typ ;)
Sångare

2009-01-07 13:14
Dina trådstarter blir pinsammare för var gång. Whoas största tönt.
"Jag har tyvärr en tendens att impulsköpa marsvin".
Carin Götblad - länspolismästare för polismyndigheten i Stockholms län
Lyricist

2009-01-07 16:22
Gör bra musik istället och var tacksam för att ens folk köper när man kan ladda ner.
Jag är som Airbagen i din bil,
Nockar dig på bråkdelen av en sekund.
Producent

2009-01-08 02:14
Haft lite koll på MBFIMG-bloggarna... RMH kör riktigt bigga thangs i år!
Support A2K a.k.a. Azrael Kalashnikov & Wize Guyz Global Ent.
problemet e väl snarare att det är pengar och inte kvalitén som vinner, men jag har löst hela problemet, måste bara samla kapital för å vinna... cya soon, very soon
/ love is mercy, mercy is love
Släpp vinyl i begränsat upplaga, det brukar alltid säljas ut. Mer vinyl åt folket.

ids inte läsa tråden, men våldtäkt som straff för nedladdning känns som en bra ide, böter känns så 2008!
Dagens i-landsproblem, nedladdning av musik.. man kan inte annat än att sucka åt diskussionen. Visst, det finns en poäng i att det är destruktivt med nedladdning.. Man tar något som någon annan gjort och distribuerar (sprider via p2p-program och torrents) det utan att artisten får en krona för det. Det är förkastligt! Samtidigt går det inte att blunda för det faktum att många artister fått ett genombrott tack vare nedladdningen! Många okända artister som ALDRIG fått ut sin musik om det inte vore för att vi kunde ladda ner musiken ifråga. Hip-Hop är väl i synnerhet en genre som på många sätt bygger på underground scenen. Jag kan lova folk INTE kommer att börja köpa mer skivor bara för att förbud mot nedladdning lagstiftas. Resultatet kommer bara att bli att de största artisterna blir ännu större då dom alltid sålt skivor, oavsett nedladdning.. samt att mindre kända artister kommer att försvinna helt.. Det kommer att bli en enorm klyfta och i slutändan är det vi som lyssnar på musiken, som kommer att förlora!
jag vill inte ha nått nytt format, jag vill ha cd-skivan, asholes till musiklyssnare, o asholes till branchen som höll priset för högt uppe för länge...
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

RIKTIGA musiker få betalt för spelningar nuförtiden...

t om michael jackson blir pank nu o d myyyyyyyser jag till...

d som e bra med allt e att alla har samma möjligheter , det som är dåligt är att alla har samma möjligheter..
jag köper vinyl , enbart vinyl..

men håll tummarna för att kontrollsamhället kör upp ännu hårdare..
nu får banken kräva att veta var du fått dina pengar från om du sätter in mer än 15tusen på ditt konto...
dom kan ju lika gärna få veta vad du lyssnar på i hörlurarna oxå...

fan , ni e så tröga att ni inte fattar att ni e tröga....
TNGSTEN fucking word på dig där.. , nästan alla vill o kommer göra vad som helst för pengar ... de e så de är o de kommer alltid vara .. cash is love..
Ep På Väg N.g.T - Straight Outta Top Or Punshline king , Hate it Or Love It!!
och var är alla feeta rappare nu förtiden? HÖR AV ER!!! PEACE
en del bolag har ju börjat släppa compact sticks istället för cd i ett fodral
4 gig med wav+mp3 o massa extramaterial till exempel en del låtar som man kan remixa mm.
återstår att se hur det slår igenom.
här är några kommentarer om compactsticken.

Länk till http://www.ektoplazm.com/journal/a-poke-in-the-eye-with-a-compactstick/

danet P24

Det som finns på det lilla usb-minnet kommer ändå att komma ut som gratis nedladdning efter ett tag. Nedladdningen går ej att stoppa. En ny utveckling måste ta form om artisterna ska käna pengar.

Straffknulla alla som laddar ner musik! yee fuck em up they ass! if u cant spend a krona on a record u are not fuckin worthy to enjoy musik, biotch!

Straffknulla alla som laddar ner musik! yee fuck em up they ass! if u cant spend a krona on a record u are not fuckin worthy to enjoy musik, biotch!

konstruktiva inlägg gillar vi
/ love is mercy, mercy is love
AIex
jag är själv mycket kritisk till det där formatet.
produktionskostnad+det lilla som säljs låter inte som en bra affär för bolagen om man inte är ett majorlabel.
det här är ändå små bolag som testat formatet.
o artister får nog leta efter inkomst någon annanstans än skivor.
då jag knappt är insatt inom hiphopscenen så vet jag inte hur det ser ut med gratissläpp men inom psytrance har det exploderat senaste åren med att släppa sina skivor gratis o använda skivorna som promotion för att få spelningar där pengarna finns.
Steve Rifkind must of been sniffing!
Skyll på skivbolagen, vad jag har hört olika artister säga är att om dom säljer sina skivor så går en stor del av vinsten till skivbolagen och att dom tjänar mest pengar på spelningar etc. Jag försöker köpa så mycket musik jag har råd med, men ibland räcker inte pengarna till, så vad gör man när man är riktigt sugen, det är min åsikt.
http://www.myspace.com/soulmazebeats

Nej..........straffknulla alla som inte har ett genuint intresse av musik.

Det är dessa OINTRESSERADE lallare som ser till att musikscenen ser ut som den gör...att folk är lata och lyssnar på skit som The Voice...ser till Mr Nobody dj'ar på ditt bajsställe med Serato på Stureplan...gör att folk som har noll att säga syns i fåniga reklamsammanhang...vinner bransch-priser som ALLA vet är industrins sätt att klappa varandra i ryggen....

RÖVKNULLA dom jävlarna som profiterar på musik för att de är kåta på pengar.

Skaffa ett jobb på ICA...eller nåt.

Jag förstår inte riktigt argumentet "hur ska musiker kunna leva på sin musik om alla laddar ned deras låtar?", sen när är det konsumenternas uppgift att försörja musiker? Dom får väl skaffa ett riktigt jobb som alla andra. Dom som verkligen gillar att göra musik kommer fortsätta göra det.

Det handlar om 'survival of the fittest', marknaden har ändrats och ingen kommer börja köpa skivor igen, då får man anpassa sig till detta. Om det är något historian visar på så är det att de som försöker kämpa emot utveckling aldrig lyckas.
cypher_complete - Varför är inte musiker ett "riktigt" jobb?

* "sen när är det konsumenternas uppgift att försörja musiker?"
- Sen musikern ville ha betalt för att skapa det konsumenten vill ha.
På samma sätt och i samma mån som det är konsumentens uppgift att försörja den pizzabagare han vill ha pizza från.

* "Dom som verkligen gillar att göra musik kommer fortsätta göra det."
- Förmodligen, men sannolikt inte i samma skala. För varför ska de jobba gratis för ditt höga nöjes skull?

Historien visar även att personer utan tillgångar sällan blir långlivade.

10-4, over...
cypher_complete
vilken av följande musiker tror du har störst möjlighet att lägga ner en optimal mängd tid och energi på sin musik:

Musiker-A som sliter arslet av sig på sitt 9-5 kneg hela dagarna och kommer hem och luktar fiskrens, motorolja eller varför inte kopiator, ELLER Musiker-B som kan jobba heltid med sin musik eftersom han/hon faktiskt tjänar pengar på det han/hon skapar?

Om det är något historian visar på så är det att de som försöker kämpa emot utveckling aldrig lyckas.

har du överhuvudtaget gått i skolan?

dom får väl se sin musik som promotion för sina spelningar helt enkelt. allt utvecklas

easyskanking - Med tanke på att konsertbesökandet minskat för ungdomar sedan 90-talet så är nog inte det den bästa chanstagningen att kunna gå runt på.

10-4, over...
mabande:
Med tanke på att konsertbesökandet minskat för ungdomar sedan 90-talet

källa?
"Den perfekta tidpunkten att mörda måne, är klockan 4 på dagen då hen sover, då är hen som svagast och sårbarast. Hens ynkliga röst skulle bara säga "neeij neeij" "
easyskanking P22
för att använda mabandes pizzabagarmetafor:

om kunderna med tiden upptäcker att dom kan rycka pizzan ur ugnen precis när den är klar och bara kuta istället för att betala, måste pizzabagaren gilla läget och höja priset på pizzasalladen till 250 kr/burken eller göra liknande åtgärder för att kompensera för kundernas otillåtna pizzasnaskande? (ungefär som konsertbiljetterna blir dyrare och dyrare...)

ok den metaforen höll inte riktigt märker jag...men det var värt ett försök. poängen är att ditt sätt att se på saken är så sjukt fittigt egentligen. jag vill inte betala när jag kan ta det istället, anpassa dig. förövrigt gör väl inte alla artister livespelningar öht?

Måne - Kulturrådet (kolla sid. 50 och ungdomar 16-19, samma kategori som är de främsta nedladdarna) :)

10-4, over...
Det är härligt när folk upptäcker ett ord så som Straffknulla, det går inte applicera på något. Därav startar man en tråd på Whoa om..fildelning?... endast i syftet att använda sitt nya ord.. You go girl!
demento, det handlar väl snarare om att finna en annan lösning än att kriminalisera majoriten av vpr befolkning. förövrigt var det väl mycket mer nerladdning för några år sen än nu? bara en gissning, bland mina vänner är det så, för mig själv också.

easyskanking - Enligt den senaste SCB-undersökningen (.pdf) så är det runt 700 000 som aktivt och illegalt fildelar.
En orsak till att siffran sjunkit från de 1,3 miljoner som gällde 2006 är (enligt dn.se) att frågeställningen ändrats. Från (i stil med) "har du någonsin använt ett fildelningsprogram" till (i stil med) "fildelar du ofta?"

10-4, over...
stäng ner internet
Fuck karma, I don't need karma!
Mabande P31Kul bok! Får låna den på bibblan eller nåt
"Den perfekta tidpunkten att mörda måne, är klockan 4 på dagen då hen sover, då är hen som svagast och sårbarast. Hens ynkliga röst skulle bara säga "neeij neeij" "