I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

Organismen tar över nätet, vad gör resten? Ladda ner mer!

Svensk Hiphop - Allmänt

   

2009-02-10 22:28

Organismen tar över nätet, vad gör resten? Ladda ner mer!

Som de flesta redan känner till så har Organismen på senare år valt att släppa sina grejer på nätet, framförallt har Whoa fått äran att erbjuda folket både nya och gamla släpp. Förutom Myspace så har han nu skaffat sig en "riktig" blogg. Detta fick jag nys om så sent som igår och när jag nu klickar mig in på den för att se vad som finns så gör jag ännu en glad upptäckt. Herr Ågren uppmanar folk till att maila honom och på så sätt gå med i en maillista där man kommer bli bortskämd med de senaste alstren direkt i inboxen.

Satt och funderade lite och kom fram till att det skulle kännas grymt bra och skriva av sig lite..

På senare tid har fler och fler artister förstått att det lönar sig att slänga upp mixtapes, enstaka låtar osv. för gratis nedladdning på sina hemsidor, bloggar, whoa eller whatever. För den som inte tycker gratis är gott är ju inte frisk nånstans. Det är ju allmänt känt att den brokiga skaran som fortfarande köper alla skivor de vill ha bara blir mindre och mindre. Istället hungrar folk efter nedladdningslänkar och gråter floder när de låtarna de vill ha bara finns på skiva. Med detta sagt så är det fortfarande inte alla som utnyttjar det här till fullo.

Missförstå mig inte, jag både köper skivor och laddar ner. Och jag tycker det är minst dubbelt så kul att glutta i bookleten, klaga över repor i skivan eller spilla kaffe på omslaget som att grina över kass ljudkvalitet eller sega servrar. Men nånstans tar det ju slut när det kommer till att släppa skivor, antingen finns det inte pengar eller möjlighet och i många fall där folk söker sig till bolag med resuser så finns inte viljan eller modet hos dessa att ge ut alstren ifråga. Där tar internet vid. Inget är för dåligt, för obscent eller uppseendeväckande för att kunna komma ut på nätet och in i folks datorer. Ingen kan säga att du inte får eller inte kan.

Möjligheten att bara klicka sig igenom det man vill eller lägga upp det man känner för banar ju väg för de mindre kända artisterna. Att få folk som lyssnar på ens grejer, som kritiserar och ger tips är ju ovärdeligt. Det öppnar upp för samarbeten mellan artister som aldrig annars skulle samarbetat. Nya saker dyker jämt och ständigt upp och utveckligen sker ju i raketfart.

Du som artist tjänar ju enormt mycket på att folk får höra det du gör och de som vill ha din musik tjänar ju ännu mer genom att få tillgång till det.

Mycket av det jag skrivit har väl skrivits förut, men det jag vill få fram är att folk är lagom inskränkta och konservativa som inte förstår att det kommer vara jäkligt svårt att försöka stoppa internet och dagens utveckligen inom musiken som sker på nätet.

Vill också uppmana varenda en artist som kör sitt race att bara skicka upp era verk och låta folk välja ifall de vill lyssna eller inte. Satsa på att synas så mycket som möjligt, världens bästa jävla hjälpreda för detta har ni framför ögonen.

Tyck och tänk så mycket ni kan och vill, nu ska jag göra mackor och skriva upp mig på en maillista!

va?