I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

Whoa recenserar: Promoe - Kråksången

Svensk Hiphop - Allmänt

   
Redaktionschef

2009-04-29 18:30

Whoa recenserar: Promoe - Kråksången



Från Whoa-bloggen:

Första gången jag såg Promoe var på en bakgata i Stockholm. Det var en kombinerad kläd- och skivaffär som körde en rätt oannonserad spelning med det då nya och färska bandet Looptroop. Det var, som jag minns det, en rätt liten folksamling på gatan, de allra flesta verkade skeptiska och undrade vad bönderna från Västerås skulle kunna briljera med. När Looptroop väl körde igång blev det tyst i publiken. Grabbarna visste ju vad de sysslade med och Looptroop i allmänhet och Promoe i synnerhet vann en plats i mitt hjärta den dagen. Det var 1997 och nu, snart 12 år senare, är den platsen fortfarande tillägnad rapveteranen.

Under dessa 12 år har jag alltid hört folk som hävdat att Promoe borde köra mer på svenska, samma människor som ropat efter Jag sköt Palme eller Botaniska på livespelningarna, och jag har aldrig riktigt förstått vad de längtat så mycket efter. För mig har Promoe alltid varit grymmare på engelska än på svenska, och det var därför jag med skräckblandad förtjusning såg fram emot det första albumet på svenska; Kråksången.


Läs resten av recensionen på Whoa-bloggen:

Oracle aka HipHop-Oraklet | Whoa-Crew 2000-2013|
I januari 2014 lägger vi ned Whoa. Tack för de här åren!