|
|
|
|
|
Whoa recenserar: Organismen – Om Gud vill och vädret tillåter
Plattan släpps med största sannolikhet på Piratebay senare idag.
Från Whoa-bloggen: Whoa recenserar: Organismen – Om Gud vill och vädret tillåter
Jag har ofta prestationsångest när jag skriver mina recensionstexter, men i det här fallet är den nog större än vanligt. Med kritiker som Fredrik Strage i åtanke. Kanske vill Organismen ringa och battla mig över telefon om jag sågar sönder skivan? Hur som helst är det skönt att jag slipper skriva ner Johan Hellqvist tredje skiva. För det är precis som vanligt kvalité rakt igenom plattan.
Organism 12 satte rimstandarden i Sverige med sina Mobbade barn med automatvapen redan i början av 2000-talet. Sedan fortsatte han med sin punchline, skrytrap och ordvrängande (till största del) på debutskivan Bakom kulisserna. Innan han gick vidare med Petar på döda saker med pinnar 2004 i samarbete med Supersci och såklart sin högra hand Dj Large. Två skivor som båda två då de släpptes var något helt banbrytande för svensk hiphop. Så här i efterhand har man kanske omvärderat Petar på döda saker… lite grann. Då texterna känns rätt tomma och klyschiga och nästan tagna från en svensk ordstavsbok. Vad säger han egentligen?
Till tredje plattan har Organismen flertalet gånger nämnt att han ska vara konkret, ärlig och visa sina mänskligaste sidor. Så den som förväntar sig fyndiga punchlines får istället vänta till Versioner Vol. 3. Den här gången är det tydligt vad som vill sägas. Det handlar om brustna relationer, kärlek, svek, vardagen, döden samt ett hiphopminne från Lund.
Texterna innehåller en del klyschor men överlag så känns det fräscht och nytt. Rimmen stjäl inte like stort utrymme som vanligt utan innehållet står i centrum rakt av. Ljudbilden är nedtonad och fylld av mycket pianoslingor och långsamma trummor signerade Dj Large med undantag för varsitt beatbidrag från Avastyle och Kids on DMT.
Det är lite förvånande att Organismen väntat till 29 års ålder innan den här typen av låtar blivit gjorda. Men det är nog skönt för honom att ha fått ner texterna på papper och kul för oss lyssnare att se en mer personlig och rannsakande sida hos en av Sveriges bästa rappare. För hur bra känner lyssnare Johan Hellqvist bakom pannbenet egentligen? Nu har du chansen att göra det och du borde ta den, inte bara för att skivan är gratis.
Pontus betyg:
Betyg: 4/5
…den andra kommentaren:
Jag läste någonstans att Organismen valt att rappa långsammare på den här skivan för att fler ska kunna uppfatta hans texter och budskap. Som anhängare av lite mer fartfylld och hiphop ställde jag mig snabbt skeptisk till detta, men när jag nu bekantat mig med Om Gud vill och vädret tillåter i ett antal dagar är alla eventuella tvivel borta.
Detta är uppsalasonens mest självutlämnade skiva hittills och på många sätt en värdig "uppföljare" till 2004 års smått oslagbara Petar på döda saker med pinnar, då artisten gång på gång lyckas trollbinda lyssnaren med sin storstilade berättarteknik, metaforer och ofta välpolerade rader. Den vita kaninen är - i den bemärkelsen - den perfekta förstasingeln och skivans ledmotiv. Som en rysning lyckas med konststycket att förmedla både längtandet efter kärleken men också rädslan för att den ska ta slut. Lund är den den nostalgiska tillbakablicken som vi alla väntat på och som nog var tvungen att göras förr eller senare. Sist men inte minst har vi dessutom den avslutande Begravningen som syr ihop säcken på bästa tänkbara sätt med sitt härliga djup och vackra arrangemang.
Som skiva är Om Gud vill och vädret tillåter imponerande genomarbetad och jämn över alla tolv spåren. Dj Large har - precis som så många gånger tidigare - gjort ett jättejobb på produktionerna och Avastyle och Kids On DMT fungerar båda som utmärkta komplement. Hade det inte varit för avsaknaden av slagkraftiga toppar hade plattan kammat hem högsta betyg. Nu stannar den "enbart" på en stark och stabil 4:a.
Martins betyg:
Betyg: 4/5
|
|
|
Detta är lite reklam för att finansiera driften av whoa. Om du blir
medlemoch loggar in så slipper du denna reklam.
|
|
|
Låter lovande:) fan vad man längtar nu, någon som vet vilken tid den kommer?
|
|
|
|
|
|
Man ååhh ge mig den nu!!!!111
|
|
|
Kan knappt vänta. Vill ha albumet NU. :D
Organismen ftw!
|
|
|
http://thepiratebay.org/torrent/4976579/Organismen_-_Om_gud_vill_och_vadret_tillater
Varsågoda!!
FAN VAD DEN ÄR FET!!
|
Toastare
2009-06-26 15:43
|
tankar nu hoppas de är najjs!
asd
|
|
|
fått rysningar av flera låtar, fyfan va fett det är
|
|
|
öhm vet nån om den finns nån annan stans än tpb? för jag har inget torrentprogram och jag vågar inte riktigt skaffa nåt på dne här datorn....
Smash the show, glas on the go, geezers like whoa! www.myspace.com/knudttourette www.myspace.com/poyds
|
|
|
ladda hem Vuze, lättast genom att klicka på "hur gör jag för att ladda ned" (eller vad det står på startsidan), ladda hem albumet och ta sedan bort pårogrammet. inte svårare än så. inte så att du gör något som är olagligt inte äns nästan faktiskt.
|
|
|
|
|
|
Bara för mig TPB är nere? Kommer inte in :(
Oringatality-Battles brooooooooooooooooor!
http://www.whoa.nu/forum/svensk-hiphop/battles/716525/1.aspx
|
|
|
Detta är svensk hiphop på hög nivå. ett galet album
Det kommer bli större än michael jacksons död
PZ
|
|
|
Lyssnat igenom det en gång nu. Man ser ju minst sagt en utveckling men jag gillar mer stuket på de andra 2 plattorna. Men jag ska lyssna på det lite fler gånger och komma med en utförlig recension
|
|
|
vadå 4/5? 5/5!
Skrivandet är känslornas vädringsprocess. Hjärnan mot hjärtat i ett tävlingsmoment
|
|
|
Helvete vad bra det är! Det är fan så man ska ge karln stålar trots att det är gratis.
Sjukt bra!
4 months down the down the road the idiot gear kicks in
|
|
|
tpb funkar inte för mig..någon som laddat ner som kan fixa speedylänk??
|
|
|
Fick precis hem, dags att lyssna! :D
|
|
|
|
|
|
Vill ha!!!! *Dregel*
"Being an Independent artist is like being an ugly dude with a huge dick... If I could just get these bitches to look, they'd be hooked!" - Dirtbag
|
|
|
Så ja :D
"Being an Independent artist is like being an ugly dude with a huge dick... If I could just get these bitches to look, they'd be hooked!" - Dirtbag
|
|
|
finns den att köpa som cd?
http://www.myspace.com/akinonline
|
|
|
Helt otroligt bra album. Själv sitter jag med hjärtat i halsgropen och kan knappt fatta hur jävla bra det är, speciellt då jag inte var så väldigt förtjust i versioner vol.2. Men det känns som om jag är 15 bast igen, har precis samma känsla som när jag hörde t.ex. petar på döda saker för första gången, man tänker liksom "fan, det här är riktigt stort," liksom :)
'...and the words of the prophets were written on the subway walls' - Simon & Garfunkel
|
Konsertbesökare
2009-06-27 16:01
|
Men det känns som om jag är 15 bast igen, har precis samma känsla som när jag hörde t.ex. petar på döda saker för första gången, man tänker liksom "fan, det här är riktigt stort," liksom :) Word på det. Har bara kommit till Försök förstå mig, men det låter sjukt lovande redan.
|
|
|
Kan inget annat än hålla med Berit. Det är lite samma känsla som när man satt på pojkrummet, sisådär en 14-15 år, och det finns nog inget bättre ord för att sammanfatta det hela än 'stort'. För det är precis vad det är, riktigt stort.
Och, är Large Sveriges bästa producent?
WE'RE GROWING UP BY FALLING DOWN
|
|
|
|
|
|
att ågren är en av sveriges absolut bästa rappare visste jag redan, var mest orolig för beatkvalitén... helt i onödan visade det sig. fett fett fett!
http://soundcloud.com/elbjornbjorn
|
|
|
Visar hela tiden att han är den som bemästrar så många olika stilar... Jag blir sjuk av dej bästa tracken än så länge för mig
|
|
|
Slår inte peta på döda, men det är ju omöjligt! Men helt klart 5/5 för plattan :D
|
|
|
visst är den rätt fet, men sömngångaren är fortfarande fetast imo, konstigt att den inte platsade
|
|
|
Gillar inte plattan alls faktiskt. Tycker att det är jäkligt tråkigt att han rappar så långsamt, och beatsen är inge bra. Den enda låten jag gillar på plattan är Tomma ord, Lund och Begravningen är helt okej också.
Texten är verkligen inte dålig på plattan, han är fortfarande en grym lyricist. Men själva musiken håller inte måttet.
|
|
|
scrotum
håller med. fast jag tycker hela albumet är sämst, samma flow på alla låtar, tråkiga beats, o.s.v. det låter som att ågren har köpt en macbook, en basker, ett par läsglasögon och en scarf och satt sig på uppsalas trendigaste fik för att skriva.
Hehe...
|
|
|
Han berättar om sitt tidigare liv under hela skivan och tycker att det stämmer väldigt bra. Känner väl igen mig ofta, texterna är väl genomtänkta och har ett budskap som dom följer. Synd med Sömngångaren och känn ingen sorg som jag verkligen tycker borde platsat. Large gör precis sin grej och lyckas utmärkt men visst kan man säga att hela skivan har i princip samma beats men det här är så mycket Luthagen man kan komma!
Big up!!
|
|
|
fett, såg detta nu, ska laddas ner efter jobbet. hoppas det blir fett
|
|
|
fan sämst... missade rapidsharelänken. limp skulle du kunna lägga upp den igen?
Smash the show, glas on the go, geezers like whoa! www.myspace.com/knudttourette www.myspace.com/poyds
|
|
|
lite hat så här till kvällen? hela rapsverige har fan trettioårskris, plus beatsen sög skit.
gråt ut i era dagböcker och håll musiken funky för i helvete
|
|
|
"Lund" - man var ju där på Mejeriet den dagen och såg battlen, roligt att det var ett gott minne för Organismen, för det var ett gott minne för mig med! Skivan var dock inte min grej alls. Dj Large gör ett pinsamt jobb med beatsen och rappen tja.. låt oss säga att Organismen kan bättre.
|
|
|
Annan länk än TPB vore rätt härligt.
Singeln och videon ute nu! Www.move-enter.com & www.movebloggen.com
|
|
|
Tycker plattan är riktigt bra faktiskt.. Tycker den fångar känslan alldeles utmärkt..
Högt liv
|
|
|
Då var man ju tvungen att ladda ner bittorrent och torrentfilen ändå fast man sitter på jobbet. Tack för ingenting era svin.
|
|
|
Men han släpper den ju på Pirate Bay, skäll på Ågren istället.
|
|
|
Sjukt najs skiva. Hade varit kul om han fick ett riktigt erkännande i musik Sverige också. Mycket respekt över att lägga upp skivan på TPB.
Kalla mig gärna paranoid men folk jag inte känner får gärna låta bli att kolla på mig när jag lämnat mitt hem.
Dedicated To The AwkWard Memories I Can't Remember!
|
|
|
kan man inte ladda ner den på annat sätt?
jag använder inte såndär torrent-shit.. :/
if hiphop is dead call me ghost in the flesh
|
Redaktionschef
2009-06-30 00:37
|
Om man får en skiva serverad gratis så kan man väl ändå kosta på sig att ladda hem ett kostnadsfritt program, installera, och ladda hem musiken där artisten föredrar att man laddar hem den ifrån?
Oracle aka HipHop-Oraklet | Whoa-Crew | Nytt skivtips: Alexander Juneblad - Parken EP | Nytt låttips: Som Fan ft. Timbuktu - Aha-ok |
|
|
|
älskar plattan<3 Lund,Imornien och om du var jag var feetast
(\_/) (O.o) (> <)
|
|
|
Oracle P26, fast det kan ju vara så att det enda internet som man har tillgång till är på ens arbetsplats, och där är de ofta negativt inställda till torrentprogram, men skit samma.
Överfet platta, tycker Vita Kaninen, Imornien och Lund är fetast. eller jag vette fan egentligen allt var asfett.
|
|
|
|
|
|
Ord upp på primus, tack niickees. ska lyssna nu :D
Blunted in stockholm
|
|
|
fast det kan ju vara så att det enda internet som man har tillgång till är på ens arbetsplats, och där är de ofta negativt inställda till torrentprogram, men skit samma
ja det är typ så min situation ser ut.. tur att nån förstår ;)
niickees P17
tack så mkt! =)
if hiphop is dead call me ghost in the flesh
|
|
|
aah, fuck... var väntetid på skitsidan jag laddade upp på -.-
|
|
|
den e soft lite för mycket depp över det
|