I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

Svensk polis trakasserar svart musik!

Svensk Hiphop - Allmänt

2009-07-21 20:57

Svensk polis trakasserar svart musik!

Det pågår en häxjakt på svart musik från den svenska polisens sida. Snart har Sverige fått så dåligt rykte att utländska artister inte längre vill komma hit och spela.

Läs artikeln: Länk till http://nyheter24.se/

http://nyheter24.se/noje/gatuplan/

2009-07-21 21:11
tragiskt att så många i sverige är rasister...
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.
Poet

2009-07-21 21:46
Bara jag som inte ar forvanad?
At the gates of Eternity...

2009-07-21 23:35
Det är rent åt helvete, men va fan ska man göra?
Can't break necks in boxes

2009-07-22 00:39
Det här kan bli sista året för Uppsala reggaefestival.

Vad vi kan göra? Att väcka oppinion är en bra början. Skriv en blogg eller gör nåt så enkelt som att kommentera artiklarna nedan. Då syns det att människor engageras och chansen ökar att dom andra stora tidningarna tar skriver om den här skiten.

När var sist Mick Jagger brottades ner av svensk polis?

Får Madonna ligga ner på marken backstage när hon kommer hit?

Polisen skämmer ut Sverige. Jag vill gärna att mina favoritartister kommer hit och spelar igen.

Länk till http://nyheter24.se/nyheter/inrikes/282544-dfbdfdfh

Länk till http://nyheter24.se/nyheter/blogg/aaron-israelsson/
Slangin' records (2009) www.myspace.com/afc1
http://open.spotify.com/track/5G70l0ZkhUTx19W9nkVL8W

2009-07-22 01:34
har slängt iväg ett argt mail till grisarna i stockholm. lägger upp svar sen.
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2009-07-22 13:54
Fan va sjukt, det är ju så uppenbart att dom gör det för att bli kändisar på stationen. Gripa en stor kändis är väl alla snutars dröm?
Producent

2009-07-22 14:42
Brottsstatistik

Hultsfredsfestivalen 2009
- Sammanlagt 170 anmälda brott
- 25 narkotikabrott
- 4 våldtäkter
- 1 våldtäktsförsök
- 3 sexuella ofredanden
- 15 misshandelsfall (5 av dessa grova misshandelsfall)
- 42 stöldbrott

Uppsala Reggaefestival 2008
- 260 narkotikabrott
- 0 våldsbrott

hahahaha

2009-07-22 15:04
haha xD
Är det seriöst?
"Visst är det vackert.."

2009-07-22 15:10
Att det f.ö. skulle vara endast 25 st narkotikabrott på hultsfred är högst orimligt. Såväl minderåriga som äldre röker, super, och injicerar.

Även om detta stämmer är det väl enkelt att se vilken statistik som är att föredra?
people have hated me, people do hate me, and people will hate me!

2009-07-22 15:39
snutarna ser ju inte alla som röker eller tar sprutor.

2009-07-22 15:49
De e ju tragiskt!

Konstigt : Källa?
http://soundcloud.com/rod_g
Producent

2009-07-22 16:11
Rod_G P20
kolla länken längst upp i denna tråd...

2009-07-22 16:19
Det lär inte heller vara bara 260 personer som röker på URF. Att inga andra brott anmälts på URF lär inte heller stämma då det i en annan tråd klagats på att allt av värde som man lämnar i sina tält på campingen försvinner, även när man sover i tälten.

Hur som helst är det fördjävligt att polisen ens orkar hålla på. Men det är som MR-J skriver, snutarna vill ha något att skryta om, det är ju inte alla som fått stå å titta på Snoops kuk när han pissar i en mugg...
Rappare

2009-07-22 16:33
Polisen antydde då i ett teveinslag att om man tar sig artistnamnet Spliff så får man faktiskt räkna med att det blir razzia.
Sjukt.

2009-07-22 16:49

2009-07-23 16:27
Szyslak - Statistiken visar nog främst på vilka insatser som gjorts. På URF hade de säkerligen kunnat plocka in ett antal hundra till och på Hultsfred hade de säkerligen kunnat matcha URF:s drogstats om de hade inriktat sig på att aktivt leta (miss-)brukare istället för att bara passivt patrullera.

AFC_Ramo - Hur stor del av Jaggers eller Madonnas image är att de använder (i sverige) illegala droger?
Bättre exempel hade varit Pete Doherty och Lemmy.

Missförstå mig rätt: det är ett problem att polisen plockar in folk på hyfsat godtyckliga grunder och bedriver en mer eller mindre uttalad kampanj mot bl.a. URF, men att dra in random halvpensionär som lämnat rock'n'roll-livet bakom sig för ett par decennier sen funkar inte (inte heller att göra som Karolina Ramqvist för nåt år sen och säga att Snoop ska lämnas ifred oavsett - det gynnar ju bara anklagelser om att man får göa vad man vill bara man är kändis).

Doherty har dock tydligen blivit haffad en gång, men det känns nästan som en slump - killen borde ju egentligen ha blivit plockad på flygplatsen varje gång om polisens metod ska vara allmängiltig för alla med ett rykte.

10-4, over...
"Not so funny now, funny man..." - Å, jo, totally worth it! ;)
Mabande In The Park - once in a lifetime, baby
Thugz 4 hugZ - kärlek istället för gangsterpropaganda

2009-07-23 17:47
Mabande: Såklart är det så. Det är bara att det nästan är löjligt att ens visa statistik överhuvudtaget.

2009-07-23 17:53
För det kan ju inte vara många som tror att det är 1 på 10 jämförelsevis. I och för sig kan man ju inte gå på något annat.

2009-07-23 21:59
ONLY IN SWEDEN!

2009-07-24 15:05
Szyslak - Ja, statistik utan förklaring av siffrornas relevans är meningslös och lämpar sig bäst för propaganda och propaganda borde vi ju klara oss utan i dagens Sverige :)

dajjes - Så exempelvis Snoop blir bara plockad här i landet? :)

10-4, over...

2009-07-24 15:09
Sen, som en liten bonus:
Även då jag förstår hur de menar så är ju det tidigare citerade "Polisen antydde då i ett teveinslag att om man tar sig artistnamnet Spliff så får man faktiskt räkna med att det blir razzia." ganska dumt att gå ut med, för det gör ju genast att de blir måltavlor för krav på att ta in Bounty Killa (eller kanske denna rockgrupp) för alla olösta kontraktsmord ;)

10-4, over...

2009-07-24 15:14
ja skämms att vara svensk när jag läser sånt här. att nån jävla svenne polis går o kallar lee scratch perry för apa e ju bara skandal.

2009-07-24 16:20
Jag tror inte att det överlag handlar om rasism. Man ger sig inte på artister baserat på hudfärg, däremot kan jag mycket väl tänka mig att artister inom reggae och hiphop görs till måltavlor. Hur tror ni att Jefferson Airplane och liknande band behandlades under hippieeran i USA? Banden som spelade psykedelisk rock trakasserades inte p.g.a sin hudfärg utan p.g.a det faktum att dom förespråkade och var delaktiga i en kultur där droger var väldigt vanliga. (Och för att man generellt sett stod för andra åsikter som inte var så populära hos ordningsmakten). Jag tycker rent personligen inte att någon ska gripas för att dom röker cannabis och är fullt medveten om att droger förekommer bland artister och fans inom alla möjliga genrer men hiphop och reggae är de genrer inom vilka man hittar flest fans och artister som är ÖPPET positiva till cannabis numera, vilket i sin tur innebär att arrangemang med fokus på dessa genrer blir snutmagneter. På 90-talet var det ju elektronisk musik som fick vara ansiktet utåt för drogliberalismen inom musiken, någon större förföljelse av artister var det kanske inte tal om men ordet "rave" var i polisen och allmänhetens ögon synonymt med "knark" och då var det ravearna som förföljdes av ordningsmakten.

Samtidigt kan man väl inte förneka att det förekommer en hel del rasism inom den svenska poliskåren men jag har väldigt svårt att köpa att det är rasism som är den pådrivande faktorn i häxjakten.

Rappare

2009-07-24 16:26
Visst, att ge sig på Busta är väl en sak. De tycker att han är en korkad svartskalle som gör dålig musik.
Men tjänstemannen som kränkte Scratch, man kan ju bara spekulera i om han var medveten om hur mycket Lee har gjort för musikvärlden. Slår vad om att han inte hade gjort detsamma om det handlade om Bob Marley.

Märkte att det här inlägget blev jävligt offtopic. Vill väl egentligen bara att världen ska uppmärksamma Lee Perrys geniala arbete.

2009-07-24 23:35
Slår vad om att han hade gjort detsamma om det handlade om Bob Marley.

Rappare

2009-07-25 01:52
Fast Bob Marley är ändå en förebild för alla medelsvenssons. Lee Perry känner ju bara insatta musikintresserade till.

2009-07-25 02:04
om bob marley var vid liv idag skulle han nog behandlats likadant. han behandlades lika rasistiskt då och rasismen har inte ändrats idag vilket detta är bevis för. men det e va jag tror.

2009-07-26 21:09
Haha på Konstig :)

2009-07-26 21:41
Jag vill ha anarki, mohahah!
Hej
Promotor

2009-07-28 12:47
Det här har väl inte gått förbi nån? Ziggy Marley var med, därtill... Apropå tidigare diskussion.
facebook/effektverket
effektverket.net