I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

MBFIMG undrar #1 - Vad är äkta hiphop dig?

Svensk Hiphop - Allmänt

2009-09-07 21:10

MBFIMG undrar #1 - Vad är äkta hiphop dig?

Hey hey!

Vad är egentligen "äkta hiphop". Ett ämne som säkerts tagits upp en miljard gånger på denna sida i olika format. Vad tycker ni, som idag utgör denna site:

1. Vad är äkta hiphop?
2. Spelar det någon roll om hiphop är äkta?
3. Vilken hiphop är inte äkta och varför är den inte det?
4. Låter äkta hiphop på något speciellt sätt?

Det ska bli kul att höra vad ni alla har att säga!

Swedish HipHop Ain't Dead - MBFIMG-CPR.

Sir David Husselhoff
MyBestFriendIsMyGrind.com
Twitter.com/MBFIMG

My Best Friend Is My Grind

2009-09-07 21:28
1. Musik som kommer från hjärtat, rappare som inte enbart skriver om bitches, hur rika dom är och allt annat. Nog för att många gör det, men jag menar överdrivet mycket.
2. Ja.
3. All tecnobeats/rap, texter med ingen mening osv.
4. Det man diggar till, och inte dansar helt vilt till vid någon klubb.
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2009-09-07 21:34
"Äkta" är väl lite larvigt tycker jag personligen.

2009-09-07 21:40
01. Real recognize real, som man säger!
02. Självklart
03. Om man inte kommer på sitt eget sätt, och inte är orginell!
04. Självklart inte, det är det som är tjusningen med hip-hop att det kan vara vadsomhelst! Även om du kör "auto-tune/technobeats/downsouth" som "äkta" hiphopare inte brukar gilla, så är det fresht och du gör det på ditt eget sätt, klart det är äkta! Tråkigt om allt låter likadant! Folk verkar tro att "äkta" hip-hop är när det låter som att låtarna vore gjorda 93-97 i New York, vad är det för mening att allt ska låta likadant? Real recognize real & keep it moving, det är essensen i hip-hop enligt mig, det var så hip-hopen utvecklats!

"Det man diggar till, och inte dansar helt vilt till vid någon klubb. "

Dummaste jag hört, you got that shit backwards!
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2009-09-07 21:51
Struntar jag väll i? Min åsikt.

2009-09-07 22:02
1. Vad är äkta hiphop?

Det är när man har blivit given ett namn man i själv har kommit på och man reppar detta namn tillsammans med sin hood.
Och förhoppningsvis kan nämna åtminstone två av dom fyra elementen och var dessa fyra element befinner sig, och ifall det uteblir något element så får antagonisten nämna sina alternativa värmekällor i det privata rummet.

Inte om man inte är intresserad av att nå ut till den publik som i lekmans term kallas "äkta".

Om rätt personer vid rätt tillfälle benämner den som äkta och om deras testimony håller i tidens tand, men det är inte förrens efter en viss tid som detta kan sättas i sten.

Det är relativt ointressant om inte tugget på gatan går, och skivan inte finnes på vinyl på rätt label. Sen finns det ju alltid ett par ord och referenser som bör infinna sig någonstans på skivan, infinner sig dessa ord och referenser på fel ställen dock, drar detta ner genuiniteten gradvis.
http://www.aktivdemokrati.se/

2009-09-07 22:04
"när man blivit given ett namn man inte själv har kommit på" skulle det självklart stått =)

2009-09-07 22:13
mabanda
Ja det är de säkert.
Men syfta mer på att man kanske inte "dansar" till Wutang, Gangstarr, big l, biggie osv osv.
Som man gör till all annan technobaserad hiphop.
Jag gillar oldschool hiphop som fan, så det är väll därför..

2009-09-07 22:13
klart det är najs att dansa vilt till hiphop. orka stå och nicka i ett hörn. problemet är att den hiphop som spelas ute är för mycket house. ante up vill jag ha

2009-09-07 22:20
1. hip hop för mig är rap till beat. Om dom sen är bra är det en annan femma.

2. Jag började lyssna på hip hop igen som sjuttonåring och då var det grime och baltimore som fick mig att börja lyssna igen. Nu har jag grävt ner mig tillräckligt för att veta att hip hop inte bara är 50 cent och Nelly och deras tjat om bitches and hoes, vilket var anledningen att jag slutade lyssna som 14 åring. Jag tycker hip hop kan vara old school eller technobeats, visserligen ser man ju annorlunda på en låt av talib kweli än en låt av typ maskinen men jag bryr mig inte så länge det är bra. Jag fattar fortfarande inte varför 90- tal är oldschool då 80 -tal inte är det. I Hip hop var det ju ofta housebeat på 80 - talet.

3. Man ska ha sin egen stil, annars kan det väll vara i princip hur som helst.

4. Jag tycker inte att Doom är mer äkta än Lil wayne, jag är svag för båda, om jag så lyssnar mer på dooms texter och mer på Lil waynes musik är det för att jag dom utgår ifrån olika håll. Äkta Hip hop är kärleken till musiken och inte på vilket sätt man gör det.
Its not random that the? rappers in the 90's first were big(BIG L,BIG PUN,NOTORIOUS B.I.G)and the rappers nowadays are little(lil wayne.lil jon,lil boosie)

2009-09-07 22:38
1. Vad är äkta hiphop?

Äkta hiphop musik är för mig ett beat som är samplingsbaserat med rap över.
Äkta hiphop är däremot något helt annat det är en hel kultur man måste ha i åtanke.

Nja. Folk måste inse att det är skillnad på hiphop och rap över ett beat.
Rap är som sång det kan användas i vilken musikstil som helst. Bara för att nån rappar gör de inte dennes musik till hiphop!

Hiphop är hiphop och rap är rap.

Epmd - Da Joint = äkta hiphop
www.myspace.com/jmellow08

2009-09-07 23:36
man är äkta om man gör det man själv vill och skiter i vad alla andra tycker. punkt!

2009-09-07 23:41
Keep It Real

2009-09-08 00:14
Organismen är äkta tycker jag då! Utan skivbolag och sånt!
"Visst är det vackert.."
Poet

2009-09-08 03:20
1. Vad är äkta hiphop?

Nagot som kommer fran hjartat, precis som manga redan papekat. Spelar ingen roll vilken stil. Radiovanligt eller inte. Undeground eller mainstream.

Men... aven om det kommer fran hjartat betyder det inte alltid att det skulle vara akta for det. Bara for att nagon Backstreet Boy medlem rappar i 3-4 latar, gor inte honom till akta for det. Vilket visserligen kanske ar lite orattvist, da han mycket val kanske rappat hela sitt liv. Lite som Will.I.Am. Sjukt underskattad rappare (vart att diskutera) och producent. Som var hur "akta" som helst anda tills dem bjod in hon ludret till B.E.P. Antar att det ar ett pris man far betala for att kunna overleva i musikbranschen.

Sjalvklart. Jag menar ar det akta (alltsa att det ar fran hjartat och ingen produkt i rena skara syftet att salja) sa ar det ju inga problem. Men nar skivbolag skapar "rappare" och grupper, eller folk som bara "rakar" bli rappare (se, Tony Yayo, Vanilla Ice eller MC Perra fran audio forumet har pa Whoa) och folk faktiskt tycker det ar bra, sa ar det lite av en varning. Men hip hopare brukar genomskada sadant.

Som jag namnde pa andra fragan, sadant folk. Men aven folk som kor sin egen stil (en stil som dem verkligen vill kora!) men efter ett tag borjar testa poppigare grejer i enbara syftet att salja. Jag forstar dem dock. Man maste kunna betala hyran och ha mat pa bordet. Sa det ar inget hat fran min sida. Bara att jag tycker inte det later bra helt enkelt. Jag menar det ar inget fel med pop, alla gillar vi en och annan typisk pop lat, aven om manga vagrar erkanna det (jag ar en sucker for 80-tals pop till exempel!). But in this day and age, sa ar det lite sorgligt att all musik (oavsett genre) borjar lata likadant och foljer samma mall. Vill jag lyssna pa pop, sa lyssnar jag pa pop, istallet for som idag lyssna pa nastan all mainstream hip hop och hora att det ar egentligen pop.

Men a andra sidan, ar det bra sa ar det ju bra. Tror manga back in the days bolade nar de horde att Run DMC gangat ihop sig med Aerosmith. Men det var en genuint bra lat. Idag ar det mera sa att man hor en kass rappare med en kass pop artist gora en lat ihop som inte ens later bra. I det fallet kanns det som om dem gor massa cross overs, bara for sakens skull och inte for att de verkligen vill gora det.

Visst later det annorlunda. Kontra en artist (rap i det har fallet) som sitter och spanar pa hur han/hon kan fa sin skiva att salja mer. Ber sin agent/skivbolag att ringa diverse pop/rock pa sin lista som han/hon vet kommer leda till okad forsaljning. Sen jamfor en rappare som alltid velat gora en lat med till exempel Janet Jackson, kontaktar henne specifikt och berattar hur han/hon alltid diggat hennes musik och skulle verkligen tycka om att gora en lat med henne. Det resultatet kommer se/lata sa mycket annorlunda ut an det forsta.

Hur mycket jag an vill tro att alla dessa rappare som kor cross overs av diverse stilar, gor det for att dem kanske alltid velat gora latar med dessa specifika artister, sa tror jag att de i flesta fall bara ar strategisk marknadsforing. Och hur kan det vara fran hjartat i sa fall?

Ar det inte fran hjartat (och det galler allt i det har livet, inte bara musik) sa kommer resultatet aldrig bli lika bra eller "akta" som nagot som ar genuint.
At the gates of Eternity...
Poet

2009-09-08 03:32
P.SProduction: Las lite pa din hip hop historia. Hip hop har alltid varit klubb orienterad och dessutom redan tidigt handlat om business. Men klubben har alltid spelat en stor roll, speciellt i borjan da man samplade mycket disco och electro. Det handlade nastan alltid om att "rock the house". Visserligen anvande dem lite battre ord back in the days for att beskriva sin situation. Jag far citera Jigga pa detta.

If you grew up with holes in your zapatos.
You'd celebrate the minute you was havin' dough

Oversattning: Om du vaxte upp med hal i dina skor, sa kommer du fira som in helvete nar du borjat tjana pengar. Med andra ord, om du inte upplevt fattigdom, sa ar det latt att man inte forstar folk som snackar om pengar och hur glada dem ar att dem "made it". Och detta ar inget nytt "fenomen" om du nu tror det.

Ya see i got more clothes than Muhammad Ali and I dress so viciously
I got bodyguards, I got two big cars
That definitely aint the wack
I got a lincoln continental and a sunroof Cadillac
So after school, I take a dip in the pool
Which really is on the wall
I got a color TV so I can see
The knicks play basketball
Hear me talkin 'bout checkbooks, credit cards
More money than a sucker could ever spend

Sugar Hill Gang- Rappers Delight, anno 1979.
At the gates of Eternity...

2009-09-08 08:49
juiz P19:
man är äkta om man gör det man själv vill och skiter i vad alla andra tycker. punkt!

!
Gillar: http://www.slagskottfilm.com/

2009-09-08 11:24
BC99 P26.
Okey okey, my bad.
Producent

2009-09-08 20:52
Vad är äkta hiphop?
Hiphop handlar mycket om stilar. Du gör din grej -målar, dansar, gör musik eller är dj - och du har din egen stil. Självklart har alla förebilder som man influeras av men mixa influenserna och gör något nytt!
Det är många som rappar som bara följer efter det som är mest populärt på radio just nu bara för att det är störra chans att bli känd. Det är fan inte äkta!

Spelar det någon roll om hiphop är äkta?
Allmänt tror jag att dom flesta tycker att BRA hiphop = ÄKTA hiphop.

Jag tycker att alla som är intresserade av kulturen borde läsa boken Can't Stop Won't Stop där grundaren Kool Herc skriver i förorden att hiphop handlar inte om att vara äkta, det handlar om att vara SANN!

2009-09-08 22:13
BC, "Visst later det annorlunda. Kontra en artist (rap i det har fallet) som sitter och spanar pa hur han/hon kan fa sin skiva att salja mer. Ber sin agent/skivbolag att ringa diverse pop/rock pa sin lista som han/hon vet kommer leda till okad forsaljning. Sen jamfor en rappare som alltid velat gora en lat med till exempel Janet Jackson, kontaktar henne specifikt och berattar hur han/hon alltid diggat hennes musik och skulle verkligen tycka om att gora en lat med henne. Det resultatet kommer se/lata sa mycket annorlunda ut an det forsta.

Hur mycket jag an vill tro att alla dessa rappare som kor cross overs av diverse stilar, gor det for att dem kanske alltid velat gora latar med dessa specifika artister, sa tror jag att de i flesta fall bara ar strategisk marknadsforing. Och hur kan det vara fran hjartat i sa fall?"

Latin Kings är ju ett perfekt exempel på det med deras udda colabbs med bl a Håkan Hellström och ändå lyckas få de t att låta som en hård och typisk tlk-låt.

Håller med i det du skriver

2009-09-09 16:29

WORD! . punkt =)
Lyssna först, snacka skit efter ;)

2009-09-09 16:51

1. Vad är äkta hiphop?

För mig krävs det skills och soul, men med tonvikt på "soul"... Det krävs väl lite "melankoli", jag anser att rappen ska komma bort från "fint väder idag jag har kaviar på mackan" och istället handla om känslor hos rapparen. Man ska känna och lära känna rapparen.

Men inte bara känslor, man ska höra att rapparen är hungrig, att det är på "allvar" det han sysslar med, om det så är mer "battlerhymes" eller storytelling eller va fan det är för typ av vers, inlevelse är den viktigaste skillen. För mig behöver det inte vara en överdrivet bra vers rent tekniskt med retoriska figurer och rim (även om det kan hjälpa)om det istället finns andra kvaliteér som tar över.

När en rappare kan ge en rysningar eller kanske lite tårögd är det jävligt äkta hehe och det behöver absolut inte utesluta rätt typ av "humor" eller självdistans, gäller bara att göra det på rätt sätt...

Ja

När en rappare dansar runt o rappar om hur töntigt det är med baggybrallor i solglasögon med en aoutunevers om hur han sätter på groupies är det jävligt FAKE. Liksom mer självdistans till musiken än till sig själv, thats not right... Varför syssla med någonting när detr märks att det inte finns något hjärta bakom det? Eller framför allt lyssna på det? Jag anser att musik är konst man vill ju hellre uppleva nått som det är känslor nedlagt i... Fan bara varför betalar du för att kolla på Zorn men inte för att kolla på en tapet?

4. Låter äkta hiphop på något speciellt sä
tt?

Rent "beat-mässigt"? Tycker det drar åt "golden-era hållet" bättre att sträva efter att låta som när hiphopen var bra än när den var dålig... Hehe nej men det kan väl låta åt alla möjliga håll

2009-09-09 18:06
1. Vad är äkta hiphop?

För mig är musiken äkta om personen/personerna som skapade det kan stå för det även utanför sin artistroll, och backa upp det du säger.

Skulle du vilja att din morsa hörde texterna du skriver? Skulle du vilja att den människosyn du propagerar för applicerades på de du bryr dig om? Skulle du snacka lika tufft ansikte mot ansikte?

Isåfall är det äkta.

Äkta betyder inte alltid bra.

Det kan göra det, men hiphop behöver inte vara äkta för att jag ska lyssna på den. Jag tycker inte att 'ring snuten' av sedlighetsroteln är äkta (har medlemmarna skjutit ner poliser? skulle de göra det, och ta konsekvenserna, om de fick chansen? tror inte det), men jag tycker ändå det är en grym låt och lyssnar på den rätt ofta. Bra flow, punchlines, beats och texter kan vara viktigare för mig än om det är äkta eller inte.

Hiphop där artisten inte kan stå för det han eller hon säger är inte äkta.

Nej. Äkta har inget att göra med om du är 'old school' eller någon annan inriktning. Möjligtvis kan man säga att hiphop som låter som det som är populärt just nu antagligen inte är äkta (eftersom artisten bara hakar på den stil som är populär just nu), men det är inte givet. Överproducerad musik för massorna är sällan äkta utav samma anledning, men återigen kan man inte säga något säkert.

Problemet med uttrycket äkta är att väldigt många använder det helt subjektivt för att beteckna något de personligen gillar, vilket gör uttrycket rätt meningslöst. Det blir som att fråga vad som är bra hiphop, och uppenbarligen så är bra hiphop den hiphop jag lyssnar på.
Jag var whoa-fri i över ett år, men sen blev kommentarerna i blandat-forumet så korkade att jag var tvungen att logga in och driva med dem.

2009-09-09 18:57
1. Vad är äkta hiphop?

Hiphop som term kan stå för mycket, och det kan innebära olika saker för olika människor. Jag refererar främst till musiken när någon yttrar ordet hiphop. Och enligt mig är det otroligt viktigt att musik är äkta. Med äkta menar jag att den bär på en slags själ, att man kan känna en slags eld i det hela. Att upphovsmannen/kvinnan verkligen lagt ner någonting stort i sin skapelse. Så äkta hiphop är något som man verkligen kan känna och ta till sig (inte nödvändigtvis gilla smakmässigt sett, men ändå höra att det bär på någon form av själ).

Som ovan - vore det inte äkta, finns det ingen anledning att ta del av det.

Hiphop är inte äkta när upphovsmännen till hiphopen i fråga haft andra mål än att just skapa musiken för att de älskar att göra det. Det vill säga, när hiphopen används till att tjäna pengar (för att den råkar befinna sig i en populär position på en bredare grad), eller när den används till att uppnå något annat på liknande grunder.

Med detta sagt menar jag inte att det är något fel med att tjäna pengar på sin musik.

Det känns dumt att låsa fast sig vid termen "äkta hiphop" - för det är egentligen så otroligt enkelt att skilja musiken åt. Det finns två klasser: hiphop med glöd, som upphovsmannen skapat för att han/hon tror på det de sysslar med, och verkligen tycker om det. Och det finns musik som enbart skapats för ekonomiska vinster eller dylikt.

Gillar man hiphop kan man relativt enkelt avgöra huruvida musiken man hör är "på riktigt" eller en blek kopia.

2009-09-09 21:02
fan äkta är äkta,, word på snubben här uppe "den ska bära på en slags själ".. vet man vad man snackar om bakom micken så e det ju äkta, men utan budskap ere inte hiphop.. lägger man till budskap i skiten så alla andra känner dej, då e det äkta hiphop.. den ska dra en person fram i livet, den ska brinna också, som reggae musik oftast handlar om pushing forward osv.. budskap ÄR hiphop.. lätt den hiphopen jag älskar mest,,
sen finns de rimkonst o flowmotion grejer där folk kan lägga omänskliga rader o helt vrickade flows som man inte kan motstå att digga ni förstår va ja menar de där e rap

keep ya ears to the streets
Ibancito <-- | where. Rythm Is Life, And Life Is Rythm ! checka dom senaste låtarna --> www.myspace.com/ibancito

2009-09-10 00:41
sen finns de rimkonst o flowmotion grejer där folk kan lägga omänskliga rader o helt vrickade flows som man inte kan motstå att digga ni förstår va ja menar de där e rap

ord på det dära.. det som går in lättast i folks öron är ju blandning av den hiphopen Layziecito här ovanför beskriver och rap, som han också beskriver.. every line n flow has a back-alley, n thats were the soul is chillin'.. right?=
hatar forumsignaturer..

http://twitter.com/ARSVXO

2009-09-10 00:42

2009-09-10 05:56
1. Vad är äkta hiphop?

Äkta är alltså rent betydelsemässigt motsatsen till kopierad.

Beror på. Om kopiorna vidareutvecklar en viss stil så skitsamma annars är kopior bara kopior och är bara där för att försöka hamna i kölvattnet bakom nån annans framgångar.

Den HipHopen som inte är sporradisk. Styrelserumhiphop som är planerad att kopiera.

Nej ... men man får en speciell vibb av bra musik och bra musik är alltid äkta.

HItta mer äkta HipHop på l http://www.basementality.se
www.basementality.se - Underground Underdogs

2009-09-10 10:52
Beror på. Om kopiorna vidareutvecklar en viss stil så skitsamma annars är kopior bara kopior och är bara där för att försöka hamna i kölvattnet bakom nån annans framgångar.

Om det nu är såhär, så kan man ju diskutera vad som egentligen räknas som "en viss stil" ?

T.ex den sk old school boombapen, från the golden era, den innehåller ju egentligen samma sorts musik? kopior i mängder..
hatar forumsignaturer..

http://twitter.com/ARSVXO

2009-09-10 15:32
Va glad jag blir att ni frågade.

Nu orkar jag inte stylta upp svaret, hoppas det går bra ändå.

Som vissa redan påpekat så är ju hiphop-musik å hiphopen som kultur inte samma sak.
Hiphop-kulturen har ju fyra element, vilket rap är ett av dom (de andra hoppas jag de flesta som hänger här vet är deejaying, brekdance å grafitti).

Jag kan erkänna att jag aldrig direkt varit speciellt intresserad av de fyra elementen sådär, rap är nog min favoritmusik om den görs bra, å rap i kombination med deejaying kan va hur jävla stenhård som helst. Sen känner jag många som målar, tyvärr har det börjat tunnas ut de senaste åren. Sjukt egenligen att det blev så jävla tillbakatryckt av samhället.
Vill folk verkligen att de mesta i stan ska va grått? Här fanns det en uppsjö grymma konstnärer som ville ut å göra stan vacker GRATIS. Okej att det ser fult ut när nån tagar kuk eller 7-up eller va man nu har för tag å glider runt å bombar bara för att få ut namnet, men shit va en snygg peace kan piffa upp en tunnel så att man blir glad varje gång man går förbi.

Breakdance har jag aldrig varit så förtjust i, okej att det kanske va soft när hiphopen var en subkultur å folk hängde runt å hade gatan som fritidsgård å snodde el från gatlampor å alla hängde ut å gjorde sin grej. Dj:s cutbackade nåt gammalt jazzbreak, några stod å rappade över å folk streetdansade till. Skitsoft. När jag kom in i hiphopsvängen känns det som breakdancare var lite utanför, lyssnade intge på samma musik å gjorde inte samma grejer som andra "hiphopare". Det var en dans bland alla andra danser, även om den ofta hade den hiphopiga attityden att man ska visa sina skillz å reppa sitt crew.

Men det jag alltid tyckt varit äkta med hiphopmusik är att det känns som det varit musikens svar på vänsterpartiet eller nåt. Gäller egentligen hela kulturen.

Folk som varit trötta på att all musik som spelas är glam å man ska ha pengar å klass.
Här var det panka negrer i slummen som gemensamt skapade en ny kultur, med musik som svängde, alla kunde va med, hoppa in i ringen å kicka en vers eller freestyle, lappa ihop nåt med skivspelaren, dansa eller måla nåt vackert.

När hiphopmusiken började växa å på allvar få inflytande på media var det en ypperlig chans för folk i misär att berätta hur illa dom egentligen hade det, å att dom var många. Folk började få upp ögonen för problemen å typ började förstå, inte bara se dom som gangsters som glider runt å skjuter ihjäl varandra för att dom tycker att det är tråkigt att läsa på Harvard eller jobba.
Klart det gav folk på andra ställen som hade det lika dåligt hopp.

Fan det finns så mycket jag vill säga. Backpackers som letar i skivbackar efter nya grejer, som inte vill sätta sig å lyssna på radio, för dom vet redan exakt vilka låtar som spelas, för det är samma låtar hela tiden. Folk som är för mångfalden å att alla ska ha rätt att yttra sig, som typ tycker att det finns ett egenvärde i att en wak MC kommer å droppar en vers, det kanske finns nåt soft i det ändå. Folk som tänker själva å viger sina liv åt att försöka få andra att tänka själva också.

Det är så äkta att jag får en liten tår i ögonvrån.
Ridå

2009-09-10 22:15
1. Vad är äkta hiphop?
Tycker det är alltför mycket tjat om hiphops äkthet och allt som hör till och för lite fokus på vad som låter bra. T.ex. anser folk att Ken Ring gör ett fett jobb när han kör samma jävla trista historier om hur jävla synd det är om honom i tio år och folk gillar det för att det är "äkta".
Samtidigt tycker jag dock det är jävligt tröttsamt, för att inte tala om att det sällan är bra musik.

Min personliga definition av vad äkta innebär har inte med känslor att göra, det har snarare att göra med att man är stolt över det man gör och vad man åstadkommit. Att man följer sitt egna kall och säger det man vill säga, oavsett om det är baserat på ens egna känslor och historier eller inte.

Ett typexempel på vad jag klassar som "oäkta" är när rapparen Jimmy Hoffa/DFC/Patetisk från audioforumet gjorde en tråd där han bad folk berätta för honom vad de ville höra honom rappa om. Må så vara att man kan be om "stilråd" eller göra en undersökning om vad de tycker att man kickar bra, men att helt sakna egen vilja och skaparkraft känns bara fånigt när man valt en så kreativ och estetisk hobby.

Jag skiter som sagt i den "klassiska" definitionen av vad som är äkta och inte, för mig spelar det ingen roll hur jävla äkta ens känslor är så länge man inte kan förmedla dom på ett intressant och tilltalande sätt. Klart att det är behjärtansvärt att de försöker, men jag vill då inte lyssna på något som rent musikaliskt sett låter skit bara för att det är "äkta".

Jag betackar mig för trist tugg och alltför simpla texter utan personlighet och i avsaknad av typiska drag från rapparen som lägger verserna..

Känns som jag besvarade denna fråga i tidigare inlägg..

Äkta enligt gamla definitionen = Ofta enformigt med simpla texter men åtminstone personliga berättelser som lyfter låtarna. Shoft om man vill ha budskap.
Äkta enligt min definition = Förvänta dig det oväntade.
Whoa.nu - När Du Vill Få Dig Ett Gott Skratt
[email protected] | Jag är smartare än du.

2009-09-11 13:22
MBFIMG gör en marknadsundersökning på whoa om vad 'äkta hip hop' är? Äkta hip hop om något!