I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

Whoa recenserar: Ken Ring - Hip hop

Svensk Hiphop - Allmänt

Admin

2009-10-09 23:18

Whoa recenserar: Ken Ring - Hip hop

Bättre sent än aldrig men det här är en riktigt grym skiva.

Läs vår recension på bloggen genom att klicka här.

The president has been kidnapped by ninjas. Are you a bad enough dude to rescue the president?

2009-10-09 23:23
Bra ord där!
Big up till Ken o hans nya album!
"Being an Independent artist is like being an ugly dude with a huge dick... If I could just get these bitches to look, they'd be hooked!" - Dirtbag

2009-10-10 03:41
så jävla fett avslut , de där e så rätt skrivte.bigup
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2009-10-10 15:44
wööörd. bra skrivvet.
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2009-10-10 20:48
Bra skrivet, hade kanske velat höra lite mer ingående om de olika låtarna bara...
Redaktionschef

2009-10-10 21:56
hmm ja, kanske. Men alla med lite hjärta för svensk hiphop borde ju ha hört låtarna vid det här laget?
Oracle aka HipHop-Oraklet | Whoa-Crew 2000-2013|
I januari 2014 lägger vi ned Whoa. Tack för de här åren!
Admin

2009-10-10 22:04
Funderade på det, men kände hellre att jag ville förmedla min känsla av albumet hellre än låtarna den här gången. Särskilt som de finns bara några Spotifyklick bort.
The president has been kidnapped by ninjas. Are you a bad enough dude to rescue the president?

2009-10-12 12:12
Är det här nån slags kollektiv ironi? Tycker människor på allvar att det här är uthärdligt? Karln skriver lika begåvade texter som en lätt efterbliven Orup och håller takten som en parkinsonsjuk trummis.

Musiksmak är subjektivt, fine, men det finns fanimej gränser. Den här uppenbara bristen på talang går inte att bortförklara med klichéer som - "Det här är äkta", "Han rappar med känsla" etc etc. Den här bullshiten om att han är nåt slags offer som hamnat snett p.g.a. utomstående faktorer är också underbar, han har för helvete valt att knarka och släppa halvdana album då och då, stå ditt kast och sluta gnälla.

Jäkligt synd att riktigt begåvade rappare förbises mest för att de inte kommer från "förorten" och har rätt hudfärg (Ken kommer förövrigt från en normal medelklassfamilj vad jag förstått, kan ha helt fel iofs, orkar inte läsa om människan).

Sådär, nu kan ni börja attackera mig med felstavade inlägg och dåligt underbyggda argument. Alternativt tar nån moderator bort inlägget.

Tjofräs.

2009-10-12 14:52
håller med roedboeg. Jag har dock inte hört detta albumet

2009-10-12 21:54
jag tyckte precis likadant som killarna över mig fram till jag hörde "jag ber en bön", och nu är jag ett fan trots allt. jag tog mig tid att lyssna och visst han är ingen afasi men det finns någonting där som jag börjat tycka om, iaf där han är seriös,
Its not random that the? rappers in the 90's first were big(BIG L,BIG PUN,NOTORIOUS B.I.G)and the rappers nowadays are little(lil wayne.lil jon,lil boosie)

2009-10-13 10:45
roedboeg P26

Hehehe, men låt oss höra vilka musikaliska genier som pumpas hemma hos morsan i linköping då? Jag kan tipsa om "två legender utan pengar", dvs om du är det minsta öppen för att gilla något Ken har gjort. Annars kan du söka runt lite i forumet, har postat ett urval av vilka låtar iaf jag gillar med Ken. Sen kan du fortfarande säga att han suger, smaken osv men säger du att han är en keff rappare har du ingen koll.

2009-10-13 12:01
men säger du att han är en keff rappare har du ingen koll.

eller inte - han är ju en keff rappare. helt obegåvade texter och han kan fortfarande inte överraska med flow (läs: han kan fortfarande inte flowa alls) eller rimscheman. (vet han ens vad rimschema är?)

han bygger upp rader som folk gör när de har skrivit hiphop i två månader. det är absolut ingenting som gör honom någonting annat än en keff rappare.

Du kan ha problem i skolan, ha kronofogden bankandes på dörren eller sitta hopplöst fast i drogträsket. Det jag vet är att när livet är som mest pissigt och allt går emot dig, påminner Ken dig om att du inte är ensam.

Seriöst..... Ken är väl den sista människan jag vill höra det ifrån. Det är konstigt att han jämt har problem med det ena eller andra och livet är så hårt mot honom men när han är på turné och kom förbi stan så sprang han och hans gangsterpolare runt och frågade folk på stan om någon hade röka, tjack eller kokain att sälja. Fyfan.
Not a follower, so Twitter has never been an option.

2009-10-13 16:26
Venne, vill inte hata men som förortare själv tycker jag inte direkt Ken reppar orten längre efter vad, 10 år som artist? Och hans nya tema som familjefader och "hej då till droger" håller inte riktigt när han samtidigt ska lägga låtar som cutta dom, tare lugnt och wharrup.

Å andra sidan tycker jag fortfarande att en del av hans gamla shit e tungt, t.ex. "dödens gränsland" och "eld och djupa vatten" mördar.

2009-10-13 16:50
Varför hatar alla Ken?
Visst han har inga grymma flerstavsrim och sånt, kanske är överskattad men dålig är han inte, han gör sin grej
"Being an Independent artist is like being an ugly dude with a huge dick... If I could just get these bitches to look, they'd be hooked!" - Dirtbag

2009-10-13 23:06
teambanan P22

Hehe brukar hålla med dig rätt mkt här har jag för mig. Har "försvarat" Ken upprepade gånger i andra trådar så hänvisar till dem. Kan upprepa mig med att säga att känsla är fortfarande den viktigaste "skillen".

2009-10-14 12:43
vem behöver rimscheman när man har känsla?
så löjligt folk på whoa tror att den som är bäst på att rappa är den som har flerstavsrim och nytt häftigt och för snabbt flow

2009-10-14 13:27
Han är väl inte från en medelklass familj?
Admin

2009-10-15 10:52
Det finns många bra "skolor". En del lyckas förmedla känsla, andra är riktigt grymma tekniker med avancerade rim och sammansättningar, vissa kör grejer som är riktigt party osv. Det handlar väl egentligen om vad du gillar med hiphop och när det passar just dig. Jag har inte varit ett särskilt stort Ken-fan genom åren kan jag erkänna. Han "vann tillbaka" mig med förra plattan som var ett mästerverk. Ken verkar vara något av en dubbelperson. Den ena är den som folk antagligen stör sig på, som säger en del konstiga saker och kanske beter sig illa ibland (men man måste komma ihåg att Ken är stämplad som skurk i media sedan länge och den bilden lever kvar). Den andra är Ken som gör bra musik och det är en helt annat person. Jag sätter inga större värderingar i vad den första Ken säger eller gör när jag lyssnar på den andre Ken så att säga. Den andre är den som räknas i mina öron.

2009-10-16 13:20
aldrig gillat ken, jävligt tråkiga och enkla rim och flowet är fan inget att hänga i granen
I'm in the bathroom with a tommy gun, droppin gangsta shit.

2009-10-16 19:37
En fruktansvärt bra recension, spec det sista stycket!!!!!!
BAHA!

2009-10-16 19:38
Jag är inte ett stort fan av Ken men Evolution pratar ju helt klart väl för sin sak.

2009-10-17 01:30
Måste man vara från förorten för att vara en uppmärksam rappare?
Såsg att någon skrev så.. Ehm sen att Afasi,Maskinen, Snook för att nämna
nåra får massa uppmärksamhet? Vem mer än Ken som är "Förorts-rappare" som får uppmärksamhet? ...Tänkte väl det...

Som många säger så är han väl inte världens bästa låtskrivare..
Men det finns känsla bakom allt... Höll på att gråta till " jag ber en bön"..
Och INGEN rappare hade kunnat göra den låter lika bra
även om dom kööööör 123 flerstavsrim på 2 bars..
Highfive anyone, anyone?

2009-10-18 03:16

Du som recenserar är inte särskillt bra.

Recensioner finns och kommer alltid finnas vare sig de finns mycket eller lite saker att recensera.. Mycket dålig öppning!

vafan e du för skribent? Ditt första uttalande i den här spalten fick mig att inte vilja läsa resten. Men det gjorde jag.. och de fick mig ännu mer övertygad om att du aldrig skulle lyckas som skribent/journalist. Det kanske inte är ditt mål.. Du vill säkert sitta hemma o snurra dina dreads. Men för en såpass etablerad sida borde ni ha en ordentlig recensent.

Whoa visar sin status.

Tack.

2009-10-18 03:30
Ken.. "Blatten sverige älskar att hata".... alltså gå o dö din bonde!

Din recension får mig mer o mer förbannad.

2009-10-19 13:18
mm och det sista stycket får mig att vilja bada i bensin och tända eld på mig själv.
jag är ledsen men jag måste hata på ken. "media stämpar han som en skurk". driver ni????
Not a follower, so Twitter has never been an option.

2009-10-19 14:11
Halomi - Vad i recensionen var "inte särskilt bra"?
Okej, du gillar inte det inledande stycket om musikern som tyckte att negativa recensioner var meningslösa och rekommendationer var teh $hit istället, men du skriver inte vad i resten som var undermåligt utan går bara över till påhopp.
Din kritik av recensenten är m.a.o. inte särskilt bra.

Keyser_Söze - Riktigt on point! Wharrup och liknande sänker skivan rejält...

10-4, over...
"Not so funny now, funny man..." - Å, jo, totally worth it! ;)
Mabande In The Park - once in a lifetime, baby
Thugz 4 hugZ - kärlek istället för gangsterpropaganda

2009-10-20 12:59
Mabande, Wharrup är väl det enda spåret som är så på skivan och hur kan ett spår sänka en skiva rejält?

Halomi verkar va en skojare

2009-10-20 13:46
Jag har aldrig varit en fantast utav herr Ring..så min åsikt känns väldigt bias då jag säger att skivan inte imponerade på mig särskilt mycket....däremot hade denna skiva mer spår jag gillade än någon annan Ken Ring platta någonsin haft..så from that point of view är nog detta den bästa Ken Ring plattan för mig :)
JKIBMM

2009-10-20 17:27
Shit ännu ett AS fett album från ken! Sveriges bästa rappare.

TILL KEN: Fuck alla haters på whoa, du vet att du är älskad av ALLA true heads på gatan man!
How can hip-hop be dead when wu-tang is forever?
Arrangör

2009-10-21 10:09
Inte lyssnat på skivan mer än den där Nu måste vi dra låten, som tillhör kategorin glada-ken-låtar, som han faktiskt får till rikigt bra!

Inget stort fan i övrigt men vet att han faktiskt brukar kunna lyckas lägga ordentlig tyngd i sina låtar, dels genom att faktiskt ha tunga topics men även genom att levevera så jordnära och enkelt, dock på bekostnad av teknik.

Ang recensionen då, som jag ju har läst ^_^

Tycker inledningen ter sig lite mystiskt. Håller visst med om att recensioner som måttstock är aningen förlegat, vem köper en skiva helt utan att ha hört något spår endast baserat på recensentens ord? Men samtidigt tycker jag att det är just skribentens ansvar att faktiskt förmedla nyanserade skildringar, peka på negativa och positiva aspekter. Sätta det i ett större perspektiv.

Att sedan säga att det är bättre med tips är väl inte helt tokigt. Nu vet jag dock inte om en så etablerad artist om Ken verkligen behöver tipsas om, på sveriges största hiphopsida dessutom.

Sammanfattningsvis var det en okej text, men jag hade hellre sett en ordentlig skildring av låtspåren som faktiskt utgör skivan..

Men det är ju bara jag!
"Exciting! Tempting! Salacious! Obsequious! Vainglorious! Lugubrious! Oh, sorry, I got carried away on a fun-to-say word avalanche." -Tim Schafer

2009-10-21 11:05
easyskanking - Nu menar jag inte att det fanns låtar med exakt samma struktur osm Wharrap, utan den och de övriga represent-låtarna. Ken gör samma miss som Dogge (på superclásico): försöker fånga så många som möjligt genom att blanda sina socialralistiska / personliga låtar med sina representgrejer.

Om man ska göra en hel skiva är det en fördel attt ha en viss sammanhållning mellan låtspåren (typ att ha en snygg övergång från en kategori till en annan istället för att blanda vilt), annars är det lika bra att bara släppa ett gäng singlar eller ett par EP med de låtar som matchar.

10-4, over...

2009-10-21 12:52
Mabande, alltså wharrup är den enda yo yo låten eller va man ska säga. Resten av skivan har helt perfekt sammanhållning. Det är just bara wharrup som skiljer sig. Dessutom ska han ha en sån låt tycker jag, det är kens skiva liksom, då förväntar man sig höra nåt spår där han reppar ens område

2009-10-21 13:31
easyskanking - Ookej? Då undrar jag vad det är för skiva jag lyssnat på... Wharrup kanske sticker ut rent rah-rah-mässigt, men det är inte den enda låten av den typen. Tyvärr kan jag inte ge exempel nu i och med att spotify verkar lagga på den här burken, men ska försöka återkomma med det...

Förresten: är det inte tråkigt med folk som alltid gör det förväntade?
I och för sig finns det ju de som alltid gör det förväntade och gör det bra, men då har de allt som oftast ökat på nån front.

10-4, over...
Admin

2009-10-21 14:40
Wharrup och Kör på är de två spår som drar ner helhetsintrycket litegrann, men samtidigt förpassas de till parenteser i det här sammanhanget. Och någonstans i God morgon låter det som att Ken stakar eller kommer bort sig några millisekunder (eller om det beror på Spotify). Det borde man annars kanske ha kunnat spela in igen tills det sitter till hundra procent.

nmhbm:
Mycket går ju att lyssna på gratis idag, åtminstone om det är svenskt och stort så finns det snabbt på Spotify. När det gäller tips handlar det mer om att säga "det här tycker jag är bra". Recensioner kommer inte att försvinna, men jag gillar idén om att förmedla mer positiva känslor än att dra igång motorsågen så att säga :) Tar dock till mig av all kritik och nästa gång ska jag inte försumma dissikering av spåren.
Arrangör

2009-10-22 10:06
Evo:

Jo, visst är det så att mycket, nästan allt, finns för såväl gratis som laglig lyssning. Men är fortfarande min tanke att recensenten ska göra en djupare analys av materialet ifråga. Där gemene man kanske mer bara lyssnar och diggar, om du är med på mitt resonemang?

Tycker dock som sagt inte att denna modell är helt av ondo. Men ligger väldigt långt ifrån vad jag anser vara en recension. Hade kanske varit bättre att bara kalla tips trots allt? Du nämner ju i alla fall här i kommentaterna att det finns spår som drar ner helhetsintrycket en aning, detta i sig torde vara anledning att sänka betyget 1 snäpp om man nu ska ge ut sådana.

Men det är en annan och väldigt komplex fråga om betyg som börjar snuddas vid då, som jag faktiskt inte orkar ta upp något ytterligare nu. Utöver att full pott borde vara nåt i stil med "fläckfritt album med genomgående grymma låtar som alla smälter samman i en perfekt symbios till något större än artisten själv!!" då.

"Exciting! Tempting! Salacious! Obsequious! Vainglorious! Lugubrious! Oh, sorry, I got carried away on a fun-to-say word avalanche." -Tim Schafer

2009-10-30 06:14
Han äää tööng!