I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

Dison The Dice sågar Promoe i dagstidning

Svensk Hiphop - Allmänt

   

2009-11-22 07:31

Dison The Dice sågar Promoe i dagstidning

Taget från dagstidningen NSD

Länk till http://nsd.se/noje/artikel.aspx?ArticleId=5012852

"Jag vill inte släppa något halvfärdigt"
Det har gått tio år sedan Rickard Aspemalm blev Dison The Dice och har sedan dess har han kämpat sig fram för att kunna nå ut med sin musik.
- Klart att jag vill släppa ett album för att ha något att visa upp för barnbarnen, säger han till NSD.
Rickard Aspemalms intresse för hiphop och rap började av en slump när han umgicks med en kompis vars storebror arbetade som discjockey.
- Han fick hem alla promotion skivor på vinyl och vi började sno dem av honom. Vi var jätteinspirerade av bland annat Naughty by Nature, men när Petter släppte Vinden Har Vänt 1998 blev det självklart att även svenskar kan rappa. Innan dess fanns The Latin Kings, men de var på en lägre nivå och mer skämtsamma i sin stil.
Han berättar att Petter fick dem att inse att det inte var omöjligt att börja rappa och de började testa att sätta ihop egna beats.

Gamla vinyler

- Jag fick en mikrofon av morsan och började loopa intron på kassettband för att få fram olika beats. Vi fattade egentligen inte vad vi gjorde utan vi bara lekte. När min kompis storebror fick reda på att vi hade snott skivor av honom blev han inte arg utan började hjälpa oss istället.
Rickard Aspemalm blev Dison The Dice och började göra sin egen musik och skriva texter. Han har även producerat större delen av Majisterns debutalbum Parabol Paradiset.
- I dag skapar jag musik genom att köpa gamla vinyler med soul och progressiv musik från 70-talet. Jag lyssnar igenom dem för att hitta ett bra intro eller brygga att bygga en slinga på. Sedan lägger jag på trummor och när det börjar likna en produktion skriver jag texten och den kommer oftast av sig själv.

Tjänar inga pengar

2003 släppte Dison The Dice en låt som handlar om alla hiphop-artister i Sverige som sålt ut sig själva. Än i dag har han fortfarande åsikter om vilka som har mer hjärta än vilja att bara tjäna pengar.
- Det var många som just då började sälja ut sig själva och anpassa sin musik för klubbarna. Snook blev jättepopulära med Mr Cool, men låten är inte hiphop utan de är bara två brats som gör brat-rap. Promoe har den senaste tiden sålt sig själv och det är skrattretande när han sitter och bortförklarar sig i tv.
I år har Dison The Dice släppt inte mindre än tre videos som han själv har producerat och klippt. Det enda han inte har gjort själv är att filma dem.
- Jag har inte tjänat en enda spänn på dem utan gör det för att nå ut med min musik. Jag vill inte släppa något halvfärdigt och det är därför jag har hållt på låtarna. Jag vill inte sikta in mig på att bli kändis .

Producerar allt själv
Rickard Aspemalm har redan fått känna på baksidan av att bli igenkänd i sitt jobb som bartender på en av Luleås krogar.
- Det är killar i 20-årswåldern som kommer fram och vill prata om min musik och det börjar bli lite jobbigt. Bara att vara känd på en liten skala har en baksida.
Just nu söker han efter en lokal för att bygga upp en egen studio.
- Jag producerar inte bara min egen musik utan även Majistern och en annan kille som kallar sig för Blazz. I framtiden vill jag även arbeta med andra artister. Jag har nästan ett helt album färdigt, men det är precis som att måla 200 tavlor. Om man ramar in dem går det inte att ändra på dem.
Några planer att flytta från Boden till Stockholm har han inte utan trivs bra på hemmaplan.
- Det finns internet och då behöver man inte flytta. Jag kan lika gärna producera min musik på Sydpolen och ändå kunna lägga ut den på nätet för hela världen.

Av Anna Holmberg