I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

Åsikter du har om hiphop som "ingen" verkar hålla med om?

Svensk Hiphop - Allmänt

2009-12-16 22:03

Åsikter du har om hiphop som "ingen" verkar hålla med om?

Snor en tråd ide från utländsk hiphop då jag tycker den var så bra :)

Tycker att Medina är tråkiga men gillar Sam-e.

Att hiphop är bra

Att jag tycker Öris är otroligt överskatt och tråkig.

Så kom inte på mer men fyll gärna på!

MurmelMan - "Orgasm kan tjejer få på sin fritid inte när jag knullar!"

2011-09-02 06:59
Slänger in en update såhär... 1,5 år senare:

-Aldrig fattat grejen med Immortal Technique. Visst han är ambitiös och har väl gjort någon låt jag klarar av att lyssna på, men det är tröttsamt o höra hans paranoida deformerade hjärna svamla på om samma saker (9/11, illuminati, NWO etc). Hans språkbruk låter inte särskilt begåvat heller. Låter ju för fan som han läser innantill någon wikipedia länk om illuminati när han rappar.

-Vinnie Paz: Hängiven muslim. Förutsägbara och simpla rim. Enformigt delivery med monotont röstläge. Han låter alltid likadant vare sig melodin och beatet är sorligt, agressivt eller uppåt.
Aldrig hört honom lägga en rad som fått mig att WHOA.
Och ni som snackar undeground, snälla jmt har sålt 500 000 plattor och på senare tid har vinnie börjat orientera sig via studiobossar och kommersiella rappare.

Och slutligen: Canibus. Visst kan IT vara en foliehatt ibland, men canibus är fan värre. Hans senaste platta var lika out there som hans innehåll, rapandes om meteorer, stjärnor, kosmos och grejer.
you panic sensin my manic rage and aggression
only bitch you see inside of my eyes is your reflection

2011-09-02 07:04
Sorry skulle postat i den utländska tråden såg jag nu..

2011-09-05 23:47
Shazaam är överlägset den bästa rapparen i hela Sverige år 2011-20??
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2011-09-06 15:45
1. Shazaams låtar är sjukt keffa, men som battlerappare dödar han alla förutom Henry Bowers med hästlängder.
2. Prendel är Sveriges tveklöst bästa rappare.
3. Den Svenska rappen är mycket mer teknisk än Amerikansk, utantag för Eminem och några andra.

2011-09-07 00:50
Att whoa inte är vad det en gång var
http://ostenssons.wordpress.com
Skivsamlare

2011-09-07 01:29
1. Shazaams låtar är sjukt keffa, men som battlerappare dödar han alla förutom Henry Bowers med hästlängder.
3. Den Svenska rappen är mycket mer teknisk än Amerikansk, utantag för Eminem och några andra.

Odd Goons @ Soundcloud SP1200 / S950. 12bit grittynessss

2011-09-07 19:20
@INOK, motivera gärna din post, sitt inte som en torsk bara
Skivsamlare

2011-09-07 20:56

Shazam gör inte bara dåliga låtar, han är fruktansvärt överskattad vad gäller battlerap med. Han var rolig back in the day när det var freestylebattles på bordet, men nu är han bara fruktansvärt corny.

Behöver jag ens kommentera detta?

När du säger att Prendel är Sveriges bästa rappare, och nämner Eminem här, så får jag för mig att du lyssnat på väldigt lite rap. Prendel bäst, sv hiphop mer teknisk är amerikansk........... Du verkar värdera ordbajs och audioforums-rappa-snabbt-flow högt då.

Skivsamlare

2011-09-07 20:57
Men eftersom detta är tråden om skit som ingen håller med om så är det ju ok ;)

2011-09-07 23:53
Den Svenska rappen är mycket mer teknisk än Amerikansk

jag är lite osäker om jag ska vara ärlig. kan du inte lägga fram dina argument? vem vet du kanske övertygar mig om att det är så.

2011-09-08 12:40
jag är lite osäker om jag ska vara ärlig. kan du inte lägga fram dina argument? vem vet du kanske övertygar mig om att det är så.

Hur ska jag förklara detta då? Jag menar inte att varje svensk rappare är bättre tekniskt sett, jag menar nu verbal teknik. Men över lag finns det fler tekniska rappare i Sverige än i Amerika. "Old School"-Eminem så har jag svårt att tänka mig att nån överträffar, men när man hör artister som Ice Cube, the Game, Mac Miller eller Vinnie Paz. När man genast jämnför dem med Svenska rappare som Prendel, Näääk eller Ali så tycker jag att dem är mycket mer tekniska i sin rapp.

Lyssna först på Eminem - I'm Back, lyssna noga på hur han får allt att hänga ihop, sätten han sätter rimmen på, timing osv. Finns mycket man ska tänka på när man "bedömmer" sånthär. Eminem är helt klart den bästa rapparen som finns tekniskt sett.

Lyssna sen på Ghetto Vet av Ice Cube, som är en av dem bättre låtarna han gjort i sina dagar. Ice Cube som är en av de bättre rapparna i Amerika tycker jag inte har speciellt mycket att sätta emot te.x Ali tekniskt sett.

Lyssna till sist på Mohammed Ali - Postkodsmiljonär, jag syftar på detta fallet på Ali, men Mohammed är också väldigt vass. Försök nu att jämnföra dessa två, jag kan förstå att det är svårt för att det är två olika språk. Men det är vad jag tycker.

Nu kommer jag säkert få skit för mina tankar här, haha.
Rappare

2011-09-08 12:50
Nu kommer jag säkert få skit för mina tankar här, haha.
Korrekt. Man kan ju inte välja och vraka. Det är uppenbart att du inte har lyssnat på tillräckligt skillade rappare för att kunna uttrycka dig ordentligt. Det som spelas på MTV är knappast företrädande för hela amerikanska hiphopscenen. Dessutom borde man inte jämföra nationer på det sättet, det finns bra rappare i alla led. Sen är ju knappast Näääk överdrivet teknisk bara för att han sysslar med flerstav, fast jag tycker att han låter skön ändå.

2011-09-08 13:08
Det är uppenbart att du inte har lyssnat på tillräckligt skillade rappare för att kunna uttrycka dig ordentligt. Det som spelas på MTV är knappast företrädande för hela amerikanska hiphopscenen.

Må så vara, men nog har jag lyssnat på mer än vad MTV har att erbjuda, ska sluta gå Off-Topic nu.
Skivsamlare

2011-09-08 13:26
Korrekt. Man kan ju inte välja och vraka. Det är uppenbart att du inte har lyssnat på tillräckligt skillade rappare för att kunna uttrycka dig ordentligt. Det som spelas på MTV är knappast företrädande för hela amerikanska hiphopscenen. Dessutom borde man inte jämföra nationer på det sättet, det finns bra rappare i alla led. Sen är ju knappast Näääk överdrivet teknisk bara för att han sysslar med flerstav, fast jag tycker att han låter skön ändå.

What he said.

Han går inte off topic, han säger bara som det är.

2011-09-08 13:32
What he said.

Han går inte off topic, han säger bara som det är.

Ingen utav er som skulle kunna ge exempel på en tekinskt bra Amerikansk rappare?

2011-09-08 15:15
Ingen utav er som skulle kunna ge exempel på en tekinskt bra Amerikansk rappare?

rätt svårt om de måste överträffa prendel

2011-09-08 15:54
rätt svårt om de måste överträffa prendel

Äntligen någon liksinnad.
Rappare

2011-09-08 17:01
Prendel är utan tvekan bäst i hela världen. Och menar jag inte bara på jorden, utan hela universum. Den som säger något annat är dum i huvudet och kan ingenting.
Rappare

2011-09-08 22:12
Äntligen någon liksinnad.
Du förstår dig alltså varken på hiphop eller ironi?

2011-09-10 01:18
Att Helno är den bästa rapparen i sverige och underskattad.

Att Smo-jo är den bästa i ri-fa crew fast är dålig på solo plattor...

Att Organism är bara seg och tråkig(repost?)

Allyawan är underskattad

Att alla rappare under flicken "vår hip-hop" är värdelösa förutom dom "kända".
Kan ha med mognad att göra?

2011-09-10 01:26
Och att dubbel V var och förblir alltid dom bästa svenska underground rapparna !!

2011-09-10 01:59
- Att Professor P & Dj Akilles, Trainspotters och Prop Dylan borde få mycket, mycket, mycket mer uppmärksamhet än vad dom får.

- Att Afasi var helt galen som Motorisk Afasi där runt 2002, och även när han körde med Filthy. Nu gör han bara skit, ärligt talat. Dock stöttar jag han fortfarande (!).

- Att Ken Ring borde lägga ner sin musik och gå med i VM i hasch-odling. Hans låtar låter ju likadant hela tiden:

"Knulla polisen, jag bor i betongen svär jag är fast i detta skiten."
Mamma jag älskar dig, jag har rökt gås sen jag var liten.

- Att det är riktigt konstigt att en massa personer påstår att Ken Ring är sveriges bästa rappare när han aldrig lagt ett flerstavsrim eller en punchline (?). Dessutom får bara spelningar på klubbar.

- Ken Ring borde gå om lågstadiet med tanke på att han bytt ut sin grammatik mot ett kilo cannabis.

Jag ser han = Jag ser honom.
Plocka han = Plocka honom.
Ta det lungt = Ta det lugnt.

- Petter ska ha kärlek och respekt som fan för att han var den första "svennen" som rappade i Sverige. Dock så är han överskattad, med tanke på att han måste ha en gästartist (dvs. en rappare som lägger 3:e versen eller en sångare som sjunger refrängen) på varje låt.

- No Azz Cru borde återförenas.

- Näääk är tung även fast han bara rappar om festa och betongen hela tiden.

- RMK och alla dessa "Anton-Och-Affe-Rappare" kan bara rappa om kärlek i deras låtar. Därför går dom hem hos fjortisarna.

- Varken Oskar Linnros eller Daniel Adams-Ray kan sjunga. Återförena Snook förfan!

Poet

2011-09-10 13:28
timpah, jag håller med om nästan allt, lite finputs på Ken och Petter, samt plusa till att Mange Schmidt är monoton, och borde varit den riktige Monoton som battlade Organism 12.

Ja just, och att han borde byta tillbaka till Organism 12.
Jag har ätit pannkaka!

2011-09-10 17:13
Alltså, folk skriver ju rätt uppenbara saker här...
Poet

2011-09-10 21:19
Jaojao, de är inga självklarheter, inte för alla. :P
Jag har ätit pannkaka!

2011-09-10 22:40
marcus price är sveriges mest mångsidiga producent, alexis weak är sjukt bra, lorentz är sjukt bra sakarias är det inte, ali borde rappa utan mohammed, ken ring är Sveriges svar på 50 cent, dvs stundtals briljant men det mesta är skit. Daniel adams ray och oskar linnros är sjukt bra tillsammans men bäst isär.
Its not random that the? rappers in the 90's first were big(BIG L,BIG PUN,NOTORIOUS B.I.G)and the rappers nowadays are little(lil wayne.lil jon,lil boosie)

2011-09-11 10:58

Asså driver du med mig nu? Det finns hur mycket skickliga amerikanska rappare som helst bara man "gräver" på rätt ställen. Vinnie Paz, Ice Cube & Mac Miller är väl inga bra snubbar att jämföra med, för de tillhör verkligen inte MC's som bemästrar de tekniska aspekterna.
Och sen måste jag fråga hur du "mäter" tekniska skills? Av att döma på inläggen i den här tråden så verkar det som du sätter tempoväxling i flow och candence som väldigt höga kvalitéer, och visserligen är dem ju väsentliga, men snackar vi teknik och rimsmedar som vänder in-och-ut på rimstrukturer, wordplay, metaforer, allegorier och bygganden av bars, så är ju rappare som Crooked I, Royce da 5'9, Chino XL, Joell Ortiz, Joe Budden, Black Thought, Kool G Rap, Reks, Canibus, Rass Kass, etc. ec. allihopa ljusår före valfri svensk rappare. Vill du ha exempel kan du få dussintals.

2011-09-29 16:39
Hatar verkligen promoe på svenska! Och Looptroop rockers? Whatup med deras sound? Suger hästkukar.

Recognize skåne! Dom släpper tyngsta och fetaste rappen just nu, moddi fatique clicken & hela dbs är dom tyngsta i sverige.

älskar att sverige har skapat sig en Battle scen!

Snook splittrades där dom bägge två började göra skit kass radio musik som får mig att vilja ge någon en BPL

Har mer på lager, men kan bara inte komma på mer just nu.. återkommer om detta!

2011-09-29 18:22
tempoväxling i flow och candence som väldigt höga kvalitéer, och visserligen är dem ju väsentliga, men snackar vi teknik och rimsmedar som vänder in-och-ut på rimstrukturer, wordplay, metaforer, allegorier och bygganden av bars, så är ju rappare som Crooked I, Royce da 5'9, Chino XL, Joell Ortiz, Joe Budden, Black Thought, Kool G Rap, Reks, Canibus, Rass Kass, etc. ec. allihopa ljusår före valfri svensk rappare. Vill du ha exempel kan du få dussintals.

nah,
metaforer, punchlines och texter har ju ingentin med tekniska aspekter att göra.
ingen av dom där killarna du nämner är "tekniskt" duktiga av stora mått. snarare ordbajsare. Kool G Rap håller jag dock med om

tekniskt bra rappare är exempelvis ---T-Nutty, E-40, Tech N9ne, Twista, Eminem, Pharaohe Monch, Busta Rhymes, Jayo Felony, Volume 10, Silkk The Shocker, WC, Mystikal, DMX, Bizzy Bone, etc etc etc
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.
Toastare

2011-09-29 19:11
Att Jimmy Pistol är sveriges bästa battlerappare
www.twitter.com/jimmypistol232
Poet

2011-09-29 19:40
Jimmypistol THE VIDEO GAME! Finns tillgängligt för Xbox 360, Playstation 3, Nintendo Wii och massa andra skitkonsoler. (Förutom PS3, den e bra)

Spelhandling:
Du är på dass när Jimmy kommer in och utmanar dig på "Sten, sax, påse".

Extras:
Man kan låsa upp andra battlerappare att spela "Sten, sax, påse" med, t.ex:
RiS-rapparna
Shazaam
Henry Bowers, bara för att nämna några av de 20 upplåsbara rapparna.

Release 2011-10-17
Jag har ätit pannkaka!

2011-10-01 15:04
nah,
metaforer, punchlines och texter har ju ingentin med tekniska aspekter att göra.
ingen av dom där killarna du nämner är "tekniskt" duktiga av stora mått. snarare ordbajsare. Kool G Rap håller jag dock med om

tekniskt bra rappare är exempelvis ---T-Nutty, E-40, Tech N9ne, Twista, Eminem, Pharaohe Monch, Busta Rhymes, Jayo Felony, Volume 10, Silkk The Shocker, WC, Mystikal, DMX, Bizzy Bone, etc etc etc

Öhm, punchlines och metaforer räknas till den tekniska delen av LYRIKEN, och anledningen till att det gör det är för att de är mätbara faktorer. Till mätbara aspekter inkluderas även strukturer och bygganden av bars. Du har tyvärr ingen aning om vad fan du snackar om, och det märks snabbt när du säger att texter inte har någontin med teknik och göra. Har du hört talas om rimteknik förresten?

Det går liksom att se att t.ex. det Royce och Crooked gör med orden och lyriken, kräver mycket svårare prestationer än t.ex. Gucci Mane och E-40, och många andra du gett exempel på också för den delen.
Vad fan gör rappare som DMX, Jayo Felony, The Shocker, WC, Mystikal som är så jävla "bra tekniskt"?

Och att kalla rappare som Crooked, Chini XL, Royce, Canibus, Budden, Reks, Black Thought som "inget annat än ordbajsare" samtidigt som du ger Kool G Rap ett fripass är också väldigt intressant då de är av samma kaliber och är samma typer av emcees.
Kom tillbaka när du gjort läxan och när din hjärna slutat göra logikvurpor.

2011-10-01 20:10
*T.R - Plattan är sveriges bästa hiphop-album
*svenska rappare borde rappa på endast svenska

2011-10-02 19:44
Öhm, punchlines och metaforer räknas till den tekniska delen av LYRIKEN, och anledningen till att det gör det är för att de är mätbara faktorer. Till mätbara aspekter inkluderas även strukturer och bygganden av bars. Du har tyvärr ingen aning om vad fan du snackar om, och det märks snabbt när du säger att texter inte har någontin med teknik och göra. Har du hört talas om rimteknik förresten?

Det går liksom att se att t.ex. det Royce och Crooked gör med orden och lyriken, kräver mycket svårare prestationer än t.ex. Gucci Mane och E-40, och många andra du gett exempel på också för den delen.
Vad fan gör rappare som DMX, Jayo Felony, The Shocker, WC, Mystikal som är så jävla "bra tekniskt"?

Och att kalla rappare som Crooked, Chini XL, Royce, Canibus, Budden, Reks, Black Thought som "inget annat än ordbajsare" samtidigt som du ger Kool G Rap ett fripass är också väldigt intressant då de är av samma kaliber och är samma typer av emcees.
Kom tillbaka när du gjort läxan och när din hjärna slutat göra logikvurpor.

nej, du är ute och cyklar.
du sa det självt - "Öhm, punchlines och metaforer räknas till den tekniska delen av LYRIKEN" ---
hur du då kan få för dig att börja bädda in den aspekten som en teknisk finess, när man snackar om tekniskt duktiga rappare ur ett generellt smmanhang, är långsiktigt och onödigt.
om man skulle mäta rappare på det sättet, skulle lyriken och penn-skrädderiet få för mycket fokus, och det skulle bli svårt att att evaulera tekniskt duktiga rappare.
punchlines och lyrik har ingenting med "teknik" att göra i den bredden.
Mystikal och E-40 har inte alltför många punchlines och quotes i sin backpack att stoltsera med, men båda killarna bjuder på en vokalisk show när dom rappar.

faktumet att du är lite dryg i ditt inlägg är rätt komiskt förresten, och tyder nästan på att du är lite osäker.

jag gillar även när du sa -- "teknik är hur man byger upp bars" -- --- du får det att låta som att uppbdygda bars låter på ett objektivt sätt.
det finns ingenting som heter "hur man bygger upp bars",, det är bara text, det beror på hur rapparen framför dom -- och det är "teknik".

^
allting är subjektivt, men skola dig till att börja med. börja med youtube
Rappare

2011-10-02 22:53
om man skulle mäta rappare på det sättet, skulle lyriken och penn-skrädderiet få för mycket fokus, och det skulle bli svårt att att evaulera tekniskt duktiga rappare.
Oavsett allt det andra så håller jag inte med om det där. Lyrik är ju den konstnärliga delen och det som verkligen borde få mest fokus. Att man sen kan få folk hooked genom att vara tekniskt skillad är en annan sak. Tror dock jag håller med dig om definitionen av teknik.
Skivsamlare

2011-10-02 23:13
*T.R - Plattan är sveriges bästa hiphop-album
*svenska rappare borde rappa på endast svenska

Jag har en skivhylla med Looptroop, Superscientifiku, Sherlock, Speech Defect, ADL, Growin Pains m.fl. som inte håller med dig!!

.. Fast det var ju iofs meningen med tråden.

2011-10-03 11:35
Att det är otroligt hur mycket folk klagar på svensk hiphop.

"Det är inte som förut"
Nej, det är väl logiskt? Det var DÅ och det här är NU. Inte så svårt att lista ut liksom..

+ Det är väl ingen som tvingar er att lyssna på något/någon?
If there is a chance, there is a possibility!

2011-10-03 13:12
håller inte många med dig på den punkten?

2011-10-04 21:22
Att organismen är en av dem mest överskattade rapparna i världen, han må va bra (iallafall på djupa låt, nu för tiden är väl hans skryt inget att hänga i granen) but come on.

Så är shazaam nog världens mest överskattade battlare också.
"Being an Independent artist is like being an ugly dude with a huge dick... If I could just get these bitches to look, they'd be hooked!" - Dirtbag

2011-10-07 05:10
du sa det självt - "Öhm, punchlines och metaforer räknas till den tekniska delen av LYRIKEN" ---
hur du då kan få för dig att börja bädda in den aspekten som en teknisk finess, när man snackar om tekniskt duktiga rappare ur ett generellt smmanhang, är långsiktigt och onödigt.
Mystikal och E-40 har inte alltför många punchlines och quotes i sin backpack att stoltsera med, men båda killarna bjuder på en vokalisk show när dom rappar.

Ja? Den tekniska delen av lyriken är mätbar. Ämnet är inte helt subjektivt som din deformerade hjärna verkar ha fått för sig. Det är väl ingen subjektiv åsikt om jag säger att Eminem har bättre rimstruktur än Waka Flocka? Eller att hans tempoväxlingar i flowet kräver mycket svårare prestationer än det Gucci Mane gör?

Och vad dem bjuder på "vokalt" är en helt annan aspekt och är av noll intresse i detta sammanhanget. Sluta förskjuta fokus från det relevanta. Du gav dig in i en diskussion som handla om emcees och deras tekniska färdigheter. Det visade sig att du inte har en aning om hur man särskiljer rappare från lyricister och varför dessa ens kallas så. När man frågar dig om teknik och hur du mäter detta får man svaret att det är subjektivt och då ger därefter exempel på vad rappare presterar vokalt?

jag gillar även när du sa -- "teknik är hur man byger upp bars" -- --- du får det att låta som att uppbdygda bars låter på ett objektivt sätt.
det finns ingenting som heter "hur man bygger upp bars",, det är bara text, det beror på hur rapparen framför dom -- och det är "teknik".

Du säger emot dig själv inom loppet av tre meningar. Hur rappare bygger bars är A och O i rimteknik. Du har ingen aning om vad fan du babblar om. Studera Eminems rimstruktur så kanske du lär dig ett och annat om tekniskt avancerad rap:

So dark & so cold my friends dont know this otha side of me
Theres a monster inside of me its quite ugly and it fright-uns me
But they cant see what i can see theres a vacancy in my tummy
Its makin me play hide n seek like jason im so hungry
Shes naked see no privacy but i can see she wants me
So vacuously I try to be but see why does she taunt me
Put the drapes and she goes right to sleep
And i creep right thru the front seat
So patently but silently cuz i know that shes sound asleep
Whos wakin me so violently and why is he on top of me
Hes rapin me she trys to scream somebody please get him off me
Hes tapin me hes bitin me hes laughin likes its funny
Shes scrapin me shes fightin me shes scratching like some dumb freak
etc. etc.
Här är ett exempel på att inte bara sista ordet rimmar, utan även flerstavsrim (multi-rim) används, och ibland rimmar även hela meningar, vilket gör att konstruktionen av dessa barsen är mycket mer avancerade än det vanliga mest basiska strukturerna som typ DMX, E-40 och alla andra bedrövliga exemplen du hade på tekniska rappare, använder.
Och om du nu inte uppskattar detta är det fine, men kom inte o säg att det är subjektivt på ett tekniskt plan.

I det här sammanhanget kan subjektivism tyvärr inte hjälpa dig, trots att du har det på din sida. Prova att slå upp ordet fakta. När du ändå filar på det, överväg lite retorikundervisning.

2011-10-07 15:46
ambereon skrev:

Ja? Den tekniska delen av lyriken är mätbar. Ämnet är inte helt subjektivt som din deformerade hjärna verkar ha fått för sig. Det är väl ingen subjektiv åsikt om jag säger att Eminem har bättre rimstruktur än Waka Flocka? Eller att hans tempoväxlingar i flowet kräver mycket svårare prestationer än det Gucci Mane gör?

Och vad dem bjuder på "vokalt" är en helt annan aspekt och är av noll intresse i detta sammanhanget. Sluta förskjuta fokus från det relevanta. Du gav dig in i en diskussion som handla om emcees och deras tekniska färdigheter. Det visade sig att du inte har en aning om hur man särskiljer rappare från lyricister och varför dessa ens kallas så. När man frågar dig om teknik och hur du mäter detta får man svaret att det är subjektivt och då ger därefter exempel på vad rappare presterar vokalt?

Du säger emot dig själv inom loppet av tre meningar. Hur rappare bygger bars är A och O i rimteknik. Du har ingen aning om vad fan du babblar om. Studera Eminems rimstruktur så kanske du lär dig ett och annat om tekniskt avancerad rap:

So dark & so cold my friends dont know this otha side of me
Theres a monster inside of me its quite ugly and it fright-uns me
But they cant see what i can see theres a vacancy in my tummy
Its makin me play hide n seek like jason im so hungry
Shes naked see no privacy but i can see she wants me
So vacuously I try to be but see why does she taunt me
Put the drapes and she goes right to sleep
And i creep right thru the front seat
So patently but silently cuz i know that shes sound asleep
Whos wakin me so violently and why is he on top of me
Hes rapin me she trys to scream somebody please get him off me
Hes tapin me hes bitin me hes laughin likes its funny
Shes scrapin me shes fightin me shes scratching like some dumb freak
etc. etc.
Här är ett exempel på att inte bara sista ordet rimmar, utan även flerstavsrim (multi-rim) används, och ibland rimmar även hela meningar, vilket gör att konstruktionen av dessa barsen är mycket mer avancerade än det vanliga mest basiska strukturerna som typ DMX, E-40 och alla andra bedrövliga exemplen du hade på tekniska rappare, använder.
Och om du nu inte uppskattar detta är det fine, men kom inte o säg att det är subjektivt på ett tekniskt plan.

I det här sammanhanget kan subjektivism tyvärr inte hjälpa dig, trots att du har det på din sida. Prova att slå upp ordet fakta. När du ändå filar på det, överväg lite retorikundervisning.

Nu ska väl inte jag gå med i denna diskussionen på något sätt men rim är inte allt

2011-10-10 03:47
ambereon P23

stopp stopp
jag hänger inte med nu.. va är det för ett ändlöst babbel om rimteknik och bars-uppbygnader? ska du rita upp ett diagram för mej oxå?

du sa att punchlines/metaforer spelar en roll om man ska mäta fram en tenknisk aspekt hos en rappare, och det var det argumentet handlade om.
det stämmer helt enkelt inte, och det var ju det jag sa (innan du började stå och fräsa och skrika på det här internet-forumet som om du vore en fjortåning pojke med napoleon-komplex).
vad som anses vara av kvalitet innehållsmässigt i texform, är bara subjektivt. och du kan inte validera fiffiga punchlines av GZA/Genius etc etc (eller vad du nu försöker använda som "referens") som en geniun "rimteknik" eller ett tekniskt företegande.
punkt

Rappare

2011-10-10 21:43
- Sedlighetsroteln är bland det bästa som kommit ur Sverige.
- Leo Ruckmans Vanvård är ur ett textmässigt perspektiv kanske den sjukaste svenska hiphoplåten någonsin

Konrad Krut - twitter.com/konradkrut - soundcloud.com/konradkrut - mixtape in progress

"Start your own shit and you'll have bitches in the doggystyle position attached to each other like train cabines from the LA to the Bay"

2011-10-10 21:54
sincedayone skrev:
- Sedlighetsroteln är bland det bästa som kommit ur Sverige.
- Leo Ruckmans Vanvård är ur ett textmässigt perspektiv kanske den sjukaste svenska hiphoplåten någonsin

Men alltså allvar, tycker hela denna tråden innehåller liknande påståenden.
Tråden heter, "åsikter du har som INGEN håller med om" den heter inte "åsikter du har som RADIO inte håller med om"

2011-10-10 23:56
*Labyrint sneknullar all skit ni länkat här :>

2011-10-11 13:11
Anton Kristiansson är bäst i sverige och har bemästrat fan så många sätt att skriva låtar.
"Jag var också rap när jag var fjorton år man."

2011-10-11 19:45
* George Kaplan är den bästa rapparen. Det är något med hans rim, känsla och dialekt som ger mig rysningar. (Då pratar vi om hans svenska släpp.)

* Rewind (från Trainspotters, igen...) är en sjukt underskattad rappare. Man hör mest från Kaplan, men Erk är sjukligt tung. Det känns även som att han jobbar hårdare inom gruppen.

* Roffe Ruff var helt fantastisk. Han har bara varit borta 6 månader men jag saknar honom redan. Sjukt bra rappare och att han går in på så pass personliga saker så att man hör sorgen i hans röst. Men vår skelett kompis har gått bort och vi lär ju inte höra från honom mer...

* Organismen är fortfarande bra, men på ett annat sätt. Det verkar inte som att folk förstår att han bytt stil. Jag kan förstå hur folk inte gillar det, men han är otroligt duktig och han har metaforer som är grymma.

* Crinc var det bästa som hänt svensk hip-hop. Shazaam har gått och blivit tråkig och medioker battlare. Saknar hans gamla "jag". Däremot är Heavy Indo en av mina favoriter (både då och nu).

* Östblockarn, noname och OBX är sjukligt underskattade och borde vara hyllade av fler.

* Queff, T.R, Daltone, Johan Alander, PST/Q, "Gangster rap", Petter, Smo Jo och Taytay dat dude är alla otroligt överskattade och inte alls intressanta.

2011-10-12 17:27
*Organism 12 är duktig lyriker men snuskigt stel och tråkig

det sammanfattar ju minst 99% av den typen svensson-rappare som vigt sitt liv åt överarbetad lyrik likt kärnfysik nedbruten på atomnivå, typ jaha det var det - nu då?

2011-10-13 05:50
Nu ska väl inte jag gå med i denna diskussionen på något sätt men rim är inte allt

Nej jag har inte sagt att det är allt, men hela den här diskussionen började med att pybh uteslöt artister som i ren allmänhet är vida kända som tekniska rappare (Chino XL, Slaughterhouse, Canibus, etc) medans rappare som Mystikal, DMX och E-40 minsann skulle vara tekniskt begåvade. När man frågar varför får man svaret "de bjuder på en vokalshow".

stopp stopp
jag hänger inte med nu.. va är det för ett ändlöst babbel om rimteknik och bars-uppbygnader? ska du rita upp ett diagram för mej oxå?

Du skrev att teknik inte hade något med lyrik och punchlines att göra, vilket det uppenbarligen har då rim och lyrik går hand i hand inom denna nisch. Och punchlines, det är väl klart att en punchline är bättre om metaforerna är väl genomtänkta och allegorier etc används. Jämför t.ex. Waka Flockas punchlines med typ Crooked Is.

du sa att punchlines/metaforer spelar en roll om man ska mäta fram en tenknisk aspekt hos en rappare, och det var det argumentet handlade om.
det stämmer helt enkelt inte, och det var ju det jag sa (innan du började stå och fräsa och skrika på det här internet-forumet som om du vore en fjortåning pojke med napoleon-komplex).
vad som anses vara av kvalitet innehållsmässigt i texform, är bara subjektivt. och du kan inte validera fiffiga punchlines av GZA/Genius etc etc (eller vad du nu försöker använda som "referens") som en geniun "rimteknik" eller ett tekniskt företegande.
punkt

Ne det var inte det "argumentet" handlade om från början. Det som startade debatten var att du avfärdade rappare med tekniska färdigheter och gav några bedrövliga exempel på rappare som skulle vara tekniskt skickliga. Jag fick aldrig någon utveckling på varför, utan bara massa irrelevans om vokal shower etc.
Och sen fick jag dagisförklara vad tekniskt rapp var, då du faktiskt är jävligt ovan vid ämnet. Och DÅ helt plötsligt insåg du att rim och lyrik hade koppling till vartannat och var relevant i denna diskussion. Amazing helt enkelt.
Sen fattar du väl själv att vissa egenskaper går att mäta teknikmässigt, ja menar, kolla bara på varför vissa rappare är sämre än andra.

2011-10-13 15:24
Att Tay o Indo är dem fetaste i RiFa och en av dem fetare i sverige och de sa jag innan Tay's nya "famepush" som han fått på senaste!
"Being an Independent artist is like being an ugly dude with a huge dick... If I could just get these bitches to look, they'd be hooked!" - Dirtbag