Redaktionschef
2009-12-28 18:02
Whoa-redaktionens summering av 2009. Håller du med?
Från Whoa-bloggen:
Decenniets sista år svischade förbi. Det är väl så när man blir äldre: dagarna kommer nog aldrig bli så långa som de var i högstadiet och gymnasiet. Med några dagar kvar av 2009 summerar vi lite kortfattat vad som har hänt och vad vi minns med fokus på svensk hiphop. Någon större analys av hela 00-talet orkar vi inte göra just nu... Läs vad Martin, Viktor, Marcus och Christer tyckte om svensk hiphop 2009.
Vi är rörande överens om att
Pato Poohs "Follow Me" var 2009 års bästa video. Men sen går åsikterna isär lite. Vilka släpp var egentligen bäst det gångna året? Vilka veckans mp3 på Whoa var bäst? Vad var sämst? Kom med feedback och sätt gärna ihop era egna listor här i tråden. Kan bli skoj!
Läs hela summeringen från Whoa-redaktionen HÄR!
Oracle aka HipHop-Oraklet | Whoa-Crew 2000-2013| I januari 2014 lägger vi ned Whoa. Tack för de här åren!
Bra summering. Att bara en hade med Boven I Dramat var lite förvånande dock. Jag skulle vilja haft en fråga som löd "årets flopp" för skojs skull men men man kan inte få allt :)
Vi har försökt fokusera på det positiva denna gången, kanske sågar vi nästa år :)
Ett släpp jag förväntar mig år 2010 är Medina's. Om den nu droppas 2010, vet inte riktigt. Dem börjar ju spela in den i januari i alla fall. Tummen upp för svensk hiphop. Snart tar vi över världen!
whoa ftw
Looooove yyoooouuuu
Moderator
2009-12-30 01:46
Var ju rätt bra summeringar ändå.
time isn't wasted when you're getting wasted .
Folk kanske glömde Boven i dramat. Står dock som helt ohotad etta i min mening. Faktum är att det inte var särskilt svårt att sålla ut topp tre om jag ska vara ärlig. Hade vi däremot kört "fyra bästa" hade jag drabbats av hyperbeslutsångest... Follow me är helt sanslöst bra. Tror jag kollade på videon minst 20 gånger i streck första gången jag såg den.
The president has been kidnapped by ninjas. Are you a bad enough dude to rescue the president?
Kul att ni gillar. Jag har otroligt höga förväntningar på Boven i Dramat men tycker fan inte skivan var mycket att hänga i granen. Singeln var fet.. men njaaa..
Redaktionschef
2009-12-30 17:22
Nä jag tycker också Boven i dramat var en besvikelse, kom inte alls upp i samma nivå som förra plattan. Visserligen lite smutsigare och sådär... ganska unik i sitt slag... men inte top 5 för mig.
Oracle aka HipHop-Oraklet | Whoa-Crew 2000-2013| I januari 2014 lägger vi ned Whoa. Tack för de här åren!
jag tycker att det var en dålig summering. 2009 var ett riktigt dåligt år. boven i dramat kom på ohotad 1:a plats helt klart. näääk kommer tvåa och academics mixtape kommer trea på bästa släpp. det har släppts några bra låtar men inte så många bra album. att folk snackar så mycket om lorentz och m. är för mig skrämmande. och att ingen över huvud taget ens nämner "hon sköt en DJ" av nimo cheebs eller "surf (hedmark remix)" och "nålar" av mackan price är för mig ett mysterium...... kan säga som såhär att special blend DÖDADE svenskt hiphop2009! totalt! ingen hade någon som helst jävla chans mot dom grabbarna där! peace/ MKS
http://soundcloud.com/freshjonte http://soundcloud.com/pomperiposse http://pomperiposse.blogspot.com/
mycket: Jag är lite inne på att året inte var så bra som alla påstod, men våran smak tycks skilja sig på ett flertal punkter. Så är det ju med smak, den är sällan universiell. Angående att vi nämner Lorentz och M. är väll kanske inte så mycket för att det är våra personliga favoriter, men att inte nämna dom vore en skymf med tanke på deras framgångar detta året. Angående låtarna du nämner så fokuserar vi ju faktiskt inte på lösa låtar, om dom inte släppt på Whoa dvs. Sen som jag sa tidigare.. Alla kan inte ha samma smak. Hoppas att nästa år blir bättre, då kanske vi nämner något du gillar och då kanske du även kan vara nöjd med summeringen.
Tummen upp för svensk hiphop. Snart tar vi över världen! HAHAHAHAHAHAhAHAHAh ah HAH hAHAHHHHHHHAHAHAA
Not a follower, so Twitter has never been an option.
Gillar att alla utom sista skribenten hade med Organismens platta bland sina topp 3! Nice fan och se. Och jag håller med om Dubblish!
Konrad Krut - twitter.com/konradkrut - soundcloud.com/konradkrut - mixtape in progress "Start your own shit and you'll have bitches in the doggystyle position attached to each other like train cabines from the LA to the Bay"
Vikktorius jo, fast du sågade ju inte 2009 totalt :) det borde du gjort! men att ni nämner Lorentz och M. är i sig katastrof, eftersom det inte spelar någon roll hur mycket hype någon fått eller hur mycket hur stor framgång någon fått, utan det som faktiskt spelar roll är hur musiken låter. framgång inte inte lika med kvalité. att inte nämna dom låtarna är lite som att nämna lorentz och m. (fast tvärt om haha). det är liksom dom låtarna som gör att man får något som helst hopp om att svensk hiphop kan tas någon annanstans över huvud taget. att det inte behöver vara jobbiga clubbeats ELLER 90-tals samplade beats utan att det faktiskt finns ett mellanting. mellantinget stavas SKWEEE. Att Skweee inte nämns (även om det inte är direkt hiphop, men har tydliga paralleller med hiphop) är också lite skandal. och självklart, detta handlar om smak! min smak är inte någon annans och jag kan inte tycka som alla andra. detta är bara vad jag tycker. men om inte 2010 blir bättre än 2009 börjar jag gråta i september och slutar inte förrän 2011. peace/ MKS
http://soundcloud.com/freshjonte http://soundcloud.com/pomperiposse http://pomperiposse.blogspot.com/
Det är självklart att inte framgång är samma sak som kvalité, men om man skördar sådan framgång som L & M. har så är det inte mer än rättvist att dom nämns. Det är ju faktiskt ingen som har dom på sina Toplistor, men på någotvis så har L&M. varit på tapeten hela 2009, så därför bör man nämna dom. Sen om man gillar musiken är en helt annan femma. Jag kommer hålla tummarna för att 2010 blir bättre än 2009, och förhoppningsvis så blir vi båda fria från tårar i september.
Redaktionschef
2009-12-31 00:34
Vikktorius har rätt. Jag gillar personligen inte "Vi mot världen"-albumet men tycker ändå det är självklart att Lorentz & M.Sakarias ska nämnas med tanke på alla framgångar.
Toffer - Centrum, där har ni årets video!
va?
Producent
2009-12-31 14:30
Tycker "
Follow me " videon är snygg men den är ju inte helt utan konkurans. Om man bortser från låten som är lite konstig och inte direkt riktad till en bred publik så tycker jag
Supahumans - Double Trouble videon är snyggare! (Också gjord av
Maceo Frost ).
Alltså hur kan man sammanfatta 2009 i svensk rap utan att nämna Ey Shuno? Vad röker ni? Bor ni under stenar?
Sen saknade jag Farväl Gullmarsplan, lätt ett av de bästa släppen på svenska någonsin. Och nästa år ser vi fram emot Supergruppen.
- Välkommen till Illuminati, vad vill du ha? - Jag vill ha bas!
Men vad in helvete! Sjalvklart nu nar man inte bor i Sverige, sa blommar allt upp igen! Jag har missat videon till "Follow Me" HELT! Detta ar ju fan inte bara den basta svenska hip hop videon jag har sett pa lange. Detta ar den basta videon OVERHUVUDTAGET jag har sett pa lange! Glad jag blev nu! :)Love!
At the gates of Eternity...
TDWLTS: Jag kan hålla med om att Farväl Gullmarsplan är ett väldigt bra släpp, men pga att det bara är en EP så har jag svårt att se det som något av det bästa i år. Angående Ey Shuno så är det fortfarande så att vi inte nämnt en enda singel låt som inte släppts på Whoa.BC99: Hehe kul att du kunde bli så glad :)
men pga att det bara är en EP så har jag svårt att se det som något av det bästa i år Ni har missat det där med albumdöden va?
Angående Ey Shuno så är det fortfarande så att vi inte nämnt en enda singel låt som inte släppts på Whoa. Förvisso, men är det ett bra sätt att sammanfatta hiphopåret på? Det finns en värld utanför Whoa. Ey Shuno har ju fått en hype utav episka proportioner på t.ex. Twitter och varje gång den spelas ute går folk bananer.
- Välkommen till Illuminati, vad vill du ha? - Jag vill ha bas!
Härligt att Organismen fick lite cred, saknade dock Roffe Ruff!
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.