Whoa Recenserar: Zacke - Visst är det vackert.
Året var 2004 och jag gick mitt första år på Alströmergymnasiet i Alingsås. Det var året då Sony lanserade sin Hi-Minidisc till de svenska hemmen och skulle därmed förklara krig mot Mp3-spelaren. Jag var dock en av få som fortfarande köpte LP-skivor och det var tack vare detta som det uppstod en viss problematik. Mitt otekniska huvud kunde nämligen inte på något sätt förstå hur jag skulle få över innehållet på mina vinyler i en portabel musikmaskin. Lösningen var både uråldrig och enkel och gick under namnet freestyle. Min freestyle kunde inte kopplas upp till några datorer eller dylikt, man kunde däremot byta sida på bandet med bara ett endaste knapptryck. Dessa band hade jag tidigare, på ett tillgängligt sätt, fyllt med innehåll via min stereo hemma. Jag var stolt över min tegelkloss till musikmaskin, men jag var stoltare över dess innehåll. På mina blandband trängdes under en lång tid Jedi Mind Tricks, Chords, Loose Cannons, Mics of Fury med mera. Men något som jag var extra stolt över var Zacke och hans nyligen släppta EP, Färdighaft, och jag har idag ingen aning om hur mycket batteritid jag slösade på att spola fram och tillbaka för att höra detta verk ur mina hörlurar. Nu sex år senare har det blivit dags för Zakarias Lekberg att följa upp denna EP med sitt debutalbum, Visst är det vackert. Läs resten på bloggen, och få reda på vad jag och Pontus faktiskt tycker om skivan.
Läs vidare här!
Jag måste erkänna att jag har haft chansen och turen att kunna lyssna på skivan i någon/några månader nu och därmed hunnit lyssna in mig grundligt i den. Och jag kan inte mer än att hålla med ovanstående, Zacke har tillsammans med alla inblandade musiker skapat något unikt. Jag vågar påstå att det är en av dom bättre skivorna under 2000-talet hittils, och jag hade ändå, efter av att lyssnat sönder Färdighaft och Var Här enormt höga förväntningar på Visst Är Det Vackert . Och jag blev knappast besviken, tvärtemot väldigt positivt överraskad. Han öppnar skivan starkt med Flaskpost Från Utopia och avslutar den minst lika starkt med Under Vår Sol . Finns inte ett enda spår på skivan som är dåligt, den håller en jämn, hög nivå rakt genom. Full pott! Top fem utan ordning: Flaskpost Från Utopia Båtdrinkar Under Vår Sol 1000-0 till idioterna Vackraste nederlag Det var min egna lilla recension.
...och det är det som är så fint med whoa!
Jag kan inte mer än hålla med Mögelfar. Detta är nog en av de bästa albumen hört och håller med allt som sagt tidigare.
Överlägset jämnaste och genomarbetade debutskivan svensk hiphop har sett hitills, och lätt den bästa också.
fan vad jag är sugen på den nu :O har haft tur och fått höra den på spotify o den är svinfet
3:e Februari tror jag minsann att det är sagt.
Wow dethär verkar ju svinfett, kan inte vänta!
limp vadå på spotify ? ;o
"Ekkorn satt i granen, hoppade från tallegren, laddar upp en hagelbrakare den hoppar aldrig mer" - Organismen
wangeh: Den låg uppe i 3-4 dagar på Spotify av misstag.
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.
illa att man missa !
"Ekkorn satt i granen, hoppade från tallegren, laddar upp en hagelbrakare den hoppar aldrig mer" - Organismen
Whoas recensenter brukar vara ganska generösa med betygen, men 4,5 i snitt är ju inte dåligt. Det blir nog årets första köp.
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.
Vem eller vad kan matcha upp en frisk fläkt som Zacke? Högt, lågt, snällt, hårt och smart. Förbannas över att jag inte lyssnat på skivan. Ena halvan av mig önskar att den åker upp på piratbukten omgående, andra att den aldrig gör det. Riktigt höga förväntningar!
http://www.johnlemon.se - varje dag
Redaktionschef
2010-01-26 22:34
Jag pendlar tre timmar per dag ungefär och har låtit Visst är det vackert gå nonstop nu i två dagar och tänker fortsätta imorgon. Kan inte bestämma mig om det är en 4:a eller 5:a men så mycket kan jag säga att alla spår är bra (inga utfyllnadsspår, alla spår fyller en funktion och känns unika på sitt sätt). Genomarbetade texter och stor variation utan att tappa den röda tråden. Var länge sen jag lyssnade på ett så jämnt och samtidigt fräscht svenskt hiphopalbum. Favoritspår måste ändå vara Båtdrinkar med Movits!... sympatisk text och bra sväng. Minns när jag recenserade Färdighaft på Streetzone.com ungefär samtidigt som Pontus (mfs) recenserade för Svenskunderjord ... redan då snackades det som sagt om "det kommande albumet" så känns verkligen kul att han fått ut den nu och att den faktiskt uppfyller förväntningarna till skillnad från så många andra skivor som dröjt.
Oracle aka HipHop-Oraklet | Whoa-Crew 2000-2013| I januari 2014 lägger vi ned Whoa. Tack för de här åren!
Word på ALLA i tråden typ, albumet är fruktansvärt bra! Och jag ska garanterat köpa det och jag tycker ni som diggar det ska göra det med! :)
"Visst är det vackert.."
Ja gillar man svensk hiphop och INTE köper denna skivan så har man inte alla hästar i stallet.
Organica, jag tycker du ska ta bort den. Jag har inga problem med att skivan ligger uppe på youtube efter releasen, men inte innan! Det bara förstör i onödan känns det som.
Producent
2010-01-27 19:24
hur ska jag kunna ta bort den?
Stressin' how hardcore & real she is, but she was really the realest before she got into showbiz
Onödigt att ens göra reklam för youtube playlisten..
"Visst är det vackert.."
Organica: Jag ber om ursäkt, jag förutsatte att det var du som hade lagt upp det på Youtuben.
Producent
2010-01-28 19:51
corephase Jag håller inte med. Jag tycker att albumet är ett av de bästa jag har hört på år och dar. Således vill jag att så många som möjligt ska kunna lyssna på det.Denvitaharen Det är lugnt. Om du nu är Zacke eller någon av hans samarbetspartners, kan du skicka ett meddelande till han som håller i kanalen, eller till youtube. Om du skickar till han som har kanalen kan han ta bort albumet, om du skickar till youtube kan de t.om. stänga av kontot.
Stressin' how hardcore & real she is, but she was really the realest before she got into showbiz
Organica, nä, jag är inte Zacke (Han heter Husetsegna här) eller någon samarbetare, däremot tycker jag det är tråkigt att sprida det innan releasen. För jag vill verkligen att Zacke ska lyckas sälja skivor så han har möjlighet att släppa en ny platta :)
Producent
2010-01-29 00:06
Jag tror att Zacke bryr sig mer om hur många det är som lyssnar, än hur många skivor han säljer.
Skivan finns ju även att hämta på en viss sida med ett piratskepp..
Låt kärleken slå rot..
Passade på att recensera den efterlängtade debuten jag också.
Här finner ni den.
Vad tror ni folk? Kommer intresset och hypen kring Zacka hålla i sig, öka eller domna? Vad kan vi vänta oss?
Skivan är ett mästeverk. Hela produktionen är så jävla snygg. Zacke levererar som vanligt. Så skönt att äntligen få höra SVENSK hiphop och inte hiphop på svenska!
www.myspace.com/jmellow08
Producent
2010-02-02 22:39
Så skönt att äntligen få höra SVENSK hiphop och inte hiphop på svenska! skriver under på det.
Och det gör jag med! Skitfet skiva! Så jävla kul att höra och se efter en såpass lång väntan, sen att den blev så bra som den blev är ju helt sinnes. VÄRD att inhandla.
jomensåatt...nå vet ja.
Redaktionschef
2010-02-03 16:33
yeah jag har beställt den nu också.
Oracle aka HipHop-Oraklet | Whoa-Crew 2000-2013| I januari 2014 lägger vi ned Whoa. Tack för de här åren!
ska kolla om den finns pa iTunes i usa
www.myspace.com/youngivy<br> tro mej, jag är skitduktig på att rappa
Nu beställde jag precis skivan från Bengans, 170:- med frakt, det är inte mycket pengar för det här albumet!
"Visst är det vackert.."
Nöjesguidens recensent är helt ute och cyklar:
26-årige Zacke från Luleå rappar som en blandning av Lorentz och Timbuktu men har varken den enes charm eller den andres experimentlusta. Beatsen är flåsiga och P3-mässiga; här finns potentiella hits med lika mycket yta som tomhet. Zackes omättliga lust att göra pajaskonster med sin röst kan vara ganska enerverande, och det är synd eftersom han i grund och botten är en sympatisk kille som har mycket på sitt hjärta och ibland träffar mitt i prick.
Redaktionschef
2010-02-07 21:06
cyklar fan på hal is.
mfs: Länk?
Ngn som vet nånstans den säljs i uppsala?
http://soundcloud.com/elbjornbjorn
Helt otroligt av Nöjesguiden!
Betyg 2/6 av nöjesguiden. Hjälp mig härifrån.
Producent
2010-02-08 15:27
skit i nöjesguiden. tidningen läses ändå inte av någon som skulle köpt skivan
Ja jag vill gärna digga det här men lite som av samma orsak jag inte kan lyssna på Busta Rhymes eller Ludacris så händer det lite väl mkt som inte är just rap över instrumentalerna... Men Zacke är fet och önskar all framgång
...och det är det som är så fint med whoa!
Jag klarar inte ens en hel genomlyssning.
Riktigt fett! För en fattig student som jag är det perfekt att kunna höra den på Spotify och samtidigt kunna stödja artisten (även om spotify knappt betalar ut något, tror Lady GaGa fick 3000 kronor när hon hade toppat mest lyssningar på spotify i några månader).
CIRKEN ÄR SLUTEN VOL.1 SLÄPPT!
Hangaround
2010-02-19 12:32
Tror det typ är 0,06 öre per lyssning eller något sådant och Gaga klarar sig alltid=)