Whoa Recenserar: Frispråkarn - Dom kallar mig Disträ

Svensk Hiphop - Allmänt

Whoa Recenserar: Frispråkarn - Dom kallar mig Disträ

Viktor och Pontus tycker till om Frispråkarns nya album Dom kallar mig Disträ.

Bra musik är bra musik, så har jag sagt så länge som jag kan minnas. Det handlar inte om genre eller subjektivitet, riktigt bra musik kommer alltid att vara just bra. Det är denna enkla princip som gör att folk än idag lyssnar på Elvis, The Beatles, Michael Jacksson eller Mozart. Deras musik har blivit tidlös. Jag tror inte det handlar om musikklimat och internets tillgänglighet, för om musikerns produkt är tillräckligt bra så kommer folk inte att förneka den. Tvärtemot, den kommer hålla förevigt och jag är osäker på om Frispråkarns andra album Dom kallar mig disträ kommer klara av ett möte med tidens tand.

Läs hela recensionen här

Användaren är inloggad Bling
Moneymaker
Detta är lite reklam för att finansiera driften av whoa. Om du blir medlem och loggar in så slipper du denna reklam.
tycker det stämmer ganska bra de som näms i recensionen faktiskt...
JoaquinRoyale
supersågad, aldrig sett whoa recensenterna så arga på ett album innan. haha!
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.
-asma P23

Vänta med skadeglädjen tills du själv släppt något som blivit recenserat ;)
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.
Vill man ha sina verk recenserade kan man antigen kontakta mig, eller så skickar man ett mail till redaktionen@whoa.nu. Gärna innan skivan släppts.
LamberT
jag är inte skadeglad, jag blev förvånad över att negativ kritik genomsyrade recensionen från början till slut då jag inte sett det i tidigare recensioner. men yea, jag kan se hur mitt inlägg tolkas som skadeglädje.

hursom, har inte hört albumet för jag är inte en fan av frispråkarn. tycker att hans musik är rätt wack, men han gör sin grej och det måste man repsektera right?

Vikktorius P22
jag kommer kontakta dig i framtiden, du skriver bra.

god jul.
Kommersiell musik (vare sig bra eller dålig) och Whoa har aldrig gått och kommer aldrig att gå ihop så är det bara.

Whoa kör med HipHop, HipHop är bland de mest okommersiella genrerna som finns och därmed bland de mest ointressanta för den breda marknaden.

Frispråkarn gör ett tappert försök att tillfredställa båda men måste inse faktum att försöka korsa hans idéer om musik med Whoa är som att korsa en häst med en vrålapa.

Tycker som recensenten sa att skivan inte var något vidare men däremot så borde han köra hårdare med sina texter - för med rätt sound så kan det funka - men där är vi igen - för vem isåfall...?...

PaZ!
Förstår inte hur Warner kunde investera mer än 1 kr i detta. Men det är bara bra, hoppas de har insett att det blir inga stålar av att försöka pusha ut sådana hybrider mellan hiphop och...
Hoppas de går back så inihelvete, jag önskar de konkurs med stort fuckin K

HipHop är bland de mest okommersiella genrerna som finns

=D

Svensk&Utländsk Hiphop På Vinyl:
WWW.COULISSE.SE
Producent

2010-03-14 11:57

Whoa kör med HipHop, HipHop är bland de mest okommersiella genrerna som finns och därmed bland de mest ointressanta för den breda marknaden.

nu är ju detta i första hand... ett hiphop community . ;)
asma: Det är du varmt välkommen att göra!

Kommersiellt eller inte, man får vad man förtjänar.
Moderator

2010-03-14 16:12
jesteban81
* "Kommersiell musik (vare sig bra eller dålig) och Whoa har aldrig gått och kommer aldrig att gå ihop så är det bara."
- Om diskussionen hade gällt forumen generellt och därmed genomsnittet av medlemmarna så hade jag givit dig rätt, men eftersom tråden handlar om en recension så blir ju avgränsningen Whoas recensenter och de skivor vi recenserat.
Alltå hänvisar jag dig helt enkelt till recensionen av Lazee - Setting standards som både är genomkommersiell och fick ett positivt omdöme. Så viss funkar kommersiell musik här också :)

* "Whoa kör med HipHop, HipHop är bland de mest okommersiella genrerna som finns och därmed bland de mest ointressanta för den breda marknaden."
Okej, vilken planet har du befunnit dig på de senaste tio åren? :)
Inte ens om vi bara kollar den svenska scenen så är hiphop "kommersiellt ointressant" med tanke på att Petter, Looptroop (rockers) och Timbuktu härjar på listorna med allt de släpper medan "medelviktarna" i alla fall brukar få hyfsat med speltid på radio. Svenska rappares låtar har blivit inköpta till reklam och förutnämnda Lazee har tillsammans med nåt sunkigt band den officiella BRIS-låten.
Så kommersiellt gångbar för den stora massan är genren helt klart ;)

10-4, over...
"Not so funny now, funny man..." - Å, jo, totally worth it! ;)
Mabande In The Park - once in a lifetime, baby
Thugz 4 hugZ - kärlek istället för gangsterpropaganda
Efter jag läste recensionen var jag bara tvungen och leta upp albumet på Spotify & lyssna lite smått. Och detta måste vara 2010's sämsta "stora släpp" förstår inte hypen med denna snubbe. Visst han var med i melodifestivalen men ändå.

All sång & överdrivna beats ger mig sjuk jävla huvudvärk. Enda positiva jag kunde hitta var verserna på "Kriga mig fram" & "Sliter i det tysta" annars var detta rakt av skit.

Slöseri med tid att recensera denna från whoas sida. Varför ge så kefft material hype?

1/10 Shu /F
www.twitter.com/nollettfemsju
Jag vet inte om det är mycket till hype att få en dålig recension.

Men vi recenserar så mycket vi hinner med! Frispråkarn skickade skivan till mig och då skriver vi en recension såklart!
alltså hade produktionerna varit mer underjord och mindre plastiga hade det varit en helt annan nivå. välproducerat & dålig musik är en vettlös kombination.

förstår inte varför inte hypen avlider tvärt. nya paul pin2 säger jag.
http://www.johnlemon.se - varje dag
Mabande P33; Tack för ett utförligt svar på mitt inlägg och en alternativ tolkning på termen HipHop. Jag skrev inte att HipHop aldrig haft...sen så hittar väl en blind höna ett frö här på Whoa ibland oxå...

Tellus, själv?

PaZ!
Mabande P33; Förresten, skulle du mot förmodan inte kunna definiera termen HipHop en gång för alla, inklusive subgenrer, så det rensas på forumen? Gärna i FAQ för både "Svensk HipHop", "Vår HipHop" eller varför inte i "Allmänt om whoa" så det täcker hela forumet.

Hört av många att det behövs en rensning i det här ämnet.

PaZ!
Moderator

2010-03-15 09:40
jesteban81 - Känns väl snarare som att det är du som bör ge definitionen i och med att du inte verkar acceptera att nån av de jag nämnde utövar någonting inom genren ;)

* "Jag skrev inte att HipHop aldrig haft"
- "Aldrig haft" vad?
Det du skrev var att "HipHop är bland de mest okommersiella genrerna som finns och därmed bland de mest ointressanta för den breda marknaden" och jag gav några exempel på att så inte är fallet ens lokalt.

10-4, over...
Mabande P33; Missförstå mig inte, enligt mig personligen rymmer huvudgenren HipHop subgenrerna; PopHop, ClubHop samt HipsterHop sen alla de andra stilarna pre-03.

Men Whoa (huvudsaken av medlemmarna inte recensenten) verkar inte hålla med om det. Därför anser jag att en definition av termen av de som driver denna community borde tydliggöra det för att rensa upp bland forumen där snacket i huvudsak blir vilken genre det handlar om och inte den konstruktiva kritiken akten/producenten vill ha.

Aldrig haft kommersiell framgång - är avslutningen på den meningen förresten.

Min mening är att HipHop (den klassiska varianten) finns det endast spår av på topplistorna - räknar du in t ex en akt som Black Eyed Peas inom genrerna HipHop så märker du att det blir en väldig skillnad på HipHopens form och kommersiella framgångar.

Anledningen till att jag tog upp detta till att börja med var just pga att Frispråkarn använder sig av ett kommersiellt sound som följs upp av en automatisk avsky bara det på Whoa. Eurodisco - ja so what? Någon annan av de andra akterna som, ja vad ska vi dra till med, Promo(?) som valde just EuroDisco och detta till trots tog honom upp på just topplistorna (medvetet eller omedvetet)?

Verkar finnas ett dilemma här på Whoa där en kommersiell akt är HipHop så länge han uppfattas som "bra" och inte HipHop så länge hans musik inte tillfredställer "HipHoparna".

Bara en kort sammanfattning;

Topplistorna världen över
Innehåller; Pop, RnB, Dance, PopHop, Club Hop, HipsterHop
OBS! KAN innehålla spår av HipHop

P3HipHop och Metropol är väl knappast den breda marknadens radiokanaler? Eller tycker du det verkligen?

Hur som helst "bland de minst kommersiella genrerna som finns" menar jag just "BLAND DE MINST KOMMERSIELLA GENRERNA SOM FINNS" och inte icke-existerande kommersiella media kanaler.

PaZ!
Moderator

2010-03-17 20:38
Jag skrev inte P3 Hiphop eller Metropol, jag skrev P3.

* "Därför anser jag att en definition av termen av de som driver denna community borde tydliggöra det för att rensa upp bland forumen där snacket i huvudsak blir vilken genre det handlar om och inte den konstruktiva kritiken akten/producenten vill ha."
- Okej, då förstår jag och är med :)

F.ö. var "OBS! Kan innehålla spår av hiphop" - dagens allergivarning ;D

Fortfarande: "bland de minst kommersiella genrerna som finns" skulle innebära att hiphop inte säljer och / eller att hiphoppare / rappare inte vill att det ska sälja. Om genren har kommersiell framgång så

Ang. dilemmat så är det så inom alla genrer och inom alla grupperingar: majoriteten av genrediggarna vill att musiken ska vara ens "egen lilla hemlighet", men när det når ut till listlyssnarna (d.v.s. de som förenklat gillar det för att det ligger på listorna) känns det inte så spännande längre.

10-4, over...
haha så sant.. så 2000
Mabande: Sen har vi ju den alltid åtekommande frågan om vad som är hiphop, men sanningen är väl att det finns fler definitioner av det än det finns utövare och lyssnare.

Pop var väl från början en svartluggad glasögonorm som satt å harvade på ett piano å sjöng om fred på jorden? Inte för att Imagine är så jävla dålig, men den är rätt långt ifrån Brittans "Toxic", vilket inte heller är en dålig låt. Det svänger ju.

Rock är ju också en genre som spelas flitigt på listorna, men stoner, doom å punkrock är väl nåt som isåfall går på nån insnöad radiokanal snarare än på Rix Fm å Mtwe, Poprock å indierock går väl oftare (indie...pop...rock?)
Aja, det jag vill ha sagt är väl att det är olika gengres numera, rock å pop är helt enkelt för brett. Hiphop håller väl på å glida in i det spåret också. Grime å Crunk är ju två subgenres som funnits ett tag, men det är väl mer frågan om ett speciellt hiphopsound snarare än en egen gengre.

Nu har jag inte fått chansen att lyssna på frispråkarn, a-fs kundterminaler tillåter inte det, men det är alltid kul å se en hetsig debatt.

Påt igen ba!
Ridå
Töntnörden; På tal om subgenrer till HipHop.

PaZ!
De jag känner spontant när det kommer till Frispråkarns så kallade "prestation" är att alla gör vi våran grejj och för att citera organismen:
"Din talang fastställs av rappande vänner"

Dessvärre är det så att de blir mycke "smeka-medhårs-bullshit" från nära o kära,
för vissa dundrar det på så pass långt att som för just frispråkarn blir signad av någon som "tydligen" inte har någon som helst känsla för VAD som passar in i hiphopsverige 2010, kör en release och vips så blev han B-kändis som dyker upp i svenska underhållningsprogram och är icke existerande dag 2.

Synd för honom som tappade credd och respekt han aldrig hade, synd för produktionsbolaget som förlorade en massa pengar på denna flopp och synd för oss att ännu en rappare plockats upp till ytan som inte va värd det.

punkt.
http://www.huldish.se <----- Blogg om svensk Hiphop.
någon form av vän till "mannen i fråga" skulle ha hunnit plocka honom innan han fick storhetsvansinne och gett honom lite konstruktiv kritik.

så, nu äre punkt.
http://www.huldish.se <----- Blogg om svensk Hiphop.
Jag tror jag vill säga, väl talat Hulda.
Moderator

2010-03-22 23:43
Töntnörden - Som jesteban81 poängterade: subgenrer.

Pop som genre är f.ö. inte samma som förkortningen pop för populärmusik.
Lennon gjorde låtar som klassades som populärmusik, This Perfect Day spelade (indie)pop, 50 Cent rappar populära låtar och Britney sjunger låtar klassade som populärmusik. Dock gör / gjorde inte de fyra nödvändigtvis musik inom samma huvudgenre.

10-4, over...
De få låtar jag har hört med Frispråkarn har varit vidriga, han låter som en 30-nånting som fortfarande hänger på Frizon och kör samma flow som alla sopor gjorde där förut.
Do you fools listen to music or do you just skim through it?
jesteban81 P28: fan va kul att "alternativ hiphop" räknas som subgenre.
Ridå
jag har lyssnat på hela skivan och tyckte faktiskt att den var bättre än vad jag trott.