I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

Svensk Hiphop är DÖD!

Svensk Hiphop - Allmänt

2010-06-07 00:08

Svensk Hiphop är DÖD!

Det finns ingenting spännande med svensk hiphop längre. Det enda spännande de senaste åren är Afasi och hur ofta släpper han en ny skiva liksom?

Annars så är scenen helt död. Det finns inte en enda etablerad kotte som släpper musik som förr.

All svensk hiphop känns ruskigt löjlig nu förtiden. Ingen släpper nåt moget shit, det är antingen "gangster"-rap eller internetrap.

Tacka vet jag en skiva som Paragons "stadsbarn". Där har ni en skiva som höll en MOGEN, Vuxen nivå INGEN kommer upp till idag.

Nu förtiden är svensk hiphop för folk i åldrarna 12-18. Det är pinsamt.

2010-06-07 00:45
Hur fan kan säga så? Scenen blomstrar mer än någonsin! Det finns så många olika stilar och det finns någonting för alla.

Det finns ju Mohammed Ali, Carlito, Max Peezay, Fjärde Världen för de som gillar det politiska.
Vi har Maskinen, Lorentz, Adam Tensta osv. för de som gillar klubbhiphop.
Vi har Kid Colt som kör med grime
Vi har Lootroop, Allyawan, Chords, Professor P, J-Son, sånna som är grymma på engelska
Vi har Ison & Fille, Ken Ring, Labyrint för de som gillar förortsrap
Vi har Organism 12, Ri-Fa, Roffe Ruff, Toffer för de som gillar det lite mer underjordiska scenen
Litan och namnen kan fyllas i och göras lång.
Producent

2010-06-07 00:50
Måste ta och hålla med TS :(
One Day.

2010-06-07 01:00
Petters nya skiva är ju guld värd
En kantstött pelare som inte pallar trycket
Har tankar om nåt större skiter i vad alla tycker

2010-06-07 01:02
Haha, Fjärde Världen för de som gillar de politiska? Fjärde världen har ALDRIG gjort politisk rap. Fattaru har haft en del av det och Max peezay som du nämner (ja, jag vet att det är Tom Piha från Världish) rappar ju en del om politik.

Tycker trots dina taffliga försök att det inte finns några rappare som gör hiphop som en vuxen person kan lyssna på tyvärr.

Rappare

2010-06-07 01:36
PrinsMio P24
Delvis så förstår jag din synpunkt. Tiderna har ändrats, och musiken låter inte som den brukade. Men jag antar att du började lyssna på hiphop för cirka 10 år sen? När du då var ca14år? Bara en gissning. Du kanske var ännu yngre eller kanske t.o.m. äldre? Hursomhelst, så känns det lite konstigt att du hävdar att det är pinsamt att det görs hiphop för den ålder du själv var i när du började lyssna?

För MIG så har hiphop alltid handlat om att nå ut till de som behöver den. vilket ofta kan vara vilsna missanpassade kids i samhället. I really can't see the problem with that.

Och vid närmare eftertanke så är det nog inte musiken som ändrats så jätte mycket, det är snarare vi, som var med på den gamla goda tiden, som har förändrats.
http://www.myspace.com/bizzlebeats
Manager

2010-06-07 13:14
PrinsMio: Definiera en "vuxen person". Vill du höra verser om amorteringar och livet i radhus med kids och Volvo?

Jag är snart 30 och tycker att det finns jävligt mycket fet hiphop i Sverige idag.

Några spontana: Labyrint, Carlito, Mohammed Ali, Stor, Stockholmssyndromet, Ri-Fa, Skåne, Ågren, Roffe Ruff och Bubba, Afasi, Allyawan, Critical, Kartellen, Silversystrar, Toffer, JaQe, Spakur, Unionen, Eboi, Lazee, Oslepp & Den som e den, Daltone, Numb, Ison & Fille + en jävla massa andra.

Vissa gör skit för klubben (där det minst är 18-års gräns och jag har fan sett folk på klubben dansa till J-Son och Lazee), andra gör skit för gatan och vissa gör skit för hjärnkontoret osv.
Redline!

2010-06-07 15:14
Zom_b: Jag var faktiskt snäppet yngre, blev retad i skolan när jag gick i 3an i lågstadiet för att jag lyssnade på Latin Kings, syrran kände dem och jag blev frälst av svensk hiphop och plockade upp "skuggan av betongen" på biblioteket och förlängde lånetiden många gånger innan jag spelade över den på ett kassetband som jag hade i min andra syrras gamla walkman.

Sant, att kanske hiphop är för de yngre, men de borde finnas några som kan göra musik på ett mer moget sätt.

Dr Octagon: Märks ju att du tar åt dig lite här när du kommer med ett sarkastiskt svar. Du kan ju inte komma med ett realistiskt svar då du nämner "radhus och volvo" som att alla som är vuxna har radhus och volvo, haha. Lite pinsamt att du måste överdriva din argument istället för att ta en ordentlig diskussion, märks ju lite varför du tar åt dig av mitt inlägg, då du argumenterar som en fjärdeklassare.

Men nej, jag vill inte höra om volvo och villa. Jag gav ett bra exempel (skivan: Paragon - Stadsbarn) på mogen och bra hiphop som man som 25 åring kan lyssna på och spela upp för andra utan att skämmas och känna sig som en finnig 15 åring med hävdelsebehov.

Jag menar lugn chill-hiphop om problem man upplever, saker man uppskattar och minnen man haft. Inte hiphop med överdriven slang om hur man "tjålar bilar" eller "hatar bengen". Jag gillade Stor förut, hans låt "Barn till man" är ju helt klart topp 10 svenska hiphop låtarna genom tiderna, men tror jag skulle skämmas om alla i en tunnelbanevagn satt och hörde att jag lyssna på "lilla shorty".

Kanske är det bara jag som har vuxenkomplex, men skulle ändå vilja höra mer sån hiphop jag kan lyssna på utan att skämmas.

Kolla skillnaden på svensk hiphop och amerikansk hiphop så märker du skillnaden.

2010-06-07 15:17
Förövrigt är inte lazee osv. svensk hiphop. Det är en svensk som gör amerikansk hiphop.

2010-06-07 16:06
Känns som att begreppet "Svensk hiphop är död!", har blivit nerklottrat på tapeten så många gånger att det är inte ens lönt att börja räkna efter. Frågan i sig själv bär inte på något svar. För det finns lika många ja som det finn nej.

Jag tillhör den gruppen som säger ja, den hiphopen jag är uppväxt med är stendöd finito, fucking kaputt. Klart Svensk Rap/Hiphop lever, fast under en annan skepnad. Dagens utbud är inget jag relaterar till speciellt mycket, och tycker personligen 90 procent är totalt värdelöst eller rent av larvigt.

Det känns som att mycket av det som finns ute i vår eter, endast funkar mekaniskt. Och saknar passion, känsla, finurlighet, talang och fyller egentligen inget större syfte. Det finns många guldkorn, oslipade diamanter som bara väntar på att få lämna av en last. Problemet är att folk är för det mesta blinda och döva. Klart svensk hiphop kvävs när den får ett överflöd av copycats och "Hej jag vill rappa snubbar". Och faktumet att det finns youtube, spotyfi, myspace osv gör att det hela blir värre. För helt plötsligt kan alla säga att dem är artister. Vi lever i ett samhälle med ett så stort musikutbud, låtar massproduceras, texter skrivs i alla hast. Och tunnan med skit är överfull allt som oftast. Och när det väl kommer in ett geni i soppan, blir han/hon han dränkt.

punkt.
//Crooked//

2010-06-07 16:44
Crooked, ditt inlägg var sådär poetiskt jättemysigt att läsa haha, behöver inte säga mycket mer än WORD! Fast många artister på senaste har ju fått shina som verkligen är värd det. Labyrint & Ayla-klicken som ett snabbt exempel.

Och du, PrinsMio, har du ens lyssnat på t.ex. Carlito - Guldburen ? Spelar du upp det släppet för dina kompisar och skäms så är det nog inte musiken och texterna det sitter i, då äre nog dig själv.
As I walk through the valley of the shadow of death, I can't sleep like i'm battling meth, the reaper creeps while i'm gasping for breath. I ask the lord to forgive me for debt, when death comes and my soul leaves my body to rest.

2010-06-07 19:52
Doc Ock - Han definierar ju vad han anser är "mogen" hiphop och majoriteten av de du drar upp är ju sånt han förkastat som "'gangster'-rap eller internetrap.".
Sen så är väl inte definitionen av mogen att befinna sig eller spelas på en klubb? Bara för att man är 18 kan man vara infantil / pubertal - en text om "vuxna ämnen" som att supa ner sig och ragga är ju inte automatiskt mogen ;)

PrinsMio - Du lider nog ganska hårt av vuxenkomplex. Jag tror du skulle ha mycket roligare om du inte utgick från att all svensk hiphop är dålig. Dock väldigt bra sammanfattat om Lazee :)
Ta en flukt på Silversystrar, de rockar huset :)

10-4 ,voer...
"Not so funny now, funny man..." - Å, jo, totally worth it! ;)
Mabande In The Park - once in a lifetime, baby
Thugz 4 hugZ - kärlek istället för gangsterpropaganda

2010-06-07 20:29
Vore kul att höra lite mer boombap rap idag på svenska med tanke på att det i stort sett är dött här.. Critical håller skiten vid liv! Svensk rappmusik är inte död utan större än någonsin, men jag förstår vad du menar... Vore kul att höra dagens rappare som rappar på svenska på den typen av beats som Petter och Latin Kings kicka på förr. Känns som den stilen aldrig riktigt fick chansen eftersom svensk rapp var så nytt och outvecklat på den tiden. Föreställ er dagens Ågren på beatsen på Bakom Kulisserna t.ex. Vore fett!
http://soundcloud.com/jasthesupacat

2010-06-07 20:31
Smutsigt beat, cuts på svenska, punchlines och battleraps... Vill höra lite mer sånt, annars har jag nog inget att klaga på, haha
http://soundcloud.com/jasthesupacat

2010-06-07 20:48
För mig är det precis tvärtom, tycker den svenska hiphopen lever mer än den någonsin har gjort. Det finns otaliga stilar, riktigt mycket grymma artister, mycket fokus i media, mycket happenings, etc. Själv tyckte jag den svenska hiphopen va inne i en svacka ett tag, allt lät precis likadant, antingen som Ison & Fille / MBMA (den typiska svenska Masse/Large-produktionen), eller som Looptroop. Den stilen finns fortfarande kvar (iom Stor, Carlito, Muhammad Ali etc.), men nu finns det så grymt mycket mer. Tycka vad man vill om de nya stilarna, men bara det faktum att stilen Swing-rap existerar säger mycket om utbudet av svensk hiphop just nu.
Married to the money, fuck the world, that's adultery

2010-06-07 21:29
Måste bestrida Mabandes påstående om att jag skulle gå in med inställningen att "all svensk hiphop är skit" för det gör jag inte. Det fanns tider när jag kunde ta en kula för Tom och Matte i Fjärde Världen bara för att jag älskade deras musik och talang.

Nu för tiden dock när jag gått tillbaka och lyssnat på Gatumusikanter, som jag tyckte var det bästa släppet någonsin, så har jag svårt att känna samma entusiasm. De känns som de överdramatsiera och överromantiserar hur livet "i förorten" är. Jag kanske kommer från andra förhållande och inte haft samma liv som dem, men jag skulle nog också kunna göra en skiva och lyfta fram specifika händelser som skulle anses som "hårda" och "förort" om jag ville, men det känns inte som att jag har de hävdelsebehovet.

Ingen skugga ska falla över dem dock. De har sjukt stor talang för vad de håller på med.

Jag tror inte heller det handlar om vuxenkomplex. Det var bara lätt att säga det för att ge min ståndpunkt mer ödmjukhet. Det handlar helt enkelt om att jag vill kunna lyssna på musik jag kan identifiera mig med. Tyvärr har jag inte hittat något sånt inom svensk hiphop.

Men eftersom jag inte är trångsynt eller envis, ska jag ge denna Carlito - Guldburen,skivan en chans så får vi se vad det ger. Är det inget för mig, så antar jag att svensk hiphop inte längre är något för mig, utan något jag växt ifrån ungefär samtidigt som jag insåg att jag inte längre tycker det är coolt att gå med stora kläder och keps på sne. Något jag har för mig att till exempel Mabande gör, trots sin ålder... :)

2010-06-07 21:32
Smutsigt beat, cuts på svenska, punchlines och battleraps... Vill höra lite mer sånt, annars har jag nog inget att klaga på, haha

That's how it want it, how i need it, how i like it!
021Hndstls | Sundaytone Productionz
WESTAROZE GRAFFITI & HIPHOPBLOG
http://021handstyles.blogspot.com

2010-06-07 21:37
Hiphopen son subkultur är väl död eller iallafall döende?
Jag menar, visst får den lika mycket uppmärksamhet av övriga media som för tio tjugo år sen, men som folk sagt så är utbudet bredare idag och när folk som inte är insnöade hiphopheads känner att dom ska piffa upp en show eller whatever med nån rappare så letar dom ofta efter en viss typ utav hiphop.

Men vadå, "hiphop" eller "rapmusik" kanske har fått en bredare spelplan på den kommersiella scenen, förut va det väl petter som ensam fixade såna grejer, nu finns det ju ändå ett gäng. Tror inte "Debatt" hade velat ha "Jag sköt palme" som vinjett, varken nu eller för 15 år sen. Nu är det nån jävla dagvaglåt istället.

Lorentz å Zackarias har väl gjort vinjetten till det där mega-programmet å afasis å filthys "sverigetrotters" hörde jag som intro på nåt reseprogram. Poängen är att rappare (å producenter) i hiphopsverige har blivit å kompetenta att musiken kan gå hem även hos en publik som vanligtvis inte gillar hiphop.

Just mogetgrejen fattar jag inte riktigt va trådskaparen är ute efter. Jag stendiggar "seriösa" låtar med ett budskap liksom. Sen diggar jag intetsägande rap också, antingen för att den är charmig i sin betydelselöshet eller bara för det låter bra.

Känner mig ändå som en gammal gubbe när jag sitter å tycker att det är segt att hiphopen inte längre låter som jag vill att den ska låta. Färre å färre verkar lägga ner tid å tanke i texterna, ofta handlar det om att så snabbt som möjligt ha en text att rappa, å samtidigt hoppas att det låter trovärdigt. I egenskap av att själv skriva texter brukar jag i första hand (jaaaokej halvandra då...typ) lyssna på texten när jag drar igång en hiphoplåt. Tycker iofs att det poppar upp fler å fler nya röster som lägger sköna verser, men texten kommer verkligen inte i första hand. Kläderna man har på sig är typ viktigare.

Men alltså, jag var ju egentligen likadan när jag började lyssna på hiphop, fick för mig hur det skulle låta å om nån rappare inte rimmade flerstavigt dömde jag ut den som en inkompetent, bakåtsträvande idiot, nu kan jag ofta tycka att det har en ganska soft klang att rimma enstavigt. Bara det finns nåt annat intressant att lyssna på, eller liksom om känslan är bra.

Det jag undrar är var gränsen går, jag skulle ju inte kunna sjunga en liten stump å kompa med en akustisk gitarr å säga att jag gjort hiphopmusik, eller kan jag det?

Finns det nån gemensam nämnare, eller nåt de flesta ändå kan enas om är hiphop?
Finns det överhuvudtaget en poäng att göra det?

det bästa hade kanske varit att kalla all musik för "musik", på galor kan en akt vinna pris för årets bästa musik, ska man ut en kväll, vafan ja men orvars krog spelar ju det bästa inom "musik", dit måste vi gå! Verkligen få det där skivan med "Absolute Music"

haha, aja jag vet inte.
enligt mig är bra hiphop iallafall boombap-aktig musik med själ. frågan är om den inte måste vara vänsterorienterad också. eller?
Hur skulle det låta om carl bildt gjorde hiphop?
Ridå

2010-06-07 22:11
Instämmer med första posten i tråden. Möjligen är svensk rap inte död, men den är jävligt torr. Det finns inga original.

Det finns verkligen ingenting som tilltalar mig numera, det finns ingen vettig "gatumusik" - och då syftar jag inte på kriminalitet, likt Kartellen. Utan nuförtiden ska varenda rappare ha färglada brillor, flowa så snabbt att dom inte kan artikulera orden och bara snacka en massa trams. Rappare som leker balla när det lyser igenom så glasklart att dom bara är ett gäng datornördar som försöker ragga vagina..

Tacka fan för Roffe Ruff, han är nog den enda vettiga svenska rappare jag kan lyssna på..

Som någon tidigare sa: lite cuts, smutsiga beats och vettiga lyricister hade inte gjort svensk rap ont. Den där elektroniska, nördiga, "flash"-rappen kommer jag aldrig att lyssna på eller respektera. Vare sig det är Stor, Masse, Petter eller Organism 12 som producerat den.

Petters första platta är det bästa som någonsin gjorts i svensk rap, på svenska.

2010-06-07 22:12
Det fanns tider när jag kunde ta en kula för Tom och Matte i Fjärde Världen bara för att jag älskade deras musik och talang.

Nu för tiden dock när jag gått tillbaka och lyssnat på Gatumusikanter, som jag tyckte var det bästa släppet någonsin, så har jag svårt att känna samma entusiasm

Här erkänner du ju själv att det är du som förändrats och inte musiken som dött

2010-06-07 22:23
Som sagt, the game hasn't changed, only the players

2010-06-07 22:25
jaojao_: Yes, jag trodde jag gjorde det rätt klart i alla mina inlägg? Att jag vill ha någonting jag kan lyssna på som vuxen.

Måste igen propsa Paragon - Stadsbarn. Det är en skiva jag kunde ladda in i mp3spelaren och gå här på Malta och lyssna på och känna hur stolt jag var att vara från Stockholm och hur jag saknade Stockholm, det är bra musik som jag fortfarande känner håller. Känner inte riktigt samma sak för Fjärde Världen eftersom jag mognat och växt ifrån det och det var då jag kom att tänka på att det inte fanns någon hiphop nu som har den storheten som Paragons skiva hade och det är ju det jag grundar hela den här tråden på, så ditt inlägg kändes rätt meninglöst.

2010-06-07 22:55
Dansk hiphop är fett DÖD!
//Crooked//

2010-06-07 22:59
Dansk hiphop har ju Per-vers och Alx, tjockt bra de där...

Kul att du tillför tråden nåt också, imponerad.

2010-06-07 23:09
Känns som att diskussionen mer eller mindre ligger i askfatet. Jag har bara tråkigt och drygar mig.

Fridens.
//Crooked//

2010-06-07 23:19
finns sjukt mycket talang i vårt avlånga land. både bakom mikrofonerna och bakom spakarna. största eran har inte varit än...
Devil McDoom - http://www.twitter.com/doomsthlm

2010-06-08 00:11
Tro det eller ej men ja tror att många av dagens svenska hip hop akter är alldeles för påverkade av diskussioner som just behandlar om svensk hip hop lever. SJÄLVKLART lever hip hopen, att säga något annat är ju ren arrogans om ni frågar mig. Att som person definiera vad hip hopen är och vad den skall vara fungerar inte. Att dock diksutera vad som är bra hip hop och hur man känner inför dagens hip hop akter är en annan femma. Så lägg ner hela "svenska hip hopen är död" snacket, snälla!

För att återknyta till hur jag började mitt inlägg vill jag säga att jag tror många artister inom den svenska hip hop genren känner av, och i allra högsta grad blir påverkade av denna så kallade kris i svensk hip hop. Det finns en identitetskris hos många rappare i Sverige idag. Samtidigt som genren har uppmärksammats enormt mycket, vilket har minskat de senaste åren, har ett behov av att utmärka sig som artist växt. Artister går in allt för hårt i ett identitetsskapande då de skriver sin musik. Därför reagerar vissa som Prins Mio 24, och känner att artister glorifierar sin omgivning, sig själva osv. De måste sticka ut på marknaden, vilket tyvärr inte görs genom talang alla gånger. Samtidigt kanske man vill försöka "rädda" den svenska hip hopen och då efterapar vad som fungerar i USA t ex. Vad jag saknar är den opretantiösa hip hopen som a tribe called quest då rappare kunde prata om mindre saker i sin vardag. Allt behövde inte vara så jäkla stort! Nu förtiden skall varje låt vara ett försök till en möjlig singel och därför säga nått stort eller jättesmart. Enligt mig blir det bara tråkigt! Va hände med de underbara albumspåren som förr fanns på plattor (detta gäller inte endast hip hopen som genre).

En annan grej jag tänkt på me svensk hip hop är den efterfrågan som finns på nya bra akter som ska rädda den svenska scenen. Man börjar lovorda artister lite väl snabbt, då de kanske släppt en hyfsat bra platta. Artisterna blir lite väl överhypade eftersom man så gärna vill se en riktigt bra ny svensk hip hop akt. Sen håller dom inte riktigt måttet ofolket tröttnar, vilket resulterar i att jouranlister som ametist går ut o kritiserar lyssnar för att snabb konsumera den svenska hiphopen, när det egentligen handlar om att musiken inte är tillräckligt bra.

Bara lite löst spekulerande kring ämnet....

2010-06-08 17:29
"ofolket" hehe
dom borde knivhuggas allihop!
Ridå

2010-06-08 21:48
hip hop scenen i sverige är ju ganska omogen kan jag tycka, om man jämför med USA. jag kan verkligen sakna en alternativ typ "good life cafe" scen här. nu har jag helt gett upp att försöka hitta svenska artister, men varför måste varenda jälva "concious"-artist här i sverige vara en ung vänster-medlem som inte vet vad metaforer är som med en förbannad akustisk gitarr och en refräng som bryter lätt på jamaicanska sjunger "VI MÅSTE SLUTA HATA OCH ÄLSKA MERA, yeah yeah yeah". det är bara så jävla platt.

och, ännu värre, om de inte försöker vara "concious" och ha dreads, så använder de en hel karriär till att försöka övertyga sin publik om att de är tuffast, bäst och vad-det-nu-måste-vara i hela världen, hur spännande är det att lyssna på? sorry jag babblar men fan så less jag är av det. när man jämför med usa är det som att jämföra thailändsk popmusik med västerländsk... ;-j

2010-06-08 22:00
lfd är inne på lite det jag pratar om. Svensk hiphop är så ruskigt omogen.

2010-06-08 22:47
Jag håller med visserligen. Dock så tycker jag att det sorgligaste med den svenska scenen är Afasi som gick från gud till patrask, släpper bara skit musik nu mera, med maskinen.

För övrigt så tycker jag att det finns en hel del bra, de flesta har nämnts, vissa är jag förvånad att folk ens nämner. Vissa har inte släppt musik på flera år. Det är nämligen det, jag tycker att scenen har blivit för inaktiv, plattor är alltid försenade och man får vänta flera år på att höra ifrån sina favoritartister. Men folk växer upp o folk har d svårt att försörja sig på musik tillräckligt för att kunna hålla uppe tempot.

Vad folk sjunger om är viktigt för mig, fast jag kan lyssna på alla kategorier inom hiphopen bara de leverar det snyggt så har de min respekt. Men helst typ metaforiskt, snäppet till poesi, med ett bra flyt och bra beat. typ Organismen - Diamanttårar, finns massor där runt 2004 som är bra exempel på det.

2010-06-08 23:30
PrinsMio
gå med stora kläder och keps på sne. Något jag har för mig att till exempel Mabande gör, trots sin ålder.

Mr. Snappycomeback in the house :D

Som redan påpekats så beskriver du själv hur du förändrats, dock verkar inte den förändrignen inneburit en mognadsprocess, utan bara ett avståndstagande från saker du gillade när du var yngre.

lfd - Kolla in Prime Ape Got The Blues, Extendead Plunge Attempt, Henry Bowers (okej, han har dreads, men ändå) eller SideWalk så hittar du grejer som inte är vare sig politiskt poserande eller gangsterromantik.

10-4, over...
"Not so funny now, funny man..." - Å, jo, totally worth it! ;)
Mabande In The Park - once in a lifetime, baby
Thugz 4 hugZ - kärlek istället för gangsterpropaganda

2010-06-08 23:44
Kan hålla med TS till viss del.

Tycker det kommer en del schyst men tyvärr håller nästan aldrig lyricsen måttet.

Många låtar man inte drar igång på jobbet eftersom det handlar om 15åringar i hooden som röker gräs.

Skulle inte banga lite normalare texter, det skulle gynna svensk hiphop mkt.

2010-06-08 23:51
Svensk hiphop dog för längesedan. Jag är bara glad att jag fick chansen att uppleva storhetstiden!

Svensk hiphop dog med Leo och Seron, svensk hiphop dog när folk insåg att Petter aldrig kommer att bli bättre än sin första platta. Svensk hiphop dog när Ken hade rimmat på hasch för 10000:e gången. Svensk hiphop dog när Loop Troop började göra technomusik. Svensk hiphop dog när "internet-cees" med namn som Beväpnad Tjockis och Toffifee? tog upp mikrofonen. Svensk hiphop dog när Organism 12 började greppa efter halmstrån och blev emo. Svensk hiphop dog när Motorisk Afasi stod på Pride-festivalen i klänning och smink.

...behöver jag fortsätta?

2010-06-09 00:41
Svensk hiphop dog när Motorisk Afasi stod på Pride-festivalen i klänning och smink.

HAHAHAHA, for real ?
As I walk through the valley of the shadow of death, I can't sleep like i'm battling meth, the reaper creeps while i'm gasping for breath. I ask the lord to forgive me for debt, when death comes and my soul leaves my body to rest.

2010-06-09 03:53
Inget illa menat men du framstår verkligen som dum i huvudet av den här tråden. Jag håller med dig om vissa saker, men att påstå att svensk hiphop är död för att du inte längre kan lyssna på din gamla favoritskiva är bara ett korkat resonemang. Hiphop har, i grunden, ALLTID riktat sig till den "lilla" människan. Den fattiga, den utsatta, den svaga människan. Att du sitter som vuxen medelsvensson och därmed representant för den STORA människan och gnäller över att musiken inte längre representerar dig är inte bara dumt, det är fan något du borde vara glad över.

För att övergå till det jag håller med dig om så saknas det DEFINITIVT bredd inom svenskt textförfattande, och jag har så mycket att säga på det ämnet att jag inte kan börja skriva nu för då kommer jag aldrig i säng. Det finns miljoner rappare idag som bara sprutar ur sig totalt ogenomarbetad DYNGA, och det finns lika många fans som sitter och accepterar skiten och tycker det är lugnt bara för att det "låter bra". Detta är inte något som går att göra något åt, vi kan inte diskutera bort idioterna från scenen. Det enda man kan göra är att själv föregå med ett gott exempel.

Om du rappar själv så lägg för fan all tid och energi du har på att få dina texter att faktiskt betyda något för dig själv. Försök inte tilltala så många som möjligt utan skriv för dig själv så kommer alla som är i ungefär samma sits som du uppleva texten som jävligt träffande - du är nämligen inte särskilt unik även om du vill tro det.

Om du är en lyssnare så ansträng dig för att inte lyssna på skitartister. Analysera igenom vad det är du lyssnar på och bryt ner det i delar tills du ser vad som faktiskt är välgjort och vad som är ihopkastat. När du har gjort det så hjälp till att stödja de bra artisterna istället för att bara klaga på dom dåliga. I en diskussion ser du till att en Anton Kristiansson blir nämnd minst två gånger för varje gång en Lorentz blir nämnd, etc.

På din beskrivning låter det för övrigt som att det är Zacke du letar efter. Jag ska inte påstå att jag kan beskriva honom, har bara hört ett par låtar och uppskattar honom inte över huvud taget, men han om någon är "vuxen svenssonhiphop". Snook också såklart.

2010-06-09 11:00
Kolla in Prime Ape Got The Blues, Extendead Plunge Attempt, Henry Bowers (okej, han har dreads, men ändå) eller SideWalk

Tack!

Hiphop har, i grunden, ALLTID riktat sig till den "lilla" människan. Den fattiga, den utsatta, den svaga människan. Att du sitter som vuxen medelsvensson och därmed representant för den STORA människan och gnäller över att musiken inte längre representerar dig är inte bara dumt, det är fan något du borde vara glad över.

Som om "The message" inte kan vara en låt en småbarnspappa med fast inkomst och villa också känner igen sig i? Tror du verkligen bara det är en viss grupp människor som har problem? För att citera den största medelklassrapparen av dom alla, ADEEM, "music solves nothing, but it helps me to reach", stämmer inte detta även för dom människorna som du inte definerar som "små"? För mig är bra musik något universellt, och att dela upp människor i stora och små blir bara sorgligt, alla har sitt att kämpa med. Dock stämplade min favoritrappare Onry Ozzborn sitt senaste projekt Dark Time Sunshine som "snob rap", så det kanske säger något om mig? ;-j

Redaktionen

2010-06-09 12:09
Svensk hiphop har i min mening äntligen börjat leva igen.. Som många redan pekat på så gick det lite i stå efter hela Petter-Ken-Latin Kings-hypen under tidigt 2000-tal. Ville man lyssna på nånting annat fick man leta länge och väl på internet för att snappa upp nåt..

De senaste åren har dock en ny attityd växt fram och många nya artister släppts fram. Dessutom har det traditionella synsättet på hur man marknadsför och får ut sin musik till fansen ändras. Titta på ex. Org 12 som släpper allt gratis. Öris likaså tillsammans med sina Skånetuggare. Sen har vi hela Ayla som släpper mkt musik. (Ja, jag inser att jag glömt väldigt många men ni borde fatta meningen) Tyvärr får vi nog erkänna att fokus, inspiration och nytänkande flyttat söderut. I dagsläget är det Göteborg och Skåne som levererar den bästa svenska hiphopen..

Sluta hata på artister eller på att hiphopen är död. Försök sprida ordet om de artister du faktiskt gillar så har du gjort vad du kunnat för att utveckla scenen i den riktning du önskar!
niggaz want me to rhyme? $3,99!
Manager

2010-06-09 12:59
PrinsMio: Det var inte ett sarkastiskt svar jag skrev, jag ställde en fråga för att få en definition på vad du anser vara "vuxet". Frågetecknet och bristen på smileys borde vara en tillräcklig indikation på det.

Det här är inte den första gången du feltolkar mina inlägg och lägger in egna värderingar i det jag skriver. Det är väldigt frustrerande att ens försöka diskutera med en person som gör så för nu är hela ditt inlägg färgat av att jag skulle vara sarkastisk och du försöker trycka ner mig genom att jämföra mig med en fjärdeklassare. Du anklagar mig för att inte vilja föra en ordentlig diskussion när du själv bidrar till att omöjliggöra för en ordentlig diskussion.

Nu hoppas jag att vi har löst missförståndet och faktiskt kan föra en ordentlig diskussion utan att du övertolkar mina frågor.

Ingen av de artister jag tipsade om har gjort en låt om att "tjåla bilar" och att vissa av de jag nämner hatar poliser är ingenting konstigt, och de har flera solida argument i sina texter för att göra det. Visst, vissa av argumenten kan vara pubertala (som att klaga på att man åker fast för att man gjort något olagligt) men långt ifrån all kritik som riktas mot polisen i låtarna är på den nivån. Jag ogillar poliser starkt för att de systematiskt trakasserar oss i orten och det är väldigt ledsamt att de flesta inte förstår det utan tycker bara att folk som säger något om det försöker hävda sig. Labyrintgrabbarna är vuxna människor som inte alls behöver hävda sig som en 16-åring från orten som precis börjat röka zutt.

Men skitsamma, jag köper att du inte vill höra förortsrap för olika anledningar och jag kommer inte jiddra om det men jag kommer alltid hävda att den musiken är lika mycket för vuxna som kan relatera till saker som sker i orten som för kids som tycker att det är häftigt att de rappar om poliser och knark.

Vilket fall, långt ifrån alla jag listade är förortsrap eller klubb. Några exempel från listan:

Carlito: Visst, han är från orten men det är mycket världspolitik och inrikespolitik i hans verser samt att han är en riktigt skillad MC.

Mohammed Ali: Ännu en duo från orten men det är en väldigt mogen nivå och handlar väl mer om problematiken för en ung vuxen i orten som vill göra något bra än hata polisen och sno bilar.

Orgnaismen: Om Gud vill och vädret tillåter.

Critical: Stright rap över boombap-beats om livet som Critical. Väldigt

Silversystrar: Två tjejer där ena rappar (Fröken) och andra sjunger (Miah) om att vi alla är barn under samma sol och samarbetar med S:t Erikshjälpen för att folk ska skänka pengar till svältande barn i Afrika. Vuxenpoäng. Nä men, du kommer inte hitta så mycket pubertala topics på deras platta direkt.

Spakur: Språkbruket hos den här karln är över huvudet på alla som vill höra låtar om att "tjåla bilar".

Unionen: Två tighta MCs som leker med språket och levererar kvalitativ hiphop, av vuxna för vuxna.

Jag kom på en till som inte ligger på listan, Henry Bowers eller Kung Henry.

Min poäng är att det finns en hel del som inte tar upp de ämnen du tycker är pubertala. Har du rotat runt ordentligt innan du skrev det här inlägget?

Vad exakt är det som får dig att skämmas? Är det för att kids lyssnar på musiken?
Redline!

2010-06-09 20:21
Som om "The message" inte kan vara en låt en småbarnspappa med fast inkomst och villa också känner igen sig i? Tror du verkligen bara det är en viss grupp människor som har problem? För att citera den största medelklassrapparen av dom alla, ADEEM, "music solves nothing, but it helps me to reach", stämmer inte detta även för dom människorna som du inte definerar som "små"?

Vem som helst skulle kunna känna igen sig i och uppskatta vad som helst, men det förändrar inte att ALL musik är riktad till specifika människogrupper. Och var jag ska ha påstått att inte alla människor har problem har jag helt enkelt ingen aning om. Klart att såväl fattiga som rika har problem men dom har OLIKA problem.

2010-06-09 21:47
Hiphop är till för alla. Rika som fattiga.. Det roliga och kontraproduktiva med hela diskussionen om rika.vs.fattiga är att istället för att kategorisera folk, så kan vi alla samlas under samma "fana", därigenom så minskar vi poläriteten, vilket säkerligen i längden skulle göra samhället i stort mer jämställt. Om det inte är "vi-mot-dom" mentalitet hela tiden. Samma fel gör ofta feminister.

2010-06-09 21:59
Tröttsam diskussion, finns något för alla smaker, dock ingen marknad förutom för E-type rappen
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2010-06-09 23:53
hatare kan fortsätta hata, vi garvar åt er
Skivsamlare

2010-06-10 18:17
Svensk hiphop dog när "internet-cees" med namn som Beväpnad Tjockis och Toffifee? tog upp mikrofonen

Haha.
Odd Goons @ Soundcloud SP1200 / S950. 12bit grittynessss

2010-06-11 09:42
PrinsMio P24 du kanske inte gillar gangster rap för du inte känner igen dig i nått av de folk säger ?

Redaktionen

2010-06-11 11:42
Hols P21, syftar du då på att du känner igen dig i gangsterrapen och således vill tjäna lite hiphoppoäng här på whoa? jag diggar gangsterrap som fan, inte bara pga vad som sägs utan mest pga hela inramningen. beat, attityd, delivery, beef-möjlighet osv.

Jag tror att majoriteten av hiphopälskare i Sverige inte kan känna igen sig särskilt mkt i gangsterrapen just för att vi har det såpass bra här. Visst finns det många människor som har det förjävligt här också men inte alls i samma utsträckning som USA eller annat valfritt asiatiskt land t.ex.

Som det redan konstaterats i tråden, detta är egentligen en icke-diskussion som bara får till följd att vissa, mer insiktsfulla kan debattera ämnet utan att börja hata på varandra medans andra bara vill försöka hävda sig/trycka ner andra.

Hiphop är för alla. Gillar ni inte det, sluta lyssna eller åtminstone sluta skriv en massa skit!
niggaz want me to rhyme? $3,99!

2010-06-11 14:02
känns inte som om du har hört den här:

tankefoda.wordpress.com
365citat.wordpress.com

2010-06-18 03:33
Critical is the shit! Keepin it real med RIKTIG hiphop!
"Rap ain't shit if it ain't real kid"- Lord Finesse

2010-06-22 12:09
Öppna ögonen för fan! Vi är en drös med folk som fortfarande gör Hiphop i sin bästa form.
mok vurban

2010-06-22 12:55
Snarare öppna öronen, höhö!

2010-06-24 02:01
era jäkla ägghuvuden - face it, 90-tals grejen som kallas "Svensk Hip Hop" är lika död som en bävermössa. Det är oväsentligt om "scenen lever" och om ett dussin gubbar/pojkar envisas med att lägga upp lite musik på youtube då & då - så länge en musikgenre inte kan knuffas med dom andra genrerna i media-helvetet/inte kan generera någonting SOM HELST i penga-väg/och om det inte finns någon publik av anständigt stor storlek, klassas skiten som "DÖD". det är väldigt enkelt..
va ska ni få för er att säga härnäst - att bebop lever oxå?

understå er inte ens att debattera om det här längre nu - "Promoe hade en hit förra sommaren" eller något i stil med "Lorentz har gjort vijetten till ett samhällstoppat tv-program blablablabala" det duger inte för 5 öre

Svensk hiphop är dödare än Macualay Culkins filmkarriär.
det enda som finns kvar är Mange Schmidts sommarhits, whoa.nu, några snorungar i förorterna som envisas med att ladda ned nya Ken Ring-låtar på sina ipods och den där löjliga amerikaniserade tidskriften Kingsize Magazine.. ibland får man läsa nån interljuv med Lazee i Metro oxå..
that's it, och det lilla som återstår duger inte som livnäring till den svenska hiphopens pulsåder..

svenska rappare borde börja göra det som Blues gör --- sälja skor.. finns nog mer pengar och konstruktivt utbyte i den branchen..
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.