I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

Hip hopens eurotechno-sound utveckling

Svensk Hiphop - Allmänt

2010-06-08 19:14

Hip hopens eurotechno-sound utveckling

Lyssnade idag på radion och fick höra Medinas nya låt antar jag. Något i stil med "Alle´". Blev så grymt besviken då det i princip var ett gammalt 90-eurodance beat a´la E-type stuk på beatet och själva soundet. Jag har alltid tyckt att speciellt Sam-E är en grymt duktig mc, men att höra han på det där kändes så lågt.

Ända sedan Lorentz och sakarias körde igång deras eurotechno beats sound så känns det som att "den stilen" har spridit sig och blivit en slags "innegrej". Lyssnade sedan nyss på Eminem och Lil Wayne som tydligen hade kört på ett just Blaze beat som samplat "Haddaway - What is love".

Jag hatar verkligen att sitta här som nån gammal bitter gubbe och säga "det var bättre förr", men min känsla är att idag så kan man inte riktigt skilja på pop/ hiphop längre. Det har väl sin försklaring i och med att idag är hiphopen så populär på topplistor osv.

Men att grymt duktiga rappare och andra personer ska köra samma grej, känns bara som ett jävla nederlag. Har aldrig gillar Lorentz och sakarias. Nu hoppas jag för guds skull att jag slipper höra tex fjärde världen köra på beats som är som "rednex - cotton eye joe", men man blir fan orolig.
Nu vet jag att fjärde världen förmodligen aldrig skulle göra något sådant. Men vafan är vi påväg? Tycker som sagt att hela den här Eurodance-beat-stilen känns så jävla dålig och låg.

www.sexstyckenstryk.com

2010-06-08 19:24
Den grejjen är väl 2008/2009? tror vi är på väg därifrån! Men för att svara så tyck som jag, det är fett. Bara lyssna på skiten och skit i resten.
Gillar: http://www.slagskottfilm.com/

2010-06-09 14:18
Det vad jag kan tycka är lite synd att varför måste såna artister som aldrig förr kickat på techno beats börja göra det nu när det redan finns mängder av artister som aldrig gjort något annat än techno-hiphop! Alltså de som alltid gjort något annat, varför måste man nu börja med denna techno grej, låt de köra på techno de som alltid gjort det och håll sig till sin egna genre. Ett bra exempel på detta är Stor's senaste med Teddybears "2 Lurar", varför? Kanske det bara var en en gångs grej vad det gäller Stor, men alla andra då.

2010-06-09 16:46
Självklart så får alla musiker utvecklas i vilken riktning som de helst vill. Så kommer det alltid att vara. Att man sedan inte alltid gillar det gör att man är en egoistisk fitta?
Om jag tycker att en viss rappare gör sig bättre på en annan typ av musikstil eller annan typ av beats, måste väl ändå vara okej. Men självklart var det väl korkat att ens skriva om en sån här grej i ett forum. För så fort man uttrycker ett visst missnöje med något så är man en egoistisk hatare, eller i detta fall egoistisk fitta. Kan ju själv tycka att många såna här trådar i forum, inklusive denna, är jävligt onödiga. Men samtidigt är väl just detta sådant som skrivs på forum.

Så från och med nu kan väl alla inlägg på whoa enbart vara positiva hyllningar till vad det nu är man skriver om. Tex fan va bra Sam- E är i nya Medina låten. Älskar hans rap på eurotechno beats. underbart.
www.sexstyckenstryk.com

2010-06-15 15:37
vadå de finns la andra sätt att utvecklas som musiker än att rappa över poppiga skit beats eller? dom kunde ju tagit o kört på tunga dubstep beats o ändå hålla de hiphop. visst produktionerna e bra men inte fuckin e dom hiphop .
o nu kommer la folk snacka om att ja snackar skit för hiphop e si o så men ni borde ändå catch my drift om man säger så. nu låter ju musiken som hiphop/ techno elle nåt...
http://www.myspace.com/cliq75 "LVT baby baby!"

2010-06-15 15:53
Nog hellre ser jag att folk gör om en popig låt och lägger in feta basslingor i den än att dom börjar kicka på dubstep iaf. Men, jag antar att smaken är som baken.
En kantstött pelare som inte pallar trycket
Har tankar om nåt större skiter i vad alla tycker

2010-06-16 20:49
dubstep ÄR just feta basslingor...
http://www.myspace.com/cliq75 "LVT baby baby!"

2010-06-16 20:55
Ja, men också enbart det..
En kantstött pelare som inte pallar trycket
Har tankar om nåt större skiter i vad alla tycker

2010-06-17 17:01
inte direkt emot att hiphop växer men eurotechno e de minsta bekymret! hip pop, e nåt annat, går verkligen emot vad hiphop står för, dessa pengamaskiner som finns bara till för pengar och görs av pengar för pengar, där e felet! inte att man gillar techno och vill leka lite. det e utveckling. en låt med taylor swift för att kanye snodde hennes mic, och kan dra in pengar... FEL FEL FEL.
I asked God for a bike, but I know God doesn’t work that way. So I stole a bike and asked for forgiveness.

2010-06-17 17:40
DMAt

Uttala dig inte om saker du inte har koll på. Dubstep är inte bara feta basslingor.

Till topic: Jag tycker att det är skitkul när folk leker och är innovativa, men hur jävla innovativt är det när ALLA ska köra samma grej? Tycker det kunde vara mer spretigt, nu ska alla rappa på technobeats, borde vara mer variation.
Producent

2010-06-17 18:16
gör som jag, mata rappare med lite boombap och annat shit och ge fan i att lyssna på sån där smörja bara. det går att undvika :)

2010-06-22 18:02
SexStyckenStryk
Antar att det är denna du syftar på.

Sen om du har haft koll på Medina på senaste tiden så har du säkert märkt att de flesta låtarna dem sprutar ut låter ungefär så här. Dem kallar stilen "Rai N B" och är en fransk tolkning av R&B om jag fattat rätt.
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2010-06-23 12:05
jag älskar när folk poserar med blasters utan kassetter i <3

On topic: Är det inte pga den nostalgiska tripen till 90talet? Om man kollar den svenska undergroundscenen så är det boom bap och sci-fi-samplingar som gäller.
Svensk&Utländsk Hiphop På Vinyl:
WWW.COULISSE.SE