Redaktionschef
2010-09-13 23:48
Helrätt Holy Sh!t, men var fanns folket?
Några tankar från Rachel på Whoa-bloggen:
När vi talar om bra hiphopklubbar i Göteborg är det oftast en sak som nämns; avsaknaden. Det finns ett fåtal som vågar att spela annat än den nya, hyperkommersiella och själlösa amerikanska hiphop med nödrim som radion tuggar sönder och frustrationen skriker i hiphopparna när ämnet dyker upp. En del talar om sina visioner om att själva styra upp något, men det är – som oftast – mycket snack och lite verkstad. I torsdags hade Holy Sh!t premiär på Parken i Göteborg. En hel kväll som tillägnades Old School. Det var välplanerat; bra DJs, grym musik (bortsett från en del åttiotals danshits som smögs in), svängiga framträdanden, lite livemålande och lokalen var verkligen inget att klaga på. Holy Sh!t hade all potential, ändå fick det ingen möjlighet att leva ut det. En sak saknades; folket. Var höll Göteborgshiphoparna hus i torsdags? Även när Mofeta & Jerre körde sina klyschtralliga låtar med DJ Akilles bakom sig så påminde populationen mer om en hemmafest på lågstadiet än en klubb. Var det för sparsamt promotat eller var det folket som medvetet valt att sitta hemma istället och lekt med navelludd? Det går att spekulera i all evighet. Det förvånar mig att stödet så ofta är så litet på oetablerade klubbar och hiphopevenemang när det ändå är så pass efterlängtat och jag undrar var felet ligger. Hur ska hiphopen få fäste i klubblivet om de oetablerade blir ignorerade eller missade? Ett bra försök av Holy Sh!t, men vi får hoppas att kommande klubbar inte präglas av samma folkbrist; att det är folket som gör klubben har aldrig varit tydligare.
Oracle aka HipHop-Oraklet | Whoa-Crew 2000-2013| I januari 2014 lägger vi ned Whoa. Tack för de här åren!
Det är alltid roligt med nya klubbar, framför allt hiphopklubbar, då dom är så få i Göteborg. Men för mig är det bara så störigt att de klubbar som kör, kör antigen MTV-rap eller oldschool/nittotal/nollnolltal.
För mig börjar det bli lite tröttsamt. Jag är ganska less på att varje gång jag vill gå på en bra hiphopklubb så spelas bara(bara mestadels ibland) gammal musik.
Jag förstår att en del vill ha den musiken, då det för många säkert känns nostalgiskt och gött. Jag tycker också så ibland.
Men det finns en hel armé med fantastiska rappare där ute i världen. En del kanske fortfarande gror i underjorden, men det finns också en jävla massa bra artister som släppt en jävla massa bra skivor(jag snackar om artister som är stora nog att få fame bland hiphopskallar, men inte crappy:iga nog att hamna på MTV).
Var kan jag höra dom i göteborg. Nägon som vet?
.
En hel kväll som tillägnades Old School. Därför gick inte jag på klubben(ja, och för att jag haft ett göteborguppehåll i sommar och därför inte hunnit kliva in i klubblivet). Oldschool är gött, men i all ära så börjar det bli tröttsamt.
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.
Bor inte ens i GBG och går knappt på "hiphopklubbar". Men personen ovanför hade en bra poäng.. (Mofeta & Jerre är förövrigt förjävla bra livemusik måste jag tillägga)
/ Deedz. http://www.facebook.com/jewoit
Hur ska hiphopen få fäste i klubblivet om de oetablerade blir ignorerade eller missade? Folk går på klubbar, etablerade som oetablerade. De går dit på grund av bra musik, plats, eller rätt målgrupp. Vad brast här? Marknadsföringen (som förvisso är ganska lätt nu för tiden med alla digitala kanaler)?
Så varför kom inte hiphopmålgruppen hit? Kan det hända att fler tycker som jag? Eller att just den klubben konkurrerar med en annan klubb med samma oldschoolkoncept?
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.
eller så drar inte mofeta & jerre så mycket folk helt enkelt.. skulle adam tensta eller, lazee, pato pooh, stor osv osv så skulle det säkert blivit fullt.
Välkommen till Sverige mina damer och herrar! Passivare befolkning får man leta efter. Ett land där alla klagar på att inget händer och när de väl gör det, så dyker ingen upp. Ett land där ingen är upptagen med något, men orkar ändå inte hitta på något. Folk sitter hellre hemma och kliar fittan/pungen än att umgås. Visst är det väl sant att Mofeta & Jerre inte är några big players på den svenska hip hop scenen, men nu vände sig den här klubben sig inte till er som inte diggar old school. Och sen så är inte Mofeta & Jerre hela upplevelsen heller. Jag personligen letar efter en old school klubb. Helst gärna med lite äldre besökare, typ 25+. Jag är inte singel, så jag är inte ute efter fitta (vilket klubbar i grund och botten är, köttmarknad). Därmed blir musiken och stämningen ännu viktigare för mig. Har väl varit ute nu 3-4 gånger sen jag kommit tillbaks till Sverige, och hör jag David Guetta, Lady Gaga och Black Eyed Peas en gång till så kommer jag spy! Synd att ni inte fick det att funka. Sånna här klubbar brukar det tyvärr inte gå bra för i Sverige. Om det inte är för att folk inte dyker upp så är det som i Soul Clap's (en old school klubb vi hade i Malmö, på Chokladfabriken för många år sedan) fall, att för mycket folk (se; för mycket blattar) dyker upp och då skiter folket som hyr ut lokalerna, på sig för då tror de automatiskt att det kommer bli en fight club varje natt.
At the gates of Eternity...
Som jag ser det så fanns det tre bra anledningar att inte gå dit: Mofeta och Jerre är rätt ointressanta. Jag gör saker på vardagar. För nära avenyn. (:))
Din forumsignatur är rätt irriterande när man läser i trådarna du skriver i. Ändra till vanliga textrader är du snäll.
Jag förstår inte hur kan man klämma in Mofita och Jerry på en oldscholl-tillägnad kväll? Som att gå på vegansk buffe där de serverar bakad vildsvin.
Svensk&Utländsk Hiphop På Vinyl:
WWW.COULISSE.SE
Bor heller inte i Göteborg, synd att det var på en Torsdag för min del! Yun: "...och går knappt på "hiphopklubbar", finns det hiphopklubbar alltså? VAR? :)
Producent
2010-09-14 12:44
Kanske hade fungerat bättre om man hade det på en löningshelg ist?
ATTBETALA : I Malmö och Stockholm finns det hip hop klubbar, yes.
Enligt min blygsamma åsikt är det fel musik att satsa på helt enkelt, vill man ha mycket folk funkar inte en renodlad "hiphopklubb". För tillfället vill majoriteten ha housefusioner.
"Jag var också rap när jag var fjorton år man."
Jag tror att jag kan ha "lösningen" på problemet.
Det är hiphop, gammal som ny. Det är i Göteborg. Det är jättelångt från Avenyn. Det är ingen vardag, utan en lönefredag!
Jag lyckas inte länka affischen, så här kommer infotexten istället.
Klubb Thugzday (hiphop-edition)
På scen:
GUBB & OBNOXIUZ (Illizit Muzik)
Gubb & Obnoxiuz har under många år varit med och dominerat Göteborgs hiphopscen. Kvällen till ära kommer de att köra en show tillsammans, med mycket nytt material.
Gubb släpper sitt nya album "Psalm 23" någon gång under oktober.
I början av sommaren släppte Obnoxiuz sitt album "Mellan gott & ont".
Ett album som har fått mycket cred av hiphop-Sverige. Albumet finns för gratis nerladdning på http://www.obxonline.se/.
OBS! Gubb & Obnoxiuz står på scen kl 21!
Det är hårda restriktioner från Kontiki som inte går att ändra på!
HAPPY HOUR, kl 20-22!
Öl, vin & cider = 25 kr/st.
Varmrätter från 65 kr.
Bakom skivspelarna:
DJ Gunnerz (hiphop) & Blenda-Oskar (UK) (hiphop/grime/dubstep/drum'n'bass).
"Blenda-Oskar" är bosatt i London sedan tre år tillbaka. Han jobbade, inte helt otippat, i skivbutiken Blenda på Andra Långgatan. Han började spela skivor på Inferno, där Blenda-Lars anordnade hiphopkvällar för några år sedan. Sen ett tag tillbaka har han även producerat musik.
Blenda-Oskar flyger in över helgen för att DJa på Klubb Thugzday!
Klubb Thugzday:
Öppet: Kl 20-02
Pris: 80 kr
Ålder: 18 år
Ya'll know what day it is!
http://www.facebook.com/#!/event.php?eid=130653020315661&ref=ts
bc99: alltså jag kan inte tala för alla hip hop klubbar. Men jag är benägen att hålla med klubbägarna om riskerna. När jag bodde i gbg och brukade gå på fat milk så var det definitivt sämre stämning än på mainstream ställen. Klassikern var när j-dilla dja och frank eller dank blev knivhotat av nån kille i publiken. Jag fick även ett frislag av glaciouz(eller någon i hans crew...länge sen) när de hoppade ner från scenen och började slåss med något gäng i publiken.
www.discotheque.se
Hade jag varit göteborgare hade jag kommit för att se Gubb och Obnoxiuz, och druckit (mot vad jag är van med från uteställen i Uppsala) billig öl. Men det sket sig, för jag bor inte i Göteborg.
Samma problem i Stockholm. Har spelat på många tillställningar som promotats bra och där musiken varit ca 50/50 gammalt/nytt fast utan att spela kommersiellt men ingen dyker upp. Senast var på Ruckus som hade allt, bra lokal, entre på 20 spänn, billig öl och grymma Djs men det kom knappt 100 pers. Det sjuka är att det alltid är dem som klagar mest på att det bara spelas skitmusik ute och som saknar 90-talet som ALDRIG dyker upp.
Fuck That Serato MP3 shit! Keep It Dusty!!! THD KREW<br> http://www.myspace.com/dj_grass
Det sjuka är att det alltid är dem som klagar mest på att det bara spelas skitmusik ute och som saknar 90-talet som ALDRIG dyker upp. Svenskar i ett nötskal. Och då menar jag inte etniska svenskar utan alla svenskar oavsett ursprung.
Såg inte klubben förens det var för sent. Så enligt mig dåligt promotat ^^, Annars fett initiativ.
Diagnosen av svensk mentalitet är lika positiv som en aidssjuk analfabet
Det är väll också ofta så att man har vänner som inte är lika taggade på en old-school hiphopklubb och därav drar någon annanstans för att man inte vill dra dit själv... Men jag var inte hemma när detta begav sig så jag spekulerar bara haha..