P3 Hiphop läggs ner!
Jag lyssnade på gårdagens program av P3 Hiphop nyss, och där sa Timbuk & Amato att pga nerskärningar inom Sveriges Radio så kommer P3 Hiphop att läggas ner. Dom har levererat fina program i snart 10 år (sedan 7 januari 2001). Sista programmet (någonsin?) kommer att äga rum den 4 januari 2011. Då kommer de att göra ett "best of"-program, med de låtar som har betytt mest genom programmets gång. Detta är riktigt jävla tråkigt enligt mig! P3 Hiphop tillsammans med P3 Soul(som klarar sig) är de enda programmen jag följer på Sveriges Radio. P3 Hiphop - rest in peace! Hittade en artikel om det nu också:http://www.gp.se/kulturnoje/1.497240--p3-hiphop-och-p3-pop-laggs-ned
Finns inte P3 street också?
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.
:'( vafaaan
när jag skriver ända, menar jag troligtvis enda
Det va det fuckaste. Jag har iofs inte lyssnat på radio på typ 5 år men tycker det programmet var väldigt viktigt för svensk hiphop. Fattar inte hur de tänker egentligen. Ska de spela bara mtvpop 24h?
Svensk&Utländsk Hiphop På Vinyl:
WWW.COULISSE.SE
programmet generade inte trillräckligt med lyssnare den sista tiden, så.... it is what it is
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.
så länge soul finns kvar. det enda jag behöver i svensk radio.
www.discotheque.se
Nooooo!! fy fan vad tråkigt
http://www.myspace.com/akinonline
Jag lyssnar alltid på P3 Hiphop på onsdagen på kneget. Veckans höjdpunkt! Jag älskar tugget mellan Timbuk & Amato och att man får fin hiphop, både gammal och ny, levererad på ett silverfat. Så detta är jävligt tråkigt.
Riktigt synd. P3 soul å P3 hiphop, riktigt fina program! Hoppas Nileskär tuggar vidare ett bra tag till å inte sänder så många repriser.
Ridå
Producent
2010-11-25 19:40
Fan va synd! Jag följde det stenhårt sen starten varje vecka tills dom bytte från söndagar till tisdagar eller vad det blev. Timbuk & Amato är en sjukt bra programledar combo! Mycket bra radio. Minns att Timbuk ofta smög in sina egna låtar en kort period när det var nytt. Och att Amato slängde på skånska danbandslåtar ibland. Ett annat fint minne är nått år när Melinda & Profilen var sommarvikarier och kom med egna nya inslag som hemma hos-reportage och "P3 freestyle". Grymt ändå att dom fått köra programmet i 10 år! Hurra för P3 hiphop!
fy bubblan
http://soundcloud.com/elbjornbjorn
Så går det när den unga, urbaniserade ego-generationen (som tror sig vara vänster) blir vuxna och tycker skatter är fascism. Ett yttrande från mig, helt utan fakta, kryddat med extrem överdrift med en gnutta allvar. Först P3 Rytm och sen Hiphop! När P3 Soul försvinner är apokalypsen nära.
Intressepenisen hårdnar!
Fan vad mesiga ni är, bara accepterar liksom! Skicka brevbomber och mjältbrand till SR istället för att sitta här och gnälla, klart att de lägger ned om ändå ingen bryr sig.
"Thats not mean! Mean is when i had Jean Mancini ride her bike home after i assfucked her." -Johnny Drama
nu har väl arne å buken kört det där i tio år, kan tänka mig att man ledsnar efter ett tag om det ändå inte är nån som lyssnar. nileskär har ju kört sitt soul corner sen sjuttiotalet ifs. nu är det dock en del repriser, men ändå. repriser kan va soft också, tupac-reprisen gick för nån månad sen, den var skitbra. finns inga potentiella inhoppare då?
Ridå
RIP p3 hiphop :((( Men det dom säger att dom inte kommer fokusera så mycke på genrer osv.. p3 hiphop läggs ner men tror inte det är det sista vi hör av hiphop i p3.,
Allt är sant på internet.
Vi får ju se till att mejla in och klaga... Tillräckligt många mejl kommer garanterat hålla programmet kvar.
Gillar: http://www.slagskottfilm.com/
nu har jag oxå mejlat
[email protected] tycker alla borde göra det i protest då dom ser att folk bryr sig, saker kan faktiskt förändras
http://www.myspace.com/akinonline
Bra initiativ med mailandet!
Jag har också mailat.
Kom igen nu hiphopvänner, maila:
[email protected] .
Peace
Mail check! Tror inte dom ändrar beslutet för att fyra användare på whoa mailar iofs, men om ordet sprids å inkorgen blir nerlusad. Spamma! Men vilka hade kunnat ta över programet då? Profilen å Eye-n-I känns lite hiphopmysiga sådär. Kanske inte hade blivit så hård musik, men dom får fan kvotera.
Ridå
Producent
2010-12-10 16:03
R.I.P.
Support A2K a.k.a. Azrael Kalashnikov & Wize Guyz Global Ent.
Tomas har svarat mig. Jag antar att ni andra får ganska lika svar.
Tycker ändå det är idé att övriga som vill ha kvar P3 hiphop också mejlar och visar erat missnöje. Osynligt missnöje är ju nämligen inget missnöje.
Den 10 december 2010 08:58 skrev Tomas Granryd <[email protected] >: Hej Rikard Och tack för ditt mejl. Jag ska försöka förklara hur vi resonerar. Först bara - ja det stämmer att vi kommer att lägga ner P3 Hiphop. Men vi gör det såklart med en tanke. Personligen tycker jag att Jason och Amato är två fantastiska profiler i radion med ett enormt kunnande och en brinnande passion. Det här handlar om att vi måste följa med i utvecklingen. Musikindustrin och musikkonsumtionen har ändrats i grunden de senaste åren, där genren inte är lika viktig som de var för 10 år sedan. Musik i sig är fortfarande precis lika bra och magisk. Men att i radio paketera en massa olika genrer har vi, efter mycket diskussioner, kommit fram till att vi inte ska göra i samma utsträckning. Tablån i FM är den faktiska begräsningen.Vi har inte plats för mer än några få genrer. Det finns bara 7 dagar i veckan. Idag lyssnar fleratalet av vår pubilk på en massa olika genrer. Genrerna glider ihop med varandra, skapar subgenrer, gränserna bryts upp och solitära tydilga genrer blir svårare att urskilja. Då blir det faktistk för "snålt" gentemot lyssnarna att isolera några få genrer. Vi måste alltså, för att följa med, hitta ett nytt sätt att paketera och synliggöra bra musik. Vi kommer att under början av 2011 presentera ett helt ny satsning, en ganska tydlig offensiv satsning på musikjournalistik och musikguidning. Vi kommer berätta mer om det senare, just nu skissar vi på hur det ska se ut. Det här handlar alltså inte på något sätt om någon form av nedskärning som någon menade i nått tweet, precis tvärtom faktiskt. Vi satsar mer offensivt på vår musikbevakning än vad vi gjort på kanske 10 år. Vi lägger ner mer pengar och mer tablåutrymmesyta för detta. Vi vill verkligen puscha bra musik. Detta innebär alltså, att den musik som finns med i P3 Hiphop, eller för den delen i P3 Pop, ska fortsättningsvis finnas med och bli spelad i P3. Musiken som spelas är väldigt relevant, inte på något sätt döende, och är också populär hos publiken. Det visar ditt mejl och det visar många andra mejl som ställt samma fråga. Och svaret är just det - det är inte musiken som spelas i P3 Hiphop som tappat relevans. Det är förpackningen, med bara två timmar i FM, som vi vill försöka ta ett nytt grepp på. Vi hoppas vi har rätt. Vi hoppas att ännu fler får komma fatta Hiphopens storhet med detta. Och förhoppningsvis ska den vara ännu lättare att hitta. För en ny faktor som vi förhåller oss tll nu är ju webben med helt nya möjligheter att förpacka och guida. Sedan har vi ju en välkdigt viktig aspekt, nämligen personligheterna. Och dessa får vi ju inte tappa bort i denna satsning. Därför för vi just nu diskussioner om att Jason ska starta ett helt nytt program efter nyår, ett program som jag tror kommer bli toppen. Tack för du lyssnar, hoppas att du vill fortsätta med det även efter 2011. Jag tror att du kommer hitta saker du gillar. Trevlig helg T Tomas Granryd Kanalansvarig P3 Sveriges Radio AB Swedish Radio Töntnörden: 4 är bättre än 3. Men 4000 är ännu bättre ;-)
Riktigt trist om det är så..
LGTM
Om inte ens whoa orkar bry sig mer över att p3 hiphop läggs ner så gör de nog rätt i att lägga ner det.
Producent
2011-01-06 20:22
Sorgligt
Jag är ingen perfekt man. Jag försöker bara göra det bästa jag kan och vara sann, inte göra nått halvdann. Det borde vara min slogan.
Jag tycker inte att argumentet håller alls när det gäller nedläggning om det nu inte handlar om lyssnarsiffror.
Att genren inte är lika viktig som för 10 år sedan. Stämmer det?
Håller sedermera inte om att hiphop skulle vara någon isolerad genrer. Går ju att infoga vilken genre som helst när det gäller hiphop. Förmodligen den mest eklektiska musikstilen av alla musikstilar.
Men jag tycker det är uppenbart att hiphopare lyssnar mindre på radio idag än vad man gjorde för många år sedan. Det har inte varit en enda diskussion om P3 Hiphop här på Whoa senaste åren trots att det skulle kunna varit en massa spännande diskussioner här utifrån P3 Hiphops teman och program. Men folk lyssnar inte passionerat på radio på samma sätt idag som exempelvis 2001?
Blogginlägg på Whoa:
http://blog.whoa.nu/2011/01/06/vila-i-frid-p3-hiphop
Så går det när den unga, urbaniserade ego-generationen (som tror sig vara vänster) blir vuxna och tycker skatter är fascism. Medan andra aldrig blir vuxna och förväntar sig att andra ska betala för deras underhållning.. Dock har det inget med saken att göra iom att radio- och tv-avgiften inte har sänkts. Public Service har en enorm budget och det är inte pengar som är problemet.
Det är inte svårt att förstå varför det blev nerlagt när den allmänna reaktionen bland deras målgrupp är "vad synd, jag brukade lyssna på dem, men slutade" (och det gäller även mig).
Tomas Granryds motivering känns dock väldigt krystad.
Musik har sorterats efter genre under en väldigt långt tid och jag tvivlar på att det har ändrats under de senaste 5 åren.
Hitta Svenska HipHopTexter på: http://www.hiphoptexter.com
2001 när jag saknade allt vad internet hette, hade ingen minidisc eller bärbar cd-spelare. Bara en walkman och massvis med tid över, då satt jag och banda varenda låt från avsnitten och lyssnade om och om igen tills bandet blev helt fuckat. Tio år senare ser tyvärr inte min situation likadan ut beroende på hur man ser det, min musikkonsumtion hänger inte på att sitta med fingret på rec-knappen varje söndag. Det är tråkigt att det är slut, men tio år är verkligen en prestation och trogen service under åren. Hur töntigt och klyschigt det än må låta så hänger inte svensk hiphop på en sådan skör tråd att ett nerlagt radioprogram skulle spela någon större roll. Det har antagit en helt annan form de senaste tio åren och det gäller väl bara att försöka hänga med på egen hand. Får helt enkelt ratta in Ametist om man nödvändigtvis vill lyssna på radio.
Kunde inte sagt det bättre än ModernDrunkard. Jag satt också och bandade P3 Hiphop på magnetband och sedan minidisc. Jag saknar dock lite fördjupande och genomarbetande musikjournalistiska program i andra format än P3 Soul. Känns som det är alldeles för mycket som är ytligt idag. Och tyvärr blev P3 Hiphop lite väl ytligt på slutet. Då det i min mening är historierna och berättandet som blir det roligaste i programmet. Som i det här fallet var alldeles för få. För min del funkar det inte bara att sitta och spela musik i 2 x 60minuter utan att ge fördjupande kunskap. Jag har mappar med massvis av olyssnad musik och mängder av bloggar som släpper grym musik gratis. Så jag har inga direkta behov av musiken. Så det är sammanhanget som bör vara det viktiga. Likt "Hitlåtens Historia" på SVT. Jay-Z - Hard Knock Life i 30minuters fokus. Det är vad jag kallar mervärde!
Det är väl INGEN som lyssnar på p3 hiphop för att lyssna på svensk rap? Seriöst? Det man saknar är ju alla amerikanska släpp som annars skulle gått en förbi.
"Thats not mean! Mean is when i had Jean Mancini ride her bike home after i assfucked her." -Johnny Drama
Caliber P26 Tro det om det kanns battre da, men det ar klart det handlar om pengar ditt not.
trist att programmet lagts ner. gillade deras tugg i studion
Producent
2011-01-10 17:15
^Eller hur. Jag tycker nästan att Timbuktu är bättre programledare än artist. Amato är också skön. Hoppas att de dyker upp någon annanstans.
Jag är ingen perfekt man. Jag försöker bara göra det bästa jag kan och vara sann, inte göra nått halvdann. Det borde vara min slogan.