I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

Krönika: Först artist, sen kvinna. Eller hur var det?

Svensk Hiphop - Allmänt

2010-12-17 15:56

Krönika: Först artist, sen kvinna. Eller hur var det?

Från Whoa-bloggen:

Det är intressant vad man väljer att lyfta fram i media. Jag intervjuade kollektivet Femtastic och kom på mig själv ställa frågor som jag aldrig skulle ställa manliga aktörer i hiphopbranschen.

Givetvis finns det en konflikt i att vara kvinna i en mansdominerad bransch. Det finns anledningar till varför det är flest män i branschen. Det är inget att hymla med att könsmaktsordningen även gäller inom musikbranschen som i övriga branscher. Därför är en och annan fråga om könets betydelse viktig att ta med. För det måste väl vara svårare att slå igenom som kvinna i hiphopbranschen? Men när svaret på den frågan blir huvudrubriken så ser man först könet och i andra hand artisten.

Ett exempel på det är när SVT Kulturnyheterna gör ett reportage om gänget. Man ser en glad jammande samling första stunden, och andra stunden ser man hur de förklarar hur branschen ser ut för kvinnorna verksamma i den. Det är ganska uppenbart vad SVT har velat fokusera på och vad de har valt att klippa bort.

Så vad är då Femtastic? Femtastic är ett crew och ett produktionsbolag. De är ett gäng vänner och bekanta som har befunnit sig i musikbranschen på olika sätt under flera år. Kollektivet inrymmer riktigt duktiga musiker, utpräglade artister som Seinabo Sey, Cleo och Syster sol, dj:s som Miss DJ, samt PR-kvinnan Vanessa Marko som är grundaren och spindeln i nätet. De är sina egna bokare och managers och producerar sina egna events och klubbar.

Klubb Femtastic är deras klubb och forum för att ta fram nya artister på scen på ett bra sätt. Klubb Femtastic har ingen fast form eller plats, utan dyker upp i nytt format och med nytt innehåll varje gång. Premiären var på Champagnebaren på Södra teatern. Det kom så mycket folk att Södra teatern fick stänga insläppet och baren en timme tidigare på grund av att all alkohol tagit slut.

Visserligen är de alla kvinnor och har åsikter om hur olika branschen behandlar en utifrån kön och att tonvikten ligger på män. Uppenbarligen har de fattat att de som entreprenörer och artister måste gå ihop för att ta plats. De måste arrangera sina egna fester, boka egna artister och promota sig själva. För det kommer inte branschen från stenåldern göra åt dem. För i första hand är de ett gäng artister och entreprenörer, och i andra hand smarta kvinnor som kommit på ett sätt att förbättra den egna situationen.

Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.
Producent

2010-12-17 23:33
Vilka är tjejerna på bilden?

2010-12-18 03:13
gotta love whoa. hahaha
Admin

2010-12-18 09:52
The_Donut: Vanessa Marko t.v. och CLEO t.h.

Måne: Det finns en hel del man skulle sett utvecklats i texten. Men det behöver vi inte ta här. Kanske svarar dig med en krönika och konkretiserar och fördjupar diskussionen något.

Så länge normen är manlig så kommer nog alltid frågan "Hur känns det att vara kvinna och hålla på med hiphop vara relevant". Igår var jag på säsongsavslutningen av Ametists en Kärleksattack på svensk hiphop. Där var det 46 män och 5 kvinnor. Varav de 5 kvinnorna inte var någon utövare av musiken (rappare/producenter) utan "journalister"/fans.

När kommer intervjun med Femtastic? Den skulle man gärna läsa!

2010-12-18 15:07
Mfs: Om dina tillägg inte är en FEET reservationen att kön är en social konstruktion, som används för att splittra arbetarklassen. Att kön är förtryck, varför skulle jag (eller någon annan för den delen)skulle bry sig om din så kallade fördjupning. Yes jag har hört om vad du sagt i föreläsningar och så vidare.

Spare us...
And we may not hate our jobs,
But we hate jobs in general
That don't have to do with fighting our own causes.
Admin

2010-12-18 15:23
Suverän: Jag har inte pratat om social konstruktion och arbetarklass över huvud taget. Jag har inte talat om könsförtryck i den här tråden heller. Det är inte jag som skrivit blogginlägget heller by the way.

Vilken föreläsning har du varit på? Jag är inte helt säker på att jag var där själv nämligen.

Men skall jag tolka ditt inlägg som att du inte bryr dig om könsroller inom svensk hiphop? Förstår inte riktigt din poäng.

2010-12-18 15:28
mfs: Jag tycker inte man ska hyckla med att media har en stor roll i det hela. Visserligen gäller det främst kommersiell media, men även små medier ibland.
Jag säger inte att frågan inte är relevant, jag säger att den inte bör genomsyra allt annat. Jämför man hur kvinnor och män intervjuas så märker man att kvinnor får svara mer på frågor som har med känslor att göra. Hur känns det? Hur mår du? Har du pojkvän? Jag hörde att du har blivit mamma, hur kan man vara både artist och mamma på en gång? bla bla. Bara för några dagar sedan såg jag en intervju med Speech Debelle där jag hade hoppats om att det skulle handla om hennes musik. Tji fick jag.

Jag säger inte att män inte får såna frågor, jag säger att kvinnor får mer.
Och vad tycker jag om det? Att det är astråkigt! Såna intervjuer är förbannat tråkiga att läsa, oavsett om det är en man eller en kvinna som svarar.
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2010-12-18 15:29
sorry över felskrivningarna.

2010-12-18 15:33
mfs:
Jag har inte pratat om social konstruktion och arbetarklass över huvud taget.

- Det är just det som är problemet med dig.

"Men skall jag tolka ditt inlägg som att du inte bryr dig om könsroller inom svensk hiphop? Förstår inte riktigt din poäng. "

-Jag har följt dig i det du gjort ett par år nu, och det börjar bli hög tid att du slutar med dina härskartekniker över nätet.

Snyggt grepp, att avsluta ditt inlägg med en retorisk fråga, tycker du inte?
Admin

2010-12-18 16:27
Suverän: Jag är verkligen en person som inte ignorerar social konstruktion och har aldrig förnekat socialt kön. Jag är även en person som inte tycker att arbetarklass är ett föråldrat perspektiv, till skillnad från många andra. Så jag har ingen aning vad du har fått det ifrån. Jag kan inte ens påminna mig om att jag gått in i de diskussionerna på ett bra tag. Utöver mina uppsatser kan jag inte ens påminna mig om att jag skrivit några texter kring genus och jämställdhet inom svensk hiphop.

Förövrigt svarar du ju inte ens på frågan. Spännande att följer mig. Det låter betryggande.

Ps. Jag avslutade inte mitt inlägg med en retorisk fråga.

Måne: Jag håller helt klart med dig. Och det är skittråkigt att alltid använda den infallsvinkeln. Men det finns också flera manliga artister som får frågor om sina barn, kanske inte på samma vis men ändå. (Petter, Ken, Dogge)

Det hade varit kul om du hade kunnat ta några exempel på intervjuer där manliga och kvinnliga hiphopare intervjuas och se om det är en man och kvinna som frågar och se om du ser någon skillnad. Kanske i artikelform så man får det svart på vitt.

Angående barnfrågan. Hur många "kvinnliga" MCs i Sverige har ens barn och kan få den frågan? Feven har tydligen barn men jag har inte sett henne i en intervju på många år. CLEO har barn och hon blev nyligen mamma så det känns som en ganska naturlig fråga i det fallet. I övrigt kan jag inte på rak arm komma på någon svensk rappare av kvinnligt kön som faktiskt har barn. På producentområdet är det ju riktigt torrt när det gäller kvinnor.

Nu pratar du förvisso om "hela" musikbranschen men det finns ju vissa skillnader inom genres även om mansnormen råder.

2010-12-18 17:04
mfs: Nu är det ju så att du är en av dom som skor dig rätt bra på den rådande normen i hiphopsverige. Så egentligen handlar det ju inte så mycket om vad du skriver, utan va du INTE skriver. Vad du skrivit om genus och jämnställdhet känns alltså inte så relevant när du står på föreläsningar som den du höll på Världskulturmuseet och har en klart essensiell syn på kön.

Det hade varit kul om du hade kunnat ta några exempel på intervjuer där manliga och kvinnliga hiphopare intervjuas och se om det är en man och kvinna som frågar och se om du ser någon skillnad. Kanske i artikelform så man får det svart på vitt.

Jag tänker att du som borde läst tusentals intervjuer och säkert själv genomfört ett hundratal inte kan identifiera vissa mönster, så känns det som att du är ett lost case vad gäller feminism. Bevisbördan är upp till dig.

Men visst, avsvär dig, du är ju tydligen, en av de "schysta killarna".

Admin

2010-12-18 17:24
suverän: Jag har aldrig föreläst på Världskulturmuséet.

Om du menar att jag skor mig på det viset att jag är man inom hiphop så är det väl klart. Men det är ju knappast som att jag bett om att vara man. Jag gillar hiphop och har så gjort i 18 år.

Jag skrev till Måne att jag hade tyckt det var spännande om hon hade skrivit om det och byggt vidare på sina tankar.

Självklart kan jag se vissa mönster när det gäller intervjuer. Men jag har aldrig satt mig ner och analyserat och gjort någon jämförande studie. Jag har aldrig sagt att det inte finns könsmönster som genomsyrar en hiphop-journalistkår. Feminism har jag inte ens nämnt här ovan.

Admin

2010-12-18 17:34
Förövrigt tycker jag vi släpper den här diskussionen kring mig och mitt utövande till att diskutera artikeln som Begard har skrivit. Har du någon personal issue angående mig kan du ta det privat utanför tråden. Annars kan du ju prata med din flickvän eller dina kära poesivän som jag studerat med och höra med dem om mitt arbete med att lämna plats för kvinnor inom hiphop.

Härskartekniken överlämnar jag till dig Glappen.

2010-12-18 20:15
mfs: Ok, då någon annan föreläsning du ska ha hållt på något annat ställe i Göteborg, egentligen kvittar det. Grejen med hiphop är att det är en jävligt heterosexuel grej att hålla på med. Du "blir en man" av att hålla på med hiphop.

Men det är ju knappast som att jag bett om att vara man.

- Så vad är det då som gör dig till man varje dag?
Du som nyss påstod dig vara beläst inom genus och jämställdhet, men pallar inte droppa annat än en biologistisk klysha. sic!

Har du någon personal issue angående mig kan du ta det privat utanför tråden.

Det finns ingen personal issue, för jag känner inte dig, jag bara analyserar det jag ser, för det finns saker du behöver jobba med i ditt beteende både här på whoa och afk.

Annars kan du ju prata med din flickvän eller dina kära poesivän som jag studerat med och höra med dem om mitt arbete med att lämna plats för kvinnor inom hiphop.

- Det bästa vore om du helt la ner med det du gör, samt fick dina kollegor att göra detsamma, samma med alla mediakåta, meningslösa rappare där ute som inte vill annat än att boosta sina egon på andras bekostnad. Snälla fråga mig inte varför!

2010-12-18 22:31
Måne: Det finns en hel del man skulle sett utvecklats i texten. Men det behöver vi inte ta här. Kanske svarar dig med en krönika och konkretiserar och fördjupar diskussionen något

Sjukt onödig kommentar.

Jag skrev till Måne att jag hade tyckt det var spännande om hon hade skrivit om det och byggt vidare på sina tankar.

sjukt irriterande kommentar.

Annars ...I agree with mfs,ta er beef nån annanstans.

Eftersom du vill svara med en krönika kanske du borde undersöka de?

Jag tycker lite synd om män. Säger en man att en kvinnligrappare är dålig är han en kvinnohatare, but then again, säger en kvinna att en kvinnligrappare är dålig har hon "svikit sitt kön" eller är avensjuk. De är så jävla känsligt då de handlar om kvinnor...

Allt tar sin tid, kvinnor fick inte rösträtt över en natt, och de kommer inte vara lika många kvinnligarappare som manliga hos Ametist över en natt heller. Saker och ting tar sin tid, och de finns en anledning. Inget är värt å nämna ifall de inte finns blod,svett och tårar bakom de...I'm just sayin,de som skrivs i böcker är oftast de kamp som slagits mot enorm motstånd...

Education is what remain when one has forgotten everything he learned in school! / Einstein

2010-12-18 22:55
För det måste väl vara svårare att slå igenom som kvinna i hiphopbranschen?

Jag tror att det hänger på att det inte finns bra kvinnliga rappare. Åtminstone har inte jag hört någon svensk sådan, däremot flera amerikanska. Än så länge är jag inte överdrivet tight på att rappa, och jag får inte heller någon shine. Vad ska jag gråta ut med då? Visa mig en riktigt bra svensk rappare så lyssnar jag, oavsett kön.

2010-12-18 23:07
ANENKEFALI

WOOORD THA FUCK UPPPPPPPPPPP!!! kunde inte sagt de bättre!
Education is what remain when one has forgotten everything he learned in school! / Einstein

2010-12-19 01:11
Anenkefali: men du kan väl inte förneka att trösklarna för kvinnor är ganska mycket större än för män? De måste vara tio gånger bättre och kämpa hundra gånger hårdare,tyvärr.

MFS: Petter har också fått barn, både en och två och tre gånger. Hur många gånger får han frågor om sin papparoll? Nas har också fått barn. Jämför med hur många frågor Kelis fått om sitt föräldraskap. Det är helt enkelt ett rätt dåligt exempel att säga det är fullkomligt naturligt.

2010-12-19 02:10
Anenkefali
+2

Håller med!
när jag skriver ända, menar jag troligtvis enda

2010-12-19 07:51
men du kan väl inte förneka att trösklarna för kvinnor är ganska mycket större än för män? De måste vara tio gånger bättre och kämpa hundra gånger hårdare,tyvärr.

Det kan man visst förneka. Om man inte lyssnar på bra musik för att det är en tjej bakom micken så har man problem och faktum är att typ ingen normalt funtad person är sån. Tjejer har helt enkelt tagit upp micken i samma utsträckning och jag kan tänka mig att procentsatsen dussinrappare vs riktiga talanger är ungefär samma för både killar och tjejer.

Ska vi börja kvotera in folk i musik eller vad är tanken? Ska vi ha 50 st Soulja Girls för varje Missy Elliot?
amen synthare då, fyra bögar och en dator

est. 1986
Admin

2010-12-19 09:59
medoria: Petter har ju fått frågor om det tusen gånger. Han var med i Eye N Is program i SR Metropol och pratade om faderskap i 60min. Det har varit en stående fråga i hans intervjuer senare åren. Hur han förändrats i sitt musikskapande på grund av sin fadersroll. Ser du till hur hans musik ser ut följer den också hans papparoll med låtar som "Alfons" och jag skulle säga att det lyser igenom på många ställen i hans musik. Följer man hans bloggande och twittrande är papparollen också väldigt genomsyrande. Vilket känns helt naturligt. Så ja Petter har snackat om sin fadersroll så det når mig upp i halsen.

Jag har inte läst någon Nas-intervju på väldigt länge. Var nog ett tag sedan jag läste något om Kelis också. Snackar vi artist eller hiphopartister nu? Kelis har ju aldrig sysslat med hiphop i min mening. Och hennes senaste skiva var ju elektronisk mot house-partyhållet. Dock tycker jag verkligen att pressen borde snacka faderskap med Nas, speciellt efter att han åkte fast pårökt körandes bil, vilket jag anser vara väldigt oansvarigt som förälder. Men det var väldigt mycket nyhetsrapportering om Kelis och Nas vårdnadstvist även om det varit mest fokus på pengar och inte på barn.

shasty: Det kanske jag borde och kanske gör. Den som lever få se. Hur som helst så saknar jag kvinnor inom MC-kulturen eftersom jag tycker de brukar bifoga nya infallsvinklar (Åtminstone underground-scenen)

2010-12-19 12:54
Det går att mäta jämställdhet inom en rad parametrar.
Själv undrar jag varför rappare i överhuvudtaget får en sån stjärnstatus, alla är ju mer eller mindre småföretagare alla "nya moderaterna".

Pappa och mammaroller visst, men jag skulle hellre titta på hur Petter kan prata om sina boys och sin klick (nästan endast bestående av män) utan att någon reagerar på hur homoerotiskt det egentligen framstår. Visst dom säger "No homo" på allt, men faktum kvarstår att Svensk hiphop består så mycket av män just för att män är så rädda för intimitet och att visa känslor utåt, stora starka soldater som inte bangar på att slåss efter ett battle, en hederskultur som är helt wack! Den människotypen vill jag helst se mindre av, oavsett vilket kön människorna påstår sig representera.

Props till dom som skippar det.

2010-12-19 13:21
medoria

Som sagt har jag aldrig sett någon kvinnlig svensk rappare som är bra, mao har jag inte sett någon komma över "manströskeln" ens. Å andra sidan är väl den "gamla tröskeln" lite lägre, typ för Petter, Ken och TLK. Då var det inte samma typ av krav som nu (flerstavsrim, metaforer, punchlines och hela skiten), hade en av dagens bästa svenska kvinnliga rappare varit aktiv då hade den säkert blivit oerhört stor.

Jag står fast vid att en duktig kvinnlig rappare får mig lika lycklig som en duktig manlig rappare. Tyvärr har jag bara sett det ena i Sverige.

2010-12-19 13:31
Mfs: jag tycker att du har hakat upp dig något på föräldrarskapet, vilket bara är en petitess. Det var ett exempel på känslobaserade frågor. Sedan har jag inte suttit ner och sparat alla artiklar jag läst, men det är uppfattningen jag har fått och därför skrivit krönikan. Men den senaste intervjun jag såg var med Speech Debelle. Kan leta upp intervjun sen. Ett annat exempel, som jag skrev i krönikan, var SVT Kulturnyheterna om Femtastic.

Sedan handlar det också om hur de kvinnliga artisterna själva uppfattar situationen och det är kanske det viktigaste. Jag har pratat med en del ( vet inte om jag borde namnge utan att fråga först) och en del av dom påstår att det är media som gör en big deal av att dom är brudar. Jag tror helt ärligt att det är dålig journalistik som myntat begreppen "tjejrock", "tjejrappare" osv.

Sedan är det så jäkla skrattretande att svenskar tror att dom är bättre än alla. Bättre journalistik, bättre allt! Vårt samhälle är minsann inte ojämställt! Ingen gör fel!

Nu pratar du förvisso om "hela" musikbranschen men det finns ju vissa skillnader inom genres även om mansnormen råder.

Vad menar du? Utveckla.

2010-12-19 13:35
Ni som såg kulturnyheterna vet ju själva att det nästan BARA handlade om att dom är brudar. Då är det också SVT vi snackar om: Public service, det felfria alternativet utan reklam och bullshit!

2010-12-19 14:07
props till de som skippar det.

stefan det räcker. nu börjar du argumentera konstigt igen. du har din grund i marxismen. men du håller dig sällan konsekvent. alltid smyger det sig in nån konstig jävla idealism.

förstår inte ens varför du ska börja diskutera hiphop i relation till produktionsförhållanden. det är en bajsnödig diskussion. sen vad du får ut av att diskutera samhällelig reproduktion med folk som uppenbarligen inte delar din analys förstår jag inte.
Admin

2010-12-19 14:17
Suverän: Vill man leva på musiken idag kan det vara en väg att gå, att göra sig själv till varumärke. Skaffa spons osv. Hur kopplar du det till jämställdhet förresten? Det är väl ingen skillnad på Nicki Minajs och Kanye Wests varubyggande i det stora hela? Om vi bara ser till själva varubyggandet.

Måne: Jag svarade på inlägget ovan. Som du säger är faderskapet bara är en del. Posta gärna Speech Debelle-klippet du pratar om. Skall man säga något som är tydligt med brittiska rappare av "kvinnligt kön" (Nu pratar jag om biologiskt och inte socialt kön) så är de jävligt kaxiga och har maxad attityd. Något som är ganska kännetecknande för amerikanska anti-jantelagsrappare oavsett som de spelar på hardcore-stilen (Boss, Champ MC, Lady Rage & Rah Digga) eller den mer kroppsligt/sexfixerade-rappen (Lil Kim, Nicki Minaj, Foxy Brown) är att de har ett jävla ego, som ofta stiger dem åt huvudet ala Kanye.

Anledningen att Femtastic får den typen av frågor kan absolut ha med journalisten i fråga. Jag vet inte vem det var den här gången. Men ser man på vad de döpt sig till och hur de profilerar sig så blir det ju naturligt med den typen av ingång. Ett gäng tjejer som reppar FI och driver en blogg och har ett crew som är könsseparatistiskt av politiska skäl. Så där finns ju en ganska tydlig start som journalist, speciellt eftersom det inte finns massivt med dokumentation om dom innan. Sen uppmanar kanske inte SVT och Kulturnyheterna upp för jättekreativa utformningar heller.

Angående det med genreskillnader så finns det ju massa stilar och subkulter. Där artister som "Lesbians on Ecstasy" och för ett ta ett gammalt exempel Candysuck, Peaches eller Le Tigre verkligen "fucks up" standardnormerna. Svensk hiphop har tyvärr inte haft den typen av provokationer på större plan (än) men det kommer väl snart. Vi blir fortfarande väldigt upprörda över andra saker t.ex. när Förstörda För Livet (Som Suverän rappat med lustigt nog) rappar om att vara rika eller Snook visar sina svagare sidor.

2010-12-19 15:25
Återigen blir det konstigt. Jag menar inte att man inte ska ställa såna frågor. Jag menar att man inte BARA ska ställa såna frågor. Femtastic är bara brudar, ja. Dom har gått ihop för att ta plats, ja. Dom har åsikter om hur branschen är, ja. Men är det allt dom är? Nej.

Dom är artister och entreprenörer också. Det är ett kollektiv som består av reggae-, soul- och hiphopartister. De arrangerar egna klubbar och pushar för att bli bokade samt har framtidsplaner att starta en studio. Varför togs inte det upp av SVT? Varför handlade det inte främst om att de var musiker och arrangörer? Vad tänkte journalisten ifråga?

Sedan förstår jag Femtastic. Får man inte plats så organiserar man sig och tar plats. Det är ganska fiffigt egentligen, men inget nytt. På konsertscenen är det ju främst män som arrangerar och bokar andra män (80 % män på scen). Dom gör precis som Femtastic, inget konstigt med det.

Allt jag försöker säga är att det blir fel när man främst ser kön, och sen artist. Vilket jag upplever är normalt, tyvärr. Läser du en musiktidning är det inte konstigt att stöta på ordet "tjejrock". Tjej före rock, alltså. Hiphopen är knappast förskonad från det, det märker man bara whoa. Läs igenom trådar som "Vad har vi för kvinnliga rappare i Sverige?". Debatten är låg och tråkig. Vill jag läsa om musik, så vill jag läsa om musik. Inte hur det känns att vara kvinna(eller annan känslobaserad fråga). Jag vill veta namn på producenter, om skivan, samarbeten och musikmusikmusik. Oavsett om det är en man eller kvinna.

Det här handlar heller inte om smak, att "det finns inga bra kvinnliga rappare i Sverige" ( som några där uppe påstår.). Smaken är som baken och uppenbarligen tycker en del om tex Silversystrarna och Cleo, för annars hade dom inte fått spelningar och sålt skivor/merch.

Jag känner att det blev lite rörigt nu.. men ni får ta det :)
Admin

2010-12-19 15:37
Den här är ju också grymt klyschig i sin utformning: http://svtplay.se/v/1942563/vasterbottensnytt/cleo_hemma_igen

Måne: Hur lång tid skulle reportaget vara? Hur lång tid hade de till research? Vad var journalisten intresserad av? Det finns många frågor att ta hänsyn till. Hade Femtastic ställt egna krav på hur det skulle varit upplagt och klippt? Man märker ju ändå vart det barkar hän när man sitter där under intervjun. (Kanske)

Hur många "kvinnliga" hiphop-kollektiv finns det i Sverige som gör det Femtastic gör? Det finns ofta grupper inom DJs och i Göteborg finns en separatistisk grupp för dansare. Finns det fler?

Frågan är om inte problemet skall tas upp tidigare än innan man hittat hiphopen. Jag har ganska ofta den synen att "ingenting är hiphopens fel" utan det är samhällets. Och hiphopens speglar bara samhället. Dvs. hiphop i sig är inte sexistisk utan samhället, normen och utövarna som håller normerna uppe.

Folk undrar ju vilka kvinnliga artister som är aktiva just nu. Det har aldrig varit så tunt som nu bland kvinnor på den svenska hiphopscenen. Om du själv skulle boka 10 hiphopartister till en spelning och var beordrad att uppdelning skulle vara 50/50 mellan könen. Vilka skulle du då boka?

2010-12-19 18:37
Femtastic är f ö lite klyftigt och refererar till "femme" antar jag? Eller feminin/female-tastic? Något sånt?

"ÅHNEJ, vi kvinnor som kallar oss Girl DMC får bara massa frågor om att vi är tjejer, vi vill inte ha fokus på det =(=(=(=("

Är grabbar inblandade i Femtastic eller är det bara för kvinnor? Jag tror att många kvinnliga rappare själva lägger råfokus på att dom är just kvinnor, istället för att slipa sina egenskaper till max och bara köra. Är man duktig så får man cred, Cleo är väl tillsammans med Peshi dom svenska kvinnliga rapparna som fått mig att känna "Hmm, det här kan bli trevligt!" istället för "Oj, vad uselt det här var". Skulle inte säga att någon av dessa är duktiga nog, men de har potential.

Fast Cleo var det längesen jag hörde, så jag hoppas väl lite.

2010-12-19 18:39
F ö har/hade Feven helt klart attityden, men var väl mer tekniken som svek.

2010-12-19 20:21

vad du får ut av att diskutera samhällelig reproduktion med folk som uppenbarligen inte delar din analys förstår jag inte.

Socials: Du verkar förstå precis vad jag pratar om, räcker inte det? Finns säkert fler, så vad är ditt problem, delar du inte min analys konsekvent, visst men du får faktiskt argumentera emot argumenten inte emot mig som person. Kom in matchen, det andra kan vi ta privat. Könsroller/maskulinitet, produktion/reproduktion och hiphop hänger ihop, vad är det provocerande i det?

mfs:

Vill man leva på musiken idag kan det vara en väg att gå, att göra sig själv till varumärke. Skaffa spons osv. Hur kopplar du det till jämställdhet förresten? Det är väl ingen skillnad på Nicki Minajs och Kanye Wests varubyggande i det stora hela? Om vi bara ser till själva varubyggandet.

- Det är väl inte svårare att se att marknadsföring leder till en viss typ av människa. Kapitalistiska värden där människor marknadsförs som varor . Jag är kommunist, jag gillar inte varor, gillar att alla ska ha allt, gärna mycket av allt. Du har en marknadsliberal inställning till musikindustrin och hiphop, det gör dig bull, slut.

2010-12-19 20:24
Anenkefali

Kan hålla med dig att det inte finns många bra svenska kvinnliga rappare. Däremot skulle jag inte säga att det inte finns en enda. Cleo tycker jag verkligen är grym, och vi kan inte glömma Mapei som utklassar dom flesta manliga rapparna i Sverige, både på skiva och live. Mapei har ju dessutom fått en massa erbjudanden om stora skivkontrakt både i Sverige och USA, men tackat nej av olika anledningar.
Married to the money, fuck the world, that's adultery

2010-12-19 21:51
Som sagt, Cleo är en av dom bästa kvinnliga rapparna jag hört, men tyckte hon var en oslipad diamant så det blev inte mer än att jag hört någon låt här och där. Vore kul att höra nu, länka någon tung låt?

Mapei har jag inte fattat, har å andra sidan inte hört mer än det hon lägger på "Finns det plats för en neger" =)

2010-12-19 22:14
Här är senaste singeln av Cleo från Evolution-plattan:

Mapei släppte en del grejer själv, men har inte hört från henne på länge. Hon va också med på en av looptroops låtar på senaste plattan. Har sett Mapei live och det va hur grymt som helst, hon freestylade i princip hela gigget, helt sjukt bra!

Här är Mapei live, inte lika energi-rikt som den konserten jag såg med henne dock :)

Här är en annan live-show med sämre kvalité, men lite mer energi

Married to the money, fuck the world, that's adultery
Poet

2010-12-19 22:28
Tror också grejen är den att har man "one of your own kind" i gamet, så ökar intresset stort och därmed ökade deltagare av den målgruppen. Än idag så får ju Eminem kämpa hårt för att bli tagen på allvar (kanske inget man märker av sådär jättemycket här i Europa) av många afro-amerikaner, som fortfarande tycker att "white men can't rap". Och han refereras fortfarande som the white boy, till och med när han får props.

Som Anenkefali sa, så finns det tyvärr helt enkelt inga kvinnliga svenska MC's som kan leverera och många gånger när det ser lovande ut så går karriären går över till att sjunga istället (typ Remedy). Med detta sagt så vill jag poängtera att det handlar absolut inte om att svenska kvinnor inte skulle kunna rappa, men när ingen hängivet ägnar sig åt det i flera år och därmed vilja bli bättre, så kommer det inte bli något av det helt enkelt. Sen tror jag inte det skulle bli mycket svårare för en tjej (som är någorlunda duktig), tvärtom. Som tjej (eller någon annan minoritet) så är man exotisk och inte lika mycket "en i mängden". När min syrra började rappa vid 14 års ålder (dessutom på accent-fri engelska) så strömmade erbjudanden om spelningar, studiotid, sponsring, intervjuer, collabos mm in från hela Sverige. Hon var medelmåttig då (men hade stor potential att bli sjukt duktig med tiden) och givetvis två år senare så hade hon lagt rappen på hyllan för hon tyckte inte hip hop var hennes grej. 8-9 år senare så ser det likadant ut.
At the gates of Eternity...
Poet

2010-12-19 22:30
Känns som om Gogaku's klipp cementerade lite av det jag sa, att det måste vara en sorts sing-songy pseudo-rap a lá M.I.A för att få kvinnor att delta :S

2010-12-19 22:50
Kom in matchen, det andra kan vi ta privat. Könsroller/maskulinitet, produktion/reproduktion och hiphop hänger ihop, vad är det provocerande i det?

privat... vilket vi gör i skrivande stund. och som sagt, den här diskussionen utvecklade sig som jag trodde. en massa snubbar som diskuterar könsroller utifrån vitt skilda perspektiv. begreppsdefinitionerna skiljer sig och alla strävar främst efter att vinna argumentationen.

2010-12-20 13:40
BC: Kul att du kom in i diskussionen och tog in allt i ett större sammanhang! Stanna kvar nu! :)
Jag håller med dig i allt du säger, vilket får mig att tycka att hela konstbranschen hycklar. Det är typiskt för konstutövare och konstkonsumenter att påstå att kvalitet går först. Men lik förbannat, när det kommer till kritan, så refererar man till den andre. Jag rör mig mycket i kultursammanhang och för mig är det inte ovanligt att man pratat om svart musik, eller tjejmusik. Det är egentligen samma bullshit och det handlar om att man sätter den vita mannen som norm.
Jag tycker att det är så konstigt att hela kulturbranschen tror sig vara förskonad från det, när det är något som genomsyrar samhällets alla delar. Kanske är det så att jag märker av det lite mer för att jag själv inte är normen(jag vet inte, men för mig är det tydligt).

MFS
Det känns faktiskt som att du förlöjligar diskussionen en aning. Läs vad jag har skrivit ovan. Jag håller med dig om att inget är hiphopens fel, det är samhällets normer och regler som även styr där. Men det betyder inte att man inte ska kritisera hiphopen när den gör fel och det betyder inte att hiphopjournalister inte har ett ansvar.
Vad är din poäng med att veta vilka akter jag skulle boka? Och vad är din poäng med att veta hur många kvinnliga kollektiv det finns?

2010-12-20 13:55
Cleo har ju gått och blivit råtung, big ups! Mapei verkar skön, men vill höra mer än sunkiga livespelningar =) Tack iaf för Cleo-låten!

2010-12-20 13:59

Hon låter väldigt bajsnödig, inte trygg, utan låtsastrygg. Men fan vad hon har potential, tunga rader iaf.

2010-12-20 14:06

Detta på svenska hade slagit.

cirka 40 sek in i klippet, lätt tyngsta versen på låten i mina öron.
Admin

2010-12-20 15:39
Producent

2010-12-20 18:20
fan vad larvigt
Poet

2010-12-20 23:02
Måne: Tack hehe och jag håller med dig i mycket!

Anenkefali: Den är fet. Tycker det finns många grymma kvinnliga MC's från USA, och med grymma så menar jag inte "ah dem är duktiga för att vara tjejer", utan genuint grymma rappare, period. MC Lyte och Jah Skillz är på min top 10 lista över fetaste MC's.
Manager

2010-12-22 11:53
Uppenbarligen har de fattat att de som entreprenörer och artister måste gå ihop för att ta plats. De måste arrangera sina egna fester, boka egna artister och promota sig själva. För det kommer inte branschen från stenåldern göra åt dem. För i första hand är de ett gäng artister och entreprenörer, och i andra hand smarta kvinnor som kommit på ett sätt att förbättra den egna situationen.

Men...så här gör ju majoriteten av de manliga aktörerna i branschen idag också.

Ni som såg kulturnyheterna vet ju själva att det nästan BARA handlade om att dom är brudar. Då är det också SVT vi snackar om: Public service, det felfria alternativet utan reklam och bullshit!

Jag vet inte, det känns som att det är dags för de kvinnliga rapparna/artisterna att ryta ifrån när journalister ställer såna frågor. Så länge de fortsätter att snällt svara på såna idiotfrågor som har ställts år efter år så kommer inte någon ändra på sig. De får ställa lite krav på de som intervjuar dem helt enkelt. Som med allt annat. Jag vill inte låta krass nu men har inte kvinnor alltid haft lite mer uppförsbacke i livet och varit tvugna att drämma näven i bordet själva när de vill ändra på något, så varför skulle det vara annorlunda i det här sammanhanget?

Jag tror att det hänger på att det inte finns bra kvinnliga rappare.

Till viss del stämmer det. Kvinnor saknar ofta den attityden som krävs för att rap ska kännas trovärdigt. Jag vet inte varför det är så men det är fakta. Jag gillar många kvinnliga rappare från USA, dock inte de som hörs i populärmedia eftersom de oftast är kassa rappare som spelar på sitt utseende eftersom de inte kan rappa.
De som kan rappa brukar oftast förlita sig på sina skills, men jag antar att eftersom de är kvinnor som inte visar sig halvnakna och som faktiskt utmanar männen med sina kunskaper så får de inte så mycket shine som de förtjänar. Men riktig känner riktig.
Redline!

2010-12-22 17:04
Dr.Octagon
ag vet inte, det känns som att det är dags för de kvinnliga rapparna/artisterna att ryta ifrån när journalister ställer såna frågor.

Absolut, det håller jag med om. Alla har ett ansvar i det hela, även kvinnorna. Men också journalisterna, det är vad texten handlar om. Att journalister/medier har makt är väl inget nytt och det är dags att även de sätter artisteriet först. Det blir lätt så jävla konstigt när man pratar om konst och folk som skriver om konst. Det verkar råda en allmän uppfattning om att kvalitet alltid går först. Att konst och kultur är förskonad från alla föråldrade tankar. Men det stämmer inte, för fem öre. Kulturjournalisten har ett lika stort ansvar som journalisten som skriver om irakkriget. Det gäller att tänka till.

Till viss del stämmer det. Kvinnor saknar ofta den attityden som krävs för att rap ska kännas trovärdigt. Jag vet inte varför det är så men det är fakta.

Och vad är det som krävs att rap ska kännas trovärdigt? Vad är det dom saknas? Vad är det för attityd som kvinnliga svenskar saknar per automatik?
Länka inte till någon ball rappare från södra USA nu, skriv så att jag fattar. ;)

2010-12-22 22:47
Måne

Vill bara klaga på att du säger "per automatik". Det är inte alls "per automatik"? Har någon sagt det?

2010-12-23 07:13
Kvinnor saknar ofta den attityden som krävs för att rap ska kännas trovärdigt. Jag vet inte varför det är så men det är fakta.
Jag tolkade det så.
Manager

2010-12-23 09:05
Absolut, det håller jag med om. Alla har ett ansvar i det hela, även kvinnorna. Men också journalisterna, det är vad texten handlar om. Att journalister/medier har makt är väl inget nytt och det är dags att även de sätter artisteriet först. Det blir lätt så jävla konstigt när man pratar om konst och folk som skriver om konst. Det verkar råda en allmän uppfattning om att kvalitet alltid går först. Att konst och kultur är förskonad från alla föråldrade tankar. Men det stämmer inte, för fem öre. Kulturjournalisten har ett lika stort ansvar som journalisten som skriver om irakkriget. Det gäller att tänka till.

Äh, journalister är för korkade för att komma på sänt här själva. De tror att de kläckt en unik idé när de väljer att vinkla artikeln på kvinnofrågan när de intervjuar en kvinna. Varenda en.

En bra artist kan styra intervjun åt det håll h*n vill.

Och vad är det som krävs att rap ska kännas trovärdigt? Vad är det dom saknas? Vad är det för attityd som kvinnliga svenskar saknar per automatik?
Länka inte till någon ball rappare från södra USA nu, skriv så att jag fattar. ;)

Jag kan inte beskriva en känsla i ord. Många manliga rappare har samma problem, de är inte trovärdiga. De saknar liksom närvaron, attityden, flytet, jag vet inte. Det är inte bara kvinnliga rappare från södern som har det även om det finns många fler därifrån. Överlag verkar södern vara en plats där kvinnorna kommer fram mycket mer än övriga USA. De kanske inte är lika förtryckta och tar mer plats? De verkar i alla fall vara allmänt mer ghetto där nere.
Redline!