I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

Whoa Recenserar: Anton Kristiansson - Och jag

Svensk Hiphop - Allmänt

2011-03-28 19:49

Whoa Recenserar: Anton Kristiansson - Och jag

Från bloggen:

Pontus:

Och jag är för mig en otroligt efterlängtad skiva som låtit ta sin behövliga tid då den har växt fram ur en ung mans sökande genom blöta nätter och krossade känslor. Anton Kristiansson har trotts sin unga ålder hunnit att gå från klassisk hiphop med Illuminati, vidare till funkig livebandsrap med The Ninjas för att närma sig ett hittigt sound genom sina duos Grand Prix och Charlie för att till slut bli en ensam berättare med ljudmatta av indie.

Skivan är en emotionell utfläkning och har man problem med det-är-så-synd-om-mig-och-hela-världen-kretsar-kring-mig-musik så kanske man skall undvika Anton Kristiansson, men uppskattar man ärlig och berättande rap med snygga rim utan krusiduller och med stora sångarrangemang och musikalisk lyster är detta näst intill perfektion från början till slut.

Innehållsmässigt består skivan av texter om dekadens, dysfunktionellt känsloliv och självreflekterande. Musiken är melodisk med grovsamplingar från skilda artister som Broder Daniel och Enigma. På gästlistan finner vi bland annat Martin Elisson från Hästpojken, Maja Milner från Makthaverskan och den fantastiska sångaren och producenten Niklas von Arnold som utöver sin soloskiva tidigare har kunnat höras på Petters skiva.

Som trogen lyssnare känns det lite tråkigt att fyra av skivans tio spår redan är sönderlyssnade genom singlar och myspace, man vill gärna ha mer än sex stycken olyssnade spår på ett nytt album. Men man kanske inte skall klaga för mycket, för Anton levererar årets hittills bästa skiva med några av de bättre svenska hiphoplåtarna jag hört på flera år. Tänk på döden är ett helt fantastiskt stycke och jag vill inte lägga ifrån mig mina hörlurar…

För att se vad Pontus gav för betyg samt för att läsa vad Matias och Viktor tyckte om skivan så KLICKAR NI HÄR

2011-03-28 21:27
Vart när och hur kan man få tag i den?
shades on my eyes you can't tell I'm .....

2011-03-28 21:31
Skivans release är satt till 30 mars om jag inte misstar mig helt.

2011-03-28 21:32
Mycket bra, förbeställde idag.
"Jag var också rap när jag var fjorton år man."

2011-03-28 21:57
Att anton nämns här på sidan köper jag, eftersom han sysslat mycket med hiphop förr. Men att nu även kalla det här hiphop? Nu har det gått för långt :P
Bara för att man rappar gör man inte hiphop.

Skivan är säkert bra dock, och jag hoppas anton äntligen blir lite känd nu så kanske han försvinner bort i indieträsket ännu mer. För i hiohop hör han ocke hemma längre.

2011-03-28 22:30
Anton har hookat upp mig med 3 signade ex av hans album. Så om ni är sugna på det så är ni välkomna att delta i min tävling på http://www.decadentlifestyle.net/2011/03/28/win-the-album-och-jag-by-anton-kristiansson/

Ha de gött!
Admin

2011-03-28 22:39
På Anton Kristianssons fansida på Facebook går följande att läsa (gällande köpinformation):

"På onsdag släpps skivan! Om du vill förhandsboka den så sätter du in 120 kr till Anton Kristiansson på Handelsbanken 498 857 328 cl. 6682 och skriver i ditt namn i kommentarsfältet. Sedan mailar du din postadress till [email protected] och vips så trillar albumet ner i din brevlåda. Vill du ha den signerad så ber du bara snällt om det."

Carl Only Bildt 4 Cuban Linx
http://matiasrankinen.wordpress.com
Missa inte världens bästa radioprogram Starka Personligheter.

2011-03-30 12:47
Så, efter första lyssningen så tycker jag Tänk på döden och Vi förtjänar att bli lyckliga är grymt tunga!
Så festar jag på till gränsen att jag ska spy, så breakar jag som helaa Rinkeby !

2011-03-30 22:03
Plattan är fet, men det är lite synd att man hört 7,5 låt innan bara genom youtube

2011-03-31 08:36
Riktigt bra skiva blev det. Kommer spelas ett bra tag framöver! Tack Anton!
Hihi

2011-03-31 10:34
Lyssnat på plattan på Spotify. Hittills känner jag att det är känns väldigt utstuderat rakbladsemo , inte nödvändigtvis en dålig grej. Men nog inte jag som är målgruppen riktigt.

Kan se mig många 13-15-åriga tjejer digga till detta, tror dock att Anton hade kunnat göra en mer "mogen" platta(ursäkta uttrycket). Tekniskt och musikaliskt är det välgjort, men lite för mycket "tonårskärlek är något viktigt och seriöst" för min del. Blir lätt lite löjligt, men som sagt, nog inte jag som är målgruppen.

Lets make some history boys!

2011-03-31 13:58
lyssnade igenom plattan snabbt på spotify och den verkar vara schysst. möjligt att hans rap blir lite enformig ibland, men han är grym på att skriva och rimma.
hets, stress, fest!
Poet

2011-04-08 14:32
Anton Kristiansson är bäst i sverige just nu.

Hoppas skivjäveln kan läcka snart så jag kan njuta av den

Ja jag är fattig och tankar musik.
I.C.T.W
Ill be heading out soon

2011-04-08 15:35
Doggsonlol

Den finns på Spotify.
Lets make some history boys!
Skivsamlare

2011-04-08 16:21
Anton har hookat upp mig med 3 signade ex av hans album. Så om ni är sugna på det så är ni välkomna att delta i min tävling på http://www.decadentlifestyle.net/2011/03/28/win-the-album-och-jag-by-anton-kristiansson/

Ha de gött!

Woho jag vann!
Odd Goons @ Soundcloud SP1200 / S950. 12bit grittynessss

2011-04-09 01:10
Jag vann inte, å andra sidan har jag redan en signad platta från anton själv så det gör inte så mycket

2011-04-09 15:32
Fast min flickvän vann visst en, där ser man