I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

Hur blev det nu när P3 hiphop las ner?

Svensk Hiphop - Allmänt

   

2011-05-15 04:23

Hur blev det nu när P3 hiphop las ner?

Vet inte hur många som blev besvikna över att P3 hiphop la ner, antar att färre å färre lyssnar på radio, vilket jag i viss mån fattar. Tycker dock att det va jävligt nice att det fanns ett program på en stor svensk radiokanal som P3 som fokuserade på hiphop å timbuktu å amato gjorde det jävligt bra. Själv lyssnar jag faktiskt rätt mycket på radio, främst P3 för jag gillar deras softa public service-vibb, visst spelar dom mycket skräp, men med program som p3 soul (å förut p3 hiphop) gör dom djupdyk i bra musik som jag faktiskt diggar stenhårt.

När det uppdagades att programmet P3 hiphop skulle läggas ner var det rätt många som gnällde. Det har varit flera trådar uppe här på whoa om det å det klagades via mail, å en bit av svaret p3 gav var följande:

...Vi måste alltså, för att följa med, hitta ett nytt sätt att paketera och synliggöra bra musik. Vi kommer att under början av 2011 presentera ett helt ny satsning, en ganska tydlig offensiv satsning på musikjournalistik och musikguidning. Vi kommer berätta mer om det senare, just nu skissar vi på hur det ska se ut. Det här handlar alltså inte på något sätt om någon form av nedskärning som någon menade i nått tweet, precis tvärtom faktiskt. Vi satsar mer offensivt på vår musikbevakning än vad vi gjort på kanske 10 år. Vi lägger ner mer pengar och mer tablåutrymmesyta för detta. Vi vill
verkligen puscha bra musik.

Detta innebär alltså, att den musik som finns med i P3 Hiphop, eller för den delen i P3 Pop, ska fortsättningsvis finnas med och bli spelad i P3. Musiken som spelas är väldigt relevant, inte på något sätt döende, och är också populär hos publiken. Det visar ditt mejl och det visar många andra mejl som ställt samma fråga. Och svaret är just det -
det är inte musiken som spelas i P3 Hiphop som tappat relevans. Det är förpackningen, med bara två timmar i FM, som vi vill försöka ta ett nytt grepp på. Vi hoppas vi har rätt. Vi hoppas att ännu fler får komma fatta Hiphopens storhet med detta. Och förhoppningsvis ska den vara ännu lättare att hitta. För en ny faktor som vi förhåller oss tll nu är ju webben med helt nya möjligheter att förpacka och guida.


Jag läste det här då, och har fortsatt lyssna på P3. En del av programmen är fortfarande klockrena, softa människor som pratar om softa saker. Det som dock är pinsamt uppenbart är att låtutbudet ser exakt ut som det gjorde tidigare. Okej att P3 i sanning spelar bättre grejer än exempelvis NRJ eller rix FM (trodde inte det tills jag faktiskt rattade in dom kanalerna), men förekomsten av svensk hiphop (eller hiphop överhuvud taget) är lika marginell som tidigare. Visst, nicki minage å pitbull spelas ju, och av å till kommer det upp en hiphoplåt som når C-listan, men resultatet av nedläggningen av P3 hiphop var att två timmar hiphop i veckan ströks från programutbudet, å inte att dom två timmarna packeterades om å spreds ut, vilket va det som claimades.

Jag stör mig på att man knäpper på radion å 30% av det som spelad är hiphop å 29% av den hiphop som spelas är pitbull, kaney west etc. Så död är väl inte genren?

Ridå