I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

Hur blev det nu när P3 hiphop las ner?

Svensk Hiphop - Allmänt

2011-05-15 04:23

Hur blev det nu när P3 hiphop las ner?

Vet inte hur många som blev besvikna över att P3 hiphop la ner, antar att färre å färre lyssnar på radio, vilket jag i viss mån fattar. Tycker dock att det va jävligt nice att det fanns ett program på en stor svensk radiokanal som P3 som fokuserade på hiphop å timbuktu å amato gjorde det jävligt bra. Själv lyssnar jag faktiskt rätt mycket på radio, främst P3 för jag gillar deras softa public service-vibb, visst spelar dom mycket skräp, men med program som p3 soul (å förut p3 hiphop) gör dom djupdyk i bra musik som jag faktiskt diggar stenhårt.

När det uppdagades att programmet P3 hiphop skulle läggas ner var det rätt många som gnällde. Det har varit flera trådar uppe här på whoa om det å det klagades via mail, å en bit av svaret p3 gav var följande:

...Vi måste alltså, för att följa med, hitta ett nytt sätt att paketera och synliggöra bra musik. Vi kommer att under början av 2011 presentera ett helt ny satsning, en ganska tydlig offensiv satsning på musikjournalistik och musikguidning. Vi kommer berätta mer om det senare, just nu skissar vi på hur det ska se ut. Det här handlar alltså inte på något sätt om någon form av nedskärning som någon menade i nått tweet, precis tvärtom faktiskt. Vi satsar mer offensivt på vår musikbevakning än vad vi gjort på kanske 10 år. Vi lägger ner mer pengar och mer tablåutrymmesyta för detta. Vi vill
verkligen puscha bra musik.

Detta innebär alltså, att den musik som finns med i P3 Hiphop, eller för den delen i P3 Pop, ska fortsättningsvis finnas med och bli spelad i P3. Musiken som spelas är väldigt relevant, inte på något sätt döende, och är också populär hos publiken. Det visar ditt mejl och det visar många andra mejl som ställt samma fråga. Och svaret är just det -
det är inte musiken som spelas i P3 Hiphop som tappat relevans. Det är förpackningen, med bara två timmar i FM, som vi vill försöka ta ett nytt grepp på. Vi hoppas vi har rätt. Vi hoppas att ännu fler får komma fatta Hiphopens storhet med detta. Och förhoppningsvis ska den vara ännu lättare att hitta. För en ny faktor som vi förhåller oss tll nu är ju webben med helt nya möjligheter att förpacka och guida.

Jag läste det här då, och har fortsatt lyssna på P3. En del av programmen är fortfarande klockrena, softa människor som pratar om softa saker. Det som dock är pinsamt uppenbart är att låtutbudet ser exakt ut som det gjorde tidigare. Okej att P3 i sanning spelar bättre grejer än exempelvis NRJ eller rix FM (trodde inte det tills jag faktiskt rattade in dom kanalerna), men förekomsten av svensk hiphop (eller hiphop överhuvud taget) är lika marginell som tidigare. Visst, nicki minage å pitbull spelas ju, och av å till kommer det upp en hiphoplåt som når C-listan, men resultatet av nedläggningen av P3 hiphop var att två timmar hiphop i veckan ströks från programutbudet, å inte att dom två timmarna packeterades om å spreds ut, vilket va det som claimades.

Jag stör mig på att man knäpper på radion å 30% av det som spelad är hiphop å 29% av den hiphop som spelas är pitbull, kaney west etc. Så död är väl inte genren?

Ridå
Admin

2011-05-15 17:39
Töntnörden: Det är tråkigt att de inte ersätter det med något. För jag tycker verkligen det behövs en annan typ av hiphop i svensk radio. Framförallt ur ett kulturhistoriskt perspektiv då alla "hiphopare" inte väljer att aktivt leta upp bra hiphop själv utan nöjer sig med den hiphop som presenteras för dem i radio. Och ju färre utbud ju snävare kommer lyssnandet bli.

Speciellt när de flesta lyssnar genom datorer och Internet idag så behöver man folk som gräver djupt ner. Å andra sidan behöver man heller inte radio för det idag då man kan använda sig av olika hiphopbloggar osv. Där dock "det nya hetaste" är betydligt synligare än annat.

Vi har en nystartad sektion här på Whoa som heter Guldgruvan där vi försöker plocka fram lite glömd eller halvbortglömd musik.

2011-05-15 21:33
Fett! Finns guldkorn uppe på sidan nu å jag är korkad på å hitta eller?
Jamenfan, det stör mig som fan att liksom behöva lita på internet, i många fall är det väl bättre att än att lita på nån radioproducent, men det sugiga är att på nätet är det liksom, den med flest kompisar å flest konton som vinner litegrann. Jag är nog lite skruttig på å leta också.

Saknar den radiogrejen också att man måste lyssna på låtar andra valt å på nåt sätt tvingas insupa å försöka förstå den personens musikval. Nu känns det lite; aha nu skriver många på facebook om det här, nu är det ett färdigkopierat utskick från artisten själv, men fan va fett att så många rekomenderar. Blir väldigt mycket vem har mest kompisar. men det som stör mest är att det inte sätts in i nån kontext, sitter en polare framför en å spelar upp en fet gangstarrlåt får man ju med lite "ja fan va jag minns när den här kom, gangstarr moment of truth å skillz va så jävla feta låtar" osv. Du droppar det in tusen länkar i ens inkorg om nåt man aldrig hört talas om å aldrig kommer höra talas om igen.
Men fan, jag är nog rätt weak på internet liksom. Tycker alltid man hamnar fel när man klickar hehe. Men fan, ruttet om radio dör tycker jag. Folk som sitter å sänder live å jockar grymma låtar är jävligt hett.

Men vadå, du som lyssnare, sitter du å finkammar nätet eller har du något knep? Förutom järnkoll då.
Ridå
Admin

2011-05-15 21:40
Töntnörden: http://blog.whoa.nu/category/guldgruvan/

Jag förstår precis vad du menar. Det är det som är intressant med olika personligheter och man börjar förstå deras musiksmak.

Jag har typ 10 bloggar jag kör dagligen och ser om det hänt nåt. Det har tyvärr sällan som radio har erbjudit mig någon ny musik åtminstone senaste 5 åren. Men för 10 år sen då man lyssnade på radion var det ju ofta första gången man hörde en viss låt i just radion. Och kommer ihåg P3 Hiphops svenska hiphoplista som var sjukt fresch och allt kändes grymt exklusivt då. Idag kan man bara gå in på en blogg eller en torrent och tanka ner varenda låt efter programmet, om man inte redan laddat ner sen innan. Då kunde ju radion få loss låtar månader innan de fanns att köpa.

P3 har ju dock en satsning som heter Musikguiden som har en del spännande inslag: http://sverigesradio.se/sida/default.aspx?programid=3695

2011-05-15 22:15
Riktigt grymt! Musikguiden är ofta fett, faktiskt. Har nog hört bitar av det där, men inte hela programmet. Får sätta mig ner å lyssna lite senare.

Är dålig på just musikbloggsgrejen. Googlar svensk hiphop blogg med jämna mellanrum, men det slutar alltid med att jag inte hittar nån musik. Jag är dålig helt enkelt.
Ridå

2011-05-16 09:53
Jasons spellista går ju fredagar där Timbuktu spelar musik i en timme.. Spelas rätt mycket hiphop där, men överlag håller jag verkligen med dig.

Hade vart asfett om Guldgruvan tog upp Snus Porr & Brännvin
http://www.myspace.com/akinonline

2011-05-16 10:35
Akin_O-Y: Kolla HÄR! :)
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2011-05-17 10:36
Akin_O-Y: just det, har knappt hört jasons spellista, eller nåt program bara. går på lite obekväm tid, kommer aldrig ihåg att lyssna å det är inte riktigt samma grej utan amato.

nu sökte jag inte direkt så gamla grejer som snus-bandet, hade iofs vart soft å kunna hitta alla gamla hiphopsläpp på ett å samla ställe.
Ridå

2011-05-17 16:10
jag lyssnar på sr metropol 93,8. känns som att det täcker ens hiphop (och reggae) puls rätt bra. riktigt bra programledare.

jag lyssnar dock i stort sätt bara på morgonen fram till 12. men ja, Emilia, ison & gurgin, åsen eye-n-i. fett najs.
om man vill ha mer svensk hiphop djupdykning så finns ju amnetisten på fredagarna + repris (på söndagar?)
Jag är bra - du är dålig.