I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

Var finns hiphop på kasett?

Svensk Hiphop - Allmänt

2011-09-06 16:10

Var finns hiphop på kasett?

Som rubriken säger , vart kan jag hitta HipHop på kasettband skulle vara riktigt dope , finns det tillexempel någon sida eller någon affär i stockholm som säljer de?

Annars nån som vet hur man kan bränna kasett band te.x?

Peace

(Inlägget ändrat av Oracle 2011-09-06 19:14:32)

2011-09-06 16:16
blir nog svårt du, men den svenska gruppen Chipchoppin Order har släppt mycket av sin musik på kassett. http://www.chipchoppin.com/?page_id=174
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2011-09-06 16:52
Tanka ner -> Bränna ut -> Spela in på band?

Jäla jobb för att få folk att tro att man är lite udda och "old skool" dock...

2011-09-06 17:32
MattsoN , hur fan gör man derå?

Är väl mer av anledning att jag har en fet boombox som jag vill spela kasetter i ? whats the deal...

Producent

2011-09-06 18:36
Kolla på Snickars Records i Stockholm, dom har lite begagnade hiphop tapes. Och kolla http://www.coulisse.se/

Moderator

2011-09-06 21:34
Bränna kassettband gör du enklast med en tändare eller tändstickor. Akta fingrarna!

Spela in på band är dock en annan sak. Då behöver du en bandare med antingen två kassett-luckor eller plats för en CD-skiva (beroende på om du ska spela av från en skiva eller kassettband). Sen trycker du bara på rec-knappen på de låtar du vill spela in.

Jag tycker faktiskt lite synd om generationer som missade kassettband och VHS :(
"Förrsten så håller jag med om att squirtle är väldigt lik killen i calvin klein - reklamerna. Och det är inte fy och skam. =)" - katt_

2011-09-06 23:20
Bränna kassettband gör du enklast med en tändare eller tändstickor. Akta fingrarna!

lol

Jag tycker att den här tråden är både gullig och skrämmande. Är jag verkligen så gammal att det finns människor som frågar hur man "bränner" kassetter?
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.
Skivsamlare

2011-09-07 00:03
haha
Odd Goons @ Soundcloud SP1200 / S950. 12bit grittynessss

Manager

2011-09-07 13:59
Är jag verkligen så gammal att det finns människor som frågar hur man "bränner" kassetter?

Jepp. Snart är du så gammal att folk kommer undra vad ett kassettband är.
Redline!
DJ

2011-09-07 14:04
Du köper skivor och spelar in dom på band, vad är problemet?

Är det frågan om att du vill banda grejer från t.ex. youtube som inte är släppt på skiva - skit i omvägen att bränna ut det på CD först - gör som jag brukar göra: Koppla datorn direkt till stereon och banda. Sen står du snart där i köket och diskar till ett band med de senaste youtubesläppen. Success every time.
DJ

2011-09-07 14:05

2011-09-07 18:46
Jepp. Snart är du så gammal att folk kommer undra vad ett kassettband är.

Många som inte ens vet vad en freestyle är (eller var snarare) och då pratar jag inte om improviserad rap, eller slafsig låt som det också verkar betyda nuförtiden. Men det kanske är bra för det känns nästan lite skämmigt att man kallat walkmans för freestyle.

Men nu ska jag sluta gubba ner den här låten med gamla skrönor från 90-talet.

2011-09-07 18:47
*låten = tråden
DJ

2011-09-07 18:56
Jag tycker det är soft att man i Sverige inte använder varumärket Walkman utan har "hittat på ett eget ord". Min sista har pajat nu förresten. Ingen som har en freestyle som ger bra tryck i bas och volym till salu?

2011-09-07 19:05
Efter att ha sett en dvd-film är det otroligt jobbigt att se en VHS-film. Man skulle kunna säga att VHS inte längre har något syfte.
Rappare

2011-09-07 21:50
VHS inget syfte?! Det påståendet är ju bara SJUKT!
Officially not impressed.

2011-09-07 21:55
För några år sedan när jag lyssnade mycket på Lootpack och co. blev jag inspirerad och skaffade mig en freestyle igen. Det var mycket bättre tryck än i cd-freestylen, man kan ju dista in på kassett utan att det låter dåligt. Mycket brus men det va ok. Det största problemet var att så fort man va typ 100 meter från en mobiltelefon började man höra det där bisurret och om det ringde på ens mobil eller om någon snackade i samma vagn på tåget så var det kört, det gick inte att lyssna.
DJ

2011-09-08 11:44
DJ

2011-09-08 12:53
Förresten, söker du specifikt svensk hiphop på tape eller går det bra med amerikansk? Hoppa in i "Senaste hiphopskivor du köpte"-ämnet annars och kolla in användaren gremlins extremt imponerande inköp av am hiphop på tape på sistone. Du kan köpa sånt genom discogs och eBay.
Skivsamlare

2011-09-08 13:28
Skivsamlare

2011-09-12 18:04
haha... Tack för cred Soul_Survivor :)

Amerikansk hiphop på tape hittar man på Discogs, Ebay, Gemm, Amazon, Cdandlp.com och Musicstack..

När det gäller svenska tapes så är det svårare, Whoa's köp&sälj forum är nog ett utav extremt få ställen (dyker inte upp några speciellt ofta dock)

länge leve kassettband!