I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

Rövslickeriet och ryggdunkingar inom Svensk hiphop och journalisterna.

Svensk Hiphop - Allmänt

Manager

2012-02-27 17:45

Rövslickeriet och ryggdunkingar inom Svensk hiphop och journalisterna.

Tillåt mig att vara lite bitter, men är det inte lite för mycket gulligull just nu inom Svensk hiphop?

Det är självklart bra att alla hjälps åt för att förbättre Svensk hiphop, men är den är mentaliteten som råder nu bra för kvaliteten? Att det är lite väl många som är rädda för att säga som dem tycker för att det kommer leda till "utfrysning" från den där kärnan inom Svensk hiphop som syns och hörs(eller Stockholms-scenen är nog en bättre benämning)

Är det inte lite väl många som åker snålskjuss på att dem känner "rätt" personer?
Jag har läst Kingsize magazine tidigare då jag tyckte den var bra. Sen vill jag minnas att någon fick en dålig recension (Vet någon vad jag syftar på nu så fyll gärna i) och det tog hus i helvete.

Har på senaste tiden märkt att framstående journalister som skriver om Svensk hiphop och hänger i svängarna ALDRIG kan ge en dålig recension till en Svensk hiphop-platta, släpp eller något liknande. Allt är "fett" och "kul att han kör"-mentalitet.

Syftar inte exklusivt på Kingsize utan även diverse radiopersonligheter och liknande, som jag diggar väldigt mycket, men som i vissa sammanhang kan jag tycka inte är tillräcklig objektiv och får lite för stor genomslagskraft.

Hiphop i Sverige har på senaste tiden handlat mindre om att starta upp något eget och köra med sina egna grabbar och har mer börjat handla om att du umgås med rätt personer i lilla Stockholm och är tillräckligt o-kontroversiell och fjäskar för rätt personer.

En "Mc Random som släppt en netplay på whoa" får lovord och "det är fett!", medan en legendar inom Amerikansk hiphop som nyligen släppt en platta är betydligt lättare att såga eftersom man slipper stöta på GZA eller Mobb Deep på Berns kommande helgen. Skulle ju bli en obekväm stämning.

Därför eftersöker jag lite fler personer inom Svensk hiphop som vågar säga vad dem tycker utan att för den delen framstå som hatare. Skulle det inte vara roligare om det fanns fler läger inom hiphop och inte bara en enda stor umgåskrets i stort sett som bara hjälper varandra i form av tjänster och gentjänster?

Slog upp en hiphoptidning på måfå och det var nästan komiskt när man kollade in recensioner längst bak och journalisten fick alla artister och släpp att framstå som potentiella klassiker.

Vad tycker ni? Är sammanhållningen inom Svensk hiphop ett plus eller minus? Diskutera om ni har lust.

/ Deedz.
http://www.facebook.com/jewoit
Manager

2012-02-27 17:53
Svensk hiphop har blivit lite som whoa och facebook.

Folk ger snälla kommentarer i bildtråden eller "åhhh vad fin du är gumman"-kommentarer på Facebook för att få massa liknande kommentarer tillbaka. Om man inte likear andras bilder så får man inga likes tillbaka på sina bilder-mentalitet, haha.
/ Deedz.

2012-02-27 18:45
Jag har läst Kingsize magazine tidigare då jag tyckte den var bra. Sen vill jag minnas att någon fick en dålig recension (Vet någon vad jag syftar på nu så fyll gärna i) och det tog hus i helvete.

Critical? Rätta mig om jag har fel.

Inom radio håller jag med om Ametist, tål inte henne.

Jag håller med om att det blivit lite alla-känner-alla-mentalitet, jag tror att vi har battlescenen att tacka för det. Jag ser inget negativt med det
Manager

2012-02-27 19:06
Nja jag syftar inte på battlescenen egentligen. Jag ser battlescenen som en egen scen, buntar inte ihop den riktigt med Svensk hiphop utan tycker att den lever sitt eget liv på ett spännande sätt.
/ Deedz.
Admin

2012-02-27 21:01
Jag håller väl i princip med om allt du nämner där ovan. Folk är nog väldigt benägna att propsa och sedan snacka skit bakom folks ryggar för att man vill hålla god ton med alla.

Det är någonting man märker av väldigt mycket i En kärleksattack, men som ändå på något vis är logiskt. Det känns inte om det är Ametists uppdrag att stå i en radiostudio och såga svenska rappare i direktsänding. Men jag tycker att superlativen är lite väl starka i många sammanhang. Men sedan har Ametist ändå gett lägre betyg till många skivor i Gaffa.

Men det är självklart att det är ett problem att scenen är så liten inom svensk hiphop att man måste ryggdunka och att journalister inte skriva ut vad dem tycker med risk att bli utfrysta. Det märks ju särskilt tydligt i Kingsize som valt att göra svenska hiphop-sidor i slutet där man inte recenserar plattorna utan presenterar dem. För att man då riskerar att skapa osämja med de artisterna man vill kunna ha samarbeten med i framtiden. Personligen skulle jag avstå från att skriva om en väns skiva om jag tyckte den var skit av respekt för min vän.

Whoa har aldrig kammat artister medhårs på det viset och åtminstone har inte jag feg-recenserat någon skivan, vilket som sagt kan få effekt. Det finns flera artister historiskt sett som inte vill arbeta med Whoa efter upprepade gånger har blivit sågade på sidan. Men artister är också väldigt bra på att blanda ihop en sidas/tidnings åsikter med en subjektiv åsikt. Dvs skriver Whoa ner en skiva med Stockholmssyndromet är risken att Stockolmssyndromet kommer hata Whoa, fast det bara är en persons åsikt. Är man artist och skickar ut sin skiva för recension skall man också vara beredd på att ta kritik.

2012-02-29 19:42
mfs P26

Skulle ni hålla det emot en artist i en recension om denne hade "dissat" whoa?

Bussiness och kontakter är väl halva grejen särskilt när scenen är så liten men tror det är lite samma grej i USA faktiskt, sen har ju alla åsikter om det mesta, om det är smart eller fegt att hålla inne med dem vettetusan...
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.
Admin

2012-02-29 20:01
VRGNHNS: Hur menar du? Jag personligen bedömer bara musiken och det är den som får musik. Sedan kan man ju ta med kringhistorier i recension, men det ska ju inte påverka betyget.

2012-02-29 20:28
mfs P26

Kanske va lite otydlig... Jag tror aldrig man kan ställa sig "helt blank" inför en recension, kanske om man inte vet någonting om en artist sedan innan...

Sen är en artist ett paket, det är ju lite personen som kommer med musiken, man kan liksom välja att fokusera på det dåliga med en artist eller det bra och nån form av medelväg, men svårt att vara helt "neutral".

Ni är själva aktiva i forumen och kanske har haft lite polemik med olika artister, minns tex att det va lite gnabb med Frispråkarn(bara ett exempel).

Jag undrar väl helt enkelt om ni skulle väga in om nån artist spammat forumet och tjafsat (eller whatever) när ni väl sitter där med skivan sen...
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2012-02-29 20:58
Fast att vara objektiv med någonting överhuvudtaget är jättesvårt.
Don't!

2012-02-29 23:11
Vet inte ens varför jag skriver här... men okej, vi kör.

Jag kan väl reda ut lite saker eftersom det är JAG som skriver sidorna om svensk hiphop i slutet av tidningen. Jag recenserar även "vanliga" plattor.

1. Den svenska hiphopdelen är en del för DEMOS, MIXTAPES, NÄTSLÄPP och EPs. Dvs. inte för renodlade album (kan hända att något mindre album från en mindre artist har halkat med någon gång dock). Varför inga betyg ges handlar inte om "rädsla" för artister som mfs verkar påstå. Det handlar om att det just är DEMOS, MIXTAPES, NÄTSLÄPP och EPs. Vi recenserar album - som får betyg. Jag får jääättemånga släpp som platsar på den svenska hiphopdelen. Jag tar bara med skivor som jag tycker ska uppmärksammas och berättar om släppet och lite tankar kring det. Svensk hiphop har inget annat så bra ställe att uppmärksammas så jag ser det som en perfekt möjlighet att lyfta fram folk som förtjänar det.
Ibland kommer det dock med lite "sämre" släpp - och då skriver jag också det. Dessa kommer enbart med för att folk är intresserade av det (t.ex. för att det är en välkänd rappare eller liknande). Men annars är det bara BRA släpp som jag tycker ska förtjänas. Det är ingen del där det är meningen att vi ska såga folk öht.

2. Jag kan givetvis inte tala för någon annan än mig själv men... Hiphopsverige är väldigt litet och man stöter ständigt på rappare som man recenserar/intervjuar. För mig är det dock inget problem, det är snarare ofta rappare som tror att de får ett bra betyg för att de är överdrivet trevliga.. funkar inte riktigt så. Jag har aldrig gett 1/5 i betyg (vilket är det lägsta vi kan ge) - för mig är det en katastrofal skiva och än så länge har jag, gudskelov, inte stött på en sådan (varken svensk eller amerikansk). Jag har dock heller aldrig gett 5/5 - för mig är det en tidlös klassiker i stil med Nas - Illmatic eller Sherlock - Made to measure t.ex. Jag hoppas att få ge 5/5 någon dag dock!
Jag har dock delat ut 2/5, 3/5 och 4/5. Vilket av de tre det har blivit har absolut inte haft någonting med VEM artisten är. Det finns folk i hiphopsverige jag inte diggar (som jag ändå har gett bra betyg) och vice versa.
Artister som har fått 2/5 har jag träffat på efteråt på krogen och det har visserligen inte varit glada miner, men jag har aldrig stött på någon aggressiv individ. Skulle inte bry mig/ändra mig heller om någon hotar mig (eller spelar in en diss/hotlåt till mig).

Kan som sagt inte tala för någon annan men jag har svårt att tro att folk gör saker för att göra artister glada. Det är ändå ett jobb vi gör.
Jag (och de andra) försöker alltid hålla sig opartiska men om någon känner att de inte vill recensera en skiva för att de känner artisten för väl eller liknande så passas den snabbt vidare till nästa recensent.

Hoppas att jag har rätat ut några frågetecken iaf?

Stay classy Whoa!
"Den tjocka killen i Trippel Ett"

2012-02-29 23:26
Kontrast P27

Om ni vet med er att någon artist tycker tidningen är en kass blaska, skulle ni ändå köra ett reportage eller en fair recension? Tänker nog framförallt på reportage/uppmärksamma artisten biten...

2012-02-29 23:51
Jodå... Jag vet att åsikterna går isär både om Kingsize, Whoa och Ametist (t.ex.) och det vore naivt att tro att alla skulle älska tidningen man skriver för.

Men det spelar egentligen ingen roll vad folk tycker. Alla har rätt till sina egna åsikter. Okej om någon har någon slags "hatkampanj" mot tidningen, då kanske det inte blir aktuellt med en intervju. Men då tror jag knappast att han/hon ens vill vara med i tidningen, det hade ju varit ganska konstigt :)

2012-03-01 09:22
Kontrast P27

Låter som du har en sund inställning... Va det inte nått tjafs mellan Critical och er förut (oinsatt) men kan ju säga att jag blev förvånad att det inte var något om battles i senaste numret tex.?

Generellt har man vän blivit besviken då det inte känts som tidningen erbjudit något nytt (artist, vinkel, whatever)... Har man insikt i hiphop och håller sig uppdaterad på nätet kändes det som man kunde tidningen redan...

Kanske formulerade mig klumpigt, morgon...
Admin

2012-03-01 09:31
Kontrast: Är du för fin för Whoa nu också? Klart att du ska skriva :)

Förövrigt var det ingen attack mot dig. Men jag vet att du har jävligt mycket åsikter (Av lärdom från "gamla Whoa") och jag tycker att du borde delge mer av dem i tidningen.

Men du måste väl ändå erkänna att det kan bli problem för er om ni skulle dissa mer etablerade artister och de bojkottar er tidning? Då skulle ni förlorade relevant innehåll. Någonting som det faktiskt skulle finnas risk för. Det har man ju sett hända i USA flera gånger med de stora tidningarna. Nu har jag dock inte hunnit läsa era två senaste nummer men min känsla när jag läst sidorna för svensk hiphop genom åren är att det är en "objektiv" presentation av nya hiphop-släpp. Men om ni har beslutat kring det formatet så är det ju ganska självklart. Men jag ser annars ingen anledning till varför man inte skulle kunna recensera EPs, demos (slitet begrepp) och mixtapes år 2012? (Läs Gidappa)

I övrigt håller jag helt med om andra punkten.

VRGNHNS: Du har helt rätt att man inte kan vara blank vid en recension då man alltid har mer sin egna smak och erfarenheter först och främst. Vi har haft en del småtjafs med artister under åren. Men det handlar om artister som inte kan ta kritik eller hålla med om vissa åsikter. Men det är också lätt att bunta ihop en recension som någonting som hela Whoa står bakom, så behöver det inte vara. Vi är många som arbetar med Whoa och Redaktionen och en recension kan vara en persons åsikter, vilket kan missuppfattas. Och jag skulle aldrig gå in i någon annans text och säga "Här tycker du fel. Detta måste du ändra."

Jag tycker det skulle vara helt absurt att bedöma en artists musik utifrån om den har spammat forumet eller inte. Det har ju absolut ingenting med musiken att göra. "Recenserar du Big Pun efter omslag gör du inte ditt jävla jobb."

Jag tror inte heller att man kan vara objektiv. Men man kan vara mer eller mindre objektiv/subjektiv.

2012-03-01 09:42
Men jag ser annars ingen anledning till varför man inte skulle kunna recensera EPs, demos (slitet begrepp) och mixtapes år 2012? (Läs Gidappa)

Mm känns som dessa släpp är jämställt med ett album-släpp these days

mfs P26

Ok, menar bara att det är skickligt att kunna ställa sig någorlunda neutral till en artist man tycker rätt illa om... Jag har väl uppfattningen att ni som recensenter ändå har hyfsat likadan smak på whoa och när man ser er skriva i forumen så kan man ju också känna att vissa favoriseras över andra...

Ge mig till exempel en skiva med Ken så kan jag göra en recension där jag ger den en femma där jag lyfter fram allt bra och en där jag ger den en tvåa där jag fokuserar på det negativa

2012-03-01 10:05
Missförstå mig rätt, whoa är väl första stället man vänder sig till om man vill ha nyheter om svensk hiphop och det har länge känts som det ligger mkt i att lyfta fram den mångfald som svensk hiphop faktiskt har att erbjuda...

När det dock känns som Frispråkarn blev sågad och ni tycker säg PengaPer är the shit kan man undra lite... (mitt intryck säg gärna emot och bara första exemplet som ploppar upp).
Poet

2012-03-02 01:28
Aldrig har den här linen passat så bra som nu!

"....and The Source got mothafuckas thinkin they hot"

Byt The Source mot Kingsize mag/Whoa/Din Gata 100,6...

At the gates of Eternity...
Poet

2012-03-02 01:39

SpoilerTa det med en nypa salt :)
Rappare

2012-03-02 02:04
Kontrast P27
Jag tar bara med skivor som jag tycker ska uppmärksammas och berättar om släppet och lite tankar kring det. Svensk hiphop har inget annat så bra ställe att uppmärksammas så jag ser det som en perfekt möjlighet att lyfta fram folk som förtjänar det.

Det du säger är helt enkelt att du låser era läsare till din musiksmak?
Det albumet du inte gillade kanske 50% av era läsare skulle gilla.
Men eftersom det inte är din hiphop smak så skiter du i att skriva en recension för att du inte orkar backa-up din kritik?

Varför inte säga det du tycker om släppen och sen låta folk bilda en egen uppfattning om dom kanske tycker det där släppet låter intressant ändå.

Alla har ju inte tiden att leta på nätet hela tiden och därför läser dom tidningen.

Mina två spänn bara.
Ja

2012-03-02 15:06
Överdriv inte! Tycker bara det är positivt att de flesta har en bra inställning och inte håller på och kritisera sönder så fort någon släpper något. Dock är lite trött på att hiphop sverige har delats in i förortsrap kontra svennerap
??? ???
Poet

2012-03-02 16:11
Om man bara har ros för alla rappare (oavsett kvalitet) så kommer folk inte utvecklas.

2012-03-07 18:52
Piggalo skrev:
Kontrast P27
Jag tar bara med skivor som jag tycker ska uppmärksammas och berättar om släppet och lite tankar kring det. Svensk hiphop har inget annat så bra ställe att uppmärksammas så jag ser det som en perfekt möjlighet att lyfta fram folk som förtjänar det.

Det du säger är helt enkelt att du låser era läsare till din musiksmak?
Det albumet du inte gillade kanske 50% av era läsare skulle gilla.
Men eftersom det inte är din hiphop smak så skiter du i att skriva en recension för att du inte orkar backa-up din kritik?

Varför inte säga det du tycker om släppen och sen låta folk bilda en egen uppfattning om dom kanske tycker det där släppet låter intressant ändå.

Alla har ju inte tiden att leta på nätet hela tiden och därför läser dom tidningen.

Mina två spänn bara.

Du missförstod helt i så fall. När skrev jag att jag baserar mina val på MIN smak och vad JAG gillar? Jag skrev däremot att jag tar med skivor som jag tycker ska uppmärksammas. Att dessa dessutom går i symbios med min personliga smak sker inte jätteofta ändå. Men om jag dessutom gillar skivan är ju det ett stort plus (för mig, ingen annan!).

Jag har ett jobb att sköta. Personlig smak har absolut inget där att göra.
Skivor som, rent objektivt, inte håller tillräckligt hög klass kommer inte med i tidningen.

Tro det eller ej men artister föredrar oftast att inte komma med i tidningen alls före att bli sågade.
Förstår inte heller varför DÅLIGA skivor ska ta plats för de BRA släpp som kommer ut? Det låter oerhört kontraproduktivt.

2012-03-08 10:48
Ett bra exempel på en artist som får props pga kontakter är Toffer, WTF liksom!!!!!

Han har väldigt lite att bidra med till hiphop ärligt talat, hans texter handlar fan om ingenting, det är sjukt att han kom in i DBS.

Toffer kan rimma men som emcee/textförfattare är han bedrövlig, Adam Kanyama lyckas bättre med sina texter och han är bara ett barn.

There, i said it!!!!!!!!
ich lebe fur hiphop
Poet

2012-04-11 16:57
Vem fan är Toffer?

2012-04-11 17:08

Ogillade toffer förrut, tyckte det kändes mkt parodi då... Nu tycker jag han har skön/egen stil...
Poet

2012-04-11 17:32
Ok...