|
|
|
Redaktionen
2012-06-14 23:22
|
Whoa rekommenderar: Äldre svensk hiphop i modern tid
Från Whoa-bloggen:
Youtube, ett minst sagt modernt verktyg som stigit till en omätlig nivå i popularitet har verkligen fått äldre och okänd/underground svensk hiphop på framfart igen. Vinylsamlare från tidigt 90-tal har plockat fram sina gamla godingar och bestämt sig för att dela med sig av dem till resten av världen. Du kan hitta sällsynta låtar från tolvor som sen länge gått försvunna. Vår hiphophistoria, både ihågkommen som bortglömd, arkiveras alltså på nätet på ett sätt som vi aldrig kunnat tro varit möjligt och om du bara letar så hittar du hiphop som du inte trodde fanns. Helt gratis dessutom. Här nedanför följer ett litet axplock av vad du kan hitta för gott. Varning för oroväckande fet svensk hiphop. Läs och lyssna mer på Whoa-bloggen!
|
|
|
Detta är lite reklam för att finansiera driften av whoa. Om du blir
medlemoch loggar in så slipper du denna reklam.
|
Hangaround
2012-06-14 23:47
|
Kände en i mitt plugg som hade en EP med Ship Of Fools, minns att jag älskade den när jag fick tjuvlyssna någon rast. Låten med dom som länkades ovan är helt sinnesfet. Någon som vet var man kan få tag på deras låtar idag? Saknar dom.
|
Skivsamlare
2012-06-15 09:28
|
Subway P26: Jag brukar se den skivan i Norrköping och Linköping då och då, på myrorna och så.. Hursomehelst, jag har den cd'n och vill du bara åt låtarna och skiter i om det är i fysisk form så kan jag hooka dej med mp3:orna
|
Skivsamlare
2012-06-15 09:29
|
Kan inte tänka mej att ship of fools killarna skulle ha något emot det
|
|
|
Absent minded har jag lyssnat sönder i mina dagar. "Keep Climbing" var favoritspåret på "Extreme paranoia in Stocktown". Köpte den samtidigt som Goldmines "Chartwheels & handsprings" vill jag minnas, också en fantastisk platta.
Skönt att Whoa börjar ryka lite i rötterna där vi äldre rävar huserade.
"Nu har folk lyckligtvis börjat bli mer vidsynta, det är inne att tänka själv" - Örjan Andersson VD för Cheap Monday Jeans
|
|
|
Fan vad fett med Sthlm överst också! De var skitspännande när man hörde dem på P3 Soul. Alltid gillat deras nonchalanta rapstil. De hade fler låtar än "Petter vs Sthlm" på Mitt sjätte sinne-plattan.
"Nu har folk lyckligtvis börjat bli mer vidsynta, det är inne att tänka själv" - Örjan Andersson VD för Cheap Monday Jeans
|
|
|
Så jävla nice!
Äntligen fick jag reda på var samplingarna:
"dumpar liken i vinterviken", "breaka, måla, DJa, hela skiten" "jag har inte tid med nån MC som vill bli knäckt"
kom ifrån haha! :D
|
|
|
C-Phopia gled 2001 in med låten Spitfire (på samlingsskivan Jakten På Under Orden II), där engelsk -och svenskspråkig rap möts Den finns inte på JPUO2?
|
|
|
Kände en i mitt plugg som hade en EP med Ship Of Fools, minns att jag älskade den när jag fick tjuvlyssna någon rast. Låten med dom som länkades ovan är helt sinnesfet. Någon som vet var man kan få tag på deras låtar idag? Saknar dom. Live And Direct cirkulerar på nätet.
|
Redaktionen
2012-06-15 17:52
|
dede:
Nej du har helt rätt, ett misstag. Skönt att ha till julen ska det ju vara.
|
|
|
|
Hangaround
2012-06-15 20:03
|
Gremlin Ja, alltså, den skivan med just låten med Ship Of Fools som länkats ovan skulle jag kunna gå över lik för för att få tag på, men om inte killarna i SOF har något emot det så tar jag gärna emot dom i mp3-form också (kan ju alltid bränna en CD med låtarna och rita av originalomslaget för hand, höhö).
|
|
|
Sådana här djupdykningar i svensk hiphophistoria är verkligen guld värt. Riktigt roligt för mig som tillhör den yngre generationen att upptäcka gamla godingar från förr som jag inte visste existerade. Hoppas den här tråden hålls vid liv och att det haglar in tips på fet klassisk och bortglömd hiphop.
Keep up!
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.
|
Redaktionschef
2012-06-16 11:43
|
Är det någon som har kontakt med medlemmarna i Ship of fools så vi kan fråga om det är okej att den sprids?
Oracle aka HipHop-Oraklet | Whoa-Crew | Nytt skivtips: Alexander Juneblad - Parken EP | Nytt låttips: Zacke ft. Timbuktu - Minicall |
|
|
|
När det kommer till att deala musik som inte är gratis eller "laglig" så får ni inte ta det öppet i en tråd. Hoppas ni förstår. Men fortsätt såklart pumpa och snacka om äldre svensk hiphop. Gärna som finns på youtube som man kanske sovit på. Kan tipsa om den här användaren som levererar: http://www.youtube.com/user/mnaanz?feature=watch
|
Redaktionen
2012-06-17 23:16
|
Sut Min Pik EP med den danska gruppen The Boulevard Connection. Nån som har den i fysisk form? Riktigt bra och dessutom feta gäster! På B-sidan kör Promoe Denmark Style. Från 98:
|
Skivsamlare
2012-06-17 23:54
|
erupt, japp, har den
Min favorit är freestylen med MC Serch
|
Redaktionen
2012-06-18 17:01
|
|