I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

Svensk hiphops riktiga klassiker?

Svensk Hiphop - Allmänt

2012-06-21 03:24

Svensk hiphops riktiga klassiker?

Nu börjar jag med att be om ursäkt i fall det redan finns en befintlig tråd som behandlar ämnet, jag hittade inget när jag sökte i alla fall.

Nu till det tråden handlar om. Vilka fem album anser DU vara svensk hiphops största klassiker igenom tiderna? Kollar man på andra sidan Atlanten så är det ju bara att ta i princip valfritt album med Gang Starr, KRS-One, Lord Finesse eller någon annan så har du ett, för de flesta, klassiskt album. Finns det fem album som sticker ut i hiphopsverige?

Spot on, ge mig klassiska album!

Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.
Admin

2012-06-23 17:28
Fhoob:

De kanonserade klassikerna inom svensk hiphop som dessutom fått stort kommersiellt genomslag. Som jag och nog många andra skulle klassa som de viktigaste.

1. The Latin Kings - Välkommen till förorten. (1994)
2. Sherlock - Made to Measure (1997)
3. Sidewalk Headliners (1998)
4. Petter - Mitt sjätte sinne (1998)
5. Ken - Vägen tillbaka (1999)
6. Looptroop - Modern Day City Symphony (2000)
7. Fattaru - Fatta Eld (2001)
8. Timbuktu - The Båtten Is Nådd (2003)

Skivor som inspirerat många svenska hiphopare och är grymma.

1. Infinite Mass - The Infinite Patio
2. Absent Minded - Extrem Paranoia in Stocktown (1996)
3. Ison & Fille - Vår sida av stan (2002)

Övriga artister som för nämnas i sammanhanget: Chords, Organism 12, Maskinen, Adam Tensta.

Man börjar se även senare årens musik och vilka skivor som varit viktiga där.

2012-06-25 20:14
Hmm. Håller med helt om ovanstående lista. Vill passa på att säga att "I skuggan av betongen" av Latin kings är Sveriges bästa hiphopskiva någonsin och om en Salazar läser detta så var jag en av dem som köpte den när den släpptes, trott eller ej.
"Nu har folk lyckligtvis börjat bli mer vidsynta, det är inne att tänka själv" - Örjan Andersson VD för Cheap Monday Jeans

2012-06-25 20:15
Goldmine tycker jag dessutom ska vara med på inspirationslistan.
"Nu har folk lyckligtvis börjat bli mer vidsynta, det är inne att tänka själv" - Örjan Andersson VD för Cheap Monday Jeans
Producent

2012-06-25 21:03
Thomas Rusiaks "Magic Villa" & Just D's "Rock N Roll" kvalar nästan in som en svensk hip hop klassiker.
Jag tror även att Ayo & Blues solo skivor kan ha inspirerat många.
Jag är ingen perfekt man. Jag försöker bara göra det bästa jag kan och vara sann, inte göra nått halvdann. Det borde vara min slogan.
Rappare

2012-06-26 08:37
ayo > 2-8 på listan..
it aint hard doin right, its just hard 2 succeed
i wanna live but its hard 2 breathe
Rappare

2012-06-26 18:36
Organism 12 - Bakom Kulisserna eller Peter På Döda Saker Med Pinnar

2012-06-26 20:31
PST/Q - Natt Klockan 12 På Dagen
Organism 12 - Bakom Kulisserna

Ovan är väldigt viktiga för utvecklingen av 2000-talets hiphop.

2012-06-27 03:26
Det finns jävligt mycket egentligen som kan ses som klassiker idag. För mig kommer alltid Organism 12 - Petar på döda saker med pinnar vara odödlig. Jag tycker det albumet är definitionen av vad svensk hiphop är och framför allt kan vara.
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.
Producent

2012-06-27 19:40
En skiva som har betytt mycket för mig är Ken Rings "Mitt Hem Blir Ditt Hem" skulle nog räkna den som en svensk hiphop klassiker.
Jag är ingen perfekt man. Jag försöker bara göra det bästa jag kan och vara sann, inte göra nått halvdann. Det borde vara min slogan.
Graffare

2012-06-28 16:13
Hur kan ni glömma Blues? Vilken kung på lyrics!
Alla barnen gjorde wholecars utom Hussein, han gjorde ett wholetrain.
http://www.youtube.com/watch?v=hMM_T_PJ0Rs&feature=player_embedded
Skivsamlare

2012-06-28 17:39
Finns nog ingen svensk hiphopplatta jag lyssnat så mycket på genom åren som på Looptroops Modern Day City Symphony. Annars fick väl MFS med alla klassiker i sitt inlägg i princip.

Får man sticka in med en EP med så tycker jag Superscientifikus Syntax + Semantics är bland det bästa Sverige producerat. Lessnar aldrig på den plattan!
Odd Goons @ Soundcloud SP1200 / S950. 12bit grittynessss

Skivsamlare

2012-06-28 19:03
Räknas ep's så borde Phonetik - Sound Of Speech vara en utav de mest klassiska releaserna i sverige

2012-07-01 15:10
MBMA - Vulgära Vovvar 12" måste ju nämnas även om soloprojekten också är klassiska. Kanske den tolva som inspirerar mest svenska rappare idag? Finns många plattor så klart som gjort större intryck, men enskild tolva så tror jag den borde komma högt upp. Sederlighetsroteln - Släpp Fångarna Loss 12" är ju också en klassiker. Min egen gamla smak kanske lyser igenom lite här..

UTE EFTER SVENSK HIPHOP VINYL!
KOLLA MIN PROFIL!

2012-07-01 15:45
Jabtizemo P23
+1

2012-07-01 17:56
Jabtizemo - fast det är ju egentligen inget album. Men den måste fan in här alltså!

DJ

2012-07-04 14:11
I Skuggan Av Betongen är i en klass för sig enligt min mening. En klassiker "alla" gillar men som samtidigt är enormt bra. Deras första var kanske mer hypad/poppis, men låter ju inte så jättefet när man lyssnar på den idag, utöver ett par spår och nostalgivärdet. Däremot är andra LPn en riktigt klockren klassiker på alla sätt och vis.

2012-07-04 16:47
Nu är jag nog ganska färgad av att jag är uppvuxen i en av stockholms norra när förorter men :

1. Ken - Vägen Tillbaka
2. Blues - Samhällstjänst
3. Samlings ablum - Den svenska underjorden
4. Ison och Fille - vår sida av stan
5. Ison och Fille - Ison och Fille ( videos till Vill va highwon )

2012-11-11 14:57
I skuggan av betongen - The Latin Kings
Petar på döda saker med pinnar - Organism 12
Vi - Mohammed Ali
Mitt sjätte sinne - Petter
Välkommen hem - Ken Ring

Bubblare
Mitt kvarter - The Latin Kings
Mina drömmars stad - Fattaru
Fatta eld - Fattaru
Gatumusikanterna - Fjärde världen
Processen - Mohammed Ali
Nya skolans ledare - Stor
God Damn It - Petter
Näääk vem? - Näääk
¨Cause when you try hard, is when you die hard¨
- Kanye West

2012-11-11 17:31
Jag skulle vilja påstå att

Ungdumshälsan - 8 anledningar att hata ett band

Borde kvala in på listan.

Även Dj Taro - 100% svensk hiphop.

Annars har väll det mäsa nämnts innan.
Gubbs respekt EP och PST/Q - Pluralis Majestätis EP borde ju komma med på listan med om man räknar med EPs.

Även D6AA - Negativa Apjävlar Tapet var ju väldigt stort/populärt när det kom iaf.

2012-11-14 12:52

Dessa borde kanske också nämnas:

Infinite Mass - Da Blackmass
Org & Seron - Hotel No Monkey Business
Chords - The Garden Around The Mansion
Snook - Vi vet inte vart vi ska men vi ska komma dit
Just D - 1 steg bak & 2 steg fram

2012-11-15 21:54
Fattaru - Fatta Eld, har ingen nämnt tror jag?

Sen har vi Advance Patrol - Utskrivna från 2003. Det är fan så klassiskt som det kan bli. Blir ännu starkare eftersom Chafic Mourtada dog innan skivan ens hans släppas, hans finns med på den. Det finns även en grym dokumentär, som heter Gå Loss, kring albumet som gick på svt för inte allt för längesen också. Se den om ni inte gjort det!

2012-11-15 22:00
Ytterligare en klassiker, dock en Gotländsk sådan. Rhymatic - Gråbo Mixtape, grymt värt att lyssna på honom över huvud taget.

2012-11-27 20:46
Kanske borde droppa en topp tio själv förresten.

1. Latin kings - I skuggan av betongen.
2. Just D - Rock n roll
3. Petter - Mitt sjätte sinne
4. Sherlock - Made to messure
5. Fattaru - Mina drömmars stad
6. Looptroop - Modern day city symphony
7. Goldmine - Cartwheels & handsprings
8. Absent minded - Extreme paranoia in Stocktown
9. Ison och Fille - För evigt
10. DC Grimsta - Min melodi

Om man måste välja. Självklart omöjligt att göra en bra lista.

2012-11-27 20:50
Fan! Jag glömde ju The infinite patio med Infinite mass! Den var sönderlyssnad av mig en gång i tiden!

2012-11-27 20:50
skulle vilja ifrågasätta dc grimmsta som klassiker. Annars ser den listan bra ut.
Rappare

2012-11-28 00:21
"Jordnära" och "Fatta eld" hade varit okej, men "Mina drömmars stad"?

2012-12-01 00:09
Tycker nog att Fatta eld är den svagare plattan (i en stark samling skivor) om man måste välja bland Fattarus alster. Jordnära är också skitbra, men jag väljer Mina drömmars stad om jag måste.

DC... jo jag förstår kritiken. :) Men jag blev lite blown away av den plattan.

2012-12-07 13:31
Labyrints Lababa kommer tveklöst räknas som en klassiker om något år, 2011 och 2012 kommer vi kolla tillbaka på som en storhetstid i svensk hip hop.
Producent

2012-12-07 14:59
Haha! Soul Survivor är som Roger Ebert. Varje gång man läser om en film på wikipedia så scrollar man alltid ner till mottagande för att se vad Ebert säger om filmen. Lite så är det ibland med whoatrådar och hiphop, ^^
Producent

2012-12-07 19:50
The Latin Kings - I Skuggan Av Betongen
Ken Ring - Mitt Hem Blir Ditt Hem
Support A2K a.k.a. Azrael Kalashnikov & Wize Guyz Global Ent.
Skivsamlare

2012-12-09 05:17

Album:

1. The Latin kings- I skuggan av betongen

Läste för en massa år sen att de var missnöjda med mixningen. Tydligen någon hårdrockssubbe som gjort det. Jaha ni, nu sitter ni med svensk hiphop i särklass bästa skiva genom tiderna. Måste kännas bra.
Har spelat den för folk som inte ens förstår svenska och de älskade den också. Är den fortfarande svår att få tag på? Mitt ex lånade ut till en jeppe som jag inte ens minns namnet på...

2. Promoe- Goverment Music

Produktion i världsklass.

3. Absent minded - Extreme paranoia in Stocktown

Tidlös skiva som alltid kommer spelas hos mig, även på ålderdomshemmet. Om någon mot förmodan helt missat denna klassiker rekommenderar jag den varmt.

4. Petter- Mitt sjätte sinne

Hur kan man inte ha med den här skivan?

Sen finns det någon goldmine skiva jag köpte i mitten 90-talet men som verkar ha glömts bort. Nej, det är inte Cartwheels & handsprings. Youtube och google var inte till någon hjälp :(

2012-12-09 17:16
Som Olmium sa, AP - Utskrivna! Bor man här nere ligger den varmt om hjärtat
"Popped a molly, I'm sweatin'.. WOOO!!"

2012-12-09 18:28
Mina 5 bästa Svenska klassiker utan rangordning

Latin kings - I skuggan av betongen
Sherlock - Made to messure
Petter - Mitt sjätte sinne
Absent minded - Extreme paranoia in Stocktown
Looptroop - Modern day city symphony

2013-01-03 05:05
Roligt att det blev lite diskussion i den här tråden. Alla definierar ju klassiker olika så för att en skiva är klassisk för mig betyder det inte att den är det för dig. Men några skivor/tapes jag anser vara riktiga klassiker är:

Absent Minded - Extreme Paranoia In Stocktown
Sherlock - Made To Measure (vill ha i Guldgruvan)
Aegiz - Message Mosaic tape
Looptroop - Modern Day City Symphony
Looptroop - Punx not Dead tape
Pst/q - Pluralis Majestatis EP
Ship of Fools - Live & Direct
Tha Brigades - Northern Lightz

Dessa är för MIG riktiga klassiker som jag skulle kunna leva på. Detta är den musik jag förmodligen skulle ta med till en öde ö. Synd att jag endast har tre av släppen ovan i fysiskt format.

Odödligt skit!

2013-01-03 17:46
Punx not dead finns ju på vinyl med. Om man föredrar det formatet.
Skivsamlare

2013-01-06 19:35
Roo-Cee - Da persiadic gee

Lol, bara skamtar......
Producent

2013-01-16 08:21
Hammer Hill Click - 199.88 (1998)
Since 1984
@realgizlee // twitter