I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

Krönika: Att vara eller inte vara - nere med hip hop

Svensk Hiphop - Allmänt

Redaktionen

2012-12-17 11:44

Krönika: Att vara eller inte vara - nere med hip hop

Hej Whoa! Jag har kåserat lite angående hiphopnördar och att inte vara en sådan.

Håll till godo!

Jag var nog aldrig särskilt intresserad av musik när jag var en liten knodd. Andra barn hade bröder som indoktrinerade hårdrock och andra häftiga saker i deras ömtåliga sinnen medan jag själv satt inne på mitt rum och ritade av serietidningar. Sen kom hiphopen. Få saker hade gjort mig så begeistrad som hiphopen gjorde den där kritiska tiden mellan pojke och lite äldre pojke. Full av intressanta människor bjöds jag in till en värld full av beats, rim och trotsiga texter och jag sveptes in i dess alldeles speciella sfär. Glädjen i att rusa fram till TVn och höja till absolut max när det kom något som ens närmade sig hiphop är nog svårslaget i dagens spotifykultur. Favoriterna var Jay-Z’s Hard knock life och Pras Ghetto superstar som man oftast såg på ZTV’s crossfade. Tyvärr har jag inte den åldern inne att YO! MTV Raps är mer än minnen om häftig design på programmets intro, även om jag på senare tid insett att det måste satt djupare spår i mig än vad jag kunnat tänka mig.

Hiphop är min första musikaliska tonårskärlek som aldrig kommer dö, hur många utflykter jag än gör till andra delar av musikvärlden så kommer jag alltid återkomma och landa i boom bap och rap. Men detta ska inte handla om allt som jag gillar med hiphop - att predika för kören är inget jag vill göra nu utan det spar jag till en annan dag. Detta ska tvärtom handla om något fult, något som man inte talar om; något pinsamt. Hade jag varit politiker skulle detta närmast kunna liknas vid att schavottera. Jag ska ta upp skammen i att inte vara en cratedigger.

Länk till krönikan

namaste
Användaren är inloggad Bling
Moneymaker
Detta är lite reklam för att finansiera driften av whoa. Om du blir medlemoch loggar in så slipper du denna reklam.

2012-12-17 15:21
Mats Nileskärs röst växer ju mer man lyssnar... Det vet ju alla som är down
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.
Redaktionen

2012-12-17 15:32
gödseldoft kan man också vänja sig vid, men det är fortfarande skit.
namaste

2012-12-17 17:49
Synd att du dissar Nilekär, annars fett
Redaktionen

2012-12-17 18:08
haha tack jaojao. kan ju säga att jag gick emot sågottsom hela redaktionen när jag skrev detdär. men nån måste ju säga det liksom
namaste
DJ

2012-12-18 10:32
För mig är detta den "historielösa" eran. Hiphop som kultur känns alltmer avlägset. Inget är heligt. Hiphop har blivit ett annat ord för en produkt - "rapmusik". Ingen köper skivor, folk avfärdar de första 10-15 första åren i hiphophistorien i en handvändning ("jag gillar inte 80-talsrap"), folk läser t.ex. inte Malcolm längre (det finns "hiphoppare" som är moderater eller t.o.m. rasister), det finns "hiphoppare" som inte har nån som helst känsla för breaks, jazz, funk o.s.v. för att inte tala om breaking och graf, folk kläcker ur sig att KRS aldrig har bidragit med nåt bra nånsin och listar sen Lil Wayne som en top 50 MC. Det fanns en tid när allt sånt hade varit "rött kort" eller iaf "gå och läs på". En tid när hiphop var en acquired taste med en kanon, ett historieintresse och en hel kultur uppbyggd kring sig. När man brydde sig om vad folk som gått före tänkt och gjort och ville bygga vidare på det. Men att det du beskriver skulle ha gällt de senaste typ 10 åren känns avlägset för mig. Nu är det precis som vilken annan slit- och slängprodukt som helst. Några "spår" folk klämmer in i sin spotifylista. Numera om jag träffar en "hiphoppare" under 30 utgår jag kallt från att personen ogillar 90% av min skivsamling alt. inte bryr sig om den.

Antagligen har detta något att göra med geografi, åldersgrupp, umgängeskrets. Jag känner visserligen några crate diggers och gräver en hel del i backar själv. Men att det skulle vara nån sorts måttstock inom svensk hiphop - fasen vad jag inte känner igen det alltså. Det känns som om vi är färre än 50 kvar som gräver i backarna i Sthlm. Möjligen att det var lite hypat i slutet på 90-talet, men nu? Nä. Ett särintresse folk ser som "nördigt" och lite kufigt. Känns som max 5% av whoas medlemmar numera ens äger en vanlig skivspelare. MBMA har ju alltid varit GUDAR härinne. Organism 12 är typ Bambaataa på whoa (medan förstås ingen bryr sig om Bambaataa). Har aldrig fått så mkt skit som när jag sagt att jag tycker de gjorde rätt tråkig musik. Dissar inte din upplevelse av hur det ligger till. Den är väl sann för dig. Blev bara lite förvånad över hur olika man kan uppleva saker! Shalom

2012-12-18 11:36
Jag tycker att hiphopen är vid allra högsta grad levande i Sverige idag. Både som kultur och som produkt.

Jag har följt svensk hiphop sen jag började lyssna på den typen av musik jag lyssnar på idag. Jag har haft perioder då jag försvunnit iväg i alla möjliga sorters obskyra skivbolag och rappare. Men på senaste 2-3 åren har jag sett en scen jag aldrig trodde skulle återuppleva vara så jävla jävla tung.

Jag lyssnar nästan enbart på svensk hiphop för tillfället och det finns så enormt mycket duktiga rappare i landet som alla gör sin grej helt oberoende av vad som pågår i den amerikanska hiphopindustrin.

Scenen är otroligt levande och det finns alltid någon grupp/emcee man kan rekommendera till någon oinsatt beroende på vad de gillar i övrigt. Det har inte riktigt funnits förr. Iaf inte sen kanske nångång under 90-talets mitt. Den svenska hiphopscenen(musikmässigt) dog för mig någon gång i början av 2000talet och har nu 8-10 år senare blivit dubbelt så fet. Det spelar ingen roll om att jag numera lyssnar på musiken på youtube och spotify eller laddar ner den på diverse hemsidor.

Det är skönt att bo i ett land där vi kan producera paketera och leverera en rapskiva utan några som helst spår av plagiat från staterna. Det är så man utvecklar musik man kapar rötter och hittar influenser från andra källor.

Jag struntar i om de som gör musik nu vet något om africaa bambata men jag blir jävligt glad att svenska rappare numera studerar våra egna oldschoolscen och emcees.

Varför behöver vi africaa bambata/pete rock/gangstarr när vi har latin kings?
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.
Arrangör

2012-12-18 11:57
Fint skrivet. Ingen behöver vara nere med nåt för att uppskatta det. Kommer dock alltid finnas folk som anser sig bättre för att de kan mer och lyssnar på rätt artist.

soul_survivor, tycker din inställning är lite tråkigt och trångsynt. Du får ju gärna anse det hur äkta du vill att spinna gamla plattor på din spelare, men förstår inte varför allt annat ska smutskastas för det? Är ganska säker på att det fortfarande finns artister som gör musik för musikens skulle, och inte för pengarna - sen att vi lever i ett kapitalistiskt samhälle och att det blir återspeglat i varje liten del av samhället är en annan femma.

Men känns lite genomruttet att smutskasta samtidigt som du gnäller över att du får skit av andra för att du, enligt dom, inte lyssnar på rätt musik...

Länge sen förresten :)

"Exciting! Tempting! Salacious! Obsequious! Vainglorious! Lugubrious! Oh, sorry, I got carried away on a fun-to-say word avalanche." -Tim Schafer

2012-12-18 12:17
Håller med Järntorget...'

nmhbm

Alltså, om allt som gjorde att man föll för en genre känns mer eller mindre underskattat/smutskastat av utövarna av subkulturen så har man ju rätt att gnälla lite... Vet folk som bara slutade lyssna på ny musik efter 70-talet vilket jag tycker är att ta det lite väl långt....

Nu har ju jag varit med och fördärvat SSIIs syn på yngre generationen när jag sa mitt om 80-talet (men jag diggar ändå en 5 skivor från det decennium ;)) men jag tror alla har nån slags parameter och en nostalginerv man kan bli sur om nån trampar på...

Soul_Survivor_II P34

Ang. MBMA så tror jag de själva håller med dig angående deras tidigare grejer... Nu hade MBMA ändå ett annorlunda och originellt uttryck och mkt underhållande texter... Dom va/är alltid stora i hålorna då dom blev lite som ett uppror mot sthlm-scenen tror Organismen själv sa nått liknande.
Arrangör

2012-12-18 12:49
VRGNHNS,

Det är givetvis en åsikt som en får ha.

Tyckte mest att det blir lite uppochner när en tror att det är okej att ha ensamrätt på att klaga för att en väljer att hålla sig till det som ligger grund för en viss stil och allt annat måste anpassa sig efter detta.

Står dock hårt kvar vid trångsynt.
"Exciting! Tempting! Salacious! Obsequious! Vainglorious! Lugubrious! Oh, sorry, I got carried away on a fun-to-say word avalanche." -Tim Schafer

2012-12-18 12:54
Jag är rätt "trångsynt" 90s men många kids är ju rätt trångsynta också iom att de slår dövörat till om det inte är väldigt melodiskt/catchiga refränger...

Är man trångsynt om man ogillar autotune?
Arrangör

2012-12-18 13:23
Min definition av ordet handlade, om du hade läst mitt inlägg, om att sätta sin egna smak i särställning mot andras. Om att ha rätt att kasta skit men inte förstå varför andra klagar på den egnes.

Det var ingen attack på någon som snöat in på något särskilt och därmed dömmer ut annat, även om detta av mig är en aning trångsynt och inte direkt utvecklande (men likväl givetvis något som du eller vem som helst får syssla med).

2012-12-18 13:36
nmhbm

Förstår nog vad du menar... Men jag tycker nästan att vara "trångsynt" är en dygd ;)

Snabbmats-liknelsen är inte helt off... Jag gillar ju också skivformatet och jag vill ha nått fysiskt att hålla i om jag pungar ut, även om det i mitt fall ska va en CD-skiva gärna med en tjock booklet.

"Finsmakare/inskränkta" bryr sig var det de konsumerar kommer ifrån, vem som gjort vad, årtal, tanken bakom osv... Andra köper sofiero och kexchoklad vid tyska gränsen, fyller bilen och åker tillbaka med E-type på högsta volym
DJ

2012-12-18 16:52
OK, det var inte meningen att "smutskasta" någon. Ursäkta om jag trampade någon på tårna. För mig är hiphop en kultur med en historia och precis som allt annat blir den fattigare om historien glöms bort och om folk upphör att försöka förstå historien. Om man kapar rötterna dör ju trädet skulle jag vilja påstå. Men det är rätt intressant att "kapa rötterna" kom upp, för det är precis det jag börjar känna med samtida hiphop. Det handlar inte längre om utveckling av den gamla stilen i samtliga fall utan mkt är nån helt annan musikstil. Det är inte nya grenar på trädet. Det är kapade rötter och helt nya träd. Därmed inte sagt att all den musiken är dålig, men jag pratar inte här om "dålig musik" och "bra musik". Jag pratar om att jag nästan inte alls tycker det finns några "regler" skolor, klokhet, filosoferande, historiserande och kontextualiserande o.s.v. längre vilket ursprungsposten verkade hävda. Helt klart verkar ju ni som kritiserar mig inte heller hålla med ursprungsposten om att "crate digging" på nåt sätt är stort, viktigt och allmänt utövat idag inom svensk "hiphop"?

Men ja, det är ju också en fråga om personlig smak. Jag älskar också Latin Kings, men jag har aldrig begripit det här med att gilla viss musik eller för den delen nåt annat beroende enbart på vilken nation den kommer från. TLK har varit enormt viktiga för den lilla avkrok av världen Sverige utgör. Men Bambaataa har varit viktig för all hiphop i hela världen. Att BARA tycka om hiphop från Sverige, är det nån nationalistpryl då eller? Fattar inte riktigt. För mig blir det lika snurrigt som att ENBART gilla hiphop från LA t.e.x.

Jag har inte ställt min smak "i särställning". Jag pratar om att sätta saker och ting i sitt sammanhang och ha förståelse och respekt för var något kommer ifrån. Min SMAK är t.ex. att jag föredrar oftast klassisk east coast framför klassisk west coast, men jag är inte så förblindad av min egen smak att jag skiter i vad västkustartister som Ice Cube och Ice T bidragit med. Jag snackar liksom inte om "smak" enbart.
DJ

2012-12-18 17:06
Sen har jag definitivt inte snöat in på "nån särskild stil". Jag älskar enormt många olika stilar inom hiphop. Old school, electro, new school, golden era, tidigt 90-tal, mid 90s, backpack, en del av Puffys grejer, Jay-Z...gillar NWA, Company Flow, Mantronix, Highwon, Papoose, DITC osv osv osv. En massa vitt skilda stilar inom hiphop från 70, 80, 90, 00 och 10-tal. Att jag har stor respekt för t.ex. old school-pionjärer som Bambaata eller New school MCs som Run-DMC eller golde era-hjältar som KRS-ONE innebär inte att det är det enda jag gillar.

Blablabla, skriver massa om mig själv. Sorry. Men ville bemöta lite av det jag fick läsa om mig ovan :D

2012-12-19 08:22
Soul_Survivor_II P34

Jag gillar dig. Hade jag fått välja en person på whoa som verkligen ÄR hip hop, så är du den personen.
DJ

2012-12-19 10:43
Äh, nu började jag och flera andra diskutera min smak och mina åsikter. Det var inte riktigt meningen. Min kommentar var inte tänkt som en firestarter av en helt ny debatt. Den var tänkt som en kommentar på själva krönikan. Helt enkelt att mycket av det som beskrivs som om det vore hegemoniskt, idealiserat eller normerande i den krönikan tycker jag snarare är helt "ute" och lite kufiskt idag. Särskilt just crate digging, som betonas speciellt.

SofiaBayo Oj, tack tack.

DJ

2012-12-19 10:44
Och precis som nån sa, det där när man byggt sin skivsamling i årtionden och är stolt och glad över den och plötsligt märker att 90% av "hiphopparna" skiter fullständigt i mycket av den musiken, ja då blir man nog lite småbitter. Sorry om den bitterheten lyste igenom i mina inlägg. Ville som sagt inte trampa på några tår.

2012-12-19 12:34
Jag håller med OP; svenska gamla hiphoppare ger ofta uttryck för en stark och trist kulturkonservatism. Är det nån skillnad mellan när SS2( som jag i övrigt högt uppskattar för hans genuina kärlek till musiken) säger:
"det finns "hiphoppare" som inte har nån som helst känsla för breaks, jazz, funk o.s.v. för att inte tala om breaking och graf"
och en sverigedemokrats surhet över att nya svenskar inte uppskattar sill och dans kring midsommarstången?

Det ligger i själva begreppet kultur att den är levande; skulle alla nya hiphoppare behöva sitta och gå igenom hela historien hade vi inte haft en levande kultur, vi hade haft nån sorts historisk intresseklubb. En 13åring ska inte behöva veta vem Bambaataa är för att få ta del av hiphopkulturen, om han gillar Soulja Boy så mycket att han också vill börja rappa och göra beats är väl detta oerhört positivt, och det krävs väl en jävligt gubbig attityd för att då neka honom med nån sorts argument om att han missförstått eller inte kan tillräckligt mycket om kulturen.

Det finns också en stark och trist tendens hos gamla svenska hiphoppare att tro att det är dom som får definiera vad som är hiphop, vad den inbegriper och hur den får låta. Och för det mesta verkar det vara på rent personliga preferenser; "nej det här låter inte som den hiphop jag gillar, då kan det inte vara hiphop, eftersom jag ju gillar hiphop".
http://soundcloud.com/80scrackpolo
DJ

2012-12-19 13:19
dundermannen: OK, ville egentligen inte gå vidare in på vad som i mitt tycke var ett stickspår, men detta måste jag ju bemöta. Skillnaderna är flera. En av de mer uppenbara skillnaderna är väl kanske att jag inte vill deportera någon eller ändra någons lagliga status. Tycker gärna du kan ta det lite lugnt med SD-referenserna. Apropå "dans kring stången" finns det människor som älskar och vill bevara gammal folkdans eller liknande och önskar att folk hade mer kunskap om den utan att de på något sätt är Sverigedemokrater. Tvärtom. Det jag efterfrågar är mer kunskap och intresse kring historia och kontext.

"för att då neka honom" - Alltså det här är jäkligt märkligt. Så har jag verkligen inte skrivit? Man måste väl få önska mer intresse för historien utan att folk tror att man vill fuckin' shut people up? Får väl kasta en SD-jämförelse tillbaka då (let the mud slinging begin) och säga att så brukar de bemöta argument också. "Du vill stoppa min yttrandefrihet!!" Eh, nej, jag vill bara säga emot.

Ett intresse för breaks, funk, 80-talsrap, park jams i Bronx på 70-talet o.s.v. behöver inte nödvändigtvis leda till att det låter "throwback" heller. Jag har enormt svårt för throwback rap. Du kan dra helt andra slutsatser av historien. Du kan t.ex. studera hiphophistorien och finna en massa problem - sexism, homofobi, glorifiering av droger och våld, konspirationsteorier o.s.v. o.s.v. som du kan välja att ta spjärn i motsatt riktning mot. Jag önskar verkligen inte att allt "förblir som det en gång var" (jag är inte konservativ). T.ex. är jag utled på dominansen av manliga artister i branschen som visserligen blivit värre med åren, men som varit usel all along. Och det som äntligen verkar ske med att homofobin ifrågasätts är underbart och efterlängtat! Men jag är inte heller tokblind utvecklingsoptimist som inte ser att annat försämras. Den allmänna politiska medvetenheten har sjunkit till förmån för konspirationsteorier. Antalet ämnen som tas upp i framgångsrik hiphop har minskat osv.

Det jag ville uttrycka var att förr kom hiphop med en mängd bagage som de flesta satte sig in i på någon nivå och sedan kunde tolka och agera utifrån. Nu är alla "regler" out the window. Ingen behöver egentligen kunna eller fatta nånting i en alltmer fragmenterad "kultur". Jag hårddrar detta. Det finns de som har ett enormt intresse för kontext och historia idag och de fanns de som sket i det 1988 och bara ville se nakna brudar på Ice Ts omslag. Men jag menar som generell tendens att vi inte värderar kunskap och förståelse lika högt längre.

Man kan skita i 80-talets hiphophistoria exakt hur mycket man vill. Jag lovar att jag inte vill "neka" nån 13-åring att göra musik. Det enda jag vill göra är att uppmuntra till att "studera mera". Jag tror det berikar och är vägen framåt. Sen kommer det som i alla musikstilar alltid komma nya 13-åringar som gör ungefär samma typ av naiva musik som alltid. Ingen vill "neka" detta. Men med konstformer som utvecklas brukar det vara så att folk studerar historien och tolkar den o.s.v. Med tanke på att den första generationen nu är över 50 och väldigt många är 30-35-40 vill man kanske också ha hiphopkultur som baseras på lite mer kunskap, förståelse och erfarenhet, vid sidan av den lättuggade popmusiken. Men på nåt sätt har vi fastnat i att hiphop ska vara en ganska blåst ungdomskultur enbart för alltid. Det är som om all gitarrbaserad popmusik än idag skulle låta som She Loves You och Love Me Do.

Och detta med "hiphoppare som inte har nån som helst känsla för breaks, jazz, funk o.s.v. för att inte tala om breaking och graf" är alltså hur jag upplever att hiphopscenen ser ut idag, jämfört med 20-25 år sen. Anledningen till att jag ens gick in på den stigen är för att jag upplever att krönikörens bild av hiphopare i Sverige avviker diametralt från den bilden. Där är kunskap och erfarenhet något som värderas högt inom hiphop. Jag lutar nog mer åt att det är tvärtom idag. Och för att återigen koppla till politiken - jag tror inte SD växer idag för att folk är särskilt konservativa och bildade inom klassisk kultur - utan just för att folk är historielösa.

2012-12-19 13:36
SDare har inget genuint intresse för kultur vissa verkar ju fan tro att Walt Disney var svensk.
DJ

2012-12-19 13:38
+ förstås som jag skrev ovan en viss bitterhet från min sida över att nu när "alla" äntligen lyssnar på hiphop som man drömde om 1991 så skiter 99% av alla i den hiphop man själv älskar. Men just det är bara gubbgnäll, det erkänner jag gärna och det finns inget med det att försvara! Det är inte ideologi.
DJ

2012-12-19 13:42
VRGNHNS: Exakt. I denna överförda bemärkelse påminner de mig mer om attityden hos de som bara plockat ett helt random hiphopår, typ 1994, och vill att all hiphop ska låta exakt som då. Lika historielöst det.

2012-12-19 14:02
Jo, sen blir det väldigt skevt med SD paralellen, men alla trådar ska ju handla om SD så... SD hade varit ett intressantare parti om de var extrem-sverige-talibaner, bara midvinterblod, ingen cocacola-tomte, ingen Lucia, och absolut vurma för ett förbud av halloween... Att riva alla kyrkor och kämpa hårt för riktiga vikingabegravningar... Att mjöden inte finns tillgänglig på systembolaget är också vedervärdigt...

Nej, att inte få säga "negerboll", det är väl där skon klämmer, eller att plötsligt få se folk som har ett ursprung från andra länder, "ve och fasa".

Nu gled jag iväg ordentligt, kanske ska skriva i nån annan SD-tråd finns ju en del
Redaktionen

2012-12-19 14:04
SSII: Om det är min text du syftar till när du säger att man inte längre har respekt för hiphophistorien så har du, på tal om att uppleva saker på två olika sätt, uppfattat den helt fel.
namaste
DJ

2012-12-19 14:32
ÅderpåleOne:

Jag uppfattade din krönika som att du sa att kunskap, erfarenhet o.s.v. och t.o.m. "crate digging" är något dominerande, hyllat och beundrat i dagens hiphopsverige. Något som rentav kan få folk som tycker sig själva ha mindre kunskap att känna sig "utanför". Jag tycker väl närmast tvärtom. Att crate diggers och folk som "studerar" 80-talsrap eller obskyr afrofunk och letar breaks är några kufar i utkanten av en subkultur. Men det kanske inte alls var så du menade?
Redaktionen

2012-12-19 15:51
Jag uppfattade din krönika som att du sa att kunskap, erfarenhet o.s.v. och t.o.m. "crate digging" är något dominerande, hyllat och beundrat i dagens hiphopsverige. Något som rentav kan få folk som tycker sig själva ha mindre kunskap att känna sig "utanför"

det var aldrig meningen att få det o låta som att det var dominerande på något sätt och att sverige var fullt av cratediggers.

krönikan jag skriver är min egen syn jag haft under min uppväxt liksom.. som jag hoppades att det skulle finnas en viss igenkänningsfaktor i. och samtidigt förlöjliga den ängslan över att inte ha koll på all musik som funnits och finns. något som jag förstår att du kanske inte känner igen dig i.

Jag tycker väl närmast tvärtom. Att crate diggers och folk som "studerar" 80-talsrap eller obskyr afrofunk och letar breaks är några kufar i utkanten av en subkultur. Men det kanske inte alls var så du menade?

så kan man ju också se på saken. jag ville inte skriva en bitter text om att ungdomar minsann borde veta hut och KRS.. och jag är heller inte särskilt orolig för att stammen på trädet ska försvinna bara för att det växer för många grenar.
namaste
Redaktionen

2012-12-19 15:54
men jag gillar att det blir en diskussion! att folk liksom... läser! och begrundar.. jag uppskattar det!

förhoppningsvis känner fler som dig och kanske axlar ett ansvar i hiphopundervisning, om man får vara så naiv och positiv.
namaste
DJ

2012-12-19 16:11
ÅderpåleOne skrev:
krönikan jag skriver är min egen syn jag haft under min uppväxt liksom.. som jag hoppades att det skulle finnas en viss igenkänningsfaktor i.

Jo, jag hajar. Och som jag skrev i första posten:

Dissar inte din upplevelse av hur det ligger till. Den är väl sann för dig. Blev bara lite förvånad över hur olika man kan uppleva saker! Shalom

Visst, folkbildning är A och O. Each one teach one o.s.v. Hoppas att folk i framtiden också kommer vara nyfikna på hur och varför historien ser ut som den gör. Den som lever får se...

2012-12-19 16:42
den dagen soul survivor utlyser en studiecirkel i hiphopens historia hoppar jag på direkt.

2012-12-19 18:26
Har sagt det innan och säger det i igen, SS skulle va svinfett om du blev skribent på bloggen istället för bara i forumen :)

2012-12-20 23:59
Alltså det blir lite fånigt att vara så brutalt kulturkonservativ när det gäller hiphop..

Varför förändras hiphopmusiken? Vem vet? Kultur är ju en enormt trendkänslig ständigt förändrande "kraft". Precis som konst, böcker, film förändras hiphopmusik över årtionden, det vore ju helt sjukt om det inte gjorde det. Det är därför jag verkligen gillar förändring.

Med samma retorik borde vi endast filma film i svartvitt och utan tal. För att vara true till grunderna.

Ska vi diskutera andra hiphopelement så kan man ta graffiti som ett exempel. Alla vet ju hur det såg ut på New Yorks tunnelbanor innan deras nolltolerans trädde i kraft. Där kan vi snacka om en "kultur" som formar sig över tiden och efter förutsättningarna. Med jääävligt mycket risighet som följd men också sjukt fet utveckling och det vore ju en helt meningslös konstform om den var kvar i samma anda som den var förr.

Det är absolut inget påhopp Soul_Survivor. Jag delar din kärlek för musiken och har varit sjukt konservativ med hiphop och det förstörde det för mig i några år. Jag tog det på så enormt allvar och tappade lite av känslan för det mitt i allt. Sen jag kom tillbaks till hiphop har jag fått ett ännu bredare öra för vad jag gillar och inte och jag försöker att möta nya trender och nytt sound med öppet sinne.
DJ

2012-12-21 00:46
Alltså en gång till: jag anser mig inte vara konservativ. Hiphop har alltid utvecklats, kommer alltid att utvecklas. Jag vill att hiphop ska utvecklas. Det här med att endast filma i svartvitt funkar kanske som liknelse för nån som enbart gillar hiphop 1979-1983. Men jag gillar en massa andra stilar också. Men jag anser att kapitalismen gjort det med hiphop som kapitalismen gör med all kultur - lyft fram mindre kreativa, lättsålda grejer och främjat vissa typer av sounds mer än andra. Men utvecklingen från låt säga 1980 till 1988 var ju helt enorm med alla de stilar som exploderade däremellan. Efter låt säga 95 har det ju avstannat betänkligt. Men jag älskar en platta som t.ex. KAs skiva från i år. Vissa kallar det 90s throwback, men jag har då inte hört några 90-talsskivor som lät som den. Den är i sanning originell och för mig just en "utveckling" av hiphop, var det skulle kunna gå härnäst. Men den försvinner på en ultrakommersiell rapmarknad. Bara för att man inte gillar en viss typ av utveckling är man inte konservativ och emot all utveckling i sig. Eller ta en sån grupp som Sjukstugan. De är sjukt futuristiska, men man får ändå den där riktiga hiphopkänslan av dem. De utvecklar hiphop, fast helt kompromisslöst och utan att anpassa sig till hur hiphop låter på radion liksom.

Är det inte lustigt ändå att på hiphopforum gäller de som enbart verkar lyssna på ett visst radiopopsound från de senaste 5-6 åren med snarlika artister alltid för "öppna" och progressiva. Medan den som lyssnar på allt från old skool till electro till new school till golden era till tidigt 90-tal till sen 90-tals-indie och som dessutom är "crate digger" och upptäcker ny bossa/brazil/afrofunk/funk/jazz/fuzz/psych/progg/vad du vill rätt ofta alltid stämplas som "konservativ". Hela resonemanget är vänt ut och in för mig. Att värna om hiphopens kärna är att vara öppen och eklektisk. Att bara lyssna på alla dessa Kendricks, Odd Futures, Kanyes m.fl. som verkar i en väldigt liknande anda och ett liknande sound som varandra hela tiden - att palla 35 såna låtar med exakt samma sound efter varandra - det är konservativt för mig. Lika konservativt som såna som bara fastnat i random indierap från 93-96 och pumpar tredje klassens Wu-Tang dagarna i enda men inte ens har en Whodini-platta hemma...
DJ

2012-12-21 00:50
"i ända"

OK, kanske lite väl surt och militant skrivet.

Men jag vidhåller verkligen att man måste skilja på den som är konservativ och hatar utveckling å ena sidan - och den som ogillar viss riktning på utveckling å andra sidan. De som okritiskt omfamnar typ ALLA nya riktningar hiphopen tar bara för att det är "the shit" på radio eller på nån viss blogg eller nåt - det är så jävla kejsarens nya kläder. Det är precis lika märkligt som att avfärda ALL ny hiphop i min bok.

2012-12-21 01:28
Alltså på det stora hela håller jag kanske med dig. Det är klart att kapitalismen och skivbolagsindustrin mättar marknaden med kopior av det som "gäller" för tillfället. Precis som med tv-program, bilar, tröjor osv så är den kapitalistiska marknaden något som bryter ner hantverk till billiga produkter.

Men precis som i verkliga livet så går det inte att likforma allting och hiphopmusik inräknat där. Se t.ex vad som hände med Grimescenen i England som växte fram på piratradiostationer och nu blivit mainstream. Det är givetvis inte hiphop i sig men snarare sprunget ur samma MC-anda som Afrikaa Bambata.

P.s
Det e tråkigt att du inte lyssnat in dig mer på Kendrick Lamar. Gräver du lite där finner du samma kvalitéer som Nas har på Illmatic och inte för att försöka knocka någon av tronen men Kendricks senaste är ett album värt några lyssningar..

2012-12-21 11:19
Grimescenen har inte blivit mainstream, några av artisterna har slagit kommersiellt med popmusik, men själva scenen har mer eller mindre dött. Och anledningen var väl framförallt att den inte utvecklades; den tappade greppet om vad som gör en musikkultur, en förankring i ungdomarna, på gatan, i skolorna, i klubbarna.

Hiphoppen har däremot alltid haft den förankringen kvar, och behållit den eftersom kulturen utvecklats. Vad jag måste vända mig mot i ditt resonemang SSII är hur du verkar mena att vissa av hiphoppens nya skepnader inte bara är dåliga på ett subjektivt plan, utan dåliga för hiphoppen i stort. Jag menar tvärtom att dom är nödvändiga för hiphoppen, att det är där hiphoppen hålls levande. Och visst finns det en kommersialisering men med den följer också mängder av nya och kreativa rappare och producenter. Och att inte gilla det subjektivt är en sak, men att säga att det var bättre med "En tid när hiphop var en acquired taste..." låter lite "elitistiskt", är det rätt ord? Kanske inte. Hursomhelst, det går inte att backa i historien, på samma sätt som man inte längre kan gå på en farlig swing-klubb där det spelas världens mest provokativa musik: jazz, så kan man inte heller hoppas på en hiphopkultur där allting är som 1990. Antingen får man acceptera att kulturen och musiken förändras, eller så får man göra som jazzälskaren, vara gammal, köpa en grym box med Mingus och drömma sig tillbaka.

Sen håller jag heller inte med om att all den nya hiphoppen är kommersialiserad och tillrättalagd; tycker inte detta stämmer för lil wayne, det stämmer absolut inte för andra som räknas som dagens mest populära; Kendrik Lamarr, Odd Future eller Asap Rocky. Asap älskar för övrigt KRS, så där knyts ju faktiskt cirkeln ihop.
DJ

2012-12-21 12:49
Järntorget: Jag har lite dålig koll på grime numera. När den scenen exploderade tyckte jag det var underbart. Det kom verkligen inte från storbolagen även om dessa säkert var ivriga att annektera hela grejen. Men såklart sånt även händer inom hiphop ibland. Den typen av hiphop som Roc Marciano, Kev Brown eller KA skapat på senare år kommer också direkt från gatan/hjärtat på ett helt annat sätt än Kanye och alla Kanye-epigoners hårt mallade, öäverproducerade sound imho. Kendrick Lamar är onekligen en smart, talangfull, duktig snubbe. Musiken är inget för mig dock, får mig inte att "känna nåt" men självklart är han inte "objektivt dålig" (vad fasen nu det skulle betyda).

dundermannen: Det jag tycker är dåligt för hiphop i stort är likriktningen. Att de stora bolagen köpt upp alla de små bolagen. Att de stora radiostationerna köpt upp många små. Att alla försöker låta som den hetaste nya artisten för sina 5 minutes in the lime light. Du nämner 1990 och då fanns det lite rap som drog in storkovan, men den mesta var en intern angelägenhet för hiphop-fans. Nu görs mycket hiphop främst för att tilltala folk som INTE gillar hiphop. Klart som fan det blir urvattnat. Detta började ju runt 96-97 när Puffy och Fugees m.fl. för första gången började sälja hiphop i massupplagor till popfans och skivbolagen insåg att vänrta, här finns ju massa pengar att tjäna.

Nej, det gäller såklart inte all hiphop i samma grad!Och ja, det kommer massa nya spännande artister. Det gör det alltid! Men de tenderar ju att skymmas av de som marknadsfgöringen / bolagen / radion vill lyfta fram. Sen kan du vara en otroligt duktig MC, som Jay-Z och ÄNDÅ lyckas få mycket attention, men jag tycker det tillhör ovanligheterna numera att hänsyn tas till talang.

"all den nya hiphoppen är kommersialiserad och tillrättalagd" - Det är klart den inte är! Det har jag väl inte sagt? Tjatar väl vidare om KA, Boog Brown, Roc Marciano, Jean Grae, Outdoorsmen, m.fl. m.fl. för att itne tala om K-Defs nya grejer, Kev Brown, Oddisee osv osv. Finns massa artister som jag tycker gör en mogen, kreativ vidareutveckling av hiphop. Hävdar fortfarande att de hamnar i skuggan av mer själlös musik (min åsikt).

Nu råkar det vara att de du nämner är några av dem jag finner allra mest urvattnade, okreativa och ointressanta och som har minst med "hiphop" att göra (ASAP, Odd Future, Lil Wayne) men JA, detta är subjektivt. Finns folk jag känner och tycker om som på allvar tycker att Lil Wayne går att lyssna på, så det är klart jag hajar att de tär subjektivt vilka artister som representerar vad.
DJ

2012-12-21 13:00
Mer OT: Jag skyller delvis på att rockkritiker och rockrecensenter har börjat bli trendsetters och taste makers. De har ofta aldrig varit nere med hiphop ö.h.t. och därför ger de oftast högre betyg till en platta/artist ju mindre det låter som hiphop. De missar alla finesser och finjusteringar. De saknar helt örat för nyanser inom hiphop. Här kommer "acquired taste" in igen. Om du bara lyssnat på Kanye och Neptunes och Timbaland (vilket jag misstänker många rockrecensenter gjort) missar du helt nyansskillnaderna inom den mer formtrogna hiphoppen. Det är då de kläcker ur sig grejer som att Roc Marciano och KA skulle låta 90-tal. Men vi som minns 90-talet har nog svårt att dra oss till minnes en låt som Roc Marcianos Panic eller KAs Vessel från 90-talet? De är überfuturistiska och nyskapande, men får ingen cred för det för de som ska bedöma dem har inget finkalibrerat öra för hiphop.

Konstigt nog anser jag att hiphop var MER kreativt varierat 1988 än 2012. Självklart inte totalt sett då varenda nisse gör hiphop i sin källare numera. Men om vi skulle ta de 20 mest säljande albumen. Det är svårt att ens tala om ett 1988-sound. Då hade du allt från EPMD till NWA till Native Tongues till Bomb Squad till Stesasonic till Ultramgnetic MCs till Juice Crew till BDP osv osv osv. Massor av olika sounds. Du hade jazzsig rap, du hade hip house, du hade smöriga kärleksballader, kvardröjande electro, tidig gangsta rap, superlyrisk Rakim-rap och hundra andra stilar som var skitstora samtidigt. Det här var hiphop som sålde mkt med den tidens mått mätt. Ta de 20 mest hypade plattorna idag - det är inte samma bredd, menar jag. Det har stelnat i mallar. Det finns pengar att tjäna och därmed inte samma utrymme för kreativitet, risktagande och den där "Bambaataa"-pionjärandan. Som tur var kan man köpa indie-släpp eller hitta allsköns galna genier på youtube eller varsomhelst ute på nätet. Dock om du säger till mannen på gatan idag att du gillar hiphop tror dom du gillar typ Lil Wayne, för det dominerar totalt den massmediala bilden att de thandlar om den typen av musik.
DJ

2012-12-21 13:16
Sen finns ju ett ämne till latent i detta som man knappt vill ta i men vafan, fuck it. För 20 år sen var väl många vita svenska hiphoplyssnare såna som kollade Spike Lee-filmer, läste Malcolm X och iaf FÖRSÖKTE förstå den materiella, sociologiska och socioekonomiska bakgrunden till hiphop. Med masspubliken har det ju tillkommit enorma mängder lyssnare för vilka t.ex. droghandel, prostitution och skjutvapen bara är "skoj underhållning" och det märks ju att hiphop gått mer och mer i den riktningen för att det säljer. Det blir ett ganska obehagligt kolonialt perspektiv ofta där vita svenskar lyssnar på "de tokiga svarta amerikanerna" och deras hägtiga liv med våld, knark och sex på ett jävligt exotiserande sätt. Politiska analyser görs fortfarande av såna som Nileskär, men det är inget du får höra i typ raklamradion när du matats med ännu en låt om hallickar liksom. Det blir underhållningsvåld och sexploitation med ofta ganska starka rasistiska förtecken.

2012-12-21 13:40
På sätt och vis håller jag med dig, jag tror man kan se hiphop på två sätt; antingen som en fortsättning på en folklig tradition att genom musik beskriva sin verklighet, som man gjort i folksånger, i blues, i poesi och i böcker. I den meningen gör själva musiken i sig ingen skillnad, det viktiga är berättelsen. Eller, i det andra sättet; som en kulturell revolutionär rörelse i sig, men såna rörelser måste till sin natur vara subversiva, mot etablissemanget. Det finns gott om exempel på såna rörelser och var dom har gemensamt är att när dom slutar vara subversiva eller när dom blir en del av etablissemanget så slutar dom också vara relevanta, dom dör. Är hiphoppen verkligen i den meningen då fortfarande levande?

2012-12-21 14:46
dundermannen, ja grime har väl inte nått några större kommersiella framgångar(trots några riktigt stora undantag) men scenen är vid högsta grad levande och utvecklingen är enorm. Ser du från "början" till nu har produktionerna gått från att vara avskalade dubstep/garage-avarter till att nästan bli en genré för sig själv och mycket producenter som gör crossovers och släpper dubstepalbum med grimeinstrumentalsinfluenser.

Grime har ju varit en sån stor del av den urbana musikscenen att engelsk hiphop blivit åsidosatt i mina ögon. Trots att jag lyssnar en hel del på uk-hiphop också så ser jag grimescenen som mer självständig.

Din sista off-topic är helt on point Soul_Survivor. Men jag tror avpolitiseringen av hiphop följer det allmänna samhällstillståndet snarare än att det kan ses som ett tecken på att det skulle vara tvärtom.

Dock är det intressant och tragiskt med ett politiskt perspektiv på den gangstarap-eran som följde crackvågen som sköljde över de platser där svarta pantrarna var väldigt etablerade.

" Det blir ett ganska obehagligt kolonialt perspektiv ofta där vita svenskar lyssnar på "de tokiga svarta amerikanerna" och deras hägtiga liv med våld, knark och sex på ett jävligt exotiserande sätt."

Det där stämmer helt och fullt. Sen är det samma svenskar som går bananas på att Sebbe Stakset har levt ett kriminellt liv och pratar om förortsliv.. Som om det vore något förbehållet icke-etniskt svenska och inte lika spännande när det kommer för obehagligt nära att det är en väldigt aggressiv musik och reflekterar en utsatthet som kanske känns bäst att betrakta på stooort avstånd.

2012-12-22 11:21
Nej nej, grime kom före dubstep. Lyssnar man på tidig grime kan man hitta många beats som i princip låter likadant som det som skulle bli dubstep, och många dubstep producenter kom ur grimescenen. Och visst grime föddes ur garage och 2step, men den fick snabbt en helt egen identitet vilket wiley också påpekar på klassikern Wot Do You Call It:

"Garage I don't care about garage
Listen to this, it don't sound like garage
Who told you that I make garage?
Wiley Kat'z got his own style s'not garage"

Och nej jag säger inte att genren är helt död, men i princip den enda utvecklingen man ser är när, som du säger, man blandar grime med dubstep, eller "post-step" eller "future-garage" eller kalladetvaduvilldu i instrumentaler som släpps av Butterz eller Night Slugs. Resten av scenen lever, men bristen av utveckling gör att allt mindre är intresserade; kidsen på gatan gör och lyssnar hellre på rätt usla brittiska versioner av gucci och yeezy (youtuba typ Sneakbo).

Och det hela illustrerar min poäng; för att genre (och dess kultur) ska överleva krävs en konstant utveckling. Finns inte det så kommer den gå under, med rätta, och något annat kommer att ta dess plats. Hiphoppen är en av få (musik)kulturer som har klarat att göra detta, (jag kan knappt komma på någon annan, eventuellt metal/hardcore, kanske techno). Och det finns ingen mening i att blicka tillbaka, även om det var bättre förf kan man inte komma tillbaka dit, antingen begraver man liket och dricker en gravöl, eller så bejakar man utvecklingen.

2012-12-22 11:42
En tanke som har slagit mig: anledningen till att hiphoppen har överlevt så länge har väl främst varit att den haft ett så dominerande genomslag på den amerikanska svarta ungdomskulturen; det har i princip inte funnits några alternativ och när musiken har utvecklats i t.ex. bounce eller hyphy så har det fortfarande varit inom en hiphopkontext (nu har det iofs börjat dyka upp nya fenomen, tex. chicagos Juke).

Men jag tror också, och detta är kanske viktigare, att man kan se hiphoppen som den första genuint postmoderna ungdomskulturen, postmodernismen är inbyggd i hiphoppens själva idé, man blandar och tar från vitt skilda influenser, samplingen överbygger och fångar in allt och förvandlar det till något som samtidigt är både hypermodernt och gammalt. Men den har också tyvär alltid varit nostalgisk, nostalgin har följt med hiphoppen som ett gammalt täcke genom tiderna. Varannan stor hiphop hit har handlat om hur saker var förut, eller ändå värre, handlar om hiphoppen i sig själv. Och nostalgin är förstås fienden till utveckling. Och det tycker jag är fällan som mycket av den musiken som SSII för fram har fastnat i, den är inte längre postmodern, den är mest bara post, den återvinner inte all kultur utan hiphoppen själv i en inåtgående spiral. Det blickas väldigt mycket bakåt, väldigt sällan framåt. Eller har jag fel?
Admin

2012-12-22 12:47
Soul_Survivor_II: Jag håller med i det mesta du säger men det känns som att du romantiserar dåtidens artister och lyssnare lite väl mycket. Det handlade lika mycket om yta då som nu och många vara extremt ytliga och bara där för stålarna. Dåtidens rappare gjorde förfärliga reklamdealar, var in it för pengar, för att få ligga och glida runt i bilar. Idag är kommersialiseringen i vilket fall så stor att man kan välja sina sponsordealar lite mer efter märken och företag man faktiskt gillar på riktigt.

En grym låt som denna: skulle jag tippa på inte har så mycket tilltal till en som är född på 90-talet. För de har förmodligen inte ens växt upp med Nas som använt samma sampling: som min generation gjort.

Men nu har ni fastnat väldigt mycket i amerikansk och brittisk hiphop inte i den svenska. Den svenska hiphop-scenen ha ju fler sound än någonsin nu. På mitten av 90-talet var det typ två. ADL/The Latin Kings vs. Rob N Raz/Just D och alla plagierade USA rakt av.

Kul diskussion hur som helst. Spännande att se hur den vuxit fram från den här krönikan som kanske inte riktigt handlar om det som skrivs senast.

Om ni vill höra en live-diskussion i ämnet kan jag tipsa om senaste Gatuslang där det snackas bland annat om att back-tracka sin hiphophistoria: http://www.whoa.nu/forum/svensk-hiphop/allmant/726250/1.aspx

Producent

2012-12-22 14:03
Jag håller nog inte med om att hiphop musiken måste utvecklas och vara nyskapande hela tiden. Jag lyssnar inte på musik för att den är progressiv, futuristisk, modern, trendig, nyskapande-utan för att den är vacker. Kommer det en ny låt och den låter som 2017 eller som 1991 spelar inte så stor roll så länge den låter bra. Sen förstår jag givetvis att olika eror har olika ljudbild. Jag föredrar till exempel Soul från 70 talet framför 60 talet (men uppskattar även 60-talet.)
Istället för att fokusera på att göra så nyskapande och annorlunda musik som möjligt så tycker jag att folk ska fortsätta arbeta på sitt hantverk och göra bra album med bra låtar med bra koncept. Jag tycker att det här nyskapande tänket påminner mig om elektronisk musik, man ser inte alls samma tänk i olika subgenrer till rock eller i jazz, blues, soul, reggae o.s.v.
Jag är ingen perfekt man. Jag försöker bara göra det bästa jag kan och vara sann, inte göra nått halvdann. Det borde vara min slogan.

2012-12-22 15:52
Fast du missförstår, jag menar att det nyskapande elementet är nödvändigt för själva kulturens fortlevande, oavsett egentligen vad det betyder för musikens kvalitet.

Men som parantes; att något är nyskapande, dvs. annorlunda än det som funnits tidigare, är självklart något positivt, något annat verkar absurt att säga. Hade det inte varit så hade man kunnat ha ett musikstycke som var väldigt bra, och sen hade det inte funnits någon anledning att göra eller lyssna på fler. Man skulle kunna göra covers på den istället. Det är intressant att du nämner hantverk, för skillnaden mellan hantverk och konst handlar väl precis om det. Du kan ha ett hantverk som är perfekt i alla avseenden, men det är egentligen bara intressant ur en hantverkssynpunkt, just för själva hantverkets perfektion. Det krävs något mer för att det ska vara konst, att det visar ett nytt perspektiv, öppnar nya världar, visar något på ett sätt man inte sett det innan.

och: " man ser inte alls samma tänk i olika subgenrer till rock eller i jazz, blues, soul, reggae"

fast det gör man ju; eventuellt inte i blues, men absolut i alla de andra.
Producent

2012-12-22 16:28
Jag lyssnar hellre på en ny låt som har samma stil och sound som en som kom för 2 år sedan om den är bra, än på en ny låt som låter nyskapande och helt annorlunda som jag inte uppskattar.
Ja, du har rätt med att det är intressant att jag nämner hantverk, men jag skulle också kunna se flera hantverk som bildar en konstform. Man kan se producera, mixa, mastring, rapping, scratching, beatboxing som olika former av hantverk som tillsamman kan göra ett konstverk.
Känns bara som att ibland vill vissa bara att hiphop musiken ska framåt, framåt, framåt, framåt, framåt. När vi egentligen var på ett bra ställe innnan. If it aint broke why fix it? Känns bara som att andra genres ska vara så framåtskridande, ingen bryr sig om de träffar en rocker som pumpar Beatles hemma, eller en hårdrockar som lyssnar på Judas Priest, eller en reaggae fantast som lyssnar på Peter Tosh, en soul fantast som lyssnar på Aretha Franklin o.s.v men om du är hiphopare och lyssnar på Gangstarr eller Wu-Tang Clan så är du tråkig och bakåtsträvande.
Jag är ingen perfekt man. Jag försöker bara göra det bästa jag kan och vara sann, inte göra nått halvdann. Det borde vara min slogan.

2012-12-22 17:02
Hade man fortsatt på samma ställe hade musiken snabbt blivit ointressant för de flesta. Eftersom dom redan hört det. Missförstå mig inte, det kan vara jättebra musik, men många vill ha en ny upplevelse istället för en upprepning av en gammal. Skillnaden mellan hiphoppen och den judas priest-lyssnande eller beatlesdiggande är att hiphopparen lyssnar på en levande kultur, det är därför du är bakåtsträvande om du vill ha tillbaks soundet till gangstarr, medan du inte är det när du lyssnar på Judas Priest. Judas Priest-lyssnaren lyssnar på gårdagens musik, och det är inget fel på det, man är han med i en kultur är det en kultur av nostalgiker.
Producent

2012-12-22 19:06
Jag tror tvärtom eftersom hiphop musiken rör sig hela tiden framåt i ett snabbt tempo så är det det som gör det ointressant, musik blir äldre mycket snabbare. Ingen är intresserad av Ghostface förförra skiva t.e.x - för den är gammal. De vill höra vad Ghostface son Sun God gör för musik eftersom de redan har tröttnat på Trife Diesel om de ens minns han.
Någon som lyssnar på Judas Priest eller Beatles behöver inte göra det av nostalgiska skäl. Jag lyssnar t.ex på Rocksteady från 60 talet, Soul från 70-talet, filmmusik från 80-talet och jag var inte ens född på 60 & 70 talet och väldigt liten på 80 talet.

2012-12-22 19:44
Jo du har rätt, finns ingen poäng med att göra ny musik. Fast du missuppfattar mig fortfarande; när du lyssnar på rocksteady är du inte med i nån sorts rocksteadykultur. Och jag menar inte att de lyssnar på musiken av nostagiska skäl, utan att om de gör det som deltagande i en "kultur" så är den kulturen i så fall nostalgiskt. Herregud klart musik kan vara bra fast den inte gjordes för fem minuter sen, det är inte det jag säger.
Producent

2012-12-22 19:55
Visst är det annorlunda om man ser det från perspektivet som en kultur, det är därför jag skriver hiphop musik för hiphop är så mycket mer än bara musik. Men det känns som att hiphop är mindre en kultur än vad den var för 10 år sedan.
Jag menar titta på t.ex reggae som har som en subkultur, det finns mycket nu som låter väldigt likt det som kom för 30 år sedan, det tror jag har gjort att det har stannat som en kultur också.
Det jag menar är att ibland så lyssnar folk inte med öronen när de lyssnar på musik-de vill han ny musik vare sig den är bra eller dålig-bara den är ny.
Spelar ingen roll om de är trött på den stilen om en månad för då jagar de nästa nya sound.