I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

Dagens punchline analys

Svensk Hiphop - Allmänt

2013-01-18 22:03

Dagens punchline analys

Tänkte att man här kunde diskutera de punches som kommit in för dagen, varför det behövs tänker jag är för att vi i forumet ska kunna fördjupa oss rent textuellt i vad som publiceras. Börjar med dagens: "Att vi har dött ut, det trodde ni/ men vi håller länge som ett extra tuggummi" - Lilleman

Den här punchlinen är en aning felpresenterad får jag för mig. Jag tror att han menar tuggummimärket Extra och då borde man ha skrivit det med stor begynnelsebokstav. I alla fall tycker jag att den inte står sig rent logiskt då ett tuggummi alltid håller men smaken fadar iväg. Det förstår man kanske att han menar, men jag vill säga att det ändå inte är en klockren punchline på grund av de tvivelaktigheter som gömmer sig i uppbyggnaden.

2013-02-04 18:25
Grabbar battlar varandra i crew´s / men de är inte hiophop eller nått dem spottar skott i din Canada goose
- Aki

2013-02-21 20:50
"Ditt jävla stolpskott, jag vänder dej upp och ner/ vipps, du och dina dreads blev en golvmopp" av Chords har sin amerikanska motsvarighet i Young Zees vers från Outsidaz - Macosa: "You'll get your jaw clocked, I'll drag your ass for four blocks
Dunk your head in Clorox, use your dreads for my floor mop".

Den senare är ju fetare eftersom att man kan rimma Clorox med floor mop på engelska.

Gillar ändå försvenskningar av amerikanska förlagor som Petters "Saker och ting": "Ey yo, vi kom upp vad vad fick det att hända" efter Big Puns "You came up": "Ey yo, we came up, what what making it happen". Posta gärna fler sånna!

2013-02-22 09:51
Idag går Eminem in på Fil-flowet som det kallas på twitter...

Då känna/feel är synonymt med att digga någonting tar Eminem det hela till en ny nivå för att beskriva den inbillade konkurrentens stil som att dö i sömnen för han kunde inte känna den...

Med denna punchile vill eminem säga att han egentligen inte har en aning om personens style, precis som han antagligen inte har en aning om hur det är att dö i sömnen.

RushLingo. denna finns det varianter på i svensk rap som Petter "Ey yo jag flyter fett som fil" Som med ett vaxigt öra även kan låta som "Ey yo jag flyter fett så feel"

Kan syfta både på filen, att han har feta flytningar och att man borde känna hanns flow.

Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2013-02-27 13:07
Alltså, en bar mitzvah har ju ingenting med omskärelse att göra. Hatar sånna "punchlines" som bara grundar sig i okunskap.

Min personliga favorit i frågan; "You got more niggas in your mouth than kramer from friends".

"Jag var också rap när jag var fjorton år man."
Producent

2013-02-27 14:57
Haha, skulle precis in och skriva exakt det samma i tråden!

Vafan har Bar Mitzvah att göra med omskärelse? Det ska vara Brit Milah. Dålig punchline asså.

2013-02-27 16:33
På tal om rader som grundar sig i okunskap så kan de vara rätt roliga. Det finns ju nåt kul i ett klockrent misslyckande.

Har för mig att nån droppat raden "I'm fly like gravity" (dock tycks jag inte hitta den, så rätta mig gärna). Känns som att nån missat en fysiklektion eller två. Newton vände sig i graven. Einstein kastade in handduken.
Rappare och naturvetenskap har alltid varit en tveksam kombo.

Någon som har fler sådana?

2013-02-27 16:33
Är inte punchen i dagens att den är så pass dålig att den blir rolig?
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2013-03-10 17:59
"De tror jag fuskar med skatten på hur jag fuckar med Moms"

Här leker han med namnet Moms och det paradoxala med att prostitution är lagligt. Han knullar med Moms men det finns inga klara riktlinjer för hur man ska skatta när man jobbar som gigolo, således tror de han fuskar med skatten.-
Redaktionschef

2013-03-10 18:05
Jaqe är ett monster :)
Oracle aka HipHop-Oraklet | Whoa-Crew 2000-2013|
I januari 2014 lägger vi ned Whoa. Tack för de här åren!

2013-03-15 22:13
"I never tried to be Jay Z or Big Poppa/ I’m underground like them dead children buried in Gaza"

Min tolkning av dagens är att Tech anspelar på att han är en underground rappare. Han är lika underjord som dom civila döda barnen som är begravda under Gaza.
How can hip-hop be dead if Wu-Tang is forever?

2013-03-15 22:17
Hahaha, sen blir det extra mkt underground då det är barn, ett extra jord-lager jämfört med om det var vuxna som begravdes förutsatt att hålet skulle vara lika djupt.

2013-05-12 19:09
man kommer ju knappast full till ett AA-möte :/
Producent

2013-05-15 09:16
jaojao_: Precis. jag skickade in samma punchline fast så den stämmer. Organism 12 sa samma punchline före denna och han sa den även så den gick att förstå. Alltså: Nu har du fan FÄRRE fullträffar än Anonyma Alkolister. Jas har bajtat den, tyvärr.

2013-09-17 17:34
Hade MVG i Svenska A , B och C / men de ända jag kan stava nu är ACAB - Stor

Va bara tvungen..Så klockren!