I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

[Guldgruvan] Reefer like whoa (filmat material från klubben, 2002)

Svensk Hiphop - Allmänt

   
Redaktionschef

2013-05-12 17:10

[Guldgruvan] Reefer like whoa (filmat material från klubben, 2002)



Från Whoa-bloggen:

Att Whoa med Backlash inräknat, funnits sedan början av 2000, vet ni sedan tidigare. Vad många däremot inte vet är att vi under en period i början av 2000-talet även anordnade en klubb i huvudstaden med inriktning på svensk hiphop. I runda slängar från hösten 2002 till våren 2003.

Reefer like whoa, som klubben kallades, arrangerades i Nalens backficka Alcazar och blev snabbt ett populärt tillhåll för många på Whoa i Stockholmsområdet. Hit kom emellertid också många andra som var nyfikna på den växande, svenska hiphopscenen. Här bjöds nämligen på många liveframträdanden från mindre kända namn från den svenska underjorden. En av dessa artister – tillika Whoa-användare – var Emil Brikha a.k.a. Alpha Omega, som också är upphovsman till de två klippen nedan.

I och med att detta är gamla dokumentationer så är bildkvalitén inte den bästa. Trots detta är det fortfarande ett viktigt stycke svensk hiphops historia som förhoppningsvis kan väcka många gamla minnen och känslor till liv! Så här säger Markus, känd som howser på Whoa, om den här tiden:

Hur kom det sig att ni startade upp Reefer like whoa? Minns du hur tankegångarna gick?

- Som jag minns det så var det jag och Makkan (tl eller thinline på Whoa) som bestämde oss för att skapa en klubb eftersom vi inte tyckte att det fanns några kul klubbar som verkligen fokuserade på liveakter och de lite mindre akterna på den svenska hiphopscenen. Det var en himla massa människor som lärde känna en massa nya människor när svensk hiphop slog igenom och man började träffas på klubbar, men framförallt via nätet på IRC-kanaler, Backlash, Whoa, Svenskunderjord m.m. Vi ville skapa en klubb där folk kunde träffas och på samma gång se bra hiphop live.

Många år har gått sedan klubben arrangerades. Hur ser du tillbaka på den här tiden? Något favoritminne?

- Snook! Jag har alltid gillat dem och det var riktigt kul när de kom och gjorde sin grej på vår klubb. Trevliga killar med enorma talanger. Emil Brikha och CK hade annorlunda och minnesvärda framträdanden och några andra personliga favoriter var Paperboys, Favete Linguis och Menteroja. Sedan var det en tid när man lärde känna väldigt mycket nya sköna människor och det slår nog egentligen alla liveakterna om man ska vara ärlig.

Finns det något annat filmklipp som du skulle vilja se i vårt Guldgruvan-arkiv och varför?

- Jag minns inte alla uppträdanden i detalj och jag är osäker på hur väl de skulle stå sig idag, men de flesta skulle vara kul att se igen.



Oracle aka HipHop-Oraklet | Whoa-Crew 2000-2013|
I januari 2014 lägger vi ned Whoa. Tack för de här åren!