I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

Rappare som motsvarar Seron?

Svensk Hiphop - Allmänt

Producent

2013-05-15 09:10

Rappare som motsvarar Seron?

Det jag tänkte att man kunde diskutera var: Finns det någon rappare som ens kommer nära Serons stil?

Det ända jag kan tänka mig är om Redman, Dr. Octagon (Kool Keith) & Soul-on-ice-versionen av Ras Kass hade haft en unge så hade det varit Seron.

Någon som har något annat förslag?

2013-05-26 13:16
nu messiah
Producent

2013-05-26 16:29
Nej....
Skivsamlare

2013-05-26 19:14

Kanske lite iaf..

Med det sagt så vill jag understryka att Seron inte kommer i närheten av Redman, Kool Keith och Ras Kass.. På samma sätt som Nu Messiah inte kommer ens lite i närheten av Seron.

Men att jämföra Seron med Redman är som att jämföra (valfritt allsvenskt fotbollslag) med Barca.. Inhemskt är kanske laget grymt men skulle inte ha en suck i Champions League. Det är ju bara min åsikt dock och ingen absolut sanning, men that's how I feel.

Producent

2013-05-26 19:48
Jag vet inte om jag är hemmablind. Men enligt mig är Seron den bästa rapparen någonsin och något säger mig att jag inte är helt ute och cyklar när folk bryr sig så fort som dom gör 13 år efter avhoppet samt att Leo (som jag känner borde ha koll på talang) tycker samma som jag. Men du kan möjligtvis ha rätt.

Missförstå mig rätt. Jag älskar Kool Keith och tycker han är en otorilig kreativ rappare och kanske tillomed den mest kreativa rapparen, men som just rappare (att rimma och flowa) så har han väl en del kvar, och jag tycker att om man gämför dom aspekterna med Seron så har Kool Keith ingen chans. Dock är han ju en klass för sig själv när det gäller kreativitet och nyskapande.
Producent

2013-05-26 19:49
Ska kolla låten du länkade lite senare. Återkommer!

2013-05-27 06:20
hur kan du sitta och kasta skit på nu messiah efter hans bortgång?
Skivsamlare

2013-05-27 09:21
Är det mej du syftar på så uppmanar jag dej att läsa igen, jag har inte "kastat skit" på nån

Skivsamlare

2013-05-27 12:52
korvkiosk: Det är alltid lika tragiskt när folk går bort i förtid, men betyder det att musiken han gjort per automatik utan undantag ska höjas till skyarna?

Det finns ett fåtal (4 eller 5) rappare i Sverige som kan/kunde matcha Seron, och (enligt mig) var inte Nu Messiah en utav dessa. Det betyder knappast att jag "kastar skit" på honom som du säger. Tolkas det på det sättet så var det inte min avsikt.

MaskuLinus: Låten jag länkade till, jag menade typ att ena rapparen plojjar lite (nyser, rappar på japanska etc.) jag menar inte att det låter likadant, jag menar att det är lekfullt som Seron brukade köra.

Att Leo och du tycker Seron är världens bästa MC är fine, men det är fortfarande bara åsikter och det väger inte tyngre bara för att Leo tycker en sak. Seron var en sjukt talangfull MC no doubt, men bäst i världen.. meh.. Gidappa-folket tyckte också att Seron var världens bästa MC vill jag minnas, och jag kommer ihåg att jag när jag läste det tänkte "blasphemy" gentemot alla legendariska amerikanska MC's därute..

Men som sagt, smaken är som baken och alla har rätt till sina egna åsikter..

2013-05-27 22:20
Jag tycker personligen att Leo och Seron är det vackraste som hänt svensk hiphop. Vill bara lägga in det.
Skivsamlare

2013-05-27 22:38
ja, dom var blytunga bägge två, no doubt..

Producent

2013-05-27 23:36
korvkiosk: och menar du mig så kan du trycka copy-paste från Gremlins svar.

Gremlin: vem var det du menade i låten? Jag tyckte båda "plojjade". Jävligt coola hur som helst. Bör lyssna mer på dom.

Det jag menade med att min åsikt kanske väger tyngre om Leo tycker samma är att han själv är väldigt talangfull och borde ha koll på sånt. Men det är ju även som du säger, en åsikt är en åsikt.

Jag vet att det är ganska svårt, men vet du om nån mer med liknande stil? De självklara har väl redan nämnts så nu blir det svårt, hehe.

2013-05-28 13:32
Har Seron gjort någon solo-låt på svenska som ni kan länka?
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2013-05-28 14:21
Vilken låt med Seron är det som berört er mest?
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2013-05-28 14:48
VRGNHNS

rappare fick chansen, men tog den helt avslaget

stå upp som en man, och sätt dig som en flicka av slaget

Kalla balla lik som orsakar kallabalik.

Är över huvet som offer i trafikolyckor

Han var en jävla punchlinemaskin.
If you go platinum it's got nothing to do with luck, it just means a million people are stupid as fuck.

2013-05-28 14:53
Jo den har jag hört, jag tycker MBMA va väldigt underhållande och innovativa... Men det där är alltså det bästa enligt dig med Seron?

2013-05-28 15:15
Jag vill verkligen höra mer grejer, för jag har svårt att förstå varför han höjs till skyarna, men om det handlar just om att ha va pionjär inom puncline-rap och kunna säga så mkt som möjligt om så lite som möjligt är jag med... Men, inom det fältet är väl ändå Afasi den som gjorde det bäst?

2013-05-28 15:31

...Eller det här kanske
Producent

2013-05-28 16:48
Förutom att Organism recyclar Serons rader så är den låten jättebra. Ironiskt att du tog just den låten i denna tråden :P

Motorisk Afasi var också grym på den tiden han var en liten "MBMA-wannabe". Jag menar inget illa med wannabe, jag tyckte verkligen att han gjorde mycket bra och kanske tillomed något i top 10 i Sverige, men ingen gör MBMAs stil bättre än vad dom gjorde den själva. Det säger väl sig självt egentligen.
Producent

2013-05-28 16:50
Solo-låt på svenska med Seron: "Den här" från första Retarderat Eleverade-tapet.

2013-05-28 17:05
VRGNHNS
Jag har höjt Seron till skyarna på whoa xx antal gånger för å inte tala om hur mycket jag tjatat på alla mina vänner.

För mig handlar det inte främst om att han var en punchline & rimsprutare utan sättet han framförde ALLT på (jag uppskattar VARENDA jävla adlib(?) han lägger!!) Jag tycker hans röst är så len på beaten i kombination med att han lägger de tuffaste sakerna. Allt-på-en-tagning-viben liksom.

Sällan kan en rappare staka sig o fortfarande få det att flyta så sjuuukt bra. Jag får känslan av att alla bokstäver bara ligger huller om buller på papperet och han bara går in och trollar med hela svenska språkat i ett enda vift och plötsligt är allt perfektion. Med hjälp av attityd, röstläge, rim och liknelser får han allt osammanhängande att låta sammanhängande.

Han var sjukt innovativ redan -98: "
Så ville du spela tuff, häftig, plus mäktig, uppkäftig som snus..."

2013-05-28 17:10
Nu var inte det jag citerande något exempel på det jag skrev om iofs, var bara nåt som ploppade upp i huvudet

2013-05-28 17:34
recyclar Serons rader så är den låten jättebra. Ironiskt att du tog just den låten i denna tråden :P

Tror nog diverse av de ordlekarna var recyclade redan innan Seron... Finns "Den här" att lyssna på på nätet?

Afasi va väl en "MBMA-wanabee" lika mkt som alla som körde det stuket, fast rent flowmässigt är han och var han bättre än hela mbma imho.

jaojao_ P23

Tack, personligen har haft lite svårt att ta mig igenom de gamla tapsen, mkt pga ljudkvalitén "... hjälp av attityd, röstläge, rim och liknelser får han allt osammanhängande att låta sammanhängande" kan jag absolut se charmen med, det va som sagt ett innovativt sound de kom med då... Men för mig blev det tråkigt väldigt fort, Leo och Seron tröttnade ju bevisligen själva på det rätt snabbt också.

Känns lite skumt att dra in NuMessiah i tråden fö, hans låtar handlade faktiskt om saker.
Poet

2013-05-28 21:22

Det mesta Seron la var blytungt men det där är en av favoriterna, dock beror det ju minst lika mycket på att Orgen skiner också.
Org12 och Seron var en sinnessjukt bra kombo.

Finns ingen sen Seron la av som kommit i närheten
I.C.T.W
Ill be heading out soon
Producent

2013-05-28 23:25
VRGNHNS: Leo och Seron tröttnade inte på sitt eget. Seron hittade gud och jag förstår att man bryter med hip-hop om man faktiskt på fullaste allvar är övertygad om att något så stort existerar. Då vill man väl såklart göra allt man kan för att sprida läran istället för punchlines. Leo tröttnade på hur klimatet såg ut. Han tyckte MBMA var bland det enda bra hip-hop Sverige hade som faktiskt va något. Detta gjorde att Leo slutade + att han kände att det blev för seriöst och att det inte var som när Seron var med. Sen förlorade han sin EP som han hade arbetat på hur länge som helst, och det var väl droppen. Så det hade inget med MBMAs stil att göra. Snarare tvärt om, att dom började förändras.

Nej, Afasi kommer aldrig i närheten. It's a fact.

Försök att se förbi ljudkvalitén på tapsen (även fast jag själv kan känna att det har lite med känslan att göra) och försök igen.

jaojao_ & Doggsonlol: +1!

Nu till det tråden handlar om... Finns det någon motsvarighet?

Poet

2013-05-29 00:05
Nej det finns ingen motsvarighet /Thread

Kommer aldrig dyka upp en sån typ av rappare någonsin igen på den svenska scenen, det kommer komma folk som kommer försöka men enbart ses som skämt.

Alla twistade och sjuka saker han fick till gjorde han unik, vilket gör att vi sitter här 10-12 år senare och sörjer.
I.C.T.W
Ill be heading out soon

2013-05-29 00:12

Nej, Afasi kommer aldrig i närheten. It's a fact.

Av det jag hört kom aldrig Seron i närheten av det här

Men som sagt allt beror ju på vad man pratar om ingen kan ju va bättre på att vara Seron än Seron, så ser en vision av en tråd som inte leder till något annat än att hylla tapes vars storhet jag förstått men valt att inte se för något annat än det de är.

2013-05-29 00:21
Afasi va väl en "MBMA-wanabee" lika mkt som alla som körde det stuket, fast rent flowmässigt är han och var han bättre än hela mbma imho.

Om du har läst Mikrofonkåt med Fredrik Strage där de intervjuar Motorisk Afasi så säger han i princip ordagrant att han faktiskt är en wanabe. Han är ju från Uppsala och lär ha hört Ågrens inspelade grejer och förmodligen blivit väldigt väldigt inspirerad, inget konstigt med det. Jag älskar Afasi och han är enligt näst bäst i Sverige efter Seron, han kommer alltså före Leo i min bok. Men som sagt han har inte den oseriösa, funkiga, allt-på-en-tagning-feelingen vilket gör att han inte platsar i denna tråden.

personligen har haft lite svårt att ta mig igenom de gamla tapsen, mkt pga ljudkvalitén

Förstår, men försök med att bortse ifrån det.

hans låtar handlade faktiskt om saker.

Haka inte upp dig på detta, utan försök att lyssna med ett annat öra.
Det är hans stil:

http://www.youtube.com/watch?v=0KfaKpNr_A0
Jag tänkte inte ta ut exempel i detta inlägget för jag är sämst på att ta ut rader när det gäller Seron eftersom jag älskar allt. Men på tal om denna låten tog jag första bästa här "hey shit is hard, when you only got three thumbs" som om det inte vore svårt nog att ha 3 tummar, han gör det extra roligt med att säga att han BARA har 3 tummar :D Känner att jag slickat tillräckligt mycket arsle, jag försöker inte få dig att förstå hans musik, eller tvinga dig att lyssna på honom, försöker bara förklara så tydlig som möjligt vad jag uppskattar med honom.

2013-05-29 00:26
Leo tröttnade på hur klimatet såg ut. Han tyckte MBMA var bland det enda bra hip-hop Sverige hade som faktiskt va något. Detta gjorde att Leo slutade + att han kände att det blev för seriöst och att det inte var som när Seron var med

Källa på detta? :)

Nu till det tråden handlar om... Finns det någon motsvarighet?

Ganska uppenbart att det är omöjligt (och jag gillar inte att använda det ordet)

Men som sagt allt beror ju på vad man pratar om ingen kan ju va bättre på att vara Seron än Seron, så ser en vision av en tråd som inte leder till något annat än att hylla tapes vars storhet jag förstått men valt att inte se för något annat än det de är.

+1

2013-05-29 00:38
jaojao_ P23

Jo, ska försöka ta mig igenom Retarderade- grejen... Du har inte "Den här"-låten du kan skicka i smyg?

Angående det här med att sluta, om man lägger av har man tröttnat, att det finns en orsak till det är en annan sak. Satsar dock en hel del på att om båda hade fortsatt hade de gått över till att skriva mer personliga teman.

Nu ska jag inte besudla tråden mer, låt jakten på nästa Seron börja

2013-05-29 02:33
Spritt språngande pucko!
Mitt i min panna finns ett gäng ångande luckor.
Försök nå vårt moderkort och du får springa bort eller gå bort.
Jag häller något slem på män som känns som mens och bränns, om och om igen!

2013-05-29 02:45
Seron var en grym textskrivare och rappare - men frågan är om den stilen hade slagit i dagsläget. 2013. Nu är man mer kräsen än man var innan. Nu finns det mer andra svenska rappare på kartan än förut. Dock en intressant tråd att läsa i och bli en smula nostalgisk då jag lyssnade sjukt mycket på MBMA och hela det köret tidigare. Om man tittar på musiken Ågren gör idag, mot tidigare - är det mycket möjligt att ÄVEN om Seron fortsatt - kanske han också hade grävt ner sig i deppig rap?

Peace ut.
Oh You Mad Cuz I'm Stylin On You?
Producent

2013-05-29 07:53
jaojao_: "Källa på detta? :)" Googla runt lite i trådar. Finns en på flashback där som diskuterar detta, där en vän till Leo förklarar läget. Organismen har även förklarat detta i sin blogg.

Jag menar inte svensk motsvarighet, för det vet jag att det inte finns :)

boobytraxx: Det hade inte slått idag. Inte för att textkvalitén inte håller utan för att sån typ av hiphop inte är intressant för massa längre. Folk bryr sig bara om dubstep, eller hiphop som handlar om att festa/vara kär/bli dumpad/sexism/PK åsikter som alla redan håller med om

2013-05-29 12:09
alla fyra är ju skitfeta, tror jag diggade leo mest när det begav sig. kändes dock inte som han slarvade in skiten på ren känsla lika mycket som seron dock.

fattar inte att ni inte länkat den här förresten. ser att maskulinus har toppkommentaren också förresten haha. skitfett att du reppar!

http://
Ridå
Producent

2013-05-29 12:35
Placebola & Vanvård är väl mina favoritlåtar tror jag :)

Men Spurre! Du borde ju veta om massor av konstiga rappare! Kom igen o ge oss ;)

2013-05-29 13:56
Placebalo innehåller det mesta jag försökt förklara :)
Hela back-2-back-känslan
Live-känslan i reffen

betoningen: mbmA!
freestylen: på din maaajk
adlips: tomt äään/rallyremixer/växt ifrååån etc.

skitsamma, skiter på arma ammande mammor utan armar

stakningen: spritt srångande (punkt, punkt, punkt) PUCKO!

aja, kan hålla på i evegheter...

Fyfan va bra dem 2 är tillsammans, synd att inte dem hade grupp tillsammans :(
Producent

2013-05-29 14:02
jaojao_: Leo istället för Org i Retarderat hade blivit sjukt mycket bättre.

2013-05-29 18:07
Nej, just för retarderatgrejen skulle vara sådär flippig och in-och-gör-skiten-och-ändra-inget.

Däremot en mer genomarbetad konstellation med dom två hade varit MORD! :D

Producent

2013-05-29 23:12
Jag tycker Placebola-stuket duger fint! Även gästinhoppet Leo gjorde på Hotel No Monkey Business EPn.

2013-05-30 00:19
Nåt som inte ens slaknar på min egna likvaka! :D

Producent

2013-05-30 07:34
Rappare hakar upp sig som kickers
Här för att placera smältande snickers i era älskade fubu-???-ficker (vad säger han där?)
Hackar upp er med lie, eeh,
för jag är inte helt hundra som nittionio

2013-05-30 17:48
fubu-femfickers :P

2013-05-30 17:53
fubu fem fickers, alltså klädesplagg (byxor kanske) av märket FUBU (hiphopigt märke om jag minns rätt), med fem fickor, femfickors! FUBU FEM-FICKORS (gissar på) BYXOR där har vi det!

"Ser till att din önskelista aldrig når tomten" så skön grej att dra

2013-05-30 17:54
Eller så är det någon form av plagg för kvinnor, FUBU FEMME FICKERS, eller kanske FICHERS, har för mig att FICHEN är något snuskigt på tyska, eller är det frichen?

2013-05-30 17:55
hiphopigt märke om jag minns rät

Ja, som för övrigt Meth och Red parodiserar i How High.

- BUFU?!
- Buy Us, Fuck You!

:D

2013-05-30 18:02
För övrigt är Pst/Q något av en late-bloomer rapmässigt, som alltid lagt tunga saker, men nu börjat lägga sakerna tyngre (enligt mig). Kanske är vagt relaterat till ämnet, men för att återknyta kan man tänka sig hur pass bra Leo och Seron (som enligt mig var mer kompletta när det väl begav sig) hade sett ut idag?

2013-05-30 19:08
haha FUBU, sjukt plojigt märke. droppar fan det i en låt jag är på väg å släppa snart. alla såna gamla hiphopkläder med tre centimeter tjocka märken på va sjukt plojiga.

MaskuLinus
tror du säkert har lika bra koll som jag. en sjukt nice snubbe som rappade på svenska men gjorde musik med Aegiz hette UddaJämt å gjorde riktigt feta grejer. mycket ordlekar å skön vibb. ska fan försöka leta upp lite gammal skit med honom.
Ridå

2013-05-30 19:16
hittar tyvärr inget. det enda jag kunde hitta med Glappkäft aka Undertecknamn aka Stefan Suverän å Timor, två som jag tror hade varit några av dom tyngsta om dom hållit på idag va denna posselåt, som f ö jag är med på också.

Tyvärr är inte Timors vers helt representativ med alla dom RIKTIGT feta grejer han skrev då. Glappo fick jävligt mycket hat på den tiden, men shit va jag tycker han skåpar ut oss alla på denna. Näst sista versen.

det högg lite i hjärtat när jag såg detta förresten

http://streetzone.com/
Ridå
Producent

2013-05-30 19:17
Jag tycker att South Pole är ännu plojigare än FUBU.

Är det bara jag som tycker att "Dom vilka idioter" påminner om den här låten?

Jag är ingen perfekt man. Jag försöker bara göra det bästa jag kan och vara sann, inte göra nått halvdann. Det borde vara min slogan.
Producent

2013-05-30 19:27
Spakur: Timur var sjukt fet! Dekadens är min favorit med honom. Kan skicka ifall du vill. Stefan har också gjort mycket bra, men jag tyckte han var bättre lite senare. Som t.ex. den gästversen han gör på ditt album. Har han slutat att rappa?

Alla andra: Jaha, då fattar jag raden. jag visste att han sa FUBU, men jag fattade inte femfickors och va inte säker på att det va det han sa. Lite seg. Jaja, detta är en av mina absoluta favoritverser med Seron iaf:

"Cunts can't compare with these chemical combustions
Like running alcoholics Seron be bumrushing
With rowdy raps that rapes your favorite female MC
I got atleast 20 pretty models who want to be like me
Elements hyphenated, forming a circle by bacon-pot
Two persones can come as clean as me.. Myself and I
Over your head like: "Päronsoda på månen"
In my B-Boy-stance laughing at full-stripe type of opponents
Like God phoning home to his sun, MCs be calling Messiah
Self-programed hologram, spittin' barb wires
Starting fires at your rectum-located hair
Screamin' "It's all about the benjamins" just to make you irritated
I don't debate, kid, I simply leave you there, crying
Steal your clothes, so you be catchin' colds
You can't come close, just less far away
Fathers, daughters, alright, okay.."

2013-05-30 20:11
Jag va mer en southpolekille än FUBU, man drömde ju om dom dör som hade ett reflex-blänkande märke på bakfickan...

Töntnörden

Va hände med Bitch Viking, för mig jag såg samma namn på nån användare på youtube swisha förbi, sammanträffande?

Har han beef med Zamora? Nu har ju Peace n löv festivalen lagt ner så där kan det inte lösas...