I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

Pundar under eller pundarrundor? (Latin Kings - De e knas)

Svensk Hiphop - Allmänt

Manager

2013-11-21 20:19
så man kan väl anta att det är generellt sett bara mongon som skriver texterna och langar upp dom på nätet...

vilket gör att vi kan radera argumentet "det är svennar som skriver texterna och därför har jag rätt"

Ja, vilket också raderar texternas validitet åt andra hållet.

Redline!

2013-11-21 20:24
a men asså, nej. säger han det inte så är det inte så. simpel is that.

mannen, vilka jag hängde med känns irrelevant. det ÄR större än en bonnhåla :)
men ja, jag hade en hiphop producent där och några spelningar.
producenten bodde i bredäng.

Att du inte hört uttrycket väger inte lika mycket som att jag både hört och använt det

utveckla gärna det där resonemanget :)
asså, om du inte hängt med dogge personligen back in the days så spelar det absolut ingen roll om du hört, använt eller inte hört utrycket.
du säger själv att dom pratar olika.
och ja, jag är gammal...tror jag tangerar dogge nästan ;)

du har påstått att dom som skrivit dom texter som backar "pundar under" är fel för att det är "svennar" och att det är stavfel.
men då är vi överens om att inga texter är korrekta på nätet. but still, flest tror "pundar under"
"It is the prohibition that makes anything precious"

-Mark Twain
Manager

2013-11-21 20:35
mannen, vilka jag hängde med känns irrelevant. det ÄR större än en bonnhåla :)
men ja, jag hade en hiphop producent där och några spelningar.
producenten bodde i bredäng.

Frågan är, drog du några pundarrundor? ;)

utveckla gärna det där resonemanget :)
asså, om du inte hängt med dogge personligen back in the days så spelar det absolut ingen roll om du hört, använt eller inte hört utrycket.
du säger själv att dom pratar olika.
och ja, jag är gammal...tror jag tangerar dogge nästan ;)

En i min klass storebror hängde med Dogge hela tiden. En polares syrra var tillsammans med Dogge (vi fick en kassett med fyra av deras låtar innan de släpptes, det var major :D).Vi pratade som folk på gatan pratade. Det finns till och med klipp där Dogge går och frågar kids om nya uttryck. Med andra ord, han pratar som vi pratar och vi pratar som han pratar.

Dessutom, om man analyserar vad Dogge säger i hooken så makes det more sense med pundarrundor.

du har påstått att dom som skrivit dom texter som backar "pundar under" är fel för att det är "svennar" och att det är stavfel.
men då är vi överens om att inga texter är korrekta på nätet. but still, flest tror "pundar under"

Nja, det verkar vara en text som kopierats till flera sidor. Tror inte de suttit och korrläst varje gång.
Redline!
Producent

2013-11-21 20:53
Jag är uppväxt i en villaförort på andra sidan stan och mina polare sa pundar rundor på 90-talet.
Jag är ingen perfekt man. Jag försöker bara göra det bästa jag kan och vara sann, inte göra nått halvdann. Det borde vara min slogan.

2013-11-21 21:19
Frågan är, drog du några pundarrundor? ;)

haha, vette fan. du får förklara vad det egentligen innebär så kan jag nog ta ställning...har gjort så mycket utan tanke i mina dagar ;)

vi fick en kassett med fyra av deras låtar innan de släpptes, det var major :D

det är fan tungt. nästan lite ünbertungt och det krävs en bild! :p

asså, man hade ju önskat att redline hade en hemsida med testerna...dom är ändå legender. första plattan är en sjukt fet milstolpe i svensk musikkultur.

men nej, dom ska satsa på nåt jävla kaligula elelr vad det kallas...

Jag är uppväxt i en villaförort på andra sidan stan och mina polare sa pundar rundor på 90-talet

norrort?
like me :)
men jag har aldrig hört det :(
och vi är lika gamla, om 32 stämmer...

men tillbaka till refrängen, "för många" läser jag som att det är för många till antalet som dör för att dom pundar och varför? för att det är knas. billigt "rim" men desto större och viktigare mening :)

-Mark Twain
Manager

2013-11-21 22:08
haha, vette fan. du får förklara vad det egentligen innebär så kan jag nog ta ställning...har gjort så mycket utan tanke i mina dagar ;)

Mer eller mindre att man drar en runda i orten utan något egentligt mål och kollar med folk vad som händer. Ofta rökte man olagligheter (eller tog annat) och drog runt ställen sånt föregick på, men det var ingen nödvändighet för att dra en pundarrunda. Tror det först kommer från tjackisarnas rundor de tar när de är ute och baxar, men att det snoddes av folket från orten till för när de var ute och drev. För man gör typ samma saker, ute udda tider och knarkar och gör småbax och klottrar och ställer till. Fast kanske inte lika målmedvetet som en tjackis.

Dogge förklarar det rätt bra i första versen. Inget händer i orten som vanligt, han går runt med polarna och gnäller på att vara fattig och funderar på ett bax, träffar en annan polare på baxad cross, de röker en fet, Dogge börjar skryta och allt är fest för han är flummig, men dagen efter är det ännu mer knas eftersom han fortfarande är fattig för att han tog en pundarrunda och blev flummig. Vilket som sagt ofta händer, beroende såklart på vilka man känner.

det är fan tungt. nästan lite ünbertungt och det krävs en bild! :p

asså, man hade ju önskat att redline hade en hemsida med testerna...dom är ändå legender. första plattan är en sjukt fet milstolpe i svensk musikkultur.

men nej, dom ska satsa på nåt jävla kaligula elelr vad det kallas...

Alltså, det var på ett sånt vanligt 60-band. Och jag kopierade polarens band till ett eget. Den kassetten har jag inte sett på säkert 15 år :/

Jo men de är väl sura på varandra, Dogge och Redline?

men tillbaka till refrängen, "för många" läser jag som att det är för många till antalet som dör för att dom pundar och varför? för att det är knas. billigt "rim" men desto större och viktigare mening :)

Jag förstår hur du ser på saken. Men för mig går det inte ihop om man ser till helheten av hooken. Fast andra versen skulle passa bättre med din variant. De kanske säger båda varannan gång?

Jag vet fan. Vi kommer inte komma fram till det ändå. Fast, de har släppt en bok med texterna. Om nån kan trolla fram den så är det löst.
Redline!

2013-11-21 23:09
cool...men så som jag fattade en del besrkivningar på pundarrundor så var det typ tjackisar som letade skrot, kanske slog en bilruta och så för småpengar...

men vad vet jag? jag gör en jakobsbergare var jag än kommer ;)

Jo men de är väl sura på varandra, Dogge och Redline?

ingen aning, dogge verkar köra sin grej i köket...och så ser han väl till att få en cykel på köpet. jag tror inte han är speciellt musikalisk. kanske där skon klämmer? om den klämmer...

har dom släppt en bok!?
fan, nån liten jävel på whoa(hiphop-sajternas sajt i sverige!!!!) ska väl sitta på den!

mitt hopp låg på att dogge himself skulle logga in och styra upp saken.
jag har iag lärt mig ett nytt begrepp så lite glad är jag i ovissheten :)

-Mark Twain
Producent

2013-11-22 06:04
norrort?
like me :)
men jag har aldrig hört det :(
och vi är lika gamla, om 32 stämmer...

Nej, usch. Också söderort men åt andra hållet söder. Ja 32 stämmer.
Jag är ingen perfekt man. Jag försöker bara göra det bästa jag kan och vara sann, inte göra nått halvdann. Det borde vara min slogan.
Poet

2013-11-22 10:36
Har aldrig hört "pundar rundor" och jag älskar begreppet redan haha

Men, har lyssnat nu på låten de senaste dagarna, lyssnat på allt vad folk skrivit här inne och jag tror också han säger "pundar rundor" faktiskt
At the gates of Eternity...

2013-11-22 12:24
men asså, nej BC...du är inte längre 08!
du får inte rösta om det här. än mindre tro :p

jag menar, jag kan ju inte sitta här i kongliga hufvudstaden och avgöra om malmö är danskt eller självständigt :p

-Mark Twain
Manager

2013-11-22 13:08
Haha, första gången jag och BC99 håller med :P
Redline!

2013-11-22 13:12
...and I hate that!

jag hamnar ju i numerärt underläge :(

-Mark Twain
Poet

2013-11-22 13:35
Hahahahaha! Domedagen är nära!

2013-11-24 19:55
punder under? vadå pundar under, under vadå?

2013-11-24 21:32
enOrm, att punda under - att dö av drogmissbruk

-Mark Twain
Producent

2013-11-24 21:38
Man pundar ju runt inte under.

2013-11-24 22:49
nja, visst kan det bli för mycket en regnigg vinternatt...då kan man gå under

-Mark Twain
Poet

2013-12-02 11:32
Hur ser en dag ut om man pundar runt? I vänta på svar...

Bröderna Salazar

2013-12-02 15:17
blweria, ah såklalrt, har alltid hört pundar under också, men lät skumt när man sa det själv

2013-12-02 17:30
jag måste bekänna en förändring...

jag läste en artikel om och med dogge och det framgick rätt tydligt att han har en övertro på sig själv och sitt ego. iaf back in the day...
så att han skulle brytt sig om att någon "pundar under" känns ogrundat.
egot dogge snackade nog mest om sig själv och det jobbiga i att han skulle behöva ta "pundarrunder".

...nu pluggar han till präst, inte för att bli präst men för att han är(tror sig vara) en profet.
och det va det, typ...

-Mark Twain
Producent

2013-12-03 15:47
^Kan du inte länka artikeln, Blweria?

2013-12-03 16:17
läste den i fysisk form...pallar inte riktigt leta upp den på nätet men det var dn häromdagensåaaatt... ;)

-Mark Twain

2013-12-03 20:21
Haha... jag frågade honom på facebook och han svarade att det är pundarrundor. Svar på tal!
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.
Manager

2013-12-04 12:26
Jag läste artikeln digitalt på typ DN. Dogge är en profet!
Redline!

2013-12-04 13:04
jag frågade honom på facebook

och på den nivån hamnade whoa´s kollektiva iq...
hur lång blev tråden?

-Mark Twain
Producent

2013-12-04 13:52
Jag hittade inte artikeln digitalt på Dagens Nyheter, bara någon video när han rappar utanför kyrkan.
Jag hittade en summering av den på Aftonbladet.
Känns ju lite bortkastat att plugga i 4 år och sedan inte arbeta med det.

2013-12-04 14:33
Blweria skrev:
jag frågade honom på facebook

och på den nivån hamnade whoa´s kollektiva iq...
hur lång blev tråden?

haha... alldeles för lång. Med all respekt, och glimten i ögat nu: tråden påminner om ett gäng brudar som mycket hellre spekulerar kring vad snubben vill och inte vill, istället för att bara fråga honom rakt ut.
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.
Manager

2013-12-05 09:21
Plugga för pengar kanske är bra i dagens kapitalism, men det är knappast bra för själen. Dogge vet vad han sysslar med. Visst, han lär bli monetärt fattig, men han kommer må bra inombords.
Redline!

2013-12-05 10:16
Plugga för pengar kanske är bra i dagens kapitalism, men det är knappast bra för själen. Dogge vet vad han sysslar med. Visst, han lär bli monetärt fattig, men han kommer må bra inombords.

Ja, allt för många missar chansen att förkovra sig i något de finner intressant och givandet pga att den vanligaste frågan i sverige är "vad arbetar du med" eller "Vad ska du bli när du blir stor" och inte "hur mår du"?
Producent

2013-12-05 15:57
Absolut, jag tänkte mer på Dogges familj. Jobbigt för familjen att Dogge pluggar i 4 år, lever kanske snålt på studiebidrag och studielån och sedan ha stora studieskulder.

2013-12-05 18:42
VRGNHNS skrev:

Ja, allt för många missar chansen att förkovra sig i något de finner intressant och givandet pga att den vanligaste frågan i sverige är "vad arbetar du med" eller "Vad ska du bli när du blir stor" och inte "hur mår du"?

Jag ska börja ställa den frågan istället bara för det.