I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

[Veckans MP3] Max Peezay - Ska d va ska d va

Svensk Hiphop - Audio & Video

Redaktionschef

2009-04-30 08:06

[Veckans MP3] Max Peezay - Ska d va ska d va

Från Whoa-bloggen

Max Peezay, även känd som Tom Piha i hiphopgruppen Fjärde Världen, släppte solodebuten Discokommittén i slutet av 2006 och lämnade i samband med det ett starkt avtryck på den svenska musikscenen. Inspirerad av den då blomstrande, engelska grimescenen, använde sig rapparen av en elektronisk ljudbild och ett högre tempo som under de efterföljande tre åren hunnit bli mer regel än undantag inom den moderna hiphopen.

Imorgon släpps uppföljaren till Discokommittén, titulerad Boven i dramat (1 maj i butik, 6 maj på iTunes). Albumet är en naturlig utveckling av Max Peezays tidigare sound och är - enligt honom själv - “lite hårdare och lite råare, helt i linje med samhällsutvecklingen”. En annan skillnad är att artisten i samband med detta släpp även har arbetat nära med gatukonstnären Hop Louie som i sin tur skapat en rad konstverk som speglar skivans texter och känsla. Dessa illustrationer kommer lyssnaren/läsaren att kunna bläddra sig igenom i boken som CD-skivan säljs tillsammans med. Mycket kommer så klart även att kännas igen. Bland producenterna hittas ännu en gång technolegenden Cari Lekebusch, barndomsvännen Juuso Pikanen och den engelska grimescenen finns representerad genom några av de absolut största producenterna S.K.I.T.Z Beats och Maniac.

Självklart kommer man även att kunna se Max Peezay live i vår och sommar. I samarbete med Daniel Bzdusek och klubben All Out Dubstep ger sig rapparen nämligen ut på releaseturné inom en snar framtid.

Efter singeln Boven i dramat och Jag vet vad som e fel på myspace har det nu blivit dags för ytterligare ett smakprov från Max Peezays nya material. Veckans mp3, Ska d va ska d va, är producerad av S.K.I.T.Z Beats & Maniac och hämtad direkt från det kommande albumet Boven i dramat.

Mediaspelare och länk för nedladdning finns på Whoa-Bloggen (klicka här)

Oracle aka HipHop-Oraklet | Whoa-Crew 2000-2013|
I januari 2014 lägger vi ned Whoa. Tack för de här åren!

2009-04-30 08:36
fet, men inte min stil inget som laddas ner
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2009-04-30 08:37
mäktigt beat och max var fet som vanligt!
http://www.goteborg.se

2009-04-30 10:01
d e najs skit.. men d enda som e grime i d här e musiken.. d mest snabb rap o ordlekar..

2009-04-30 10:05
Vocal effekterna är precis så som de ska va, beatet är fett men känns som om det skulle kunna ha putsas på lite mer typ ca 10%...(rena audio-morph effekter t. ex.)

Anyway, intressant ljudbild Max P valt till sitt album, behövs mycket mer sånt här för att få den svenska hiphop scenen att utvecklas/breddas...

"Boven i dramat" - definitivt en ribba...
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2009-04-30 10:24
Helt sjukt att det är med skitz och maniac! Då maniac är den bästa och typ största producenten inom grime! LOVE IT!
Skall bli kul att se honom i kväll!:D
http://biggedy-b.blogspot.com

2009-04-30 16:31
Bästa jag hört från max peezay, sätter svenska rappare och media på sin plats!

2009-04-30 19:45
fet som fan

2009-04-30 20:08

2009-04-30 23:48
den här va bra! :)

2009-04-30 23:55
kan detta vara det fetaste från max/tom/nån från special blend någonsin kanske?
jag vet inte,men fan va jag diggade

saarvi
www.markemusik.se
www.twitter.com/markemusik
http://mekkeriet.blogspot.com

2009-05-01 11:26
sjukt tung!

en 12" skulle sitta fint
Batman (during a bat-climb): "Careful, Robin. Both hands on the Bat-rope." <br> Robin: "Sorry, Batman."

2009-05-01 21:10
feett tung asså. max peezay nya verkar bli så jävla tung.. den verkar verkligen ha min stil på beats också. BIG UP

Redaktionschef

2009-05-03 18:39
Trodde ärligt talat det skulle vara fler som skrev ett par rader i denna tråd. Ni som laddat... skriv gärna vad ni tycker. Betyder mycket både för oss och för artisterna.
Oracle aka HipHop-Oraklet | Whoa-Crew 2000-2013|
I januari 2014 lägger vi ned Whoa. Tack för de här åren!

2009-05-03 18:54
shit vad jag längtar till plattan nu :)

2009-05-04 13:07
Längtar till plattan som beställdes. Så bra, de här e va som behövs!
Ny låt: "Mr. Blatteloverman"!

2009-05-04 14:17
tungt
Attityd Crew 2006-09
Lofstrand.tk | http://myspace.com/lvsmusk
Producent

2009-05-04 14:50
Intressant och tungt! Som vanligt är det otroligt skönt av Max Peezay så detta diggade trots att jag var lite negativ inför detta släpp för jag tyckte inte hela plattan höll förra gången och visste inte vilken väg det skulle bli denna gång.
http://northmountains.com

2009-05-04 18:28
Jag har också beställt skivan osv.. Beställde den förra veckan men inte fått nå avi.. ere nån annan som har fått skivan eller e den bara försenad?

2009-05-04 20:20
Så najs!
Mud on your sofa - FRRRRRUCK your couch!

2009-05-05 13:53
Jävligt fet ljudbild, och texten har grym attityd.
Det var en gång en rappare som ville vara som alla andra, och plötsligt var han unik.

2009-05-05 16:42
vet inte om jag helt köper det här gloomy orkester/kör-soundet. gillade mer de råa sinus- och såg-vågs-syntarna från första plattan. sen håller ju max alltid hög standard vad gäller text/flow. överlag fett, men som sagt, gillade bättre den mer råa, minimalistiska vibben!

btw, nån som vet vart tukholma-remixen som låg på hans myspace förut släpptes? den var hur fet som helst!
Jag är starkat i världen

2009-05-05 16:59
Tom är en av de fetaste vi har i Sverige, jag hör dock honom hellre på mer sorgliga/personliga låtar... Dom bästa från förra skivan va enligt mig minnen tankar 08 och samma shurda... Upp ioch nerpitchningen, om det va en reffreng diggades inte. Annars fet beat fet rap...

2009-05-05 19:41
Jävligt coolt att höra en svensk på ett maniac-beat, även om jag saknar de där riktigt tunga basarna han brukar komma med. Fast å andra sidan, nu när jag gjort det så är det en maniac platta jag tänker sätta på, inte en max peezay.
http://soundcloud.com/80scrackpolo

2009-05-05 21:50
riktigt grym.
"It was about selling dope to put our kids thru college"

2009-05-06 02:35
Oj, alla verkat digga den rätt mycket. Jag blev faktiskt riktigt besviken.

För det första låter den nästan helt omixad, men det kan jag köpa.
Men var finns själen, tyngden, den där feta känslan som Max Peezay personifierar?
Känns inte alls som han menar det han säger eller brinner för det.
Och flytet? Låter mycket hackigare än vad jag är van vid,
beatet lät inte heller lika levande eller maxat som jag förväntade mig.

Fan. Jag har ju sett fram emot den här skivan :(
Mollgan, Middlesex.
"Jag är hög och het så kalla mig ers höghet"
www.middlesex.nu