I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

[Veckans MP3] Hampus Bergman feat. Jacket – Ta mig dit

Svensk Hiphop - Audio & Video

Redaktionschef

2009-08-20 06:50

[Veckans MP3] Hampus Bergman feat. Jacket – Ta mig dit

En lite sen sommaranthem upplagd på Whoa :)

Från Whoa-bloggen:

Många av de mest kända svenska rapparna lyftes fram på Whoa som veckans mp3 innan de slog igenom och detta är vi givetvis stolta över. Med tanke på hur mycket talang som existerar i det här landet finns det därför ingen som helst anledning att sluta sätta lovande förmågor i rampljuset. Denna vecka riktar vi blickarna mot göteborgaren Hampus Bergman, född 1986, som började göra musik under slutet av gymnasietiden och därefter fortsatt.

Hampus kände snabbt att musiken hjälpte honom att ge uttryck för känslor. ”Alltid från hjärtat, med en penna som blöder!” skriver han på sin hemsida och det råder ingen tvekan om att författarbiten väger tungt. Vi tar del av texter tänkta att leverera den typ av känslor som betyder något för lyssnaren, som är så äkta att det gör ont när man lyssnar eller som helt enkelt bara bidrar till en grym stämning.

Efter ett mixtape 2007 och en EP 2008 (laddas hem via hans myspace) har det nu blivit dags för Hampus Bergman att släppa nya Känslan tar mig dit EP. Releasen blir nu senare i augusti och veckans exklusiva mp3 här på Whoa, Ta mig dit, är hämtad därifrån. En slags hyllningslåt till sommaren men även en uppmaning till att våga lyssna på sin inre röst. Heavy Weight Beats har producerat, Parham har mixat och gästar det gör Jacket.

Mediaspelare och länk för nedladdning finns på Whoa-Bloggen (klicka här)

Oracle aka HipHop-Oraklet | Whoa-Crew 2000-2013|
I januari 2014 lägger vi ned Whoa. Tack för de här åren!

2009-08-20 07:04
Lät bra men föll mig ändå inte riktigt i smaken. får hålla utkik efter EPn o lita på att den är en banger
- http://www.facebook.com/DaavdOfficial -

2009-08-20 10:20
vad fan har han på sig?
"IT'S AN OLD GAME, MY LOVE..."

2009-08-20 11:24
va fan äre här för skit
hahaha

2009-08-20 11:28
haha vad i helvete?
FUCK A BLOG DAWG CAUSE ONE DAY WE GON MEET

2009-08-20 12:18
The system cannot find the file specified.
Det är inte lätt att vara tung när man ingenting väger

2009-08-20 12:51
Fett som fan!
VI ÄR ÖVERALLT!
Dubbeln 2lax9!
Moderator

2009-08-20 13:38
Haha, var nog det mest oväntade som kunde hända tycker jag. Trodde verkligen aldrig att Hampus skulle dra den här platsen. Men jag tvärdiggar honom, har skönt sound. Asgo röst, tycker lätt den är värd att få sin uppmärksamhet här. Kul att ni varierar er med vad ni släpper för låtar som Veckans MP3. Feting iallafall :)
time isn't wasted when you're getting wasted .
Producent

2009-08-20 14:43
jacket var bra för några år sedan. men det här?! ... nja, det här var något utav det tråkigaste jag hört som veckans mp3.

2009-08-20 14:45
Kan inte lyssna just nu, men har länge diggat Hampus, och tycker att i alla fall mycket av hans tidigare material definitivt platsar som veckans mp3. Den enda "känslorappare" jag gillar.

2009-08-20 15:15
Själv diggade jag inte detta.. Rap över röjiga beats, UNTZ UNTZ UNTZ ni vet, funkar. Men detta är ju disco. så NJAAAA. säger jAG.
Blunted in stockholm

2009-08-20 16:31
förstår inte varför sådan här skräp får va me här?

2009-08-20 16:59
.. ingen sömn gör rätt mycket.. byter min kommentar till att de lät inge vidare
- http://www.facebook.com/DaavdOfficial -

2009-08-20 16:59
vilket söndermixat ljud ...

2009-08-20 17:00
Har Per Arsle börjat göra hiphop?

2009-08-20 17:33
det var najs, inte riktigt 100, men blev ju dock lite skeptisk för jag själv gjort låt på samma beat, kan va de.
 FiMp06

2009-08-20 17:40
Asså beatet och ljudbilden är helt enkelt inte bra, känns väldigt kaotiskt. Med det sagt så gillar jag ändå verkligen både sång och rap av Hampus. Jacket är okej. Kommer knappast lyssna på denna så många gånger till, men jag ser fram emot EPn!

2009-08-20 19:51
tyngt : )
Peace out, get laid !<br><br>

2009-08-21 14:40
Tycker bara det låter fett rörigt. Hela låten.
www.Myspace.com/Danilbeats

2009-08-21 16:12
Du vet att jag diggar bror:)
http://www.myspace.com/quizze

2009-08-22 11:19
Tack för kommentarerna! uppskattar alla dess former. Skulle dock uppskatta så mycket konstruktivitet som möjligt. Kommentarer likt "vad fan har han på sig?" ger mig ett gött garv, men inget som ger mig förklaring på vad som tycktes med låten.

Peace!
/ Känslan tar mig dit EP2009
Rappare

2009-08-22 14:08
Tycker det låter grymt skönt. Keep it up Hampus!

2009-08-24 14:53
Ganska skönt flow på hampus den andra snubben höll inte samma klass.. helt okey låt men som veckans mp3? Nej tack..!! håller med inga freebeat på veckans mp3..

soft att ni får uppmärksamhet glad för eran skull..

Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2009-08-24 16:28
mah secret garden <3
Ri-Fa above all!!

2009-08-24 22:24
Måste tyvärr trycka på den röda knappen
MAGNUM OPUS MIXTAPE VOL. 2 in the making! Gästas av Öris, Calle P, Marke, George Kaplan m.fl.

2009-08-25 16:19
alltså vad är detta?
schlagerforumet whoa?
http://www.myspace.com/splitkeysbeats

2009-08-26 07:11
schlagerforum? ok, jag kan finna mig i att detta är en låt som förmodligen inte tilltalar dem som är fast i ramen "oldschool" hiphop eller dem som helt enkelt inte uppskattar melodiska beats eller någon som strävar efter att förändra/utveckla genren genom att möjligen integrera andra typer av musikstilar till denna genre. Sedan kanske man helt enkelt bara tycker att låten suger, eller att jag suger, ok, det får jag gå med på.

Men att kalla låten för "schlager" pga dess melodiska struktur och strävan efter att få ett fräscht och "modernt" sound tycker jag är extremt inkompetent.

Inte för att jag har erfarenhet eller införskaffad dignitet till att jämföra mig med dessa artister, men för att ge referenser som följt principen "utveckla genrer, samt sträva efter nya fräscha sound" så finns det på svenska sidan tex: alexis weak, lorentz&m.sakarias, adam tensta m.fl för att inte tala om kanye west. Dessa artister har "utvecklat" "utökat" "moderniserat" genren genom sin futuristiska strävan. Visst, missbruket av tex autotune kan diskuteras, men principen om försök till utveckling finns hos bla alla dessa artister. Inte fan kan man benämna dessa som "schlager" för detta!?

Är så jävla trött på att ingrodda, konservativa, medeltidssnubbar kommenterar, som knappt har hört hiphop på 2000-talet. Visst man kanske står för Nas argumenat "hiphop is dead" och slutade lyssna på "hiphop" på 90-talet, men annars...öppna öronen för nya grejjer....

tackar ödmjukast för kommentarer! hoppas inte ni tolkar detta inlägg som ett försök till att beskriva någon form av personlig hybris. Handlar inte om mig i detta inlägg, handlar om principen och strävan efter "utveckling" och att ge hiphop en större chans än enbart monotona beats samt text/delivery i samma tonart, röstläge under en hel låt.

hoppas ni förstår mig! peace!

2009-08-26 13:50
strävar efter att förändra/utveckla genren

jag är ledsen men det du sysslar med har juh inget med hiphop/rap att göra typ?
hör du väl själv?

don't kill urself over it tho.. kul att du kör
http://www.myspace.com/splitkeysbeats

2009-08-26 16:55
Djääävlar vad feeet!! Tung dude alltså..
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2009-08-26 18:44
ha va roligt att trofast gillar det!

2009-08-26 18:54
Hampuss: Som jag skrivit i tidigare kommentarer så gillar jag dina grejer generellt. En del i att jag inte gillar denna låten är att det inte alls känns nyskapande, utvecklande eller fräscht - tvärt om. Det känns mest som att du följer i fotspåren på en redan befintlig trend, som dessutom gränsar till att inte vara hiphop alls.

Dina tidigare låtar, i alla fall Själsords EPn, känns däremot fräscha på riktigt trots att dom börjar bli gamla nu. Så vitt jag vet finns det ingen annan i Sverige som rappar med den känsla och melodi du har i rösten eller skriver avancerade "känslotexter" utan att för den sakens bli varken varken en stereotyp hjärta/smärta-rappare eller helt obegriplig ala org12s PPDSMP.

Jag tror du skulle kunna slå, och det har jag trott länge, men jag hoppas att vägen dit är att du får tag i en producent som kan göra feta beats som passar dig snarare än att du "utvecklar" bort hiphopen ur din stil.

2009-08-27 14:41
NuMessiah P22:

Uppskattar din seriösa och konstruktiva kommentar. Förstår vad du menar! tack

2009-08-28 01:09
Hörde Hampus första gången igår, dock inte denna låt utan den tvärfeta "snart hemma" med tredje linjen. Måste bara säga att jag gillar låtarna skarpt.
Alltid kul när man hittar någon ny att hålla koll på!

2009-08-28 08:33
Jag diggar den!
Hej

2009-09-14 03:05
Inget jag tyckte om.. och freebeats? Nja.... Whoa skärpning!