I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

[Video] Tävling! - Rappa och vinn biljetter till Busta!

Svensk Hiphop - Audio & Video

2009-09-22 17:48

[Video] Tävling! - Rappa och vinn biljetter till Busta!

Hey hey!

Efter succén med vår första tävling här på Whoa, där rappare fick skicka in film på sig själv spottandes över Fiends - Dirty Likkle Secrets, är det nu dags för MBFIMG Challenge #2. Denna gång kan du som är hungrig på micken rappa till dig två biljetter till Busta Rhymes konsert i Stockholm den 5:e September. Förutom en helkväll med hiphop kommer du dessutom få dig ett paket med signerade prylar från Busta själv. Och, inte att förglömma en FET Whoa-hoodie.

Hur gör du för att delta?

1. Välj ut en av Busta Rhymes gamla instrumentaler.

2. Skriv en fet jävla text.

3. Filma när du spottar denna vers över instrumentalen du valt.

4. Ladda upp versen så jag kan ladda ner den och lägga upp på MBFIMG's YouTube-kanal. Skicka länken till [email protected] innan midnatt mot Söndagen den 27:e September. Endast bidrag som skickas in till mig kommer vara med i tävlingen.

5. Alla inskickade bidrag läggs upp på MyBestFriendIsMyGrind.com och Whoa Måndagen den 28:e September klockan 10.00 på morgonen. Då har du exakt 48 timmar på dig att se till att just din video blir den som vinner tävlingen. Sprid videon över MSN, ICQ, Facebook, Myspace, Twitter, din blogg, din hemsida, word of mouth etc

Hur vinner du?

1. Se till att få ihop så många views du bara kan på din youTube-film på 48 timmar. Dina views omvandlas efter 48 timmar till poäng. 1 view = 1 poäng.

2. När inlägget med alla bidrag kommer upp på Whoa har alla användare varsin röst. Användarna på Whoa kommer kunna rösta fram sin favorit genom att helt enkelt slänga in en kommentar i inlägget med namnet på sin favorit. Givetvis har varje användare endast en röst var. Den med flest röster efter 48 timmar får 750 poäng. Den som kommer på andra plats kammar hem 400 poäng. En tredjeplats ger 300 poäng. Hamnar du på plats nummer fyra får du 200 poäng och kniper du plats nummer fem får du 100 poäng.

3. En jury, bestående av Sir David Husselhoff och Keynote från MyBestFriendIsMyGrind.com, samt ansvariga på Whoa.nu, kommer ha 750, 400, 300, 200 och 100 poäng att dela ut till sina favoriter.

4. När alla poäng är sammanräknade så har vi hittat vår vinnare.

Har du inte åldern inne för att komma in på Berns så tävla ändå och sälj biljetterna! Vill du se Busta Rhymes på Berns, men litar inte på dina rap-skills, surfa in på Ticnet.se och beställ plåtar NU! Det kommer utan tvekan bli utsålt! Vi ses där! Lycka till!

Tycker du att Svensk hiphop ska ta mer plats både inom och utanför landets gränser? Tycker du att det är dags att scenen kommer till liv på riktigt? Se då till att sprida vidare MBFIMG's budskap och musik till andra som kan vara intresserade. All hjälp uppskattas enormt! Nu kör vi!

Sir David Husselhoff
MyBestFriendIsMyGrind.com
Twitter.com/MBFIMG

My Best Friend Is My Grind
Moderator

2009-09-22 17:54
Fy i helvete vad fett! En fråga, jag antar att "5:e september" skall vara 5:e oktober, right?

Detta kommer jag lätt deltaga i!
Producerar, gästar, mixar & mastrar till ett oerhört bra pris. Intresserad? Adda: [email protected]

2009-09-22 18:02
Vore ju kul att delta i faktiskt. Får se om jag kan.

2009-09-22 18:10
Perfektion - Givetvis är showen i Okt och inte Sept. Om admin pallar ändra så gör detta please! Tack för att du noterade detta!

Sir David Husselhoff
Twitter.com/MBFIMG

2009-09-22 18:35
Hur får man tag i en sån instrumental? är dom laglig att ladda ner någonstans?
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2009-09-22 18:41
Det finns massa på YouTube. Annars så tycker jag personligen att man ska ladda ner hur som helst. Speciellt när det gäller en grej som detta. Är du rädd för att få polisen på dig så ladda ner i skolan eller på ett Internetcafé. Då kan ingen jaga rätt på dig! =)

Go nerladdning Go!

Sir David Husselhoff
Twitter.com/MBFIMG

2009-09-22 18:46
jag tycker att ni borde slopa kamerakonceptet och bara köra att man ska rocka .mp3!
Blunted in stockholm

2009-09-22 18:47
Håller med Gussti!
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2009-09-22 19:00
im in!

2009-09-22 19:22
Hade varit rätt bra med en gräns för lång versen ska vara.

Förra tävlingen fick man väl tydligen göra "låten" i .mp3-format och sedan bara filma när man "mimar" skiten. Får man det nu? Eller måste man köra allt i videon?

Blir ju orättvist om vissa gör på det förstnämnda sättet.

2009-09-22 20:03
Eftersom det är folket som bestämmer så får man göra lite som man vill. Ju bättre ljud desto bättre. Att mima går bort i min bok och kommer nog inte ge många röster här på Whoa. När det gäller hur lång versen ska vara så kan jag ju säga att 16 riktigt bra bars kommer ge mer poäng av mig än 124 okej bars.

Varför det ska vara video är för att det är roligare att titta på massa filmer än lyssna på massa låtar. Det är min personliga uppfattning och eftersom jag är en av de som ska sitta och lyssna igenom allt så föredrar jag detta. Dessutom så är det väldigt intressant att se hur folk ser ut framför kameran. Jag vill se den som rappar. Jag vill se den som gör musik som jag lyssnar på.

Holla!

Ingen video inskickad än!

Sir David Husselhoff
Twitter.com/MBFIMG

2009-09-22 20:43
När vi ändå är igång så tänkte jag fråga er direkt:

1. Vem skulle ni helst vilja se spotta?
2. Vem tror ni skulle få mest views på 48 timmar om han/hon ställde upp?
3. Vem kommer vinna?

1. Eboi, Sam-E, Kid Colt, NuMessiah, AMC, B-Raz... och alla andra! =)
2. Lorentz skulle ligga i topp. Trofast skulle ligga i topp. Rah Balder.
3. Jag vill inte ens gissa. Detta ska bli så sjukt intressant.

Sir David Husselhoff
Twitter.com/MBFIMG

2009-09-22 20:55
gör så inga ny reggade personer får rösta. finns säkert någon som skapar något extra konto och röstar på sig själv å så. man vet aldrig.. men till dina frågor..

1. Sam-E & Shazaam.!
2. svår fråga faktiskt.. men den som lägger ner mest tid på sprida videon och ber sina kompisar sprida också:)
3. rätt svårt att säga då man inte vet vilka som ställer upp =)

2009-09-22 21:07
Mailar mitt bidrag till dig imorgon Thomas!

B.
Moderator

2009-09-22 21:11
Jag har iaf skrivit en tung vers + spottat framför kameran, icke säker på om det är mitt slutgiltiga dock!
Producerar, gästar, mixar & mastrar till ett oerhört bra pris. Intresserad? Adda: [email protected]

2009-09-22 21:12
ett tips är att spela in med studiomicken och filma det.. sen synka det till videon.. så blir det fett ljud utan att man mimar... bara ett tips
Moderator

2009-09-22 21:24
Critical
Är det tillåtet?

2009-09-22 21:27
Critical - TACK! Folk, lyssna på Critical. Det är ett mycket bra tips och i min värld helt godkänt! Se till att få till ett så bra ljud hur du en spelar in. Se till att beaten är i nivå med din rap. Se till att du har bra helhetsvolym. Hör folk inte vad du säger kommer de inte rösta på dig. Se därför även till att uttala shit bra!

Perfektion - Gör som ditt namn. Jobba på versen till perfektion. Skicka gärna in en bättre vers i slutet av veckan än en vers idag. I want you to kill it!

B-Raz - Topp6 i Fiendtävlingen enligt mig. Du vet att jag diggar skiten! Samma råd som till Perfektionist till dig!

MHHK - Det kommer att löna sig att lägga tid på YouTube eller skicka till polare istället för att regga användare. Det tar MYCKET längre tid att regga en användare än att få 1 vän att skicka vidare ens video till 10 personer, lägga upp den på sin blogg eller varför inte få sin lokala tidnings nätupplaga att lägga upp på dess hemsida! Möjligheterna till att få mycket plays på YouTube är oändliga. Får du upp din video på tex Kanye Wests blogg får du några hundra tusen views direkt. =) Men så bra hustle kanske vi inte kan vänta oss. Eller vad tror ni?

Sir David Husselhoff
Twitter.com/MBFIMG

2009-09-22 21:30
Hoppas organismen deltar!
"Visst är det vackert.."

2009-09-22 21:32
Critical har en bra poäng där.

Men alltså, kan man då filma när man spelar in med sin studiomikrofon, "synka" inspelningen med videon och sedan även lägga in beatet i efterhand? För bästa möjliga ljud dvs.

2009-09-22 21:34
Jeppehehe - Man vill ju helst ha streetkänslan och livekänslan kvar, men så bra ljud som möjligt. Det kommer ju bara se fånigt ut om låten är superfint mixat och man står i någon mörk garderob. Jag skulle heller inte pusha folk till att lägga adlibs innan. Det gör också att det låter mindre live. Som sagt:

Så bra ljud som möjligt men fortfarande LIVE!

Sir David Husselhoff
Twitter.com/MBFIMG
Moderator

2009-09-22 21:40
Känns ändå dock som en väldigt dum idé med tanke på att vissa inte har den tillgången, vips så får personer som har den tillgången och möjligheten fler ögon på sig.. Jag vet inte riktigt asså..

2009-09-22 21:43
Japp, sant det. Tänkte bara att det kanske är lite segt om man måste dra upp maxvolym på högtalarna för att kunna matcha ljudet på rappen om man kör i studiomikrofon. Knahmeeean?

Förövrigt är det väl bara att slita loss mikrofonen från stativet och rocka lite, som du säger ser det nog rätt jävla lamt ut att stå och spotta i en mörk garderob i 1 minut.

2009-09-22 21:43
Perfektion

Samtidigt, har du fler kompisar än mig så får du också fler ögon på dig, om du t ex ber dina kompisar sprida länkar osv. Det jämnar nog ut sig.

2009-09-22 21:46
Perfektion, håller delvis med dig. Men tänk på alla som inte har en videokamera för några tusen, då kommer ljudet bli förjävligt (rapp + beat i bakgrunden) och det drar automatiskt ner på hela bidraget hur bra man än är.
Moderator

2009-09-22 21:48
Och för oss som inte har något program att synka musiken (inspelningen) med videon då? :P

2009-09-22 21:50
Windows movie maker finns ju alltid. Annars är det ju bara att tanka ner något program från piratebay eller dylikt. Sony Vegas Video är tungt. =)

2009-09-22 21:55
Perfektion - Du är 19 år. Du borde kunna styra upp bra ljud på en videofilm. Med eller utan att lina ljudet från mixern. Det finns gratisprogram på Internet som du kan synka film och ljud med. Googla dig fram, it's part of bein' a rapper 09. ;)

Nummer ett är ju givetvis att du är en bra rappare som spottar en bra vers. Eboi's ljud och bild är relativt dåligt från MBFIMG Challenge #1, men hans vers är CEPE. NuMessiah's bildkvalité sög, men han tog med det i sin text och gjorde det till en "swag". Möjligheterna är enorma. - Har du ett band som kan spela en Busta instrumental på trummor, bas, gura, trumpet, saxofon och synthesizer och tycker det verkar ballt så kör! Get it? Var uppfinningsrik och se till att spotta en bra vers.

Sir David Husselhoff
Twitter.com/MBFIMG

2009-09-22 22:56
fifan, tror jag droppar nåt imorgon

2009-09-22 23:18
Anenkfali - Det låter som en plan!

Sir David Husselhoff
Twitter.com/MBFIMG

2009-09-22 23:25
var får man tag på hans instrumentaler?
Blunted in stockholm

2009-09-22 23:28
Jag streamar från Youtube. Eftersom det är live-inspelning i kamera så kan det ju inte göra nån skillnad?
www.Wizdom.se - www.myspace.com/wizdomrap

2009-09-22 23:29
Gussti

Läs i tråden:

Det finns massa på YouTube. Annars så tycker jag personligen att man ska ladda ner hur som helst. Speciellt när det gäller en grej som detta. Är du rädd för att få polisen på dig så ladda ner i skolan eller på ett Internetcafé. Då kan ingen jaga rätt på dig! =)

Go nerladdning Go!

Sir David Husselhoff
Twitter.com/MBFIMG

2009-09-22 23:30
Jag kommer inte delta men är ändå sjukt tacksam för vad du gör husselhoff! Riktigt många bra idéer kommer från dig, kommer nog bli fettfett!
På Internet kommunicerar vi mestadels med text. Om du således skriver som en idiot får du finna dig i att bli betraktad som en.

2009-09-22 23:50

2009-09-23 14:51
är det något speciellt tema, ska det vara skryt eller? ^

2009-09-23 16:00
A-M-C

Står det något om tema? Nej. Så då är det troligen inget tema. Jag tänkte iaf så.

Gjort en inspelning nu, men ska chilla lite och få det så bra som möjligt.

2009-09-23 16:06
AMC - Det gäller nog att sticka ut. Vilket tema eller skryt bara spelar mindre roll skulle jag tro.

Sir David Husselhoff
Twitter.com/MBFIMG

2009-09-24 02:04
shuuu låter tjockt nice,är fett sugen på att vinna skiten haha.ja ser ingenstans där de står hur lång låten ska vara?ska de vara 16bars eller kan man göra en hel låt sen filma å rappa den å skicka in?

2009-09-24 05:05
Hoppas verkligen att man får höra något fett bidrag på Busta's fetaste jävla låt 'break ya neck', de vore kul att se, right Husselhoff?

2009-09-24 10:39
Mico - Jag vet inte om du tjänar på att trötta ut folk med för mycket. Som jag skrev i ett inlägg tidigare - Hellre 16 MORD bars än 124 okej bars. Det ska bli sjukt kul att höra vad du får ihop!

AK4
- Absolut!

Sir David Husselhoff
Twitter.com/MBFIMG

2009-09-24 10:40
Ingen har hittills skickat in sitt bidrag. Vilket jag tycker verkar lovande eftersom det är 15 personer som hittills meddelat att de SKA vara med! Det betyder att folk sitter och filar extra noga på sina verser denna gång. Kvaliten kommer höjas sen Grimetävlingen. You best believe that!

Sir David Husselhoff
Twitter.com/MBFIMG

2009-09-24 12:32
AK4

På det beatet jag lägger min vers. Kommer upp inom en relativt snar framtid.

2009-09-24 12:36
Anekfali - Lägg inte upp på YouTube. Skicka nerladdningslänk till mig.

Sir David Husselhoff
Twitter.com/MBFIMG

2009-09-24 12:53
MBFIMG

Jarå, ska bara bli klar först. Vill skriva ett par rader till och slipa osv.

2009-09-24 13:15
Fan vad eminem dödar detta beat när han freestylar på det hos westwood -> Länk till http://www.youtube.com/watch?v=c1Qf-dOf4Rw

den som kommer upp på den nivån lär ju vinna!
Stay strong

2009-09-24 13:58
Jag kan ju säga att om alla som sagt att de skall vara med i personliga mess till mig här på whoa så kommer detta bli HELT off the chain. Herreguuud...

2009-09-24 16:00
har du fått in några bidrag?
Stay strong

2009-09-24 16:08
Det här kommer bli så förbannat jävla intressant. Nya talanger kommer ta sig till toppen genom dessa filmer inom kort.

Jag vill se Sam-E och Eboi och Kid Colt och NuMessiah.

2009-09-24 16:44
De är lite så att har man bra kamera så har man störra chans att vinna ?

2009-09-24 16:53
Fredrik, du känner någon med bra kamera. Ansträng dig! Jag tror att versen kommer vara det viktigaste hur som helst.