|
|
|
|
|
|
|
Detta är lite reklam för att finansiera driften av whoa. Om du blir
medlem och loggar in så slipper du denna reklam.
|
|
|
@Liberty: Finanskrisen är det som orsakat att företagen behövt skära ner på antal anställda, t.ex Volvo. Konsekvensen har blivit att arbetslösheten har ökats. Om alliansen blir majoritet i år igen kommer det förbättras på arbetsmarknaden. Sverige har styrs allt för länge av rött dags att vända på steken. Rösta hur fan du vill men jag kommer rösta blått.
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.
|
|
|
Hur många chanser tycker Du man ska ge folk då? Vuxna människor borde vara självständiga och ta mer ansvar, tycker jag. Flytta till Afrika om Sverige inte passar? Då kan du springa i djungeln om du vill få tillfredsställelsen att vara fri. Ni förpestar ju bara detta I-land med era agerande och samhället utvecklas bara bakåt om alla ska vara hemma utan att jobba.
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.
|
|
|
En 19-åring som redan vet allt om världen...du har ju knappt varit ute och luktat på arbetsmarknaden. Kan inte vara färdigutbildad. Och frågan är om du fortfarande bor hemma. Så länge DU och dina närmaste har det bra, varför tänka på andra..
Jag skyller allt på Emma!
|
|
|
Jag hade gärna luktat på arbetsmarknaden. Eftersom moderaterna kommer satsa miljarder på arbetslösa ungdomar så kommer jag ju rösta på dem.
Så länge Jag och mina närmaste har det bra, varför tänka på andra? Retorisk fråga eller?
|
|
|
Fuck-all P19 manipulerade lilla pojke. Tror du verkligen moderaterna kan styra upp världsekonomin? Tror du verkligen moderaterna kan påverka företag att anställa fler och ge folk fler lärlingsplatser? nej, nej och nej. Ditt egoistiska tankesätt håller inte i detta system där skatter är grunden till välfärd, alla hjälps åt för vi är alla av samma kött och blod. Jag kan bara tala för mig själv, det e inte roligt att tjäna pengar om man inte kan dela lyckan med andra. Jag vill inte se folk ha det sämre än mig i Sverige, en sån framtid jag inte vill leva i. Skärp dig förfan och skaffa dig en gnutta empati och mänsklighet.
Crime Pays, ask the Rothschilds!
|
|
|
Tycker Fuck-all verkar ha större koll än många av er här även om han uttrycker sig opolitiskt.
Kan det vara så att vissa kanske hoppade över lektionerna i skolan?
Det är jätte viktigt att staten ger våra företag bästa möjlighet att utvecklas. Då kan de , anställa folk, producera artiklar, betala skatt.
Sen när man säkerställt inkomsterna, först då kan man börja prata om offentlig sektor, bidrag osv.
Världen går runt för att folk arbetar, punkt.
|
|
|
Exakt, om alla jobbar behövs det fan ingen jävla välfärd (nästan) Men om sossarna höjer skatten för de som jobbar så lönar de sig fan inte ens att jobba längre och då kommer folk sitta hemma istället och leva på bidrag. Följderna blir att folk kommer att bli deprimerade, knarka (mediciner eller droger), sjukskrivna, ta självmord osv. Alltså blir befolkning både fattigare på pengar och liv. (färre liv) Så säg mig då Dirty-Dave vad skulle bli bättre egentligen med Rött som regering och vem fan är manipulerad?? Jävla PK-bög.
|
|
|
Liberty: Vi har högre sysselsättning nu - efter den värsta finanskrisen sedan 30-talet - än vad vi hade 2006 - under brinnande lågkonjunktur. Dina uppgifter stämmer helt enkelt inte.
Dirty-Dave: Den svenska regeringen har alla möjligheter att underlätta för företagande även under tider av ekonomisk nedgång. Lyssna på vad företagarna säger står i vägen för deras verksamheter - krångliga regelverk och höga anställningskostnader bara för att nämna några exempel. Regeringen kan sätta in åtgärder mot detta, till exempel genom att sänka arbetsgivaravgiften för grupper som står särskilt långt borta ifrån arbetsmarknaden. Att Sverige har lyckats så bra i krisen beror också i stor utsträckning på att regeringen inte har dragit på sig spenderarbyxorna utan varit väldigt varsam om våra skattepengar. Reinfeldt och Borg har fört oss genom den värsta finanskrisen sedan 30-talet och analytiker runt om i världen applåderar oss just nu. Mot detta står ett splittrat vänsterexperiment med en av Sveriges minst trovärdiga politiker i spetsen. Jag känner många sossar som tänker rösta blankt i september. De rödgröna förlorar.
Fria marknader, personlig frihet och öppna samhällen.
|
|
|
Mot detta står ett splittrat vänsterexperiment med en av Sveriges minst trovärdiga politiker i spetsen. Jag känner många sossar som tänker rösta blankt i september. Jag lider med dina vänner. Ett parti med inkompetenta ledare och oproffsig slogan-politik får inte min röst. Jag tror att många vägrar att rösta på annat än vad de "borde". Tråkigt indelat. Måste dock hålla med om vad Dirty Dave sa: Jag kan bara tala för mig själv, det e inte roligt att tjäna pengar om man inte kan dela lyckan med andra. Jag vill inte se folk ha det sämre än mig i Sverige, en sån framtid jag inte vill leva i. På så vis kanske jag lutar åt vänstertänket trots allt. Faktumet kvarstår att alliansen har vettigare ledare och mer realistiska uppfattningar.
http://www.johnlemon.se - varje dag
|
|
|
Fuck-all, bilingual Varför ska jag lyssna på dig när erfarenhet är något du saknar på din meritlista. Jag har haft företag som krashat under finanskrisen, haft ett vanligt 7 till 4, gått på a-kassa och csn osv, upplevt fattigdom och tvärtom. Skaffa er lite världsuppfattning och förstå hur dessa skurk politiker jobbar. Ett samhälle mår bättra av att fler tjänar pengar än några få, och sysselsättning mår alla bra av så det finns ingen jävel som vill vara bidrags beroende ska du veta. Vi har ett grymt backup system i sverige som vi ska vara mycket stolta över, en trygg fallskärm som dämpar fallet då vi kanske sitter i skiten, det kan hända alla... men den fallskärmen vill alliansen skjuta ner. Nu får ni ta och kamma er förfan era små villabarn innan det är för sent. Ett företag gör som dom vill, moderater kan inte påverka dom. Självklart måste vi arbeta i Sverige, men inte 8 timmar. Jag tycker att 6 timmars arbetsdag vore perfekt och sätt in fler människor på skiftjobb så SVerige snurrar på dygnet runt. Inför medborgarlön TILL ALLA, cirka 6 000 kr i alla svenska medborgares ficka vare sig du tjänar 30 000 eller 15 000 eller studerar.
|
|
|
Dirty-Dave P28:
Medborgarlön och 6 timmar arbetsdag?
Rösta du på dina vänster vänner, synd att Ohly inte kallar sig kommunist längre?
Jag hoppas du förstår att Sverige skulle bli HELT överkört pga av: för få arbetstimmar, låg andel arbetande folk, en skenande statsskuld om man ska ha råd med medborgarlönen.
I Kina/ Indien jobbar de 18 timmar om dygnet för någon hundralapp om vi ska ta i.
Bara en nötpåse skulle ens överlägga att öppna eget här.
|
|
|
Hört talas om effektivisering av arbetstimmarna? Under en 8 timmars arbetsdag är det mycket dö tid när dagen lutar mot sitt slut, alltså man är inte lika effektiv i tanke och handling. Med en 6 timmars arbetsdag skulle ge en bättre livslevnad, mindre stress och sjukdom i samhället vilket lönar sig i längden. Det gäller att tänka långsiktigt och människans hälsa bör gå i första hand. Det var en snubbe på 90talet soim räknade på det och det är ingen omöjlighet. Men du din dåre avfärdar förslaget direkt utan ens satt dig ner med papper och penna. Du tänker inte utanför boxen. Ja, kina och indien drivs av en skten fucking förtryckar regering inte så konstigt att dom sliter röven av sig för smulor.
|
|
|
Fuck-all skaffa dig en riktig verklighetsuppfattning innan du öppnar munnen, av alla människor jag känner som går på bidrag så vill ingen göra det för att det är coolt eller att dom inte orkar jobba, dom gör det för att det inte finns något alternativ för tillfället, typiskt borgare att vara avundsjuka på människor som lever på botten av samhället, dom som har det sämst i överlag av alla i Sverige, dom skyller vi på, dom ska göra oss rika. Du måste vara totalt sinnesrubbad om du tror att folk vill springa hos soc, känner du ens nån över 20 som går på bidrag? Kom med lite konkret fakta istället för att körs basic-borgar attityden som inte är baserad på verkligheten, mycket vill alltid ha mer
// SONAR // socker_oscar P17 grabben synth är så javla 90-tals techno trance. det vet väl alla hiphopare?! Tror du seriöst Dr dre använder synthjävlar?!<br> <br>
|
|
|
människorna som driver Sverige framåt är arbetarklassen, dom som tjänar minst på alliansens styre - efter dom som "softar" med social bidrag förstås.
varför ska dom som gör mest nytta ha minst betalt? bara för att ens lön är lägre så betyder det absolut inte att man inte är lika viktig som någon som sitter på ett kontor och bestämmer över folk..klart det ska löna sig att jobba, men då ska skatte lättnaderna vare jämna och dom som tjänar mest ska inte betala mindre skatt..
// SONAR // socker_oscar P17 grabben synth är så javla 90-tals techno trance. det vet väl alla hiphopare?! Tror du seriöst Dr dre använder synthjävlar?!<br> <br>
|
|
|
hur mycket tror ni man kan softa när man har 3000 över när hyran är betald? dom ska räcka till mat, tele, nöjen, kläder, hygien , sjukvård, osv
hur blind får man bli?
|
Producent
2010-08-31 15:16
|
Jag gillar det. Framförallt att de kan nå ut till en målgrupp som kanske rycker på axlarna och inte går till vallokalerna. Co-sign!
I have come here to chew bubble gum and kick ass. And I'm all out of bubble gum...
|
|
|
Ahhhh fan vad skönt att Kartellen kan komma och göra en sån här låt så jag vet hur jag ska rösta i valet! Hur fan skulle jag klara mig annars? Kartellen om några lär ju vara riktigt kunniga inom det här med politik!
|
|
|
jag hyllar dem som sitter hemma o "softar" med bidrag, eftersom det lämnar dem få lediga arbetsplatser som finns kvar till oss som vill arbeta och kostar därmed inte samhället en krona.
Däremot gillar jag inte företagsfusket som sker, alla företagare som köper privatgrejor skattefritt genom firman, kör på skattesubventionerad bensin privat, köper privatbil genom firman, resor genom firman, flyttar kapital utomlands så man slipper skatta, flyttar arbetskraft utomlands där förhållandena är slavlika jämfört med Sverige bara för att tjäna ÄNNU mer osv. Det kostar fan mycket mer varje år men tas aldrig upp någonsin.
prinsen i hundkostym. HUNDEN SOM TALAR MED HÄSTAR!
|
|
|
Eller jo.. Det tas visst upp, det togs upp, sen tog man bort förmögenhetsskatten och massa andra avgifter som "tynger" dem rika i vårt land.
|
|
|
www.randomsidewalk.com http://twitter.com/basaricrs
|
|
|
jaymush: Word tillbaka till dig. Du lade till precis det jag tänker.
psyko_slusk: Och amen på den! Jag har sett i stort sett allt av det du skriver. Den som har högst lön ska väl inte behöva använda sin lön?! :) När det snackades politik på jobbet vid förra valet så sa jag till ett par av mina kollegor som röstade blått att jag tyvärr inte kunde tycka synd om deras barn om dom blev rånade av andra som inte hade det lika bra.
basaric: Respekt till Balkan Brigaden!
|
|
|
Kartellen är på riktigt men denna låten är inte...Har ni fått studiemedel från ABF för denna låten??? alla vet att segreationen och fattigdomen fanns innan alliansen tog över...Rött eller blått skitsamma alla politiker verkar under samma mekansim, som kallas "kapitalism"... NATO övar ovanför norrbottnisk mark, släpper bomber över svenak mark, medan dom blåa apploderar och dom röda beklagar sig...Att rösta på soccarna är knappast radikalt....vafan?.....FTW/ Majistern
|
|
|
spokie P21:
Ehe, 3000kr efter hyran är väll ta mig fan bra?
Eller du kanske avundas de människor som jobbar 18 timmar om dagen för att få ihop 20kr (2-3 miljarder människor lever på 20kr/ dag).
Du har ju fan råd att äta en pizza varje dag om du vill och ändå ha 1000kr över.
En resa till Tyskland för 2-3k och du kan dricka ett flak i veckan hela året.
Dessa summor levde jag på trots att jag jobbade och levde inte snålt.
Bortskämda är vad vi Svenskar är.
Att ta ansvar är idag unikt.
|
|
|
lol, det är lustigt att vi som arbetar och sliter men endå får kämpa med ekonomin kallas bortskämda. Medans företagare, ofta så rika att dem flyttar kapital utomlands, "har det så tufft" o "buhuu företagarklimatet i Sverige är såå tufft!" osv osv.
|
|
|
Flinch
3000 efter hyran är ingenting om man jämför svensk levnadsstandard, visst kan man köpa pizza för 2 lax, men då får man skippa att köpa nya kläder, sjukhusbesök, åka buss, ringa med telefonen osv, det är ju mkt mer utgifter en bara hyran, du kan i princip inte göra ett piss..
nej man kan inte åka till tyskland för 2-3000 när det är det endå man har att leva på den månaden. verkar som att du har svårt att se att saker kostar pengar..
jag som har testat borde veta bättre en vad du gör? eller är du totalt ignorant?
|
|
|
Jag skulle vilja leva i samma dimension som flinch(o inte bara hans), allt verkar så enkelt där.. Lixom vill man bli rik så är det bara o försöka lite, vill man vara fattig är det bara att lata sig o leecha på alla rika som väljer att kämpa. Verkar skitnice
|
|
|
+1
låt arbetarklassen som verkligen kämpar ha möjlighet att tjänar pengar, underlätta för dom, inte för dom som redan är rika..
|
|
|
spokie P21:
Har du inte råd får du väll spara några månader då? Om ordet "spara" är främmande så får du googla det för innebörd.
En av knattarna till Farbror Joakim :"Farbror Joakim, hur har du blivit så rik?" Farbror Joakim: "Jag har varit smartare än de smartaste och flitigare än de flitigaste".
Kan du inte leva på 3000 spänn (som du FÅR) efter hyran är du fan kass, så har jag levt under många månader.
Kan du SEDAN när du får en bra inkomst bibehålla ungefär samma levnadsstandard i några år, SPARA pengar varje månad som du lär dig investera (Bostad, Aktier, obligationer, fonder) så kan du inom några år faktiskt ha en miljon på banken. (inte där själv).
Men varför arbeta eller spara pengar med en rödgrön skit politik som kastar allt i ett svarta hål samt vill inför en extraskatt för folk som är duktiga på att spara (förmögenhetsskatten).
Ska jag behöva ha kurser om börsen med er bara för att ni inte själva orkar läsa på nätet, beställa en bok osv?
(Är själv "arbetarklass" om det tillför något)
|
|
|
har inte sagt att det inte går, men det är långt ifrån "soft" att leva på dom pengarna, man lever precis på gränsen hela tiden..
|
|
|
spokie P21:
Givetvis får man vrida och vända på varje slant.
Men den som gillar att spendera borde i ännu större utsträckning gilla att investera/ spara.
En investerad tusenlapp idag blir generellt (trots nedgångar) mer värd imorgon.
Kan man hålla sig några år så har man mycket smaskigt att se fram emot senare.
Kan verkligen rekommendera att börja läsa lite om börsen och har ni frågor så kan jag försöka besvara de så gott ja kan.
|
|
|
Flinch: Du har en poäng i det du skriver, klart att den som spar den har! Man blir aldrig rik på att slösa, men för att kunna investera så krävs ett kapital och för att få ihop ett kapital som en vanlig "svensson" är svårt och när man har lyckats samla ihop t.ex en halv miljon kr så är det inte nog speciellt många som skulle våga köpa akiter av dom pengarna. Risken är för stor, jag menar har man jobbat tio år för att få ihop en halv miljon på sparkontot för att sedan köpa akiter som kan sjunka i värdet på en dag! Nja. Sen det här med bostäder är en riktig myt, att köpa bostäder som till ex lägenheter eller hus är väldigt långsökt, det är sånt folk gör för att kunna tvätta pengar. Att köpa en kåk för 1 miljon kr och sedan hyra ut den den och tjäna pengar den vägen är det inte värt, du är förmodligen död innan du går i vinst. Ska man investera i något så är det tomter och sitta på dom i flera år och väntar på att värdet går upp, där kan man tjäna pengar.
Förra året köpte jag aktier i Skyllermarsk, ett företag som jobbar med vindkraft. Enligt mig var det en ganska lätt och solklar investering. Men inte alla gånger det funkar så. Man måste veta vad man ger sig in på om man ska köpa aktier.
|
|
|
Flinch Vad tror du händer med ekonomin om alla sparar? Om ett kapitalistiskt system ska fungera måste människor konsumera, oftast i överflöd. Därför håller inte i kapitalism i längden, likaså kommunism och allt annat skräp. Det behövs ett nytt humanare och spirituellt system där kunskap prioriteras högst och inte pengar och status som i nuläget. Vi måste växa ifrån detta infekterade djuriska system och blicka mot högre höjder helt enkelt. tycker denna artikel e lite smått rolig. http://www.dn.se/nyheter/sverige/att-inte-arbeta-kan-vara-mer-moraliskt-1.1148291
|
|
|
Oneunder P21: Man behöver inte ha ett start kapital utan en plan. Alltid bättre att spara lite än inget alls, 500-1000kr/ månaden som man sätter in på fonder om man är oinsatt.
Givetvis kan du förlora pengar på börsen kortsiktigt men börsen har snittet ca 10% overall vilket ändå är väldigt bra.
Sätter man sina pengar i bra fonder med låga avgifter och på lång tid är det nästan garanterat bättre avkastning än banken.
Dirty-Dave P28: Du har en jätte bra poäng där! Då vårat samhälle är uppbyggd på konsumtion skulle det fallera om vi inte handlade.
Men du får mer se det som "uppskjutet" handlande.
Med ökade inkomster följer alltid ökade utgifter vilket innebär, ju mer än människa tjänar, desto mer "slösar" de.
Sen är vi alla i olika åldrar och att alla skulle sluta handla /spara vid exakt samma tillfälle är osannolikt.
Huruvida kapitalism är ett bra eller dåligt system är en jätte stor fråga men de är det vi har nu och vill man kunna påverka samhället åt det hållet man själv vill är pengar alltid bra att ha ^^
|
|
|
En av väldigt få låtar som jag diggade med Kartellen
Från landet där man får knulla djur men inte tända på gräs
|
|
|
Jag vill rösta på Dirty-Dave, P28.
|
|
|