I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

[Whoa Netplay] Houman Sebghati - Alkemisten

Svensk Hiphop - Audio & Video

Redaktionschef

2010-10-14 10:33

[Whoa Netplay] Houman Sebghati - Alkemisten

Från Whoa-bloggen:

Houman Sebghati är en veteran inom svensk hiphop, värd att tippa hatten för. Efter att han – som 15-åring – introducerades för rappen av klasskamraten Henrik Blomqvist (vilken senare kom att bli känd som Eye N’ I) påbörjade hässelbybon en resa in i musikens värld som ännu idag skriver nya kapitel.

Under slutet av 90-talet utgjorde Houman en viktig del av det hyllade kollektivet 165 tillsammans med bland annat Magro, Big Fred och Ken Ring. Få undgick även hypen som de efterföljande solo-demo-skivorna Hembränt och Hembränt 2 skapade mellan 2000-2002. Utöver detta gästade rapparen dessutom Petters klassiska debut Mitt Sjätte Sinne (se låten Riddarna runt runda bordet) samt turnerade land och rike runt med kompisen Blues. Två mixtapes (Ali Zaoua The Mixtape, 2005 och Hembränt 3, 2009) och ett album (Reptilernas planet, 2006) senare har det nu blivit dags för artisten – tillika radioprataren från Sveriges Radio (svenska NRK) – att släppa sitt nya album Alkemisten som gästas av bl.a. Dogge, Ison, Finess och Promoe.

Om Reptilernas planet var samhällsreflekterande så var Houmans tidiga alster som spelades in i Studio 165 i slutet av 90-talet begrundande och djupa. Det nya materialet är en blandning av båda, med en politisk nuddning. Han softar med imperialistteorierna och går istället tillbaka in på djupet. Kvar är motivationen och strävan efter att komma ut med sin musik på det egna skivbolaget.

Ladda hem Alkemisten, exklusivt här på Whoa, genom direktlänken nedanför låtlistan. I mappen ingår som bonus även en nymastrad version av Houman & Magros Tankarnas gränder, ursprungligen släppt 1999.

FÖR LÅTLISTA OCH NEDLADDNING, GÅ IN PÅ WHOA-BLOGGEN HÄR

Oracle aka HipHop-Oraklet | Whoa-Crew 2000-2013|
I januari 2014 lägger vi ned Whoa. Tack för de här åren!

2010-10-14 11:05
Västern skiner!
DIIIF

2010-10-14 11:37
Tyng!

2010-10-14 11:59
Nu finns även chansen att få plattan som riktig CD!
Vi har fått ett gäng Alkemisten-CD som vi lottar ut till fem lyckliga vinnare och allt du behöver göra för att vinna är att svara på frågan:

Tävling: Vinn Alkemisten-CD!

10-4, over...
"Not so funny now, funny man..." - Å, jo, totally worth it! ;)
Mabande In The Park - once in a lifetime, baby
Thugz 4 hugZ - kärlek istället för gangsterpropaganda

2010-10-14 15:57
Ännu en tung skiva från Houman.
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2010-10-14 16:08
Laddar ner den nu och har skyhöga förväntningar! Houman har alltid levererat galet bra musik!

2010-10-14 17:12
Spotify?
 kartell martell programrebell

2010-10-14 18:18
Det här blev årets bästa... Alla hamnar i skuggan av Houman i år.
Glenn?

2010-10-14 18:27
kom igen nu ... hoppas så mkt på något bra
never change

2010-10-14 19:56
Ska bli grymt spännande att höra, lär vara grymt.

Lika som bär?

2010-10-14 22:36
Inte så insatt i just denna snubben, så man får väl förhoppningsvis skämmas när man lyssnar! Trots allt gratis.

2010-10-14 23:04
FEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEET MANNEN
Looooove yyoooouuuu

2010-10-15 01:17
Mad nice! Inte beredd på att den skulle släppas gratis samtidigt som den fysiska skivan. Fett ju!
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2010-10-15 01:41
varför likadan cover som kent?
Så festar jag på till gränsen att jag ska spy, så breakar jag som helaa Rinkeby !

2010-10-15 14:44
Feeeet! Big up Houman!
Couldn't find a pen, had to think of a new trick
This one he wrote in cold blood with a toothpick
Sångare

2010-10-15 22:06
Fan vad fett. Nice med dom gamla hitsen också på CD2. Öga för öga håller än.
"Jag har tyvärr en tendens att impulsköpa marsvin".
Carin Götblad - länspolismästare för polismyndigheten i Stockholms län

2010-10-17 17:45
Har lyssnat sönder skivan nu! Är riktigt imponerad att Houman alltid levererar! Alkemisten och Reptilernas Planet hamnar lätt på min personliga top-3 lista.

2010-10-17 21:46
Tung platta!! BIG up houman!
svartsprit a visst njut vafan ska jag betala skatt för mitt missbruk

2010-10-19 12:16
Nice med nytt Houman! Gillar omslaget som fan, där Kent hade misslyckats plockade Houman upp och gjorde det grymt.
njut

2010-10-20 00:49
Vinnarna i tävlingen är dragna!
Grattis, kids!

10-4, over...
"Not so funny now, funny man..." - Å, jo, totally worth it! ;)
Mabande In The Park - once in a lifetime, baby
Thugz 4 hugZ - kärlek istället för gangsterpropaganda

2010-10-20 01:38
Hade aldrig sett Kent-omslaget förens nu haha.
http://www.houman.nu

2010-10-20 11:47
Beatsen som är sen andra skivan (1999).. vet inte mer er men mycket mer min stil på beats. Sorgliga, strings och den stilen... den nya skivan var inte alls lika tung på det sättet även om produktionen på dem nya var bättre..
I always tell the truth, even when I lie

2010-10-22 10:49
CD2 är sjukt jävla tung, älskar låtarna på den.

2010-10-22 11:25
Tänkte berätta lite skivan och hur det har gått till att sätta ihop den. Ett projekt som har tagit 1 ½ år..

01. Intro (med Dogge) Producerad av EKP. Inspelad och mixad Stress i Soblue Studion. Jag ville sätta tonen redan från början. Presentera mig för dem som inte vet. EKP-Matte ville inte ge bort beaten först så jag fick tjata i ett år ungefär. Dogge kom med sin hund och la sin dikt. Han hade skrivit den själv. Det var magiskt. Norra B och Hässelby efter alla år.

02. Världsvinden. Producerad och inspelad av Tinitus. Den här killen jobbar mycket åt det o-organiska håller med killar som Lazee och Henok Achido. Jag ville hitta något som funkade för klubben, var melodiöst och ändå passade mina texter. Jag fann det!

03. Mamma jord (med Joey Fever) Producerad av Moe Sakwanda. Co-producerad av Robin Rocks och Genius-Enis. Sista låten jag spelade in till plattan. Jag letade efter en banger och ringde Moe som gav mig denna. Hade hört något år tidigare men J-Ro skulle få den. Jag påminde om beaten och den var ledig. Synten spelas av en grym kille vid namn Micke. Miljövänlig Rasta-Turkisk West-Coast. Beat that!

04. Carpe Diem (med Linda Pira) Producerad av Sekken Thautz och inspelad i Safe House av Marcus Price. När jag hörde beaten visste jag direkt att den var gjord för Linda. Det är jag som har rapgussarna i svensk hiphop. Hon mördar sina föregångare. Ren slakt.

05. Lögner (feat Promoe) Producerad av Moe Sakwanda. Flöjten på refrängen är en trabastflöjt, medeltida instrument. Inspelad av Le Rec i Rågsved. Promoe trivdes i Rågsved. Han gillade Hässelby Gård också.

06. Livet. Producerad av Moe Sakwanda. Maliansk hiphop med timberland trummor. Houman-texter som jag älskar det och gitarren på refrängen av Skoob från Kungers.

07. Alkemisten. Producerad av Beatsurgeons. Hela bandet tillsammans som jag brukar köra med när jag kör organiskt ute i skolor och grejer. Oud, djembe, elgitarr och klarinett. Hela köret. Texterna är innåt. Nämn någon i Sverige som gör det likadant?

08. Gå (med Finess, Ison och Getty Domein). Producerad av Le Rec. Förort för hela slanten. Äldsta låten på skivan som har sparats för att den är så bra. Finess låt från början. Han ville ha med Ison så jag styrde det. Sen kom Getty, som är från Hässelby från början, och la refrängen. Ren magi.

09. Anda (med Danjah). Producerad av Adee. Har tagit mest tid av alla låtar att göra. Slingan tagen från en låt. Sen omproducerad av mig och Marcus Price. Sen mixad av en viss Stefan i Cosmos studio. Sen co-producerad av Robin Rocks i Örebro. Sen slutmixad och mastrad av Sören i Cosmos Mastering

10. Aaajt! Producerad av Robin Rocks. Min publikflört. Du kan inte klandra mig efter öppningen haha.

11. Hela natten lång (med Laila Adéle) Första singeln. Jag gillar den här låten. Det är gung i den och texterna passar. Mogen hiphop.

12. En lärling. Producerad av EKP. Inspelad och mixad hos Moe Sakwanda. Singel jag vet. Vad ska man göra bre? Man måste försöka göra musik som spelas också. Samplingen är clearad om det nu betyder nåt.

13. Blickar framåt. Producerad av Sekken Thautz. En ödmjuk "vet du vem fuck jag e låt"-låt. Beaten är bland det nicaste jag flytit på. En kille på 18 bast la trumpeten. Marcus Price som tydligen kunde sin jazz co-producerade.

14. Frihet II (med Jeppe Körsbär) Producerad av Sekken Thautz. Första gången var det ingen som fattade efter som jag satt på en albatross. Kanske ni fattar grejen nu?

15. Dödens portar (med Mary N'diaye) Producerad av Tinitus. Beaten är konstig. och det är poängen. Inte nåt man väljer i första taget. Detta är nästa singel.

2010-10-22 12:55
bilden hansmed hästen är ju bara för genialisk...
I always tell the truth, even when I lie
Sångare

2010-10-23 11:46
Ja, omslagsbilden är nice.
"Jag har tyvärr en tendens att impulsköpa marsvin".
Carin Götblad - länspolismästare för polismyndigheten i Stockholms län

2010-10-25 16:32
Tack som fan för CD:n!

2010-10-25 20:49
Asså fan va bra den här skivan är. Livet, alkemisten, anda, blickar framåt och dödens portar är sjukt tunga spår.
Så jävla najs att den släppt gratis också, tack för denna Houman.
njut

2010-10-26 00:35
Tack för cd'n! Skitfet

2010-10-31 20:18
Alkemisten på Spotify!
http://open.spotify.com/album/5Cpm2vPIOZUb3ljezJ0gtx

Recension Alkemisten Gaffa av Ametist
http://gaffa.se/recension/44215

Recension Alkemisten i Kristianstadbladet
http://www.kristianstadsbladet.se/noje/skivrecensioner/article1280165/Houman-Sebghati-Alkemisten.html

Streetvideo från skivan.

Förvänta er mer videos spelningar. Spana även in fresh artikel i nya Kingsize!