Redaktionschef
2010-11-25 01:08
[Veckans MP3] Robert Valsinger – På vägen hem
Från Whoa-bloggen:
Robert Valsinger, född 1979 i Linköping, är en av Sveriges mest egensinniga och svårkategoriserade musiker. I början av 90-talet började han sin musikaliska bana bakom trummorna i det legendariska hardcorebandet Outlast. 1996 slog han in på hiphopspåret och grundade gruppen Stacs of Stamina, under sitt alias Bashie. Efter en rad demos, CD– och vinylskivor skildes Valsinger från gruppen och flyttade till Stockholm. Han har dock fortsatt att medverka på flera av deras plattor som gäst. Som soloartist har Robert Valsinger skapat sig ett säreget och originellt sound, som lätt beskrivs som vemodigt, drömskt och kompromisslöst. På den självbetitlade debuten Robert Valsinger (2003) och uppföljaren Sången är vacker men ack så sann (2006) blandades hiphop med inslag av traditionell folkmusik på ett uppskattat sätt, resulterande i en – för Sverige – ovanligt unik ljudbild. Efter ett par års arbete i det tysta är Robert nu tillbaka igen med nytt material. Veckans mp3, På vägen hem, ger en inblick i hur artistens musik har utvecklats och är samtidigt ett smakprov från vårens planerade fullängdare. Håll även utkik efter det kommande Whoa-TV-avsnittet med veteranen, som håller på och redigeras i detta ögonblick. Mediaspelare och länk för nedladdning hittar du på Whoa-bloggen .
Oracle aka HipHop-Oraklet | Whoa-Crew 2000-2013| I januari 2014 lägger vi ned Whoa. Tack för de här åren!
Skivsamlare
2010-11-25 07:16
Tungt som vanligt!
Yes! In Concert — For the love of music
Producent
2010-11-25 07:16
tyvärr var ju inte ens denna bättre än ph3´s låt :( nää uscha. och beatet var ganska så tråkigt.
haha rå soft ju!! lite annan mix på accapellan skulle suttit bättre dock, låter som datamic typ.
hets, stress, fest!
Moderator
2010-11-25 14:29
Tyckte inte alls om soundet...inte alls. Rappen, beatet, allt lät såååå tråkigt.
//TW
riktigt bra !
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.
detta är ett skämt va ?
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.
ha-ha-haaa folk är inte redo för det här, inte på denna sida Oracle :) Bilden är grym!
BESTÄLL SKIVAN! www.robertvalsinger.com /// För senaste intervjun gå in på www.allears.se ///
Nej verkligen inte redo! Kul att du gillar bilden!
oj vilket fett beat. jävlar vilken 80-tals vibb jag fick av synthen! jag tyckte texten va rätt nice, men jag gilla inte flowet och inlevelsen riktigt.. lät lite som om artister satt på en stol och prata.. men det kanske är meningen, vad vet jag.. fett att höra något annorlunda iaf! :)
twitter.com/maqsmusik www.maxmusic.se Spotify: Maqs
Fett! Grymt med lite nyskapande.
tycker inte känslan i rappen passar med beatet. beatet är tråkigt. men bilden är fet.
mjä.. som sagt tror jag denna stil är jävligt svår att gilla. men props på att vara jävligt originell! men att detta blir veckans mp3, kommer jag aldrig förstå!
http://blog.whoa.nu/2011/08/18/anxious-feat-dizzy-enough www.youtube.com/user/DizzyEntertainment89
Producent
2010-11-27 23:55
skiten har ju samma sampling som kaggen - känna din pussy, och ni ger props för beatet? omg
Tror inte det är någon sample alls? Kan ha fel dock.
Inte alls samma sampling...
Så festar jag på till gränsen att jag ska spy, så breakar jag som helaa Rinkeby !
Redaktionschef
2010-11-28 18:28
Jag har dessutom oerhört svårt att se att Robert ska ha lyssnat på Kaggen, med tanke på att han typ inte lyssnat på något svenskt de senaste åren.
Oracle aka HipHop-Oraklet | Whoa-Crew 2000-2013| I januari 2014 lägger vi ned Whoa. Tack för de här åren!
jag gillar det, känns som the streets på svenska. beatet känns rätt och sen dra till med en fulsnygg refräng på det. den är tjock asså
Riktigt fet, som vanligt! Sen vill jag ge opropps till snubben som sa att det låter som kaggen.... letade på den låten, och för att blanda ihop dessa två så måste man vara sjukt tondöv eller bara döv.
Synd att någon inte gilade soundet på micken, det är inte inspelat i dator alls, jag är oldschool (alt. bakåtsträvande) och KAN inte det :) Jag vet inte vad "Kaggen" är mer än att det är slang för mage och bastrumma. Jag återskapar ju soundet av 80-tal som flera påpekat och då användes inte så mycket samplingar alls, förutom de ljud som fanns i syntharna då förstås. Sen kan man ju såklart tycka olika, det är bra och nödvändigt. Kolla gärna in mina andra låtar, förhoppningsvis kan detta ge er en "bredare" bild så att ni kan sätta in min musik i ett annat sammanhang än i en "hip-Hopkontext". Jag ser inte denna låt som Hip-Hop, För mig låter hip-Hop som ex. Showbiz and A.G. från 1992. jag skulle knappast kalla 50 cent för Hip-Hop heller iofs :) Peace allihopa och god Jul i förskott! /Robert "Bashie" Valsinger
BESTÄLL SKIVAN! www.robertvalsinger.com /// För senaste intervjun gå in på www.allears.se ///
jag gillade speciellt "Maxis" inlägg-. Liknelsen vid The Streets var både ärande och bra. Den satte in mig i en annan kategori och det tror jag är bra om man vill uppskatta min musik. Att du skriver "fulsnygg" refräng visar också att du fattar du förstår att jag gjort låten med en hel del humor och distans :) Tips är min andra låt "Pelle på söder" (speciellt "pelle pelle pelle pelle"-delen) Kul! /R
Älskar älskar älskar 80talsvibben! Men fan vad jag tycker att röstmixningen lät skräpig, och att sången på refrängen var svår att urskilja. Med riktigt bra mixning hade detta kunnat bli en klassiker ju... Attans. Men bra vibb som fan tycker jag
Tare Lugnt Vol 4 och Dirty North är båda ute nu! www.thosedamn.se www.randombastards.com
Academics - Grymt! Det är inte den slutgiltiga mixen :) Så håll ögonen öppna /R