I början av Januari 2014 låstes Whoa. Du kan fortfarande logga in i några månader. Forumen kommer vara tillgängliga på obestämd framtid. Läs Mer »

[Whoa Netplay] Format – Nazipolis

Svensk Hiphop - Audio & Video

Redaktionschef

2011-02-15 10:57

[Whoa Netplay] Format – Nazipolis

Från Whoa-bloggen:

Format skrev sina första texter 1994, redan då med ett samhällskritiskt budskap. 1997 släppte han sin första demo med svenska hiphop-pionjärerna Mat åt far (som nyligen återförenats) och 2001 släpptes deras första album Jämna plågor som följdes upp av en vinyltolva Bam!, 2004.

Han har även kunnat höras med akter som kollektivet Moder Jords Massiva och reggaesångaren Storsien. Efter 2006 års EP Lugn oro testade han 2007 att köra på reggaerytmer med producenten Scorpio som resulterade i EPn Barn av en förlorad tid (2009) samt videon Kicken av tjuven. Vid samma period träffade han producenten Mansson i en läkemedelsfabrik i Uppsala.

På den nya singeln, tillika Whoa-netplayen, Nazipolis, producerar Mansson två spår och soundet går mer åt dans/klubb-hållet. Remixen är gjord av Swingtech, medlem i rapgruppen Industrin, duon Futuretro och kollektivet Gatlyktsmusik. På gitarr hörs Formats bror Manuel och på kör sångerskan Keri Lee.

Format har genom åren uppträtt i första maj-tåg för Syndikalisterna och Vänsterpartiet, i Irak- och Palestina-demonstrationer, antirasistiska evenemang på olika håll i landet och stod förra året och körde för blockaden utanför Berns när ett hiphop-jam ställdes in. Han har även varit krönikör i tidningen Arbetaren Zenit och på senare år har många av hans texter kretsat kring det monotona arbetet i industrin.

Nazipolis släpps tio år efter att skotten i Göteborg under EU-toppmötet och tillägnas alla som fallit offer för polisens våld och maktmissbruk. Texten började skrivas 2009 då bilar brändes runt om i landet och framfördes fösta gången på Uppsala Reggae Festival samma år, då ackompanjerad med endast gitarr. Inom kort kommer videon till Nazipolis som är gjord av Adam Gisselman som gjort videor till Jacco, Kartellen, Ken Ring, AFC, Planet Asia, Ruste Juxx m.fl.

FÖR LÅTLISTA OCH NEDLADDNING, GÅ IN PÅ WHOA-BLOGGEN HÄR

Oracle aka HipHop-Oraklet | Whoa-Crew 2000-2013|
I januari 2014 lägger vi ned Whoa. Tack för de här åren!
Användaren är inloggad Bling
Moneymaker
Detta är lite reklam för att finansiera driften av whoa. Om du blir medlemoch loggar in så slipper du denna reklam.

2011-02-15 12:52
ska ladda ner på dirren när jag kommer hem.
Admin

2011-02-15 14:35
Jag gillar verkligen Nazipolis! Fet låt med otippat beat till en sådan text.

2011-02-16 03:29
Remixen var riktigt fet!

Fast jag har lite problem med texten, känns mindre som kritik mot polisen och mer som fjortisrebellskit
amen synthare då, fyra bögar och en dator

est. 1986

2011-02-16 10:07
Snyggt!
www.swinginhut.com
Producent

2011-02-17 13:55
Bra bra bra! Älskar remixen.

2011-02-19 18:51
Poplåt? remix? inte bra alls! ni har lyckats göra sån: "jag är fjortis och har hittat en låt som handlar om rättvisa, och med frågeställningar i reffrängen som jag kan kejderöka till med mina kosshörlurar å mp3 mobilen" typ av SKIT!
Jag har beats yao! www.soundcloud.com/svenskhiphop
Moderator

2011-02-20 23:32
Skriver under på mfs! Det här tyckte jag var riktigt skönt!
time isn't wasted when you're getting wasted .

2011-02-22 08:47
Det här var absolut inte dåligt, det bara det att jag stängde av i mitten och aldrig kommer att lyssna på något som Format gör i framtiden. Det är en ständig besvikelse att höra sån här typ av hiphop. Jag klarar inte av den här takten, det är helt själlös, helt osynkad med min egen takt i hjärtat.

Vafan har hänt med svensk hiphop? Ge mig tips på äkta shit!
Unionen är namnet, mannen! http://myspace.com/unionen

2011-02-22 19:39
Tack för både ris och ros!

Här är videon:

http://www.kingsizemagazine.se/News.aspx?ArtNo=19268
Ny låt: "Mr. Blatteloverman"!

2011-02-24 19:33
gilllas !

"botten upp" e oxå en superfet låt ! big up !

radiOaktiv

2011-02-25 02:53
Vet inte ens vad jag ska säga... In a negative way.

2011-02-25 08:15
Fet skit man! Äkta bra shit. Fortsätt kriga den där jäveln!
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2011-02-25 12:56
Hade låten haft ett boombap-beat hade folk säkert tyckt annorlunda :P

Otippat att villabarn och andra kommer och kallar skiten för "fjortis rebellskit".. Hur många här skulle t.ex kalla Immortal Technique för fjortis rebellskit ? Shit, ta det för vad det är, Sverige är inte perfekt....
As I walk through the valley of the shadow of death, I can't sleep like i'm battling meth, the reaper creeps while i'm gasping for breath. I ask the lord to forgive me for debt, when death comes and my soul leaves my body to rest.

2011-02-26 10:29
Jag tror man behöver videon till för att uppskatta låten fullt ut, att göra politisk musik med hit-potential är jävligt smart. Jag gillar vanligtvis inte musik som låter såhär med några undantag av när textinnehållet är bra!

Svensk hiphop har väldigt länge handlat om väldigt lite som behandlar verkligheten och det börjar vända nu och det börjar finnas något för allas smak. Grymt!
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2011-02-28 21:09
Här är videon till remixen:

2011-03-05 01:06
Fet låt, fet video, fet remix!

2011-03-05 11:08
Otippat att villabarn och andra kommer och kallar skiten för "fjortis rebellskit".. Hur många här skulle t.ex kalla Immortal Technique för fjortis rebellskit ? Shit, ta det för vad det är, Sverige är inte perfekt..

LOLOLOL
Ska du inte jämföra snubben med 2pac också. Texten är riktigt löjlig,
amen synthare då, fyra bögar och en dator

est. 1986

2011-05-07 12:39
Har allvarliga problem med det mesta, beatet är inte det största. Jag uppfattar uppbyggnaden av låten som rörig, jag vet inte vad som händer. Texten känns inte helt välslipad. Rappen i sig å andra sidan är det mest positiva jag hittar i låten.

Men jag är ju inget fan av Format, så jag kanske måste tänka på något speciellt sätt för att förstå vad som är bra?

2011-05-07 12:45
psyjunta - Varför är texten löjlig? Förklara gärna.
As I walk through the valley of the shadow of death, I can't sleep like i'm battling meth, the reaper creeps while i'm gasping for breath. I ask the lord to forgive me for debt, when death comes and my soul leaves my body to rest.

2011-05-14 22:29