I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

[Whoa Netplay] Henry Bowers - The TV OD LP

Svensk Hiphop - Audio & Video

Redaktionschef

2011-04-24 22:16

[Whoa Netplay] Henry Bowers - The TV OD LP

Från Whoa-bloggen:

Kafkaotiska Inspelningar presenterar i samarbete med Whoa webbsläppet av Henry Bowers efterlängtade, nya album The TV OD LP. Skivan släpps nu här på www.whoa.nu för gratis nedladdning och senare även på CD, vinyl och för streaming.

Henry Bowers har genom sin långa diskografi alltid valt att gå sin egen väg, skapat originell och gripande musik. Denna skiva markerar ett nytt avstamp bland de många olika stilar han har givit sig på och har ett, jämfört med tidigare släpp, mycket mer elektroniskt och upptempo sound. I en tid då fler och fler hiphopartister drar åt det superkommersiella och glittriga elektroniska soundet, har Henry valt en tyngre, smutsigare och elakare approach som märks i låtar som TV Overdose och den dubstep-influerade Swing Batter Batter Swing, vilken nyligen släpptes som musikvideo.

Om Henry Bowers förra album, Escape from Juniper Hills (2009) tittade inåt, var poetiskt och personligt, är The TV OD LP utåtriktat, med stora mängder humor och finurliga punchlines kombinerat med raka politiska budskap. Skivan är ett fyrverkeri av referenser till TV, filmer, tecknade serier, TV-spel och grönmålade baseballkrigare. Livet som fulltidsrappare har bjudit Henry på mycket fritid, vilken han fyllt med stoffet som inspirerat skivan. På omslaget kan man se Henry i ett postapokalyptiskt landskap bärandes på det enda han räddat från undergången, den älskade TV-apparaten han växte upp med.

Henry Bowers har snabbt kommit upp till en nivå där han anses vara en av Sveriges allra främsta battlerappare, och har synts i internationella sammanhang (t.ex. i Don’t Flop-battlet mot Stowaway). Även på The TV OD LP finns internationell närvaro, med rapparen och beatmakaren Noventa från gruppen Consensus Lo-Fi från Frankrike, rapparen Mingus X-24th från Sydafrika och tysken Cleast Intwood som gjort beatet till Eternal Life.

FÖR LÅTLISTA OCH NEDLADDNING, GÅ IN PÅ WHOA-BLOGGEN HÄR

Kafkaotiska Inspelningar 2011

Exekutiv producent: DJ Lo-kut
Inspelning , mix & all scratch: DJ Lo-kut i Monoliten
Mastering: Magnus Lindberg på Tonteknik
Foton: Hill Fifty
Design: Choys, DJ Lo-kut & Henry Bowers
Overseen by Franz Kafka despite what others might think.

Oracle aka HipHop-Oraklet | Whoa-Crew 2000-2013|
I januari 2014 lägger vi ned Whoa. Tack för de här åren!
Användaren är inloggad Bling
Moneymaker
Detta är lite reklam för att finansiera driften av whoa. Om du blir medlemoch loggar in så slipper du denna reklam.

2011-04-24 22:20
Äntligen, som jag har väntat!
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2011-04-24 22:25
Gillade inte singeln, hoppas inte allt är electro/dubstep, ska lyssna nu
Producent

2011-04-24 23:20
Efter 2 låtar blöder i princip mina öron utan att ens ha haft på hög volym.
Så jävla tråkigt när folk ska förstöra musiken dom handskas med genom och mastra skiten ur den.
Tack vare det så hamnar detta i papperskorgen.
One Day.

2011-04-24 23:21
ska ge den en chans men klipp det där äckliga skägget mannen pis
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2011-04-24 23:53
kasper - blir hans musik automatiskt bättre om han klipper sitt skägg ? :O
As I walk through the valley of the shadow of death, I can't sleep like i'm battling meth, the reaper creeps while i'm gasping for breath. I ask the lord to forgive me for debt, when death comes and my soul leaves my body to rest.

2011-04-25 11:32
Bra gjort!
www.myspace.com/johnleonardmusic

2011-04-25 16:02
Helt uppenbart fett!
Ridå

2011-04-25 17:20

haha ellerhur?
eller är du som fjortis tjejer som bara kan lyssna på artister du finner attraktiva? :)

however, jag gilla inte singeln heller, men jag respekterar bowers för han kör sin grej rätt igenom! men jag har nu försökt ladda denna skiva 2 ggr utan framgång..?

först fick jag bara 4 låtar, och 2a ggn så gick den inte att packa upp ?!

gör ett nytt försök ikväll!
http://blog.whoa.nu/2011/08/18/anxious-feat-dizzy-enough
www.youtube.com/user/DizzyEntertainment89

2011-04-25 17:53

2011-04-25 18:03
Vet inte vad man ska säga.. finner inte en enda låt som är bekväm nog att lyssna på för mina öron. Inget i min smak och just därför åkte detta ner i papperskorgen rätt fort.

Varför blanda in konstiga beats med electro o dubstep.. ? håll det enkelt och rått!

2011-04-25 18:38
har jag ens sagt att hans musik blir bättre eller att han blir snyggare om han klipper skägget? ska inte ens ladda ner de nu tack vare dessa fucking hatare, gå och klipp er för guds skull pis

2011-04-25 23:01
kasper verkar skön! :) Nej men fan, jag har längtat som fan efter detta! Ska bli skitkul att se hur det låter.

2011-04-26 09:05
Fan vad man har längtat :D Sjukt jävla bra :D
There ain't no dick like the one I've got

2011-04-26 18:41
lyssnar nu. men oavsett så är henry kung! såg han i somras i uppsala åså såg jag han på popaganda för några år sen, skön som fan.
Jag är bra - du är dålig.

2011-04-26 22:05
Jävligt tung platta rakt igenom, Henrys bästa hittills och enligt mig kan det va det bästa Whoa släppt! Skit'n är bättre live dock. :)

2011-04-27 01:07
Måste även tillägga att det var kul att höra Kid Colt igen! Den karln kan ju verkligen sin skit!

2011-04-27 08:59
Någon som vet vart kortet till omslaget är taget?

Annars fet skiva imo.

2011-04-27 16:31
som sagt, bilden är från framtiden
http://www.henrybowers.com
Producent

2011-04-27 19:03

varför antar du en massa saker hela tiden och skriver saker som detta, sa han att musiken blev bättre då eller?

skit fett släpp detta. awesome, kung henry för kungatronen.

2011-04-28 13:12
lokut! Googlemaps är min vän! Falun, Slagghögarna!
Moderator

2011-04-28 23:28
Jag har lyssnat igenom lite smått, och gillar stilen på hela tapet. Smutsigt som fan, hårda beats och skönt delivery. Ska fortsätta lyssna så kanske jag återkommer med någon mer kommentar.
time isn't wasted when you're getting wasted .

2011-04-29 00:04
nice =) ska inhandla vinylen när den släpps.

2011-04-30 10:15
Jag var jättebesviken när jag lyssnade igenom denna första gången. Andra gången hade jag ingen aning om varför. Detta är riktigt hett.
Din forumsignatur är rätt irriterande när man läser i trådarna du skriver i. Ändra till vanliga textrader är du snäll.
Admin

2011-05-02 13:27
För mig är det, med vissa undantag, ofta så att skivor jag kommer att älska börjar trevande. Så även med den här. Den har käkat sig in på mig under helgen och just nu är SBBS en riktig favoritlåt som jag förmodligen (och i det korta loppet: tyvärr) kommer spela sönder inom kort :)

Det här gillas. Mycket bra!
The president has been kidnapped by ninjas. Are you a bad enough dude to rescue the president?
Admin

2011-05-02 13:55
Samma sak här, var riktigt besviken först. Men jag visste att jag ändå skulle ha den på repeat i några veckor, och mycket riktigt så började den växa på mig mer och mer. Nu älskar jag den, inte ett lika stort mästerverk som Juniper Hills, men lugnt bland de bättre skivorna på länge. Likadant när videon släpptes, jag gillade inte SBBS alls, men nu är det en av mina favoritlåtar.

Blir du inte större internationellt nu henry med alla battles som promotion också så är det fel på utlandet, inte dig!
I had this bad bitch uptown, she was like... whatever.

2011-05-02 15:10
Konstigt - du och kasper är säkert bröder eller nåt, för även du är världsbäst på att lägga meningslösa skitkommentarer hela tiden.. Så svaret på din fråga blir: Skit ska skit ha..
Väx upp din stackare =)
As I walk through the valley of the shadow of death, I can't sleep like i'm battling meth, the reaper creeps while i'm gasping for breath. I ask the lord to forgive me for debt, when death comes and my soul leaves my body to rest.

2011-05-04 21:17
riktigt feta grejer det här!!
http://www.myspace.com/akinonline

2011-05-05 15:57
Poet

2011-05-05 16:48
Jag började lyssna på Kung Henry Bowers för mindre än en månad sen, det första materialet jag hörde var när han battlade i basementality, och sen Escape from Juniper Hills, och sen har jag lyckats höra äldre material, och jag gillar allt av det. =)
Jag har ätit pannkaka!

2011-05-06 09:23
Lyckas folk få tag på Mastermind nuförtiden? Jag skulle tycka att det vore hemskt tråkigt om folk inte kan ta del av den plattan, som i min åsikt är aspissfet. :)
Din forumsignatur är rätt irriterande när man läser i trådarna du skriver i. Ändra till vanliga textrader är du snäll.

2011-05-06 11:36
PlayerJoe - Den finns väl fortfarande att få tag på via henrybowers.com? Jag diggar hans gamla svenska grejer också. Kanske Lika Bra är en BOMB!

2011-05-06 13:03
RaBBLa P23: Det gjorde den ja, 40 spänn är ju inget. :)
Poet

2011-05-06 13:29
RaBBLa P23: Haha roligt att du nämnde Kanske lika bra-låten, jag skickade in texten till den låten till hiphoptexter.com för bara någon dag sedan.

Bra texter som inte finns nedskrivna är det synd på.
Jag har ätit pannkaka!

2011-05-06 22:41
MilK - Jo, det är många som jagar texter. Själv föredrar jag dock att lyssna in låtarna ordentligt. :) Fet låt hursomhelst!

2011-05-10 12:17
Lyckas folk få tag på Mastermind nuförtiden?

den ska läggas upp för gratis nedladdning på henrys sida, det är bara nåt som ska fixas först. har varit fokus på andra saker, men håll koll på hemsidan så kommer den upp nån gång.
Admin

2011-05-15 22:12
Mastermind kommer förmodligen upp på Whoa inom en snar framtid. Bara en vers som tas bort och läggas om. Henry har mycket nice musik i sin ryggsäck kan man lugnt säga.

2011-06-21 11:11
Sådär! Nu finns äntligen The TV OD LP att lyssna/köpa på Spotify, iTunes, Deezer, Napster och en massa andra ställen.

CD och Vinyl är tyvärr inte helt klart än, men borde dyka upp inom kort. Håll koll på henrybowers.com!
http://www.henrybowers.com

2011-06-22 12:33
fett!
Ridå
Poet

2011-06-22 15:08
Men det blir fetare när vinylen släpps. ;D
Jag har ätit pannkaka!
Poet

2011-06-22 16:42
Vet video! Skön referens till "The Warriors" :)
At the gates of Eternity...
Producent

2011-06-22 17:10
haha du siktar och missar FBWS... och det är så pinsamt :D

2011-08-17 06:34
När kommer vinylen egentligen?
Poet

2011-08-17 23:21
Ja, va händer? :)
Jag har ätit pannkaka!

2011-09-19 06:21

Finally, The long awaited release of the 12? vinyl and CD versions of The TV OD LP is upon you! We will put it into the webshop extremely soon, so everybody that has been eagerly waiting for the discs can get theirs! You can buy the records directly from us here or when we perform on stage, or wherever else good music is sold.

nu verkar vinylen vara här =) ja även cdn.

http://henrybowers.com/