I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

[Guldgruvan] DJ Silence - Rimslakt (2002)

Svensk Hiphop - Audio & Video

   
Redaktionschef

2011-07-17 18:23

[Guldgruvan] DJ Silence - Rimslakt (2002)



Från Whoa-bloggen:

DJ Silence grundade Hoody Records i samband med samlingsskivan Rimslakt år 2002. Samtidigt skapade han en ny hemsida där han gjorde intervjuer, skrev recensioner och samlade nyheter. En möjlighet att nå ut med sitt egna namn då Johan Sandefalk också var klubb-dj. Han kom även att släppa en tolvtumsvinyl med göteborgsrapparen OBX. Idag driver DJ Silence en blogg med ständigt uppdaterande nyheter och planerar att åter sätta igång med sin hemsida och sitt i nuläget vilande skivbolag. Men i väntan på kommande material släpper vi Hoody Records första skiva Rimslakt genom Guldgruvan här på Whoa.

GÅ IN PÅ WHOA-BLOGGEN HÄR FÖR ATT LADDA HEM "RIMSLAKT"

Rimslakt var ditt första släpp från ditt bolag Hoody Records. Kommer du ihåg hur arbetet gick till med skivan och vad känner du när du ser och hör den idag?
- När jag ser tillbaka på den tiden och framförallt Rimslakt idag så känner jag ju att jag kanske skulle ha gjort vissa saker annorlunda med tanke på vilken kunskap jag har om branschen idag som jag inte hade då. Sedan har jag ett betydligt mer stabilt liv idag om man jämför med hur jag hade det då. Fast det var en nyttig erfarenhet att släppa detta mixtape/skiva som jag gjorde då genom att kontakta artisterna och samla ihop materialet för att sedan pressa upp den på CD, sköta allt pappersarbete, promotion, utskick till media, licenser, Stim och så vidare.

Sedan finns det låtar på Rimslakt som jag känner lite extra för än idag på grund av olika anledningar. På skivan så fick jag till exempel tre exklusiva spår utav artister där två utav dessa har kommit riktigt långt inom musikbranschen och som jag även har kontakt med jämna mellanrum. En utav dessa var Frispråkarn som fick ett lite större genombrott och ett skivkontrakt efter att han ställde upp i melodifestivalen för något år sedan. Den andra jag tänker på nu har i dagsläget lagt mikrofonen på hyllan fast idag arbetar han på heltid som producent under namnet Tinitus. Skulle jag fått en favorit på skivan så blir det låten Toonland med ObnoXIuz och Leo som då ingick i gruppen MBMA. Låten blev även nominerad i en utav kategorierna i Swedish HipHop Awards 2002. Tyvärr så visades det sig att låten skulle bli den sista som Leo medverkade på, innan han gick ut med att han skulle sluta med musiken.

Vad händer med din blogg, hemsida och ditt bolag den kommande tiden?
- Min officiella hemsida håller på att göras om med ett helt nytt upplägg och ny design som beräknas bli klar under sommaren. Under tiden så arbetar jag vidare med bloggen där jag uppdaterar dagligen med svenska hiphopnyheter, nya releaser, låtar och videos som kommer ut. När det kommer till bolaget så är planen att jag starta upp det igen inom kort. Då kommer jag utöka verksamheten inom fler områden så I framtiden kommer det vara mer än ett renodlat skivbolag.

Vilken skiva skulle du helst vilja se i vår sektion Guldgruvan och varför?
- Något som jag skulle vilja se i Guldgruvan är Kalle Kaths osläppta material som finns i någon studio eller i något arkiv hos ett utav landets största skivbolag där han var signad för några år sedan. Minns att han material till säkert två album inspelat men skivbolaget släppte det aldrig av okänd anledning. Sen finns Ayos andra album inspelat och klart inlåst hos något skivbolag, så det skulle jag och säkert manga andra vilja höra mer av.

Oracle aka HipHop-Oraklet | Whoa-Crew 2000-2013|
I januari 2014 lägger vi ned Whoa. Tack för de här åren!